Page 8 - katved-február
P. 8

6     Feszített iparbiztonsági tempó

      IDŐSZERŰ KÉRDÉSEK  Hatósági ellenőrzések  hazai, illetve nemzetközi ellenőrzési akcióso-  Katasztrófavédelmi Igazgatóság Mohácsi Ka-



           Az iparbiztonsági szakterület elsô teljes éve 2012 volt. Az elmúlt esztendôrôl elmondható, hogy minden napra jutott ellenôrzés,
           vagy valamilyen rendkívüli esemény. A közlekedés, az állampolgárok és a napi élet biztonsága érdekében a szakemberek
           kiemelt figyelmet fordítottak a veszélyesáru-szállításra. Az alábbi írás e terület tavalyi munkájára helyezi a hangsúlyt.



           A kormányzat felismerte a közbiztonságra – ezen
                                             járművek közül 3833 szállított veszélyes árut,
                                                                                állandó hajóellenőri szolgálat alakult. Tagjai az
           belül  a  közlekedés  biztonságának  növelésére  –
           irányuló társadalmi igényt, ennek következtében   rozathoz  kapcsolódóan.  Az  ellenőrzött  közúti   tasztrófavédelmi  Kirendeltsége  állományából
                                                                                egységes iparbiztonsági hatóság létrehozását
                                             vasúton több mint 5700, vízen pedig 312 ilyen
           a veszélyes áruk közúti szállításának ellenőrzése   szállító  jármű  volt.  Az  ellenőrzött,  veszélyes   követően 24/48 órás szolgálati rendben folya-
           mellett megteremtette annak a jogszabályi hátte-  árut  szállító  közúti  járművek  közül  297  (7,75   matosan  ellenőrzik  a  veszélyes  árut  szállító
           rét, hogy a katasztrófavédelmi hatóság vizsgál-  százalék), a vasútiak közül 194 (3,4 százalék),   hajókat.  A  Mohácsi  Hajóellenőri  Szolgálatot
           hassa a veszélyes áruk vasúti és vízi szállítását is.   míg a vízen közlekedők közül 50 (16 százalék)   –  hasonlóan  a  társszervekhez  –  a  Mohács
             A veszélyesáru-szállítás ellenőrzését ennek   nem felelt meg az előírásoknak.  Nemzetközi  Vízi  Határátkelőhely  épületében
           megfelelően Magyarország területén a hivatá-  Az  ellenőrök  mindezek  mellett  csaknem   helyezték  el,  az  ellenőrzést  végző  állomány
           sos katasztrófavédelmi szervek területi és helyi   nyolcszáz telephelyen végeztek valamely szál-  innen indulva látja el feladatát.
           szervei  hajtják  végre  illetékességi  területükön.   lítási  alágazathoz  kapcsolódó  ellenőrzést,  a
           Közúti szállításnál a közúti forgalomban, vasúti   telephelyek 15 százalékánál tártak fel kisebb-  Intézkedések
           fuvarozás esetében a vasúti pályán, üzemváltó-,   nagyobb szabálytalanságot.  Az  ellenőrzések  során  feltárt  mulasztások
           határállomáson, vasúti üzemi létesítményen, vízi   2011-hez képest körülbelül nyolcvan szá-  kapcsán 567 (390 közúti, 126 vasúti, 51 vízi)
           szállításnál  pedig  nemzeti  és  nemzetközi  vízi   zalékkal  nőtt  a  közúti  ellenőrzések  és  az   hatósági  intézkedésre  került  sor.  A  jogköve-
           utakon, kikötőkben, veszteglőhelyen, illetve az   ellenőrzött  ADR-es  járművek  száma,  mind-  tő  magatartás  elérése  érdekében  a  kollégák
           egyes szállítási ágakhoz kötődő telephelyeken   eközben a hibás szállítóegységek száma 27   többnyire  bírságot  szabtak  ki,  de  a  lakosság
           számíthatnak kontrollra az érintettek.  százalékkal visszaesett. A közúti szállítások   védelme  érdekében  döntöttek  a  szállítmány
             2012-től a megyei iparbiztonsági főfelügye-  esetében továbbra is az okmányokkal, az áru-  visszatartásáról, az áru átfejtéséről, a szabály-
           lőségek, a katasztrófavédelmi műveleti szolgá-  kezeléssel, a jelöléssel, valamint a felszerelé-  talanság megszüntetéséről, valamint sérült kül-
           latok, a katasztrófavédelmi mobil laborok, vala-  sekkel  kapcsolatos  mulasztások  jellemzőek.   demények megsemmisítéséről is.
           mint a kirendeltségek iparbiztonsági felügyelői   A vasúti szállítás során a legtöbb probléma a   Bírságot összesen közel 132 millió 625 ezer
           végzik a veszélyes áruk közúti, vasúti, vízi szál-  bejelentések kapcsán merült fel, illetve gya-  forint  összegben  (104  millió  98  ezer  közúti,
           lításának – az adott területi szerv feladatkörébe   kori a jelöléssel kapcsolatos szabálytalanság,   15 millió 275 ezer vasúti, 12 millió 37 ezer vízi
           tartozó – ellenőrzését szállítás közben (ameny-  valamint a szivárgó járművek. A vízi szállítás-  szállítás) szabtak ki. Összesen 141 ügyben in-
           nyiben az adott szállítási alágazat esetében az   nál – a közútihoz hasonlóan – szintén az ok-  dult másodfokú hatósági eljárás. 43 esetben az
           kivitelezhető), valamint telephelyen is.  mányokkal, és a felszerelésekkel kapcsolatos   elsőfokú  döntést  hagyta  helyben  a  magasabb
             A  katasztrófavédelmi  szervek  e  tevé-  szabálytalanságok voltak a leggyakrabban   fokú hatóság, háromszor megváltoztatta azt, 53
           kenységüket – a korábbi évekhez hasonlóan   tetten érhetők.          alkalommal a megsemmisítés mellett új eljárás
           –  a  társszervekkel  (rendőrség,  közlekedési   A  vízi  szállítások  hatékonyabb  ellenőrzé-  indításáról, nyolcszor  pedig az elsőfokú döntés
           hatóság,  vámhatóság,  stb.)  szoros  együtt-  se  érdekében  2012-ben  a  Baranya  Megyei   megsemmisítéséről született döntés.
           működésben  végzik,  valamint
           eredményes  kapcsolatot  tartanak
           fenn  a  szakmai  szervezetekkel.
           Az együttműködés kiterjed a min-
           dennapi ellenőrzések és hatósági
           ügyek, illetve az alkalmanként je-
           lentkező  egyeztetési  feladatokra
           egyaránt. A BM Országos Kataszt-
           rófavédelmi  Főigazgatóság  több
           országos  hatáskörű  akciósoroza-
           tot  (DISASTER  akciók)  irányított,
           amelyekbe bevonta a társhatósá-
           gokat, de a katasztrófavédelem
           területi szervei is számos esetben
           vettek részt a társhatóságok által
           szervezett ellenőrzéssorozatban.
             Az igazgatóságok szakemberei
           az  elmúlt  évben  1734  közúti,  747
           vasúti, és 142 vízi ellenőrzésen vet-
           tek részt, amelyek során több mint
           29 ezer 500 közúti, 10 ezer 95 vas-
           úti és 937 vízi járművet vizsgáltak
           önállóan,  esetleg  a  társzervekkel
           közösen  vagy  éppen  valamilyen
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13