Page 10 - katved-február
P. 10
8 Átesni a tûzkeresztségen –
IDŐSZERŰ KÉRDÉSEK ellenõrzött körülmények között
Nagy erõkkel folyik az új rendészeti oktatási rendszerhez kapcsolódó tûzoltó
közepette tapasztalják meg az épületen belüli
képzés a Katasztrófavédelmi Oktatási Központban.
tájékozódás, kommunikáció, életmentés, tűzol-
tás és munkavégzés korlátait, határait, illetve az,
z új közszolgálati életpályamodell kiala-
kítása megkövetelte az ahhoz kapcso-
lenőrzött körülmények között átélve fel tudjanak
tásához három gépjárműfecskendő, azaz három
raj kellett. A szerparancsnoki, mentori feladato-
készülni az életben előforduló hasonló esetekre.
A lódó képzési rendszer megteremtését. modellezését is. Ennek a feladatnak a végrehaj- hogy az első ilyen élményüket biztonságos, el-
A tűz-, katasztrófa- és polgári védelmi szak- kat a tűzoltási és mentési szakcsoport tanárai, A második napon éghető folyadékok tűzé-
képzések területén kialakított, tavaly január szakoktatói látták el, a beosztotti állomány pedig nek oltását gyakorolták a leendő tűzoltók. A
elsejével bevezetett új rendszer a tűzoltó kép- hallgatókból szerveződött olyan elven, hogy a gyakorlópályán található égetőmedencében
zésben is számos változást hozott. résztvevő szakaszból mindenki legalább egyszer lévő vízfelületre nagy mennyiségű éghető fo-
részt tudjon venni beavatkozási feladatokban. lyadékot töltöttünk (benzin, gázolaj), majd a fel-
Az új rendszerű képzés A helyszínre érkezve rövid eligazítás követke- készülés után begyújtottuk. A gyakorlatvezető
A hallgatók a rendészeti szakközépiskolákban zett, amelyen szó esett a gyakorlat menetéről, tanárok irányításával a hallgatók a tüzet négy
teljesített egységes rendészeti alapozó modul vízsugárral és egy habsugárral támadták. A
három hónapos képzését követően tanulmá- lényeg itt is a tapasztalás volt: a hőterhelést, a
nyaikat a Katasztrófavédelmi Oktatási Köz- tűz védősugár fedezetében történő megkö-
pontban folytatják, ahol a kéthónapos zelítési módját, a tűz támadásának, a
tűzoltó II. rész-szakképesítés beavatkozók védelmének lehető-
meg szerzésével beosztott ségeit kellett kipróbálni okta-
tűz oltóvá válhatnak. tói iránymutatás, felügyelet
Intézetünkben tavaly mellett.
no vember ötödikén A gyakorlatok vé -
két százegy hallgató geztével, a vissza sze-
kezdte meg tanul- relés után min den
mányait. A pél- esetben meg történt
da nélkül magas a vég re hajtott fel-
létszám miatt öt adat ki értékelése,
tanulmányi csoport- az ab ban résztve-
ban (szakaszban), vők mun kájának e -
egyenként 40-41 fővel lemzése, a hall ga tók
tudjuk a képzést megol- és az oktatók megbe-
dani. Ez komoly szervezé- szélték a szerzett tapasz-
si feladatot jelent az oktatási talatokat, azt, hogyan lehet
központ számára mind a taná- az egyes fogásokat majd az élet-
rok beosztását, mind a felszerelések ben is alkalmazni.
és a technikai eszközök biztosítását, mind
a hallgatók, eszközök logisztikáját illetően. Összegzés
A képzés közel kétharmadában gyakorlati A hallgatók gyakorlati képzése a tűzoltó II.
foglalkozások zajlanak, hiszen a tűzoltó taná- a beavatkozás munkavédelmi szabályairól (pl. modul leglényegesebb eleme, hiszen az ut-
rok legnagyobb feladata, hogy az újoncokat jegesedés miatti csúszásveszély), illetve az okta- cáról felvett újoncok legtöbbje még soha nem
a szakma mindennapos kihívásaira készítsék tók megszervezték a napi szolgálatot a káreset találkozott tűzoltó szakfelszerelésekkel, nem
föl. A több mint kétszáz hallgatót – az időjárás felszámolására, beleértve a káreseti helyszín oltott tüzet, nem végzett műszaki mentést. Az
alakulásától függetlenül – az oktatási központ előkészítését és a sérült szerepek kiosztását. ellenőrzött keretek között megtartott gyakor-
tanárai egésznapos gyakorlati foglalkozásokon Ezután megtörtént a helyszín előkészítése, erős laton ejtett hibák, az így szerzett tapasztala-
képzik, tanítják tűzoltásra, műszaki mentésre, füstképződéssel járó tüzet gyújtottak, a sérült, tok elevenebben megragadnak, mint a tanter-
a tűzoltó szaktechnika alkalmazására. mentendő emberek elhelyezkedtek az épületben mi foglalkozásokon megbeszéltek, egy-egy
(légzőkészülékkel) vagy a tető szabadtéri részén, megtanult módszer, fogás az életüket, vagy
Betekintés a gyakorlatokba és beállították a beavatkozást nehezítő, viszont mások életét mentheti meg. A jól elsajátított
Az 5. szakasz január harmadik hetében két az életben gyakran előforduló problémákat, meg- ismeretek, módszerek alapját fogják adni a
egymást követő alkalommal egésznapos (nyolc oldását igénylő helyzeteket. hallgatók tűzoltói pályafutásának és rendkívül
tanórás) gyakorlatot hajtott végre a Hatvan- A gyakorlat riasztással kezdődött. A vonu- hatékonyan segítik majd munkájukat jövőbeni
Nagygombosi Gyakorlópályán. lás, a helyszínre érkezés és a felállítási helyek szolgálati helyükön.
Az első napon a lakó- és középületek tűzoltó- megválasztása után megkezdődött a beavat-
taktikai jellemzésének témakörében elhangzott kozás. Azt a tanárok irányításával, a szerelési Kirov Attila tű. őrnagy
elméleti ismereteket kellett átültetni a gyakorlatba. foglalkozásokon megtanultak alkalmazásával szakcsoportvezető
A pályán található többszintes épület adottságai kellett végrehajtani. Fontos, hogy a hallgatók Vass Zoltán tű. százados
lehetővé teszik lakástüzek, valamint – önállóan és légzőkészülék használata mellett, a jelentős kiemelt főtanár
kombináltan – pince- és tetőtéri tüzek oltásának füstképződés miatti korlátozott látási viszonyok KOK Tűzoltási és Mentési Szakcsoport