E-learning képzés a Norvég Alap támogatásával
2017. április 28. 11:38
Többszintű képzést tartottak a katasztrófavédelem tűzoltósági szakterületének munkatársai részére. Az oktatás „A katasztrófavédelmi intézményrendszer helyi szintű kapacitásfejlesztése” című, HU11-0006-PP3-2013 azonosítószámú projekt keretén belül valósult meg.
A Norvég Alap finanszírozásával megvalósuló projekt egyik képzési elemeként a helyi szervek részére egy e-learning tananyagrendszer kidolgozása és digitális tananyaggá való fejlesztése volt a cél.
A norvég és a magyar tűzoltóképzés összehasonlítása szakértőcsere program keretén belül valósult meg. Ezt követően A norvég és a magyar katasztrófavédelem, azon belül a mentő-tűzvédelem rendszerének összehasonlítása címmel dokumentum készült, amelyet bemutattak az őrssel rendelkező hivatásos tűzoltó-parancsnokságok és az alárendeltségükbe tartozó katasztrófavédelmi őrsök munkatársai számára, majd az oktatásban részesült állomány lehetőséget kapott a témához kapcsolódó e-learning vizsga letételére is.
Az oktatási anyag, valamint a vizsgafelület az érintett állomány számára 2017 márciusában három napig volt elérhető, ez idő alatt harminchét hivatásos tűzoltó-parancsnokság és az alárendeltségükbe tartozó negyvenkét katasztrófavédelmi őrs állományából ezernyolcvanan tettek sikeres vizsgát.
A továbbképzés egységes és korszerű végrehajtása érdekében, a jelenkor informatikai hátterét felhasználva megkezdődött egy online felületen elérhető úgynevezett „tudásbázis” kialakítása. Az adatbázis, ami magába foglalja a továbbképzések témaköreit tartalmazó oktatási anyagokat és az azok feldolgozást segítő egyéb dokumentumokat, az ország valamennyi tűzoltósága számára elérhető 2017. január 1-jétől. A tudásbázis anyagának elkészítésében részt vett a Katasztrófavédelmi Oktatási Központ, valamint a katasztrófavédelem területi és helyi szerveinek kijelölt állománya is. Az így elkészített anyagok lektorálás után kerültek be a „tudásbázisba”, amely a megfelelő jogosultsági szinteken szükségszerűen módosítható, illetve bővíthető. A meghatározott témakörök külön-külön mappákban szerepelnek, amelyeken belül a kötelezően oktatandó rész, továbbá a témakörhöz kapcsolódóan egyéb dokumentumok, többek között filmek, ábrák és esettanulmányok jelennek meg.
Az oktatások a tudás megszerzésének csak egy részét képzik, emellett szükség van az elhangzottak elmélyítésére, gyakoroltatására, illetve számonkérésére is, továbbá jelentős hangsúlyt kell fektetni az önképzés jelentőségére is. A számonkérésre való felkészülésre és a számonkérésre egységes megoldást kell biztosítani a készenléti szolgálati sajátosságok figyelembevételével. Ezeket a célokat szolgálja a második lépcsőben, a tervek szerint 2018-tól megvalósuló e-learning képzési megoldás, amelyek a „tudásbázis” anyagainak felhasználásával készülnek. Az e-learning rendszernek két elemet kell tartalmaznia. Az egyik a felkészülést, az adott témakör tudásának elmélyítését szolgáló modul, ami önképzés keretében a készenléti szolgálatban, vagy azon kívül is használható, és információt szolgáltat az önképzés megvalósításáról, annak hatékonyságáról. A másik a számonkérésre létrehozott modul. Ez az elem egységes elvek és feltételrendszer mellett az ismeretanyag elsajátításának mértékéről valós képet tud nyújtani, amely által az így szerzett mérési adatok felhasználhatóak egyéb területeken is, például a képzési súlypontok meghatározásánál vagy az egyéni teljesítményértékelések során.
English version
A norvég és a magyar tűzoltóképzés összehasonlítása szakértőcsere program keretén belül valósult meg. Ezt követően A norvég és a magyar katasztrófavédelem, azon belül a mentő-tűzvédelem rendszerének összehasonlítása címmel dokumentum készült, amelyet bemutattak az őrssel rendelkező hivatásos tűzoltó-parancsnokságok és az alárendeltségükbe tartozó katasztrófavédelmi őrsök munkatársai számára, majd az oktatásban részesült állomány lehetőséget kapott a témához kapcsolódó e-learning vizsga letételére is.
Az oktatási anyag, valamint a vizsgafelület az érintett állomány számára 2017 márciusában három napig volt elérhető, ez idő alatt harminchét hivatásos tűzoltó-parancsnokság és az alárendeltségükbe tartozó negyvenkét katasztrófavédelmi őrs állományából ezernyolcvanan tettek sikeres vizsgát.
A továbbképzés egységes és korszerű végrehajtása érdekében, a jelenkor informatikai hátterét felhasználva megkezdődött egy online felületen elérhető úgynevezett „tudásbázis” kialakítása. Az adatbázis, ami magába foglalja a továbbképzések témaköreit tartalmazó oktatási anyagokat és az azok feldolgozást segítő egyéb dokumentumokat, az ország valamennyi tűzoltósága számára elérhető 2017. január 1-jétől. A tudásbázis anyagának elkészítésében részt vett a Katasztrófavédelmi Oktatási Központ, valamint a katasztrófavédelem területi és helyi szerveinek kijelölt állománya is. Az így elkészített anyagok lektorálás után kerültek be a „tudásbázisba”, amely a megfelelő jogosultsági szinteken szükségszerűen módosítható, illetve bővíthető. A meghatározott témakörök külön-külön mappákban szerepelnek, amelyeken belül a kötelezően oktatandó rész, továbbá a témakörhöz kapcsolódóan egyéb dokumentumok, többek között filmek, ábrák és esettanulmányok jelennek meg.
Az oktatások a tudás megszerzésének csak egy részét képzik, emellett szükség van az elhangzottak elmélyítésére, gyakoroltatására, illetve számonkérésére is, továbbá jelentős hangsúlyt kell fektetni az önképzés jelentőségére is. A számonkérésre való felkészülésre és a számonkérésre egységes megoldást kell biztosítani a készenléti szolgálati sajátosságok figyelembevételével. Ezeket a célokat szolgálja a második lépcsőben, a tervek szerint 2018-tól megvalósuló e-learning képzési megoldás, amelyek a „tudásbázis” anyagainak felhasználásával készülnek. Az e-learning rendszernek két elemet kell tartalmaznia. Az egyik a felkészülést, az adott témakör tudásának elmélyítését szolgáló modul, ami önképzés keretében a készenléti szolgálatban, vagy azon kívül is használható, és információt szolgáltat az önképzés megvalósításáról, annak hatékonyságáról. A másik a számonkérésre létrehozott modul. Ez az elem egységes elvek és feltételrendszer mellett az ismeretanyag elsajátításának mértékéről valós képet tud nyújtani, amely által az így szerzett mérési adatok felhasználhatóak egyéb területeken is, például a képzési súlypontok meghatározásánál vagy az egyéni teljesítményértékelések során.
English version