Page 13 - magazin-október
P. 13
11
azt kérte a jelenlévőktől, a projekt kapcsán tásban, de ebbe a körbe tartozik az élelmiszer A megbeszélés további részében Dr. Babos
megszülető eredményeket osszák meg a ka- ellátottság, a pénzügyi szektor, valamint a jog- Tibor projektmenedzser a pályázat előzményeit
tasztrófavédelemmel annak érdekében, hogy rend-kormányzat is. Fel kell mérni, tette hozzá, és céljait vázolta fel, majd annak szakmai elemeit
azok beépülhessenek a gyakorlati munkába. hogy ezek közül melyek a gyenge, közepes és Prof. Dr. Szabolcsi Róbert ismertette. Mint kide-
Ezt követően Bognár Balázs a katasztrófavé- a magas kockázatúak, utóbbi kettő kategóriába rült, a projektnek négy alprogramja és 21 kiemelt
delem átalakításáról, a gyakorlati változtatások- sorolt infrastruktúrákkal bizonyosan foglalkoznia kutatási területe van. A kutatások során olyan
ról, az új szervezeti egységként létrejött iparbiz- kell a katasztrófavédelemnek. Annál is inkább, természettudományos, műszaki és technológiai
tonsági szakterület tevékenységéről tájékoztatta mert jó részük ma már nem fizikai, sokkal inkább területekre fókuszálnak, amelyek eredményei a
a résztvevőket. A főosztályvezető beszélt a kriti- elektronikai, informatikai módszerekkel védhető kritikusinfrastruktúra-védelem számára szolgál-
kusinfrastruktúra-védelem előzményeiről, arról, meg. A munka sikeréhez új, a gyakorlatban jól tatnak eredményeket. Ezeken túl van kifejezetten KATASZTRÓFAVÉDELEM 2012. október
milyen események vezettek ahhoz, hogy ma használható módszerekre van szükség, ame- humán, az emberi viselkedést vizsgáló alprogram
már kiemelt fontossággal foglalkoznak az egyes lyek kidolgozásában a katasztrófavédelem is. Folynak alapkutatások például a közlekedés
országok az ezzel kapcsolatos feladatokkal. kifejezetten számít a tudomány képviselőire és az építményvédelem területén – hívta fel a
Beszélt arról, jelenleg hol tart a területre vonat- – szögezte le Bognár Balázs. Alaposan meg figyelmet a projekt jelentőségére Szabolcsi Ró-
kozó szabályzók kidolgozása, valamint kitért kell ismerni a nemzetközi trendeket, a már lé- bert, hozzátéve, hogy a kétéves munka teamek-
a tudománnyal való kapcsolódási pontokra is. tező kockázatelemzési módszereket, amelye- ben folyik a két egyetem három karán és számos
Az előadásból kiderült, hazánkban a jelenlegi ket aztán a hazai viszonyokra át kell ültetni. A intézményén belül, amelyek a program végezté-
adatok szerint 35 ezer kritikusinfrastruktúra- kritikus infrastruktúra elemeinek ellenőrzését vel kész tudományos műhelyekként funkcionál-
elemmel (ezek azok az infrastruktúrák, amelyek célzó hatósági protokollokat a BM OKF a vele hatnak.
sérülése, vagy működésképtelenné válása je- együttműködő hatóságokkal együtt kidolgozza, A projektértekezlet további részében az
lentősen megnehezíti, még rosszabb esetben ezeket pedig a kutatók tudják majd felhasználni alprogramok vezetői számoltak be az eddig
ellehetetleníti az infrastruktúra által érintett te- munkájuk során – hívta fel a figyelmet egy újabb elvégzett feladatokról, tapasztalatokról és a
rület működését) kell számolni hét szektorban: kapcsolódási pontra az alezredes. A cél egy kutatások irányairól.
az energiaellátásban, az infokommunikáció könnyen kezelhető rendszer megteremtése –
területén, a közlekedésben, a víz- és ivóvízellá- zárta előadását a főosztályvezető. Újhegyi Katalin
Biztonságban földön, vízen…
sikeres májusi közúti Disaster akciót kö- kun, a Csongrád, a Fejér, a Győr-Moson-Sopron, Felügyelősége hajtott végre ellenőrzéseket a
vetően ezúttal a vízi veszélyesáru-szál- a Pest és a Tolna Megyei Katasztrófavédelemi Disaster-ADN akcióban. A hatékonyság növelése
lítá
A st ellenőrizték a hatóságok, a Duna Igazgatóság iparbiztonsági szakemberei. A érdekében a hatóságok a veszélyes áruk belvízi
teljes hazai szakaszán. A BM OKF Országos társszervezetek részéről a Budapesti Rendőr- szállításának ellenőrzéseit illetékességi területü-
Iparbiztonsági Főfelügyelőség – a Veszélyes főkapitányság Dunai Vízirendészeti Kapitánysá- kön egy időben, közös erőkkel hajtották végre.
Szállítmányok Főosztály – koordinálásával or- ga, a Nemzeti Adó-, és Vámhivatal, továbbá a
szágos hatáskörű akciósorozatot szervezett. Budapest Főváros Kormányhivatal Közlekedési Barta Ágnes tű. hadnagy
A háromnapos ADN ellenőrzés-sorozat
során összesen 67 vízi járművet vizsgáltak
meg, ebből 17 tartozott az ADN hatálya alá. A
katasztrófavédelem tizenegy esetben észlelt
hibát, ezen túlmenő társhatósági intézkedésre
négy esetben volt szükség.
A szeptember 25-27. között megtartott
országos ellenőrzési akció célja az illegális
nemzetközi és belföldi veszélyes szállítmá-
nyok felderítése, a rejtett vagy szabálytalan
veszélyesáru-szállítás feltárása, valamint a
szállítás alágazatonkénti nyomon követése
volt. Különös figyelmet szenteltek a hatósági
ellenőrök a Magyarország területére belépő
szállítmányok ellenőrzésének.
A szeptember végi vizsgálatsorozat során
szerzett tapasztalatok megerősítették, hogy
indokolt volt az érintett jogszabályok megal-
kotása, amelyek értelmében ez év januárjától
a katasztrófavédelem hatóságként jár el a vízi
veszélyesáru-szállítás ellenőrzései során is.
A Disaster ADN-akcióban műveleti területi
szervként részt vett a Fővárosi, a Baranya, a Ko-
márom-Esztergom Megyei Katasztrófavédelmi
Igazgatóság, abban közreműködtek a Bács-Kis-