Katasztrófatípusok - Téli veszélyek - Síkosság-mentesítés és jeges úton közlekedés aloldal fejlécképe

Katasztrófatípusok - Téli veszélyek - Síkosság-mentesítés és jeges úton közlekedés

A téli havazás a városlakók számára nem jelent mindig felhőtlen boldogságot. A havas, latyakos, jégbordás, vagy ónos esőtől csúszós utak, járdák, burkolatok nemcsak az autósok, hanem a gyalogosok számára is lelassult közlekedést, parkolási gondokat, egyéb veszélyeket, olyan kellemetlenségeket jelentenek, amitől a lehető leggyorsabban szabadulnának.

Statisztikák szerint évente átlagosan 50-60 olyan nap van, amikor a települések közútjaira hullott hó eltávolításáról, az utak síkosság-, és csúszásmentesítéséről gondoskodni kell. A munkát az adott út kezelője végzi, módszereik között a felületérdesítés és az olvasztásos eljárás egyaránt szerepel.

Míg az úttest burkolatának tisztításáról az út fenntartójának, a járda tisztántartásáról az ingatlan tulajdonosának, kezelőjének, használójának kell gondoskodnia. Ha a járda mellett zöldsáv is van, az úttestig terjedő teljes terület letakarítása az ő feladata. A fás szárú növények védelméről szóló 346/2008. (XII. 30.) kormányrendelet 2010. szeptember 1-jén hatályba lépett bekezdése előírja, hogy belterületi közterületen – az úttest kivételével – a síkosságmentesítésre olyan anyag használható, amely a közterületen vagy annak közvetlen környezetében lévő fás szárú növény egészségét nem veszélyezteti. Ez azt jelenti, hogy kiemelt figyelmet kell fordítani a síkosság-mentesítési munkák során a kerékpárutak, a gyalogutak, a gyalogjárdák és a várakozóhelyek mentén lévő növényzet (fasorok, cserjék) védelmére, már nem lehet sót használni, a kloridhatást minimálisra kell csökkenteni.

A rendelet nem mondja ki, mit lehet használni, így az marad az útüzemelő és a kertész dilemmája, ám egyre inkább előtérbe kerülnek a környezetvédelmi szempontok. Az EU tagországaiban sincs egységes szabályozás, mégis célszerű lenne a biztonságos megoldást jelentő és környezetbarát anyagok szakhatósági meghatározása. A betiltott útszóró só helyettesítésére szóba jöhet többek között a zeolit, a zeocal, a kalcium-klorid-pehely, de ígéretes szerként tartják számon az acetátokat is.

Az alternatív csúszásmentesítő anyagok viszonylag drágák, és nem valószínű, hogy a közeljövőben mindenki számára könnyen elérhetővé válnak, addig is marad a jól bevált fűrészpor, mulcs, homok, fahamu, faforgács vagy a gránitkőzúzalék. Maradjon éber, lassítson le és tartsa uralma alatt a gépkocsit! Ez a biztonságos téli vezetés három fő eleme. A tél kihívást jelent az autósok számára.

  • Vezessen az útviszonyoknak és a néha kiszámíthatatlan időjárásnak megfelelően.
  • Folyamatosan összpontosítson a környezetére.
  • Igazítsa a menetsebességét a fennálló körülményekhez és tartson biztonságos követési távolságot az ön előtt haladó jármű mögött.
  • Kerülje az olyan helyzeteket, amikor előre látható, hogy csúszós úton hirtelen fékezni kell.

Elindulás
Havon történő elinduláskor a megcsúszás elkerülése érdekében alapvetően fontos a fokozatos gyorsítás. Ha a kerekek megcsúsznak, váltson magasabb fokozatba, csökkentve a kerekekre ható erőt, így egyenletesen el tud indulni.