Page 9 - katved-február
P. 9
7
Összegzés
Összességében megállapítható, hogy meg-
erősödött a katasztrófavédelem állampolgárok
biztonsága érdekében viselt szerepe. A veszé-
lyesáru-szállítás ellenőrzését végző szakterület
kiemelkedő feladata, hogy a megújult kataszt-
rófavédelmi szervezetrendszer és szabályozási
háttér biztosította előnyöket a gyakorlatban is
érvényre juttassa, ezzel fokozva a lakosság éle- KAtASZtrÓFAVÉDeLeM 2013. február
tének és vagyonának biztonságát, garantálva a
kiemelkedő társadalmi jelentőségű közszolgál-
tatások folytonosságát, valamint a meglévő köz-
feladatok, a közbiztonság, valamint a közlekedés
biztonságának hatékonyabb ellátását.
Kozma Sándor tű. alezredes főosztályvezető,
Veszélyes szállítmányok Főosztály
Balesetek
A veszélyes áruk szállítása során bekövetkezett
balesetekkel, eseményekkel kapcsolatban alapve-
tő feladatként jelentkezik a káreseti helyszíni szem-
lék lefolytatása annak érdekében, hogy a történtek
okait, következményeit és a megelőzés lehetséges
módját meg lehessen határozni. Ezeket az ese-
ményeket a katasztrófavédelmi szervek alaposan
kivizsgálják, dokumentálják, hogy az érintett vállal-
kozások fi gyelmét felhívták az esetleges hiányos-
ságokra, és amennyiben szükséges, jogszabály-
módosítást kezdeményeznek a további balesetek
megelőzése érdekében. A veszélyesáru-szállítás
során bekövetkezett balesetek kivizsgálását első-
sorban a katasztrófavédelmi mobil laborok (KML),
illetve a katasztrófavédelmi műveleti szolgálatok
(KMSZ) végzik, hiszen az ilyen típusú balesetek-
hez, eseményekhez kötelezően kivonulnak.
2012-ben összesen harminchat, veszélyes
áru közúti szállításával kapcsolatos esemény volt,
negyedével több, mint az előző évben. Négyszer
a szállítóeszköz nem volt megfelelő állapotú, illet-
ve helytelenül kezelték az árut, harminckét eset-
ben pedig közúti közlekedési baleset részese volt
a jármű (jellemző volt a közlekedési szabályok
megszegése, ezen belül a forgalmi, időjárási és
látási viszonyoknak nem megfelelő közlekedés,
valamint a pihenőidő be nem tartása). Veszélyes
áru hét alkalommal került ki a környezetbe, azon-
ban egyik esetnél sem jelentős mennyiségben.
Veszélyes áru vasúti szállítása során 32 ese-
mény történt, 28 alkalommal a vasúti tartálykocsi
tartálytestének vagy szerelvényeinek nem meg-
felelő műszaki állapota vezetett a veszélyes áru
szivárgásához. A másik négy eset egyikénél a nyílt
pályán siklott ki szerelvény (Gödöllő-Aszód), egy-
szer a vasúti pályaudvaron történt ilyen (Hatvan),
egy vonat személygépjárművel ütközött, egy alka-
lommal pedig a határátkelőhelyről visszafordított,
három vasúti kocsit érintő súlyos vasútműszaki
hiányosságot (Szombathely) tártak fel kollégáink.
Veszélyes áruk vízi szállítása során az elmúlt
esztendőben egy esemény történt, egy körülbelül
1,3 millió liter gázolajat szállító tankhajó futott ki-
kötés közben zátonyra.