Több mint kétmilliárd forintért adtak át tűzoltótechnikát
2017. december 06. 14:01
Tizenöt hazai gyártású gépjárműfecskendőt és két új magasból mentő szert adtak át december hatodikán a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságon. Az ünnepségen részt vettek a Parlament Honvédelmi és rendészeti bizottságának tagjai is, a grémium ugyanis a főigazgatóságon tartotta ülését.
A beruházás a Katasztrófavédelmi rendszerek fejlesztése – tűzoltógépjármű-fecskendők rendszerbe állítása nevű KEHOP-projekt keretében valósul meg, célja a magyarországi tűzoltógépjármű-park fejlesztése, a meglehetősen színes paletta egységesebbé tétele. A hazai tűzoltóautó-gyártás újjáélesztése és a sorozatgyártás beindítása óta a mostani a hatodik alkalom, amikor új járművek kerülnek a rendszerbe. Az ezentúl Bátonyterenye, Csorna, Gödöllő, Kazincbarcika, Kecskemét, Marcali, Mezőcsát, Mezőkovácsháza, Mohács, Ózd, Püspökladány, Szerencs, Tiszaújváros és Vác tűzoltóságán szolgáló tizenöt HEROS-RÁBA AQUADUX-X 4000-vel már összesen kilencven ilyen fecskendő szolgál az ország különböző pontjain. A két új, harminckét méter mentési magasságú IVECO-Magirus M32L-AS magasból mentő Borsod-Abaúj-Zemplén és Csongrád megyébe kerül. Ezen kívül a hollóházi önkéntes tűzoltók egy Steyr Bronto 13 S 23 M20 TZF 200-as gépjárműfecskendőt vihettek haza. Az új fecskendők és létrás járművek összértéke meghaladja a 2 milliárd 357 millió forintot.
A rendezvényen elsőként az Országgyűlés Honvédelmi és rendészeti bizottságának elnöke, Németh Szilárd mondott beszédet. Elsőként annak fontosságát emelte ki, hogy a bizottság tagjai személyesen is megismerkedjenek a testület hatáskörébe tartozó szervezetek képviselőivel. Az elnök beszélt arról is, hogy a különböző katonai alakulatoknál, rendészeti szervezeteknél tett látogatások során mindenhol azt tapasztalta, hogy a politikai és a szakmai akarat egy irányba mutat: „21. századi körülményeket kell teremteni a munkavégzéshez, ehhez megfelelő műszaki eszközállománynak kell lennie, és a fejlesztéseket akár európai uniós forrásokból, akár kormányzati forrásokból, akár egyénileg megteremtett forrásokból meg lehet valósítani”. A részletek kidolgozását pedig, folytatta Németh Szilárd, azokra kell bízni, akik a tényleges munkát végzik, vagyis az embereket kell a középpontba állítani, például a tűzoltókat, akik az életük árán is el fogják hárítani a különféle veszélyeket.
Az átadandó gépjárműfecskendők és magasból mentők műszaki jellemzőit dr. Góra Zoltán tű. vezérőrnagy, országos katasztrófavédelmi főigazgató ismertette. Elöljáróban elmondta, a járművek a BM HEROS Zrt., a Rába Járműgyártó Kft. és a Renault Truck együttműködésében, két év fejlesztés és előkészítés eredményeképpen mutatták be még 2014-ben, a sorozatgyártás pedig 2016-ban kezdődött. A tábornok hozzátette, az európai uniós forrásból megvalósuló, 2014-2020 között zajló projekt során száznyolc, teljes málhával felszerelt fecskendő kerül a tűzoltóságokhoz, a beszerzés teljes értéke tizennégy és félmilliárd forint. Góra Zoltán a magasból mentőkről szólva elmondta, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság saját költségvetési forrásából 2020-ig húsz magasból mentőt vásárol, a projekt végére nyolc 42 méteres és tizenkét 32 méteres mentési magasságú jármű kerül a rendszerbe. Szó esett arról is, hogy a fecskendők és magasból mentők mellett egy felújított, korábban hivatásos tűzoltók szereként szolgáló, 1993-as évjáratú tűzoltógépjármű is új gazdához kerül, a Steyr Bronto-t a hollóházi önkéntesek viszik haza. Beszédét az országos katasztrófavédelmi főigazgató azzal zárta, hogy az új tűzoltó gépjárművek egy modern, egységes védelmi rendszer alappillérei, és egy magasabb szintű, megnyugtató védelmi képességet garantálnak.
Kontrát Károly, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára beszédében kijelentette, manapság a biztonság a legfontosabb közösségi érték. Hangsúlyozta: abban, hogy Magyarország a nemzetközi megítélés szerint biztonságos hely, jelentős szerepet játszik a katasztrófavédelem személyi állománya, munkájukért köszönet jár nekik. Kontrát Károly kijelentette, a mentő tűzvédelem rendszere számára elengedhetetlen, hogy a beavatkozó egységek megfelelő eszközöket kapjanak, és a mostani átadás is annak a bizonyítéka, hogy e feltételeket a kormány meg kívánja teremteni. Az államtitkár úgy fogalmazott, a biztonság megteremtésére napról napra több forrást kell szánni, ez a trend megmutatkozik a tárca jövő évi költségvetésében, amelyben a Belügyminisztériumhoz tartozó szervezetek az előző évinél hatvankét milliárd forinttal többet kapnak. A miniszterhelyettes emlékeztetett arra is, hogy az új járművek, eszközök mellett a személyi állomány munkájának elismerése is fontos, a két éve hatályos új szolgálati törvény erről is gondoskodik, hiszen 2019-ig átlagosan ötvenszázalékos illetményemelést kapnak a hivatásos állományú kollégák. Hozzátette, a jövő évi költségvetésben rendelkezésre áll az a 14,4 milliárd forint, amely a jövő január elsején esedékes, ötszázalékos emeléshez szükséges. Beszéde végén Kontrát Károly külön köszönetet mondott az önkéntes tűzoltóknak is, akik a hivatásos tűzoltóságokkal együttműködve tiszteletreméltó eredményeket érnek el.
A beszédeket követően a Belügyminisztérium államtitkára átadta az emléklapokat és az indítókulcsokat azon megyék katasztrófavédelmi igazgatóinak, ahová a gépjárműfecskendők, magasból mentők kerülnek, illetve átnyújtotta a hollóházi önkéntesek képviselőinek a tűzoltóautó kulcsát. A rendezvény zárásaként a miniszterhelyettes, a bizottság tagjai és a katasztrófavédelem vezetői megtekintették az épület előtt felsorakozott, frissen átadott járműveket.
A tájékoztató szerint a RÁBA AQUADUX-X 4000-es fecskendők alkalmazkodnak a magyarországi sajátosságokhoz. Kialakításuknál és felszerelésüknél figyelembe vették a hazai terepviszonyokat, de szempont volt az is, hogy az országban milyen káreseményeknél kell a leggyakrabban alkalmazni a szereket. A járműre az eszközöket kifejezetten a magyar beavatkozó tűzoltók által jelzett igényeknek megfelelően málházták. A 16 tonna össztömegű jármű úttartása kiváló, stabil, jól vezethető, 27 fokos oldaldőlésig borulásbiztos. A fecskendő futóműve és fékrendszere olyan méretezéssel és kivitelezéssel készült, hogy tartósan, meghibásodás nélkül bírja a folyamatos, többtonnás terhelést (felépítmény, oltóanyag, málházott eszközök), valamint a különböző terepviszonyokat és időjárási körülményeket. Kettős tűzoltástechnikai vezérlése valamennyi kezelői igénynek megfelel. A kezelő szabadon választhat, hogy érintőképernyős vagy hagyományos, kézikaros kezelőrendszerrel avatkozik be egy káresetnél. Alapfelszerelés lett a hőkamera, amelyhez dokkolót alakítottak ki. A jobb helykihasználás érdekében a parancsnoki légzőtartókeret 90 milliméterrel hátrébb került. A gépjármű informatikai és elektronikai rendszere mindenben megfelel a kor igényeinek. A hazai gyártás több szempontból is ideális: egyrészt rugalmasan képes alkalmazkodni az egyedi igényekhez, mivel mindegyikkel rendelkeznek, nincs szükség az egyébként külföldről vásárolt szerek esetén kötelező engedélyezési eljárásokra, és az országos szervízhálózatnak köszönhetően gördülékenyebb a javítás, karbantartás is. A most rendszerbe állított magyar járművekkel a katasztrófavédelem gépjárműfecskendő-parkjának átlagéletkora a projekt indításakor meglévő 15-ről 12 évre csökkent.
A magasból mentő tűzoltójárművek elsősorban társasházakban, panellakásokban és egyéb rendeltetésű, magas épületekben keletkezett tüzek oltására, valamint életmentésre alkalmazhatóak. Az IVECO-Magirus M32L-AS csuklókaros, létraszerkezetű jármű mentési magassága 32 méter. A létraszerkezeteket automatikus, kilengést csillapító berendezéssel szerelték fel. A mentőkosár teherbírása 400 kilogramm. Az első létratagot egy 75 fokban dönthető csuklóval látták el, így könnyítve meg a nehezen megközelíthető helyszínek elérését. A létraszerkezetet a jármű a használat után automatikusan „összecsomagolja”. A járműbe fix mozgássorozatot lehet beprogramozni, ennek működésbe hozása esetén nincs szükség emberi beavatkozásra, önállóan is képes két pont között mozogni a létraszerkezet, akár ismétlődően is. A jármű a talaj egyenetlenségét, ferdeségét automatikusan kiegyenlíti, így bizonyos határig ferde talajon is jól használható.
A rendezvényen elsőként az Országgyűlés Honvédelmi és rendészeti bizottságának elnöke, Németh Szilárd mondott beszédet. Elsőként annak fontosságát emelte ki, hogy a bizottság tagjai személyesen is megismerkedjenek a testület hatáskörébe tartozó szervezetek képviselőivel. Az elnök beszélt arról is, hogy a különböző katonai alakulatoknál, rendészeti szervezeteknél tett látogatások során mindenhol azt tapasztalta, hogy a politikai és a szakmai akarat egy irányba mutat: „21. századi körülményeket kell teremteni a munkavégzéshez, ehhez megfelelő műszaki eszközállománynak kell lennie, és a fejlesztéseket akár európai uniós forrásokból, akár kormányzati forrásokból, akár egyénileg megteremtett forrásokból meg lehet valósítani”. A részletek kidolgozását pedig, folytatta Németh Szilárd, azokra kell bízni, akik a tényleges munkát végzik, vagyis az embereket kell a középpontba állítani, például a tűzoltókat, akik az életük árán is el fogják hárítani a különféle veszélyeket.
Az átadandó gépjárműfecskendők és magasból mentők műszaki jellemzőit dr. Góra Zoltán tű. vezérőrnagy, országos katasztrófavédelmi főigazgató ismertette. Elöljáróban elmondta, a járművek a BM HEROS Zrt., a Rába Járműgyártó Kft. és a Renault Truck együttműködésében, két év fejlesztés és előkészítés eredményeképpen mutatták be még 2014-ben, a sorozatgyártás pedig 2016-ban kezdődött. A tábornok hozzátette, az európai uniós forrásból megvalósuló, 2014-2020 között zajló projekt során száznyolc, teljes málhával felszerelt fecskendő kerül a tűzoltóságokhoz, a beszerzés teljes értéke tizennégy és félmilliárd forint. Góra Zoltán a magasból mentőkről szólva elmondta, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság saját költségvetési forrásából 2020-ig húsz magasból mentőt vásárol, a projekt végére nyolc 42 méteres és tizenkét 32 méteres mentési magasságú jármű kerül a rendszerbe. Szó esett arról is, hogy a fecskendők és magasból mentők mellett egy felújított, korábban hivatásos tűzoltók szereként szolgáló, 1993-as évjáratú tűzoltógépjármű is új gazdához kerül, a Steyr Bronto-t a hollóházi önkéntesek viszik haza. Beszédét az országos katasztrófavédelmi főigazgató azzal zárta, hogy az új tűzoltó gépjárművek egy modern, egységes védelmi rendszer alappillérei, és egy magasabb szintű, megnyugtató védelmi képességet garantálnak.
Kontrát Károly, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára beszédében kijelentette, manapság a biztonság a legfontosabb közösségi érték. Hangsúlyozta: abban, hogy Magyarország a nemzetközi megítélés szerint biztonságos hely, jelentős szerepet játszik a katasztrófavédelem személyi állománya, munkájukért köszönet jár nekik. Kontrát Károly kijelentette, a mentő tűzvédelem rendszere számára elengedhetetlen, hogy a beavatkozó egységek megfelelő eszközöket kapjanak, és a mostani átadás is annak a bizonyítéka, hogy e feltételeket a kormány meg kívánja teremteni. Az államtitkár úgy fogalmazott, a biztonság megteremtésére napról napra több forrást kell szánni, ez a trend megmutatkozik a tárca jövő évi költségvetésében, amelyben a Belügyminisztériumhoz tartozó szervezetek az előző évinél hatvankét milliárd forinttal többet kapnak. A miniszterhelyettes emlékeztetett arra is, hogy az új járművek, eszközök mellett a személyi állomány munkájának elismerése is fontos, a két éve hatályos új szolgálati törvény erről is gondoskodik, hiszen 2019-ig átlagosan ötvenszázalékos illetményemelést kapnak a hivatásos állományú kollégák. Hozzátette, a jövő évi költségvetésben rendelkezésre áll az a 14,4 milliárd forint, amely a jövő január elsején esedékes, ötszázalékos emeléshez szükséges. Beszéde végén Kontrát Károly külön köszönetet mondott az önkéntes tűzoltóknak is, akik a hivatásos tűzoltóságokkal együttműködve tiszteletreméltó eredményeket érnek el.
A beszédeket követően a Belügyminisztérium államtitkára átadta az emléklapokat és az indítókulcsokat azon megyék katasztrófavédelmi igazgatóinak, ahová a gépjárműfecskendők, magasból mentők kerülnek, illetve átnyújtotta a hollóházi önkéntesek képviselőinek a tűzoltóautó kulcsát. A rendezvény zárásaként a miniszterhelyettes, a bizottság tagjai és a katasztrófavédelem vezetői megtekintették az épület előtt felsorakozott, frissen átadott járműveket.
A tájékoztató szerint a RÁBA AQUADUX-X 4000-es fecskendők alkalmazkodnak a magyarországi sajátosságokhoz. Kialakításuknál és felszerelésüknél figyelembe vették a hazai terepviszonyokat, de szempont volt az is, hogy az országban milyen káreseményeknél kell a leggyakrabban alkalmazni a szereket. A járműre az eszközöket kifejezetten a magyar beavatkozó tűzoltók által jelzett igényeknek megfelelően málházták. A 16 tonna össztömegű jármű úttartása kiváló, stabil, jól vezethető, 27 fokos oldaldőlésig borulásbiztos. A fecskendő futóműve és fékrendszere olyan méretezéssel és kivitelezéssel készült, hogy tartósan, meghibásodás nélkül bírja a folyamatos, többtonnás terhelést (felépítmény, oltóanyag, málházott eszközök), valamint a különböző terepviszonyokat és időjárási körülményeket. Kettős tűzoltástechnikai vezérlése valamennyi kezelői igénynek megfelel. A kezelő szabadon választhat, hogy érintőképernyős vagy hagyományos, kézikaros kezelőrendszerrel avatkozik be egy káresetnél. Alapfelszerelés lett a hőkamera, amelyhez dokkolót alakítottak ki. A jobb helykihasználás érdekében a parancsnoki légzőtartókeret 90 milliméterrel hátrébb került. A gépjármű informatikai és elektronikai rendszere mindenben megfelel a kor igényeinek. A hazai gyártás több szempontból is ideális: egyrészt rugalmasan képes alkalmazkodni az egyedi igényekhez, mivel mindegyikkel rendelkeznek, nincs szükség az egyébként külföldről vásárolt szerek esetén kötelező engedélyezési eljárásokra, és az országos szervízhálózatnak köszönhetően gördülékenyebb a javítás, karbantartás is. A most rendszerbe állított magyar járművekkel a katasztrófavédelem gépjárműfecskendő-parkjának átlagéletkora a projekt indításakor meglévő 15-ről 12 évre csökkent.
A magasból mentő tűzoltójárművek elsősorban társasházakban, panellakásokban és egyéb rendeltetésű, magas épületekben keletkezett tüzek oltására, valamint életmentésre alkalmazhatóak. Az IVECO-Magirus M32L-AS csuklókaros, létraszerkezetű jármű mentési magassága 32 méter. A létraszerkezeteket automatikus, kilengést csillapító berendezéssel szerelték fel. A mentőkosár teherbírása 400 kilogramm. Az első létratagot egy 75 fokban dönthető csuklóval látták el, így könnyítve meg a nehezen megközelíthető helyszínek elérését. A létraszerkezetet a jármű a használat után automatikusan „összecsomagolja”. A járműbe fix mozgássorozatot lehet beprogramozni, ennek működésbe hozása esetén nincs szükség emberi beavatkozásra, önállóan is képes két pont között mozogni a létraszerkezet, akár ismétlődően is. A jármű a talaj egyenetlenségét, ferdeségét automatikusan kiegyenlíti, így bizonyos határig ferde talajon is jól használható.