A hivatásos és önkormányzati tűzoltóságok műveletirányítási tevékenységének hatékonyságnövelése elnevezésű projekt keretében a katasztrófavédelem új eszközök és programok beszerzését, valamint azok alkalmazási feltételeinek megteremtését tervezi.
A hivatásos és önkormányzati tűzoltóságok riasztása, a beavatkozó szerek valósidejű nyomon követése jelenleg a katasztrófavédelem saját fejlesztésű PAJZS műveletirányítási rendszerén keresztül történik, és ezen a rendszeren keresztül érkeznek folyamatosan a beavatkozás előrehaladásáról szóló visszajelzések is.
A PAJZS rendszer a műveletirányítási ügyeleteken lévő asztali számítógépeken fut, a központi rendszerekkel, adatbázisokkal vezetékes hálózaton kommunikál. Az informatikai és hálózati kommunikációs rendszerek működésének alapfeltétele a stabil energiaellátás, valamint az üzembiztos informatikai eszközpark és hálózat. Tekintettel a katasztrófavédelem időkritikus tevékenységére és a folyamatos, 24 órás rendelkezésre állására, kiemelten fontos az informatikai és hálózati eszközök szünetmentessé tétele.
A projekt céljai:
- A korszerű informatikai eszközök használatával biztosabbá válik a riasztási rendszer rendelkezésre állása.
- Az oktatási környezet biztosítja és naprakészen tartja a riasztási rendszer működtetéséhez szükséges tudást.
- Az ügyeleteken kialakított videófalon megjelenített információknak köszönhetően a műveletirányítási tevékenység hatékonyabbá válik.
- A mobil eszközök lehetővé teszik a jelzés fogadása, a riasztás kiadása és a riasztás fogadása teljes vertikumának elektronizálását, digitalizálását.
- A projekt révén megújul a központi irányítás döntéstámogatási eszközrendszere, ami gyorsítja a reagálást.
A projekt keretében tervezett tevékenység:
A projekt megvalósulása révén az ügyeleti szakterület korszerű, a kor kihívásainak megfelelő informatikai környezetben végezheti irányítói munkáját, amelynek köszönhetően minden lényeges információ egy felületen jelenik meg. A tűzoltógépjárművekbe telepített mobil eszközök, tabletek pedig új fejezetet nyitnak a műveletirányítás terén. A beszerzett eszközök gyorsabb reagálást tesznek lehetővé, és támogatják a műveletek hatékony, gyors felszámolását, így növelve a lakosság élet- és vagyonbiztonságát.
A projekt részét képezi a folyamatosan fejlődő informatikai rendszer használatához szükséges naprakész tudást biztosító oktatási környezet, amelybe mind az újonnan betanuló, mind a rendszert már aktívan használó műveletirányító és főügyeleti szakemberek bekapcsolódnak majd.
A projekt további célja, hogy az összes hivatásos tűzoltó-parancsnokságon, katasztrófavédelmi őrsön és önkormányzati tűzoltó-parancsnokságon szünetmentessé váljanak a műveletirányítási rendszer részét képező számítógépek és az ezek kommunikációját biztosító aktív hálózati eszközök.
A projekt támogatási összege 1 milliárd 88 millió 956 ezer 422 forint.
Projekt azonosító | KEHOP 1.6.0-15-2022-00029 |
Projekt címe | Hivatásos és önkormányzati tűzoltóságok műveletirányítási tevékenységének hatékonyságnövelése |
Kedvezményezett neve | Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság |
Támogatási összeg | 1 088 956 422 Ft |
Támogatási intenzitás (%) | 100 % |
A projekt tervezett fizikai befejezése | 2023.12. 30. |