Page 6 - magazin-szeptember
P. 6
4 A katasztrófavédelmi szak, katasztrófa-
időszerű kérdések védelmi mûveleti szakirány bemutatása
katasztrófavédelmi műveleti szakirányon
A teljes idejű nappali képzésben évente ötven
A szakirányt végzők a katasztrófavédelmi
a hallgatók képzése nappali és részidejű
ember beiskolázására készülünk. A hallgatók a
hatósági feladatok végzése, a polgári véde-
(lev
lemmel kapcsolatos tervezési, szervezési és
harmadik szemeszterben választanak szakot. A
A elező) rendszerű oktatási formában
valósul meg. A képzési idő hat félév, az oklevél
felkészítésével, tájékoztatásával összefüggő
vétele várható. A képzés zárt rendszerű lesz, azt
megszerzéséhez száznyolcvan kredit szüksé-
ges. A tanórák száma a nappali képzésben 2355, képzés teljes ciklusában százötven hallgató rész- koordinációs feladatok ellátása, a lakosság
a megrendelő rendvédelmi szerv fi nanszírozza.
tevékenységek, a védekezési, műveletirányí-
a levelező képzésben pedig 732. A hallgatók a A részidejű képzésben a megrendelő igényé- tási és a helyreállítási munkák koordinálása
képzés keretében kétszer 120 órányi (kétszer nek megfelelően évente száz területén tudják hasznosítani megszerzett tu-
négy hét) szakmai gyakorlaton vesznek részt. dásukat.
A szakirányt választók megismerik a ka- A szakirány képzési követelményeinek
tasztrófák elleni védekezés szervezeti és meghatározásakor és tantervének
irányítási rendszerét, az ezt meghatá- elkészítésekor fi gyelmet fordí-
rozó szabályozásokat és elsajátít- tottunk azokra a területekre,
ják a gyakorlati meg oldásokat. amelyeken jelenleg szak-
Megtanulják, hol vannak emberhiány van.
kapcsolódási pontok a ka- A tantervet a felsőok-
tasztrófa-megelőzés, a vé- tatási törvény elvei-
dekezés és a helyreállítás nek betartásával, a
feladatrendszere között, Magyar Akkreditációs
és azt is, hogyan kell az Bizottság előírásai-
ezekben a feladatokban nak fi gyelembevételé-
közreműködő közigazgatási vel és a BM OKF szak-
szervek tevékenységét össze- mai iránymutatásának
hangolni. A hallgatók elméletben adaptálásával a Nemzeti
és gyakorlatban is elsajátítják a la- Közszolgálati Egyetem Ka-
kosság katasztrófavédelmi és polgári tasztrófavédelmi Intézete igazga-
védelmi felkészítésével kapcsolatos felada- tójának koordinálásával a Katasztrófa-
tokat, és megismerkednek a szakterület hatósági védelmi Műveleti Tanszék vezetője állította
tevékenységével. Az új tanterv nagy hangsúlyt em b er t terve- össze.
helyez a képzés gyakorlatiasabbá tételére, így a zünk beiskolázni és ötvenet térítéses formában.
szakmai tárgyakat ötven százalékban gyakorlati Ciklusonként ez 450 hallgatót jelent. A képzésben Dr. Pellérdi Rezső egyetemi docens
órákon kell oktatni. összesen 600 hallgató vesz részt. Katasztrófavédelmi Intézet
A tûzvédelmi szakirány képzésérõl
A zott helyek lesznek, ami jelentős könnyítés a megsértésével találkoznak, és azt is, hogyan kell
Tűzvédelmi és Mentésirányítási Tan-
felelősségre vonni a hibázókat. A képzés során
szék felelős a tűzvédelmi szakirány
tanulmányokat folytatók számára.
képzéséért. A hallgatók nappali és le-
A hallgatók többféle módon tesznek szert
velező szakon folytathatják tanulmányaikat, tudásra: egyrészt az alapozó ismeretek, más- megismerik a tűzoltással, műszaki mentéssel
kapcsolatos szervező, előkészítő, operatív irá-
a jelenlegi tervezet szerint nappali képzés részt a szakmai törzsanyag, harmadrészt a nyító feladatokat és azt is, milyen tűzoltói teendők
keretében körülbelül tizenöt, levelezőn pedig differenciált szakmai anyag elsajátítása révén. adódhatnak az elsődleges katasztrófa-elhárítási
harminc-hatvan hallgatót fogadunk. A tűz- Ez utóbbinál a hangsúly a gyakorlaton van, hi- beavatkozásnál. Mindezeken túl a tanterv része-
oltó szakirány sajátossága, hogy a képzés szen nappalin a diákok 315 elméleti mellett 405 ként megtanulják, mit mondanak a jogszabályok
várhatóan zárt lesz, vagyis csak olyanok je- gyakorlati órán vesznek részt. az önkormányzati és a létesítményi tűzoltóságok,
lentkezhetnek majd rá, akik már korábban a A tűzvédelmi és mentésirányítási szakirányon valamint a tűzvédelmi szervezetek működéséről,
katasztrófavédelem állományába kerültek és a hallgatók megismerik a tűz elleni védekezésről, szakmai irányításáról és felügyeletéről, illetve,
néhány éves tűzoltói múlttal, tapasztalattal a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló hogy mindezt hogyan kell a gyakorlatban alkal-
rendelkeznek. Ennek egyik előnye, hogy a jogszabályokban és az azokhoz kapcsolódó irá- mazni. Természetesen a tanulnivalók közül az
szakmai tapasztalat lehetőséget ad a tan- nyítási és belső normatívákban foglaltakat. Elsa- sem maradhat ki, hogy milyen szabályok mentén
anyag célirányos, mélyebb elsajátítására, játítják a tűzvédelmi hatósági, szakhatósági és a kell a tűzoltásban, műszaki mentésben és az el-
illetve a hallgatói motiváltság folyamatos, ma- tűzvizsgálatra vonatkozó jogszabályok előírásait, sődleges katasztrófa-elhárításban együttműködő
gas fokú fenntartására. A zárt képzés másik a szabványokat, és megtanulják, hogyan kell társszervekkel együttdolgozni.
sajátossága, hogy mind nappali, mind levele- mindezeket a gyakorlatban alkalmazni. Megtanul- Ha mindezt a szakirány hallgatói kellő szinten
ző tagozaton várhatóan államilag fi nanszíro- ják, mi a teendő akkor, ha a tűzvédelmi szabályok elsajátították, alkalmasak lesznek tűzvédelmi