Újabb mérföldkő a döntéstámogató rendszerek fejlesztésében

2023. június 22. 13:16

A korábban fejlesztett alkalmazásokhoz szükséges infrastruktúra hamarosan készen áll. A katasztrófavédelem döntéstámogatási rendszerének kiemelt pillérét képezik a felhasználáshoz szükséges eszközök, ezek mellett elengedhetetlen, hogy a rendszer használói folyamatos és naprakész tudás birtokában legyenek. E célok megvalósulását támogatja a KEHOP-1.6.0-15-2016-00029 azonosító számú, „Hivatásos és önkormányzati tűzoltóságok műveletirányítási tevékenységének hatékonyságnövelése” elnevezésű projektje, amelynek részeredményeit mutatta be a szervezet június 22-én.

A katasztrófavédelem műveletirányító rendszerének az év minden napján, minden órában működnie kell. A szervezet éppen ezért folyamatosan fejleszti műveletirányítási képességét. Fontos, hogy az ehhez szükséges informatikai és telekommunikációs eszközök korszerűek és kifogástalan állapotúak legyenek, stabil energiaellátással és üzembiztos informatikai hálózattal rendelkezzenek.

A BM OKF székházában megtartott rendezvény első előadója dr. Hesz József tű. ezredes, főosztályvezető a központi főfelügyeleti főosztály szerteágazó feladatrendszerét ismertette. Mint elmondta, hétezer hivatásos tűzoltó és az adott eset kezelésében érintett szervezetek munkáját kell irányítaniuk úgy, hogy egyetlen másodperc se vesszen kárba, és a legfőbb cél, az emberi élet és a biztonság ne sérüljön. A műveletirányítók igényeit a folyamatosan fejlődő informatikai lehetőségek kihasználásával olyan programok elégítik ki, amelyek nemcsak a beavatkozók munkáját teszik hatékonyabbá, hanem a képzések során is hasznosíthatóak. 

Tanka László tű. ezredes, informatikai főosztályvezető a projekt kézzelfogható eredményeiről számolt be részletesen. Arról tájékoztatott, hogy a kifejlesztett és rendszerbe állított eszközök a fejlesztés, teszt, alkalmazás, oktatás és továbbfejlesztés teljes spektrumát lefedik, egyúttal a továbblépés lehetőségét is magukba foglalják. Az egységes riasztási rendszer következő állomása az önkormányzati, önkéntes tűzoltóságok bevonása lehet. 

Az ismertetőkben elhangzott, hogy húsz videófal létesült a vármegyei, fővárosi katasztrófavédelmi igazgatóságok fő- és műveletirányító ügyeleteinek fenntartott tartalék ügyeleti helyiségeiben. A videófalon megjelenő valós idejű információk hatékonyabbá teszik a műveletirányítók munkáját, hiszen ezeken több alkalmazást lehet egy időben figyelemmel kísérni. 

A projekt keretében új eszközöket szerzett be a katasztrófavédelem, ezekkel a vármegyei szervek főügyeleti tartalék ügyeleti szobáit és a tűzoltóságok ügyeleti helyiségeit modernizálták, valamint megkezdődött a Katasztrófavédelmi Oktatási Központ egyik oktatótermének a fejlesztése is. Az új helyiség használható a vármegyei ügyeletek műveletirányítási központjaként, valamint nagyobb veszélyhelyzet esetén önálló operatív törzs is működtethető benne. Ide ugyancsak IP telefonokat, új munkaállomásokat, csoportkommunikációt támogató eszközöket szerelnek fel a közeljövőben.

A katasztrófavédelem helyi szervei, azaz a hivatásos tűzoltó-parancsnokságok, továbbá a katasztrófavédelmi őrsök, valamint az önkormányzati tűzoltó-parancsnokságok számára IP telefonokat, monitorokat, munkaállomásokat, nyomtatókat, szünetmentes eszközöket szerzett be a szervezet.

A beruházás az Európai Unió bruttó 1 milliárd 125 millió forintos vissza nem térítendő támogatásából valósul meg a Magyar Állam társfinanszírozásával.

Fotó: Szőke Péter BM OKF