Bemutatkozott a magyar tűzoltójármű

2014. március 31.

A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság újraindította a hosszú ideje szünetelő hazai tűzoltógépjármű-gyártást. A BM HEROS Javító, Gyártó, Szolgáltató és Kereskedelmi Zrt. és a Rába Járműipari Holding Nyrt. együttműködésében elkészült az új magyar gyártású tűzoltógépjármű prototípusa. A HEROS AQUADUX-X 4000-es fecskendőt március harmincegyedikén a belügyminiszter jelenlétében mutatták be. A tervek szerint a típus sorozatgyártása a jövő év első negyedévében megindulhat. A cél, hogy a több tucat típust működtető tűzoltóságok eszközparkja egységesebbé váljon.

A tűzoltógépjármű bemutatására szervezett rendezvényen megjelent a belügyminiszter, a katasztrófavédelem országos és megyei vezetői állománya, a fejlesztésben résztvevő cégek és vállalkozások képviselői.
 
Az ünnepségen elsőként dr. Bakondi György tű. altábornagy, országos katasztrófavédelmi főigazgató emelkedett szólásra. Mint mondta, a most bemutatandó tűzoltógépjármű tizenöt éves szereket vált majd ki, homogenizálja a tűzoltóság eszközparkját, erősíti a beavatkozó képességet, növeli a gyorsaságot, a hatékonyságot. A főigazgató ezután arról beszélt, hogy a katasztrófavédelem a kormányprogramban foglaltakat végrehajtotta, a 2010 nyarán vele szemben támasztott elvárásokat teljesítette, szervezetileg, szemléletmódban, hatósági jogkörben részesévé vált az egységes közbiztonsági rendszernek, alapfeladatait ellátja. A szervezet egységes, folytatta a tábornok, felkészültsége megfelel a rászabott feladatoknak. A legodaadóbb, a legfelkészültebb személyi állomány sem tud azonban kellő hatékonysággal dolgozni megfelelő felszerelések nélkül, ezért fejlesztések indultak a katasztrófavédelem hivatásos egységeinél. A már eddig is átadott szerek, felszerelések és a most bemutatott új fecskendő már az eszközök azon generációját képviselik, mondta Bakondi György, amelyek szakértő kezekben, hivatástudatból, felkészülten, bátran fellépő tűzoltók kezében eredményesen vethetők be a biztonság megőrzése, megteremtése érdekében. A rendezvényen a gépjárműfecskendőn kívül számos más berendezés, eszköz is bemutatkozik, tette hozzá az altábornagy, köztük az a drón is, amely egyebek mellett például egy árvízi felderítésnél igen hasznos. A főigazgató köszönetet mondott azoknak a cégeknek, gazdasági társaságoknak, amelyek a fejlesztésben, a kivitelezésben részt vettek.
 
A mai nemcsak a katasztrófavédelem, hanem a magyar iparpolitika számára is jeles nap – fogalmazott Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságszabályozásért felelős államtitkára. Emlékeztetett arra, hogy néhány éve, amikor újra kellett gondolni az ország gazdaságát, abban az állam szerepét, akkor az a döntés született, hogy az államnak a korábbi években jól teljesítő stratégiai ágazatokban ott kell lennie ahhoz, hogy erősödjenek. Így az autóbuszprogram újraindításakor megnézték, még hol kell az államnak jelentősebb szerepet vállalnia. Ennek a jegyében vásárolták meg a Rábát, és a céggel közösen dolgozták ki azt a programot, amelynek keretében a tűzoltóautók is elkészültek. Jó konstrukcióban, gyorsan elkészített járművekről van szó, amelyek külföldön sem vallanának szégyent.
 
Pintér Sándor belügyminiszter beszédét azzal kezdte, hogy mikor 2010-ben elhatározták, hogy a katasztrófavédelem alatt az ország tűzoltó állományát egységes irányítás alá vonják, felmérték annak technikai helyzetét, állapotát. Ez a felmérés azt mutatta, hogy az országban nem egységes a tűzbiztonság, a gazdagabb önkormányzatok jobb technikával rendelkeztek, így gyorsabban és eredményesebben tudtak dolgozni, de a hátrányos helyzetű önkormányzatok által fenntartott tűzoltóságokon akadt akár harminc évnél idősebb technika is. Ekkor született meg az elhatározás, mondta Pintér Sándor, hogy áttekintik a lehetőségeket és megnézik, hogy a Heros és a hozzá csatlakozó vállalkozások hogyan tudnak egy olyan fejlesztést végrehajtani, amely nemcsak a tűzoltók munkáját segíti elő, nemcsak az állampolgárok biztonságát növeli, hanem jó hatással van a foglalkoztatottságra is. Ennek az elhatározásnak az első eredménye a most kiállított fecskendő. Erre mindenki büszke lehet, ahogy büszkének lehet lenni az elődökre is, hiszen a Rába már majdnem száz évvel ezelőtt épített tűzoltógépjárművet, méghozzá nemzetközi színvonalúakat. Ezt a hagyományt kívánja a tárca felújítani az együttműködéssel, amely a remények szerint lehetővé teszi, hogy a tűzoltók a legkiválóbb járműveket használhassák. Végezetül a belügyminiszter a magyar gyártású tűzoltógépjármű első példányát szimbolikusan is bemutatta és a tűzoltóknak használatba átadta.   
 
A belügyminiszter után a házigazda BM HEROS Zrt. vezérigazgatója, Pethő István Ferenc tű. alezredes adott részletes tájékoztatást a hazai tűzoltógépjármű-gyártás múltjáról, jelenéről, a cég életútjáról. Mindezeken kívül alaposan bemutatta a nap főszereplőjét, a HEROS AQUADUX-X 4000 névre hallgató, RÁBA R16.217AFW-231-030B 4x4 alvázra felépített új magyar tűzoltó gépjárműfecskendőt. Elhangzott: az új jármű tervezése során figyelembe vették a tűzoltói igényeket és véleményeket is, miközben az műszaki paramétereit illetően semmiben nem marad el a külföldön gyártottaknál. Amellett, hogy a Rábában alkalmazott hazai munkaerő dolgozott az elkészítésén és valamennyi beépített eszköz a gyárból került ki, rugalmasan fejleszthető, a később jelentkező igényekhez alakítható, szükség esetén különleges felépítményeket is rá lehet építeni. Az alváz, a felépítménye és szinte valamennyi speciális felszerelése Magyarországon készült. A jármű prototípusát 2013 végén kezdték építeni, sorozatgyártása 2015 első negyedévében indulhat meg. A korszerű tűzoltójármű rendszerbe állításával emelkedik a tűzoltási, műszaki mentési beavatkozások színvonala, költséghatékonyabban működtethető a járműpark és az eszközök szervizelése is könnyen biztosítható.
 
A Rába Járműipari Holding Nyrt. ügyvezető igazgatója, Torma János úgy fogalmazott, a cég csatlakozni kíván ahhoz a folyamathoz, amely során a műszaki alapot kiegészítik a mérnöki tudással, hogy e kettőt egybegyúrva megmutassák, milyen egy maximalizált magyar hozzáadott értékkel bíró tűzoltógépjármű.
 
A magyar tűzoltógépjármű-gyártás egy évszázados múltra tekint vissza. Az első tűzoltóautót Győrött építették 1920-ban, egy másfél tonna teherbírású Rába P teherkocsi alvázára. A hazai gyártás 1993-ban az osztrák Steyr teherautó csepeli szerkocsivá alakításával fejeződött be.
 
A bemutatón az érdeklődők megtekinthették a katasztrófavédelem rendszerébe a közelmúltban bekerült speciális eszközöket is, így például a mobil sugárfelderítő egységet. Ilyenből a sugárvédelmi ellenőrzések végrehajtására öt áll a katasztrófavédelem rendelkezésére, ezek az eszközök a radiológiai méréseken túl mobil vezetési pontként is használhatók. Bemutatkozott a Renault Kerax típusú konténerszállító gépjármű is két logisztikai konténerrel. Ez egy olyan speciális, ritkábban előforduló, logisztikai támogató feladatokhoz alkalmazható gépjármű, amely a felszerelésekkel együtt folyamatos készenlétben van. A konténerek használatával költséghatékonyan lehet az éppen szükséges eszközöket a kárhelyszínre szállítani. A Land Rover Defenderről azt kell tudni, hogy terepjáró képességű mobil vezetési pont, amely informatikai és távközlési hálózat kiépítését teszi lehetővé. Ez a jármű szállítja az MD4-1000 típusú drónt (quadrocopter). Ez pedig nem más, mint egy önálló le- és felszállásra, valamint programozott útvonal szerinti repülésre képes robotrepülő. Kialakításából adódóan tulajdonképpen vizuális megfigyelésre alkalmas kamera, amely gázérzékelő és hőkamera levegőbe juttatására használható. Utóbbi két eszköz az Európai Unió forrásaiból megvalósuló Elektronikus Közigazgatás Operatív Program 1.1.10 pályázat keretében került a katasztrófavédelemhez. A bemutatón ott volt a mobil vezetési pont, amely a helyszíni operatív törzs azonnali informatikai és távközlési igényeinek kiszolgálására szolgál, utánfutóra telepítve használható. Az utánfutó minden vonóhorgos gépjárművel vontatható. Megtekinthető volt a Mercedes Vario és Land Rover Defender típusú katasztrófavédelmi mobil labor is, ezek vegyi- és sugárfelderítés során bevethető járművek, amelyeken az esetleges szennyeződések megszüntetése érdekében mentesítő anyagok és felszerelések is vannak. A járművek mobil környezetvédelmi ellenőrző állomásként is használhatóak.
 
A tűzoltógépjárművek közül a Renault 44B-BM Heros Midlum-Aquadux típusú fecskendő széles körűen felhasználható, mind épített környezetben, mind szabad területen jól használható gyors mozgása és a rajta lévő víz (2000 liter), illetve habképző anyag miatt. A felépítményt úgy alakították ki, hogy azon műszaki mentésre szolgáló szakfelszereléseket is el lehessen helyezni, így komplett tűzoltási és műszaki mentési beavatkozást lehetővé tesz. A Renault MDA3C-BM Heros Midlum gépjárműfecskendő: alacsony súlypontja miatt stabilabb elődeinél, korszerű, automatizált kuplungszerkezettel látták el, ami jelentősen megkönnyíti a gépjármű vezetését. A Renault 34B-BM Heros Kerax Aquarius vízszállító egy új fejlesztésű jármű, 7000 literes tartállyal rendelkezik. A gépkocsi a korábbiaknál stabilabb, automatizáltabb, hibás kezelésre való figyelmeztető és adatgyűjtő funkciókkal egészült ki. A vízszállítót nemcsak elektronikusan, hanem kézzel is lehet vezérelni.