Nukleárisbaleset-elhárítási szakterület szakhatósági tevékenysége
1. A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság nukleárisbaleset-elhárítási szakterületének szakhatósági közreműködéséhez kapcsolódó hatályos jogszabályok:
- A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény (továbbiakban: katasztrófavédelmi törvény),
- Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban: AKR),
- Az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény,
- A nukleáris létesítmények nukleáris biztonsági követelményeiről és az ezzel összefüggő hatósági tevékenységről szóló 118/2011. (VII. 11.) Korm. rendelet,
- Az országos nukleárisbaleset-elhárítási rendszerről szóló 167/2010. (V. 11.) Korm. rendelet (továbbiakban: ONER kormányrendelet),
- Az ionizáló sugárzás elleni védelemről és a kapcsolódó engedélyezési, jelentési és ellenőrzési rendszerről szóló 487/2015. (XII. 30.) Korm. rendelet.
2. Eljárási határidők
Határidő: A szakhatóság eljárására irányadó ügyintézési határidő huszonegy nap. A nukleáris létesítményekkel és radioaktívhulladék-tárolókkal kapcsolatos szakhatósági eljárásokra vonatkozó ügyintézési határidőt az atomenergia-felügyeleti szerv, az Országos Atomenergia Hivatal hatósági eljárásaiban közreműködő szakhatóságok megnevezését, a bevonás esetköreit, a vizsgálandó szakkérdést és az eljárás tárgyát az „atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény” 2. melléklete a BM OKF közreműködését is igénylő következő esetekben határozza meg:
- Nukleáris létesítmény esetében, ha az engedélyezésnek tűzvédelmi vagy katasztrófavédelmi vonzata van a BM OKF az alábbi szakhatósági eljárásokban működik közre:
a) nukleáris létesítmény
- létesítési engedélye,
- üzembe helyezési engedélye,
- üzemeltetési engedélye,
- átalakítási engedélye,
- végleges leállítási engedélye,
- Időszakos Biztonsági Jelentés hatósági felülvizsgálata,
- építési (bontási) engedélye,
- használatbavételi engedélye,
- a telephely és a létesítési engedély nukleárisbaleset-elhárítási intézkedési engedélye.
b) Radioaktívhulladék-tároló esetében:
- időszakos biztonsági jelentés hatósági vizsgálata
- a baleset-elhárítási intézkedések telephelyen kívüli végrehajthatóságának vizsgálata
a (fázisonkénti) telephely kutatási, telepítési, létesítési és a nukleárisbaleset-elhárítási tervének engedélye.
c) Nukleáris üzemanyag szállítása esetében:
- baleset-elhárítási és intézkedési terv engedélye.
3. Eljárás rendje
A szakhatósági eljárások általános rendjét az AKR határozza meg.
A BM OKF szakhatósági eljárásait az OAH nukleáris létesítménnyel, radioaktívhulladék-tárolóval kapcsolatos hatósági eljárásait és az azokban közreműködő az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény szabályozza.
A szakhatósági eljárás a katasztrófavédelmi törvény, valamint az ONER kormányrendelet vonatkozó előírásai figyelembevételével kerül végrehajtásra.
4. Szakhatósági eljárás általános szabályai
Az atomenergia-felügyeleti szerv hatósági (szakhatósági) eljárásaiban sommás eljárásnak nincs helye.
A hatóság a vonatkozó törvényben vagy kormányrendeletben meghatározott ügyekben és szempontok alapján mérlegeli a szakhatóság megkeresését annak közreműködését illetően és maga dönt a szakkérdésben.
A szakhatóság a megkeresés megérkezését követően haladéktalanul ellenőrzi, hogy van-e hatásköre és illetékessége az ügy elbírálására.
Az ügyfélnek az eljárás megindítása előtt benyújtott kérelmére a szakhatóságként kijelölt hatóság által kiadott előzetes szakhatósági állásfoglalás egy évig hatályos.
5. Hiánypótlás
Az atomenergia-felügyeleti szerv eljárásában hiánypótlásra felhívásnak több ízben helye van. Ha a kérelem a jogszabályban foglalt követelményeknek nem felel meg, vagy megfelel, de a tényállás tisztázása során felmerült új adatra tekintettel az szükséges, az eljáró szakhatóság a határidő megjelölésével, a mulasztás jogkövetkezményeire történő figyelmeztetés mellett hiánypótlásra hívhatja fel az ügyfelet, melyből az eljáró hatóságnak is kapnia kell egy példányt.
A végzés tartalmazza:
- a hiánypótlás jogszabályokon alapuló indokolását,
- a hiánypótlás elmulasztásának jogkövetkezményeit.
A hiánypótlásra benyújtandó dokumentációt két példányban kell megkérni, annak érdekében, hogy az engedélyező hatóság is értesüljön arról, hogy mivel kellett kiegészíteni az általa megküldött engedélyezési tervdokumentációt.
A hiánypótlásban megadott határidőn belül az ügyfél kérelemmel fordulhat a szakhatósághoz, ha a megadott határidőre nem tudja pótolni a felhívásban foglaltakat, ezért új határidőt kér a hiánypótlás teljesítésére. A kérelem beérkezését követően a szakhatóság – a hatóság tájékoztatása mellett – végzésben haladéktalanul megállapítja a hiánypótlás új időpontját.
Amennyiben az ügyfél nem teljesíti a hiánypótlásban foglaltakat a megadott határidőig, úgy erről tájékoztatni kell az engedélyező hatóságot.
6. Helyszíni szemle
A helyszíni bejárás előtt fel kell készülni a szemlére, ennek érdekében át kell tanulmányozni az engedélyezési tervdokumentációt, az időközben megtartott egyeztetésekről szóló jegyzőkönyveket, feljegyzéseket.
7. Eljárások menete:
Az eljárások menete az alábbi:
- beérkezett felkérő levél szignálása, iktatása,
- illetékesség és hatáskör vizsgálata a meghatározott szakkérdés vonatkozásában,
- érintett szakterületek bevonása,
- benyújtott dokumentáció(k) érdemi vizsgálata,
- hiánypótlás szükségességének mérlegelése,
- helyszíni szemle szükségességének mérlegelése,
- formai (alaki) követelmények megfelelőségének vizsgálata,
- tartalmi követelmények megfelelősségének (katasztrófavédelmi szempontok teljesülésének) vizsgálata,
- lakossági biztonsági kockázatok értékelése,, továbbá a kockázatok csökkentése érdekében arányosan tervek, illetve a kockázatok kezelésére tett intézkedések meglétének és azoknak a kockázatokkal való arányossági vizsgálata (pl. a hivatásos katasztrófavédelmi szerv időbeni tájékoztatásának megvalósítása, rendelkezésre álló információk, becsölt, illetve mért eredmények adatküldésének tervezése, stb),
- tájékoztatási kötelezettség, információ és adatküldés biztosítás megfelelőségének vizsgálata,
- szakhatósági állásfoglalás készítése.
A szakhatóság hatáskörét és illetékességét az eljárás minden szakaszában hivatalból köteles vizsgálni.