Page 5 - katved-február
P. 5
3 3
kialakítottuk a végrehajtói szint munkáját koor- hajtottunk végre, leginkább a hatósági területet feladat volt, nem az történt, hogy nekem meg-
dináló középirányítói szerveket, a katasztrófa- és a műveletirányítást kellett megerősíteni. Az voltak az elképzeléseim és kiadtam a végre-
védelmi kirendeltségeket, amelyek leginkább a utolsó nagy változás idén januárban történt, hajtásukra vonatkozó parancsot. Nagyon sok
rendőrkapitányságokhoz hasonlíthatók. Élükre amikor létrejöttek a járások, megszűntek az intelligens, jól felkészült kollégával találkoztam
tapasztalt parancsnokokat kellett találni. Irá- addigi irodák, a rendszer fontos láncszemeként a szervezetben, közülük többen ma is komoly
nyításuk alá kerültek a megváltozott tevékeny- megkezdték munkájukat a járási katasztrófavé- beosztásban dolgoznak vagy a központban,
ségi körrel bíró tűzoltó-parancsnokságok. Ma delmi megbízottak. vagy valamelyik megyében. Mindaz, ami az
már itt zajlik a polgári védelmi tevékenység, elmúlt két és fél évben történt, nagyon komoly
és részt vesznek a hatósági munkában is. És • 2010 júniusában, amikor a főigazgatói közös erőfeszítés volt, és mindannyiunk célja KAtASZtrÓFAVÉDeLeM 2013. február
persze ne felejtsük el, hogy a parancsnokság posztra szóló felkérést megkapta, tudta, a siker volt.
úgy látja el a saját tűzoltási és műszaki men- hogy ekkora léptékű változást hajt majd Az idekerülésem pillanatától világos volt
tési feladatait, hogy közben szakmai irányítója végre? számomra az is, hogy személyi és szervezeti
valamennyi, a működési területén lévő egyéb • Talán nem tűnik nagyképűségnek, ha változásokra lesz szükség, ahogyan azzal is
tisztában voltam, a legnehe-
zebb feladat azt elérni, hogy
az állomány szakítson az évek
alatt mélyen elsajátított „így
szoktuk” szemlélettel. Voltak
olyan területek, ahol ez komoly
problémákat okozott. Igen ne-
héz volt például azt elfogadtat-
ni, hogy miért kell egy leendő
tiszthelyettesnek öthónapos
képzésre járnia, mikor korábban
ezt a tűzoltóságokon helyben
gyorsabban megoldották, az
ott megtanultakkal is lehetett
tüzet oltani. Vagy a másik: miért
kell megyei műveletirányítási
rendszer, miért jobb, ha tér-
informatikával, számítógépes
rendszerrel, szakértelemmel
irányítjuk a műveleteket. Hiszen
sokak szerint az is jó volt, hogy
a tűzoltásvezető vonult a hely-
színre, megnézte, mi történt,
aztán rendelte oda a további be-
avatkozói erőt. A legtöbb vezető
pontosan látta, hogy miért nem
maradhat minden a régiben,
de a végrehajtási szinteken ez
nem volt egyértelmű, voltak el-
lenérzések. Ahogyan azokban
is, akik azt a rendszert szok-
ták meg, hogy 25 év szolgálat
típusú tűzoltóságnak is, legyen az önkormány- azt mondom, elég konkrét elképzelésekkel ér- után, akár 42 évesen több pénzért elmehettek
zati, létesítményi vagy éppen önkéntes. Szán- keztem, de ez történt. Korábban három éven nyugdíjba, mint amennyiért aktív korukban dol-
dékaink szerint minél többnek. Mindehhez át alapító főigazgatója voltam ennek a szer- goztak, és erre a szisztémára egész életstraté-
persze biztosítani kell a műszaki, személyi és vezetnek, ez idő alatt komoly kötődés alakult giát építettek: hitelt vettek fel, autót vásároltak, a
egyéb feltételeket. Országos, megyei és helyi ki, és tudtam azt is, hogy kikkel fogok együtt gyereknek segítettek lakást vásárolni. Miközben
szintű átalakítást hajtottunk tehát végre, eh- dolgozni. Ahogyan azt is, hogy annak idején mi ilyen sehol a világon nincsen. Évente hatszáz
hez meg kellett találni a megfelelő embereket, minden okozott problémát, mi vezetett kudarc- ember távozott ilyen módon a szervezettől, és az
és meg kellett találni annak a módját is, hogy hoz. Elég markáns terveim voltak ezek meg- utódlás csak a túlzott fiatalítás árán valósulhatott
velük személyes kapcsolatot tudjunk kialakíta- szüntetésére. És persze 2002 és 2010 között meg, újabb problémát okozva a munkában. Hiú
ni. E nélkül nehezebben derülne ki, mennyire is ráláttam a katasztrófavédelemre. Azt ugyan- remény lett volna azt hinni, hogy akit sérelem
valósultak meg a végrehajtás szintjén is az akkor nem tudhattam, hogy milyen mélységű ért, az a változtatásokkal azonosulni tud, nem is
elgondolásaink, ahogyan az is, hol van szük- változásokra lesz szükség, ehhez kellettek az lehetett tőle ezt elvárni. Érthető, hogy többségük
ség valamilyen korrekcióra. Azért hoztuk létre újbóli munkába állás után szerzett tapasztala- ellenségesen viszonyult valamennyi változás-
tanácsadó testületek sokaságát is, hogy az tok, közelről kellett látnom, hogy az évek óta hoz, de azért lássuk be, egyes helyzetek túl-
általunk felkért szakértők kritikáját figyelembe működő jogintézmények, megoldások, tech- mentek a tolerálható szinten. Az, amikor valaki
vehessük. A gyakorlat azt mutatja, hogy ez na- nológiák, eljárásrendek, képzési rendszerek az egykori bajtársainak akar ártani, az már nem
gyon jó lépés volt. Az első hónapok tapasztala- mennyire működnek, melyiken mennyit kell fér bele, én 42 éves rendvédelmi szolgálatom
tai alapján októberben aztán kisebb átalakítást alakítani. Ez az átalakítás nem „egyemberes” alatt sehol nem találkoztam ilyennel.