Page 10 - katved-február
P. 10

8     Átesni a tûzkeresztségen –

      IDŐSZERŰ KÉRDÉSEK  ellenõrzött körülmények között







           Nagy erõkkel folyik az új rendészeti oktatási rendszerhez kapcsolódó tûzoltó
                                                                                közepette tapasztalják meg az épületen belüli
           képzés a Katasztrófavédelmi Oktatási Központban.
                                                                                tájékozódás, kommunikáció, életmentés, tűzol-
                                                                                tás és munkavégzés korlátait, határait, illetve az,
                z új közszolgálati életpályamodell kiala-
                kítása megkövetelte az ahhoz kapcso-
                                                                                lenőrzött körülmények között átélve fel tudjanak
                                             tásához három gépjárműfecskendő, azaz három
                                             raj kellett. A szerparancsnoki, mentori feladato-
                                                                                készülni az életben előforduló hasonló esetekre.
           A lódó képzési rendszer megteremtését.   modellezését is. Ennek a feladatnak a végrehaj-  hogy az első ilyen élményüket biztonságos, el-
           A  tűz-,  katasztrófa-  és  polgári  védelmi  szak-  kat a tűzoltási és mentési szakcsoport tanárai,   A második napon éghető folyadékok tűzé-
           képzések  területén  kialakított,  tavaly  január   szakoktatói látták el, a beosztotti állomány pedig   nek  oltását  gyakorolták  a  leendő  tűzoltók.  A
           elsejével bevezetett új rendszer a tűzoltó kép-  hallgatókból  szerveződött  olyan  elven,  hogy  a   gyakorlópályán  található  égetőmedencében
           zésben is számos változást hozott.   résztvevő szakaszból mindenki legalább egyszer   lévő vízfelületre nagy mennyiségű éghető fo-
                                             részt  tudjon  venni  beavatkozási  feladatokban.  lyadékot töltöttünk (benzin, gázolaj), majd a fel-
           Az új rendszerű képzés            A  helyszínre  érkezve  rövid  eligazítás  követke-  készülés után begyújtottuk. A gyakorlatvezető
           A hallgatók a rendészeti szakközépiskolákban   zett,  amelyen  szó  esett  a  gyakorlat  menetéről,   tanárok irányításával a hallgatók a tüzet négy
           teljesített egységes rendészeti alapozó modul                        vízsugárral  és  egy  habsugárral  támadták.  A
           három  hónapos  képzését  követően  tanulmá-                         lényeg itt is a tapasztalás volt: a hőterhelést, a
           nyaikat a Katasztrófavédelmi Oktatási Köz-                             tűz védősugár fedezetében történő megkö-
           pontban folytatják, ahol a kéthónapos                                      zelítési módját, a tűz támadásának, a
           tűzoltó  II.  rész-szakképesítés                                              beavatkozók védelmének lehető-
           meg    szerzésével   beosztott                                                   ségeit kellett kipróbálni okta-
           tűz   oltóvá válhatnak.                                                            tói iránymutatás, felügyelet
             Intézetünkben  tavaly                                                              mellett.
           no  vember   ötödikén                                                                   A  gyakorlatok  vé     -
           két            százegy  hallgató                                                       geztével, a vissza sze-
           kezdte  meg  tanul-                                                                     relés  után  min     den
           mányait.  A  pél-                                                                       esetben  meg   történt
           da  nélkül  magas                                                                       a  vég   re hajtott  fel-
           létszám  miatt  öt                                                                      adat  ki             értékelése,
           tanulmányi  csoport-                                                                    az  ab           ban  résztve-
           ban  (szakaszban),                                                                     vők  mun           kájának  e  -
           egyenként 40-41 fővel                                                                  lemzése,  a  hall       ga    tók
           tudjuk a képzést megol-                                                               és az oktatók megbe-
           dani. Ez komoly szervezé-                                                           szélték a szerzett tapasz-
           si feladatot jelent az oktatási                                                   talatokat, azt, hogyan lehet
           központ számára mind a taná-                                                    az egyes fogásokat majd az élet-
           rok beosztását, mind a felszerelések                                         ben is alkalmazni.
           és a technikai eszközök biztosítását, mind
           a hallgatók, eszközök logisztikáját illetően.                        Összegzés
             A  képzés  közel  kétharmadában  gyakorlati                        A  hallgatók  gyakorlati  képzése  a  tűzoltó  II.
           foglalkozások zajlanak, hiszen a tűzoltó taná-  a  beavatkozás  munkavédelmi  szabályairól  (pl.   modul  leglényegesebb  eleme,  hiszen  az  ut-
           rok  legnagyobb  feladata,  hogy  az  újoncokat   jegesedés miatti csúszásveszély), illetve az okta-  cáról felvett újoncok legtöbbje még soha nem
           a szakma mindennapos kihívásaira készítsék   tók megszervezték a napi szolgálatot a káreset   találkozott tűzoltó szakfelszerelésekkel, nem
           föl. A több mint kétszáz hallgatót – az időjárás   felszámolására, beleértve a káreseti helyszín   oltott tüzet, nem végzett műszaki mentést. Az
           alakulásától függetlenül – az oktatási központ   előkészítését  és  a  sérült  szerepek  kiosztását.   ellenőrzött keretek között megtartott gyakor-
           tanárai egésznapos gyakorlati foglalkozásokon   Ezután megtörtént a helyszín előkészítése, erős   laton ejtett hibák, az így szerzett tapasztala-
           képzik, tanítják tűzoltásra, műszaki mentésre,   füstképződéssel  járó  tüzet  gyújtottak,  a  sérült,   tok elevenebben megragadnak, mint a tanter-
           a tűzoltó szaktechnika alkalmazására.   mentendő emberek elhelyezkedtek az épületben   mi foglalkozásokon megbeszéltek, egy-egy
                                             (légzőkészülékkel) vagy a tető szabadtéri részén,   megtanult  módszer,  fogás  az  életüket,  vagy
           Betekintés a gyakorlatokba        és beállították a beavatkozást nehezítő, viszont   mások életét mentheti meg. A jól elsajátított
           Az  5.  szakasz  január  harmadik  hetében  két   az életben gyakran előforduló problémákat, meg-  ismeretek,  módszerek  alapját  fogják  adni  a
           egymást követő alkalommal egésznapos (nyolc   oldását igénylő helyzeteket.   hallgatók tűzoltói pályafutásának és rendkívül
           tanórás)  gyakorlatot  hajtott  végre  a  Hatvan-  A  gyakorlat  riasztással  kezdődött.  A  vonu-  hatékonyan segítik majd munkájukat jövőbeni
           Nagygombosi Gyakorlópályán.       lás, a helyszínre érkezés és a felállítási helyek   szolgálati helyükön.
             Az első napon a lakó- és középületek tűzoltó-  megválasztása  után  megkezdődött  a  beavat-
           taktikai  jellemzésének  témakörében  elhangzott   kozás. Azt a tanárok irányításával, a szerelési   Kirov Attila tű. őrnagy
           elméleti ismereteket kellett átültetni a gyakorlatba.   foglalkozásokon  megtanultak  alkalmazásával                 szakcsoportvezető
           A pályán található többszintes épület adottságai   kellett  végrehajtani.  Fontos,  hogy  a  hallgatók       Vass Zoltán tű. százados
           lehetővé teszik lakástüzek, valamint – önállóan és   légzőkészülék  használata  mellett,  a  jelentős   kiemelt főtanár
           kombináltan – pince- és tetőtéri tüzek oltásának   füstképződés miatti korlátozott látási viszonyok         KOK Tűzoltási és Mentési Szakcsoport
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15