Súlyos légi baleset a szegedi reptéren
2023. október 18. 12:57
Szerencsére csak egy gyakorlat keretében következett be a baleset, amelynek során többen megsérültek, tűzoltók, mentők, rendőrök, katonák voltak a helyszínen. A nagyszabású, október 18-i gyakorlatot a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, valamint a Csongrád-Csanád vármegyei katasztrófavédelem munkatársai szervezték meg, mert bár hasonló esetre még nem volt példa a térségben, fontos, hogy a mentésben részt vevő különböző mentőegységek felkészüljenek az ilyen szituációkra is.
A mostanihoz hasonló gyakorlatok elsődleges célja az, hogy összehangolják a bajba jutott légi járművek kutatásában, mentésében érintett szervezetek munkáját, a közösen szerzett tapasztalatok útján rutint és jól használható ismereteket szerezzenek azok felszámolásában, a sérültek minél gyorsabb és szakszerűbb mentésében.
A gyakorlat forgatókönyvében szereplő baleset feltételezése szerint egy Cessna-182 típusú kisgép száll fel a szegedi repülőtérről a pilótával és négy ejtőernyőssel a fedélzetén. Ezzel egy időben egy Piper-34 típusú kisrepülő érkezik Szegedre. A két gép érintkezik a levegőben, amelynek következtében a Cessna vízszintes vezérsíkján sérülés keletkezik. A pilóta megpróbál visszatérni a repülőtérre, közben két ejtőernyős kiugrik a gépből – egyikük a reptér közelében sérülten fennakad egy fán, a másik ember pedig a Cessna vezérsíkján reked. A toronyban szolgálatot teljesítő tiszt egy ideig még látja a gépet, amely azonban végül Dorozsma irányában eltűnik a látóhatáron. A Piper megkísérli a leszállást, ezért a repülőtér életbe lépteti kényszerhelyzeti tervét. A gép végül sikeresen landol, a fedélzetén tartózkodók nem sérülnek meg. A Cessna pilótájának viszont mindkét lába eltörött, a kiugrott, fán fennakadt ejtőernyős kéztörést szenvedett, a vezérsíkon rekedt ejtőernyős nem érzi a lábait, a gerince sérült meg, a gépen maradt két ejtőernyős sokkot kapott, a repülőből kiszállva két irányba indulnak segítségért.
A protokoll szerint ilyen esetben az események meghatározott sorrendben követik egymást: a reptér kényszerhelyzeti tervében szereplő szervezetek értesítést kapnak, a vármegyei katasztrófavédelem riasztja saját egységeit, illetve értesíti a BM OKF Központi Főügyeletét a történtekről. Az arra felhatalmazott katasztrófavédelmi és honvédségi szervezeti egységek életbe léptetik az Országos Légi Kutató-mentő Rendszert. Ennek alapján a légi jármű, illetve annak utasai utáni kutatásba a honvédség és a rendőrség is bekapcsolódik.
Az országos gyakorlat által vázolt szituációban a Csongrád-Csanád vármegyei igazgatóság katasztrófavédelmi műveleti szolgálata, szegedi, hódmezővásárhelyi hivatásos tűzoltók, szegedi, mórahalmi, kisteleki önkéntes egyesületek tagjai, a rendőrség, a honvédség, az Országos Mentőszolgálat, a Magyar Vöröskereszt munkatársai, quados mentésben jártas egységek, valamint a Magyar Nemzeti Mentrődrónpilóták Egyesülete dolgoztak együtt. A mentés irányítói külön vezetési pontot alakítottak a pontosabb és gyorsabb mentés érdekében. Ott gyűjtötték az információkat, valamint ott hozták meg a fontos döntéseket is.
A mentés során egyebek mellett meg kellett találni a lezuhant Cessna-t, osztályozni, ellátni, mentési pontra juttatni (mentőhelikopterrel, quadon, terepjárón) a sérülteket, fel kellett kutatni a sokkos állapotban lévő ejtőernyősöket, illetve vontatható emelőkosár és alpintechnika segítségével a földre segíteni a fán fennakadt, onnan segítség nélkül lejutni képtelen ejtőernyőst.
A gyakorlat eseményeit a helyszínen kísérte figyelemmel Fülep Zoltán tűzoltó dandártábornok, országos tűzoltósági főfelügyelő, Szatmári Imre tűzoltó dandártábornok, vármegyei katasztrófavédelmi igazgató, valamint a társ- és rendvédelmi szervezetek területi képviselői.
Fotó: Szőke Péter BM OKF