Page 22 - október
P. 22
20
KRÓNIKA Az éghajlatváltozás már most is probléma,
és még nagyobb lesz
z éghajlati modellek eredményeinek változás. Ezek prognosztizálásában a dilettáns A távlati regionális klímamodellek „egyet-
felhasználási lehetőségeiről és korlátai- jóslatok, spekulatív megközelítések nem vezet- értenek” abban, hogy a XXI. században foly-
Aról tartott előadást szeptember 23-án a nek eredményre. Az éghajlat jövőbeli viselkedé- tatódik az átlaghőmérséklet emelkedése a
BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgató- sének becslésére egyedüli út a számítógépes Kárpát-medencében, mindez azonban nem
ságon az Országos Meteorológia Szolgálat modellezés, és ma már szakmai szinten általá- jelenti azt, hogy ez minden egyes évre érvé-
(OMSZ) Numerikus Modellező és Éghajlat-di- nosan elfogadott alapvetés, hogy az éghajlati nyes lesz: továbbra is lesznek az 1961-1990-
namikai Osztályának a munkatársa. rendszer összetett működésének és jövőbeli es átlagnál hűvösebb évek és évszakok. A
Az előadás bevezetőjében Szépszó Gabriel- viselkedésének tanulmányozására csakis a nu- melegedés pontos mértékében eltérnek az
la rendszerbe foglalta azokat a tevékenységi merikus modellezés eszköztára szolgáltat meg- egyes modelleredmények, különösen az év-
területeket, amelyekre a klímaváltozás nagy felelő, objektív módszert. Ennek az éghajlati szakos tendenciákat fi gyelembe véve. A leg-
hatással lehet. Az időjárási szélsőségek, az modellezésnek a rendkívül összetett rendszerét nagyobb változásokat nyárra vetítik előre: a
egyre gyakoribb árvizek, valamint a szárazság mutatta be Szépszó Gabriella. A dolog bonyo- 2021-2050 időszakban 1,4-2,6, míg az évszá-
miatt keletkező vegetációtüzek miatt ezek alól a lultságára mi sem jellemzőbb, mint hogy a regi- zad utolsó évtizedeire már 4,1-4,9 fokos nö-
katasztrófavédelem sem kivétel. Már most is onális éghajlatváltozás iránya akár ellentétes vekedésre számíthatnak utódaink. A hőmér-
napjaink egyik fontos környezeti, gazdasági és lehet a globális tendenciákkal! A globális nume- séklet-emelkedés területi eloszlását tekintve
társadalmi problémája az éghajlatváltozás. A rikus éghajlati modellek képesek a rendszer a projekciók, a nagyon távoli prognózisok
szakember szólt arról is, hogy a közgondolko- egyes összetevői – a légkör, az óceán, a száraz- egységesek abban, hogy az ország keleti és
dásban, a közbeszédben, a médiában sok a föld, a jégtakaró és az élővilág stb. – fi zikai fo- déli területein kell nagyobb mértékű melege-
pontatlan, félrevezető állítás. Egyedi szélsősé- lyamatainak leírására, a komponensek közötti déssel számolni.
ges jelenségeket – mint például a 2006. augusz- bonyolult kölcsönhatások és visszacsatolások Az előadást követő kérdések-válaszok után
tus 20-i nagy vihar – a klímaváltozás megkérdő- jellemzésére. Ezek a modellek a komplex rend- kialakult beszélgetés során Dr. Papp Antal, a
jelezhetetlen jeleként tüntetnek fel, holott szél- szer egészét együtt tekintik, így ezek révén lehet BM OKF Igazgatási Főosztályának vezetője,
sőséges időjárási jelenségek mindig is voltak és leírni az éghajlati rendszer „válaszát”, reagálását a Katasztrófavédelmi Tudományos Tanács
lesznek, csak gyakoriságuk változó, esetünkben egy feltételezett jövőbeli „kényszerre”, hatásra. elnöke arról beszélt, miért is nagyon szüksé-
növekvő. Magyarországon még mindig úgy be- Ezeket a modelleket és prognózisokat felhasz- ges, hogy a közgondolkodásban, a közélet
szélnek az éghajlatváltozás hatásairól és az arra nálják a Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia minden szintjén tudatosuljanak a klímaválto-
való felkészülésről, hogy nem foglalkoznak az- (NÉS) és a Nemzeti Alkalmazkodási Stratégia zással járó rendkívüli következmények.
zal, pontosan milyen irányú és mértékű lesz a (NAS) kidolgozásában. Turányi
Metróégetési gyakorlat Svédországban –
magyar részvétellel
BM Országos Katasztrófavédelmi Főigaz- tem, a stockholmi tűzoltóság és a metró üzemel- projekt szakmai eredményeit az M2 felújításánál
gatóság és a Fővárosi Tűzoltó-parancs- tetőinek együttműködése révén jött létre. A projekt is hasznosították. A szeptemberi metróégetési
A nokság öt szakértője vett részt a stock- a tömegközlekedés által igénybe vett alagutak és gyakorlat során nyert adatokat matematikailag
holmi tűzoltóság meghívására azon a metróége- a metróhálózat biztonságát hivatott javítani. modellezik, a kapott eredményeket felhasználják
tési gyakorlaton, amelyet szeptember 13. és 15. A brunsbergi gyakorlaton a szakemberek kü- az újabb alagutak tervezésénél, valamint a men-
között tartottak Svédországban. lön tanulmányozták a tűz és a veszélyes anyagok tési akcióknál is. A metró alagútjaiban keletkezett
A gyakorlaton való magyar részvételt különö- által okozott robbanások hatásait, illetve azt, hogy tüzek oltása igen nagy kihívást és speciális felké-
sen aktuálissá tette, hogy az utóbbi időben Bu- az ilyen robbanások alkalmával hogyan lehet a szülést igényel a szakemberektől, hiszen három,
dapest metróvonalainak több szakaszán is kisebb leghatékonyabban levezetni a mentést, az eva- egyenként is jelentős probléma kezelését kell
tüzek és füsttel járó esetek fordultak elő. A metró kuációt, hogyan lehet megfékezni a füstöt. Ahhoz, egyidejűleg megoldani. A sok utas, a viszonylag
megépítése óta történt legnagyobb tűzeset idén hogy a teljes körű metróégetés eredményei a kis helyen végzendő tűzoltás, illetve a hő- és füst-
április 19-én volt az észak-déli metróvonal egyik továbbiakban is felhasználhatóak legyenek, több- elvezetés bonyolultsága speciális szakmai tudást
szakaszán, ahol szerencsére személyi sérülés szintű adatrögzítés zajlott. Több pozícióban mér- és esetenként a mindennapi használattól eltérő
nem történt. ték a kiszökő gáz hőmérsékletét, a hő leadásának tűzoltói eszközök alkalmazását követeli meg.
A gyakorlatra a használaton kívüli Brunsberg mértékét és sugarát, rögzítették a kocsikban és A magyar szakemberek a svédországi tapasz-
alagútban került sor, amely a nyugat-svédországi az alagútban felhalmozódott füst koncentrációját talatokat tűzvédelmi szempontból tartják fontos-
Kil és Arvika városa között húzódik 275 méter a robbanástól számított különböző intervallumok- nak, annak eredményeit a budapesti metró biz-
hosszan. A svéd katasztrófavédelmi szervek ezt ban. A szervezők a tesztet több helyzetből fi lmez- tonságos működéséért végzett hatósági – tűz-
az alagutat kifejezetten gyakorlatozás céljából ték, hagyományos, illetve infravörös kamerákkal vizsgálati és tűzmegelőzési és mentő – tevékeny-
tartják fenn. A metróégetési gyakorlat rendkívül is. Mindeközben a szakemberek mentési taktiká- ségük során kívánják felhasználni. A szakembe-
ritka és költséges, így a mostani gyakorlatot egy ját és hőtűrését is tesztelték. rek svédországi tartózkodásának költségeit az
14 millió svéd koronás költségvetésű, hároméves A svéd partner meghívása egy 2004-ben Bu- Európai Unió „Exchange of experts” programja
infrastruktúra-védelmi projekt keretében szervez- dapesten megrendezett „Svédületes” elnevezésű, fedezte.
ték meg, amely több svéd kutatóintézmény, egye- infrastruktúra-javítási projekt óta élt, az akkori (Ú.K.)