Page 6 - magazin-szeptember
P. 6

4     A katasztrófavédelmi szak, katasztrófa-

      időszerű kérdések  védelmi mûveleti szakirány bemutatása







               katasztrófavédelmi  műveleti  szakirányon
                                               A teljes idejű nappali képzésben évente ötven
                                                                                  A  szakirányt  végzők  a  katasztrófavédelmi
               a  hallgatók  képzése  nappali  és  részidejű
                                             ember beiskolázására készülünk. A hallgatók a
                                                                                hatósági  feladatok  végzése,  a  polgári  véde-
               (lev
                                                                                lemmel  kapcsolatos  tervezési,  szervezési  és
                                             harmadik szemeszterben választanak szakot. A
           A elező)  rendszerű  oktatási  formában
           valósul meg. A képzési idő hat félév, az oklevél
                                                                                felkészítésével,  tájékoztatásával  összefüggő
                                             vétele várható. A képzés zárt rendszerű lesz, azt
           megszerzéséhez  száznyolcvan  kredit  szüksé-
           ges. A tanórák száma a nappali képzésben 2355,   képzés teljes ciklusában százötven hallgató rész-  koordinációs  feladatok  ellátása,  a  lakosság
                                             a megrendelő rendvédelmi szerv fi nanszírozza.
                                                                                tevékenységek,  a  védekezési,  műveletirányí-
           a levelező képzésben pedig 732. A hallgatók a   A  részidejű  képzésben  a  megrendelő  igényé-  tási  és  a  helyreállítási  munkák  koordinálása
           képzés  keretében  kétszer  120  órányi  (kétszer   nek  megfelelően   évente  száz   területén tudják hasznosítani megszerzett tu-
           négy hét) szakmai gyakorlaton vesznek részt.                         dásukat.
            A  szakirányt  választók  megismerik  a  ka-                             A szakirány képzési követelményeinek
           tasztrófák elleni védekezés szervezeti és                                   meghatározásakor  és  tantervének
           irányítási rendszerét, az ezt meghatá-                                         elkészítésekor  fi gyelmet  fordí-
           rozó szabályozásokat és elsajátít-                                               tottunk azokra a területekre,
           ják a gyakorlati meg  oldásokat.                                                   amelyeken  jelenleg  szak-
           Megtanulják,  hol  vannak                                                           emberhiány van.
           kapcsolódási  pontok  a  ka-                                                         A  tantervet  a  felsőok-
           tasztrófa-megelőzés, a vé-                                                            tatási  törvény  elvei-
           dekezés és a helyreállítás                                                            nek  betartásával,  a
           feladatrendszere  között,                                                             Magyar Akkreditációs
           és  azt  is,  hogyan  kell  az                                                        Bizottság  előírásai-
           ezekben  a  feladatokban                                                              nak  fi gyelembevételé-
           közreműködő  közigazgatási                                                           vel és a BM OKF szak-
           szervek tevékenységét össze-                                                        mai   iránymutatásának
           hangolni. A hallgatók elméletben                                                  adaptálásával  a  Nemzeti
           és gyakorlatban is elsajátítják a la-                                           Közszolgálati  Egyetem  Ka-
           kosság  katasztrófavédelmi  és  polgári                                      tasztrófavédelmi  Intézete  igazga-
           védelmi  felkészítésével  kapcsolatos  felada-                            tójának koordinálásával a Katasztrófa-
           tokat, és megismerkednek a szakterület hatósági                      védelmi  Műveleti  Tanszék  vezetője  állította
           tevékenységével.  Az  új  tanterv  nagy  hangsúlyt   em b er t   terve-  össze.
           helyez a képzés gyakorlatiasabbá tételére, így a   zünk beiskolázni és ötvenet térítéses formában.
           szakmai tárgyakat ötven százalékban gyakorlati   Ciklusonként ez 450 hallgatót jelent. A képzésben   Dr. Pellérdi Rezső egyetemi docens
           órákon kell oktatni.              összesen 600 hallgató vesz részt.                Katasztrófavédelmi Intézet



           A tûzvédelmi szakirány képzésérõl


           A                                 zott helyek lesznek, ami jelentős könnyítés a   megsértésével találkoznak, és azt is, hogyan kell
               Tűzvédelmi  és  Mentésirányítási  Tan-
                                                                                felelősségre vonni a hibázókat. A képzés során
               szék  felelős  a  tűzvédelmi  szakirány
                                             tanulmányokat folytatók számára.
               képzéséért. A hallgatók nappali és le-
                                               A  hallgatók  többféle  módon  tesznek  szert
           velező  szakon  folytathatják  tanulmányaikat,   tudásra: egyrészt az alapozó ismeretek, más-  megismerik  a  tűzoltással,  műszaki  mentéssel
                                                                                kapcsolatos  szervező,  előkészítő,  operatív  irá-
           a  jelenlegi  tervezet  szerint  nappali  képzés   részt  a  szakmai  törzsanyag,  harmadrészt  a   nyító feladatokat és azt is, milyen tűzoltói teendők
           keretében körülbelül tizenöt, levelezőn pedig   differenciált szakmai anyag elsajátítása révén.   adódhatnak az elsődleges katasztrófa-elhárítási
           harminc-hatvan  hallgatót  fogadunk.  A  tűz-  Ez utóbbinál a hangsúly a gyakorlaton van, hi-  beavatkozásnál. Mindezeken túl a tanterv része-
           oltó  szakirány  sajátossága,  hogy  a  képzés   szen nappalin a diákok 315 elméleti mellett 405   ként megtanulják, mit mondanak a jogszabályok
           várhatóan zárt lesz, vagyis csak olyanok je-  gyakorlati órán vesznek részt.   az önkormányzati és a létesítményi tűzoltóságok,
           lentkezhetnek majd rá, akik már korábban a   A tűzvédelmi és mentésirányítási szakirányon   valamint a tűzvédelmi szervezetek működéséről,
           katasztrófavédelem állományába kerültek és   a hallgatók megismerik a tűz elleni védekezésről,   szakmai  irányításáról  és  felügyeletéről,  illetve,
           néhány  éves  tűzoltói  múlttal,  tapasztalattal   a  műszaki  mentésről  és  a  tűzoltóságról  szóló   hogy mindezt hogyan kell a gyakorlatban alkal-
           rendelkeznek.  Ennek  egyik  előnye,  hogy  a   jogszabályokban és az azokhoz kapcsolódó irá-  mazni.  Természetesen  a  tanulnivalók  közül  az
           szakmai  tapasztalat  lehetőséget  ad  a  tan-  nyítási és belső normatívákban foglaltakat. Elsa-  sem maradhat ki, hogy milyen szabályok mentén
           anyag  célirányos,  mélyebb  elsajátítására,   játítják a tűzvédelmi hatósági, szakhatósági és a   kell a tűzoltásban, műszaki mentésben és az el-
           illetve a hallgatói motiváltság folyamatos, ma-  tűzvizsgálatra vonatkozó jogszabályok előírásait,   sődleges katasztrófa-elhárításban együttműködő
           gas fokú fenntartására. A zárt képzés másik   a  szabványokat,  és  megtanulják,  hogyan  kell   társszervekkel együttdolgozni.
           sajátossága, hogy mind nappali, mind levele-  mindezeket a gyakorlatban alkalmazni. Megtanul-  Ha mindezt a szakirány hallgatói kellő szinten
           ző tagozaton várhatóan államilag fi nanszíro-  ják, mi a teendő akkor, ha a tűzvédelmi szabályok   elsajátították,  alkalmasak  lesznek  tűzvédelmi
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11