KEHOP 1.6.0-15-2022-00029 Hivatásos és önkormányzati tűzoltóságok műveletirányítási tevékenységének hatékonyságnövelése

A hivatásos és önkormányzati tűzoltóságok műveletirányítási tevékenységének hatékonyságnövelése elnevezésű projekt keretében a katasztrófavédelem új eszközök és programok beszerzését, valamint azok alkalmazási feltételeinek megteremtését tervezi.

A hivatásos és önkormányzati tűzoltóságok riasztása, a beavatkozó szerek valósidejű nyomon követése jelenleg a katasztrófavédelem saját fejlesztésű PAJZS műveletirányítási rendszerén keresztül történik, és ezen a rendszeren keresztül érkeznek folyamatosan a beavatkozás előrehaladásáról szóló visszajelzések is.

A PAJZS rendszer a műveletirányítási ügyeleteken lévő asztali számítógépeken fut, a központi rendszerekkel, adatbázisokkal vezetékes hálózaton kommunikál. Az informatikai és hálózati kommunikációs rendszerek működésének alapfeltétele a stabil energiaellátás, valamint az üzembiztos informatikai eszközpark és hálózat. Tekintettel a katasztrófavédelem időkritikus tevékenységére és a folyamatos, 24 órás rendelkezésre állására, kiemelten fontos az informatikai és hálózati eszközök szünetmentessé tétele. 

A projekt céljai: 

  1. A korszerű informatikai eszközök használatával biztosabbá válik a riasztási rendszer rendelkezésre állása.
  2. Az oktatási környezet biztosítja és naprakészen tartja a riasztási rendszer működtetéséhez szükséges tudást.
  3. Az ügyeleteken kialakított videófalon megjelenített információknak köszönhetően a műveletirányítási tevékenység hatékonyabbá válik.
  4. A mobil eszközök lehetővé teszik a jelzés fogadása, a riasztás kiadása és a riasztás fogadása teljes vertikumának elektronizálását, digitalizálását.
  5. A projekt révén megújul a központi irányítás döntéstámogatási eszközrendszere, ami gyorsítja a reagálást.

A projekt keretében tervezett tevékenység:

A projekt megvalósulása révén az ügyeleti szakterület korszerű, a kor kihívásainak megfelelő informatikai környezetben végezheti irányítói munkáját, amelynek köszönhetően minden lényeges információ egy felületen jelenik meg. A tűzoltógépjárművekbe telepített mobil eszközök, tabletek pedig új fejezetet nyitnak a műveletirányítás terén. A beszerzett eszközök gyorsabb reagálást tesznek lehetővé, és támogatják a műveletek hatékony, gyors felszámolását, így növelve a lakosság élet- és vagyonbiztonságát.

A projekt részét képezi a folyamatosan fejlődő informatikai rendszer használatához szükséges naprakész tudást biztosító oktatási környezet, amelybe mind az újonnan betanuló, mind a rendszert már aktívan használó műveletirányító és főügyeleti szakemberek bekapcsolódnak majd.

A projekt további célja, hogy az összes hivatásos tűzoltó-parancsnokságon, katasztrófavédelmi őrsön és önkormányzati tűzoltó-parancsnokságon szünetmentessé váljanak a műveletirányítási rendszer részét képező számítógépek és az ezek kommunikációját biztosító aktív hálózati eszközök.

A projekt támogatási összege 1 milliárd 88 millió 956 ezer 422 forint.

Projekt azonosítóKEHOP 1.6.0-15-2022-00029
Projekt címeHivatásos és önkormányzati tűzoltóságok műveletirányítási tevékenységének hatékonyságnövelése
Kedvezményezett neveBelügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság
Támogatási összeg1 088 956 422 Ft
Támogatási intenzitás (%)100 %
A projekt tervezett fizikai befejezése2023.12. 30.

Kapcsolódó hírek, közlemények:


2023. június 22. - Újabb mérföldkő a döntéstámogató rendszerek fejlesztésében
2022. szeptember 16. - Új eszközök és programok a hivatásos és önkormányzati tűzoltóságok műveletirányításában