Page 8 - katved-február
P. 8
6 Feszített iparbiztonsági tempó
IDŐSZERŰ KÉRDÉSEK Hatósági ellenőrzések hazai, illetve nemzetközi ellenőrzési akcióso- Katasztrófavédelmi Igazgatóság Mohácsi Ka-
Az iparbiztonsági szakterület elsô teljes éve 2012 volt. Az elmúlt esztendôrôl elmondható, hogy minden napra jutott ellenôrzés,
vagy valamilyen rendkívüli esemény. A közlekedés, az állampolgárok és a napi élet biztonsága érdekében a szakemberek
kiemelt figyelmet fordítottak a veszélyesáru-szállításra. Az alábbi írás e terület tavalyi munkájára helyezi a hangsúlyt.
A kormányzat felismerte a közbiztonságra – ezen
járművek közül 3833 szállított veszélyes árut,
állandó hajóellenőri szolgálat alakult. Tagjai az
belül a közlekedés biztonságának növelésére –
irányuló társadalmi igényt, ennek következtében rozathoz kapcsolódóan. Az ellenőrzött közúti tasztrófavédelmi Kirendeltsége állományából
egységes iparbiztonsági hatóság létrehozását
vasúton több mint 5700, vízen pedig 312 ilyen
a veszélyes áruk közúti szállításának ellenőrzése szállító jármű volt. Az ellenőrzött, veszélyes követően 24/48 órás szolgálati rendben folya-
mellett megteremtette annak a jogszabályi hátte- árut szállító közúti járművek közül 297 (7,75 matosan ellenőrzik a veszélyes árut szállító
rét, hogy a katasztrófavédelmi hatóság vizsgál- százalék), a vasútiak közül 194 (3,4 százalék), hajókat. A Mohácsi Hajóellenőri Szolgálatot
hassa a veszélyes áruk vasúti és vízi szállítását is. míg a vízen közlekedők közül 50 (16 százalék) – hasonlóan a társszervekhez – a Mohács
A veszélyesáru-szállítás ellenőrzését ennek nem felelt meg az előírásoknak. Nemzetközi Vízi Határátkelőhely épületében
megfelelően Magyarország területén a hivatá- Az ellenőrök mindezek mellett csaknem helyezték el, az ellenőrzést végző állomány
sos katasztrófavédelmi szervek területi és helyi nyolcszáz telephelyen végeztek valamely szál- innen indulva látja el feladatát.
szervei hajtják végre illetékességi területükön. lítási alágazathoz kapcsolódó ellenőrzést, a
Közúti szállításnál a közúti forgalomban, vasúti telephelyek 15 százalékánál tártak fel kisebb- Intézkedések
fuvarozás esetében a vasúti pályán, üzemváltó-, nagyobb szabálytalanságot. Az ellenőrzések során feltárt mulasztások
határállomáson, vasúti üzemi létesítményen, vízi 2011-hez képest körülbelül nyolcvan szá- kapcsán 567 (390 közúti, 126 vasúti, 51 vízi)
szállításnál pedig nemzeti és nemzetközi vízi zalékkal nőtt a közúti ellenőrzések és az hatósági intézkedésre került sor. A jogköve-
utakon, kikötőkben, veszteglőhelyen, illetve az ellenőrzött ADR-es járművek száma, mind- tő magatartás elérése érdekében a kollégák
egyes szállítási ágakhoz kötődő telephelyeken eközben a hibás szállítóegységek száma 27 többnyire bírságot szabtak ki, de a lakosság
számíthatnak kontrollra az érintettek. százalékkal visszaesett. A közúti szállítások védelme érdekében döntöttek a szállítmány
2012-től a megyei iparbiztonsági főfelügye- esetében továbbra is az okmányokkal, az áru- visszatartásáról, az áru átfejtéséről, a szabály-
lőségek, a katasztrófavédelmi műveleti szolgá- kezeléssel, a jelöléssel, valamint a felszerelé- talanság megszüntetéséről, valamint sérült kül-
latok, a katasztrófavédelmi mobil laborok, vala- sekkel kapcsolatos mulasztások jellemzőek. demények megsemmisítéséről is.
mint a kirendeltségek iparbiztonsági felügyelői A vasúti szállítás során a legtöbb probléma a Bírságot összesen közel 132 millió 625 ezer
végzik a veszélyes áruk közúti, vasúti, vízi szál- bejelentések kapcsán merült fel, illetve gya- forint összegben (104 millió 98 ezer közúti,
lításának – az adott területi szerv feladatkörébe kori a jelöléssel kapcsolatos szabálytalanság, 15 millió 275 ezer vasúti, 12 millió 37 ezer vízi
tartozó – ellenőrzését szállítás közben (ameny- valamint a szivárgó járművek. A vízi szállítás- szállítás) szabtak ki. Összesen 141 ügyben in-
nyiben az adott szállítási alágazat esetében az nál – a közútihoz hasonlóan – szintén az ok- dult másodfokú hatósági eljárás. 43 esetben az
kivitelezhető), valamint telephelyen is. mányokkal, és a felszerelésekkel kapcsolatos elsőfokú döntést hagyta helyben a magasabb
A katasztrófavédelmi szervek e tevé- szabálytalanságok voltak a leggyakrabban fokú hatóság, háromszor megváltoztatta azt, 53
kenységüket – a korábbi évekhez hasonlóan tetten érhetők. alkalommal a megsemmisítés mellett új eljárás
– a társszervekkel (rendőrség, közlekedési A vízi szállítások hatékonyabb ellenőrzé- indításáról, nyolcszor pedig az elsőfokú döntés
hatóság, vámhatóság, stb.) szoros együtt- se érdekében 2012-ben a Baranya Megyei megsemmisítéséről született döntés.
működésben végzik, valamint
eredményes kapcsolatot tartanak
fenn a szakmai szervezetekkel.
Az együttműködés kiterjed a min-
dennapi ellenőrzések és hatósági
ügyek, illetve az alkalmanként je-
lentkező egyeztetési feladatokra
egyaránt. A BM Országos Kataszt-
rófavédelmi Főigazgatóság több
országos hatáskörű akciósoroza-
tot (DISASTER akciók) irányított,
amelyekbe bevonta a társhatósá-
gokat, de a katasztrófavédelem
területi szervei is számos esetben
vettek részt a társhatóságok által
szervezett ellenőrzéssorozatban.
Az igazgatóságok szakemberei
az elmúlt évben 1734 közúti, 747
vasúti, és 142 vízi ellenőrzésen vet-
tek részt, amelyek során több mint
29 ezer 500 közúti, 10 ezer 95 vas-
úti és 937 vízi járművet vizsgáltak
önállóan, esetleg a társzervekkel
közösen vagy éppen valamilyen