Page 19 - október
P. 19
17
foglalkozó üzem, küszöbérték alatti üzem mű- niszter, vagy kormánybiztos jár el. Veszélyhely- katasztrófavédelmi szerv központi szerve ve-
ködésére, valamint a veszélyes áruk közúti zetben rendkívüli intézkedésként korlátozható, zetőjének javaslatára. A hivatásos tűzoltóság
szállítására vonatkozó külön jogszabály szerin- vagy megtiltható a járműforgalom közúton, parancsnoka – akit a hivatásos katasztrófavé-
ti veszélyes áruk tárolását, gyártását és feldol- vasúton, vízen, vagy levegőben, illetve korlátoz- delmi szerv központi szervének vezetője nevez
gozását végző gazdálkodó szervezetek. A ható a lakosság utcán vagy más nyilvános he- ki és ment fel – évente beszámol a működési
hozzájárulás mértéke a jövedéki és az energia- lyen való tartózkodása, de akár rendezvény, területéhez tartozó önkormányzatok képviselő-
adó összegével csökkentett – tevékenységen- vagy nyilvános gyűlés megtartását is megtilt- testületének. Ha a beszámolót az önkormány-
ként külön meghatározott forrásokból származó hatják a hatóságok, amennyiben az a védelmi zatok többsége nem fogadja el, három hónap KATASZTRÓFAVÉDELEM 2011. október
– éves nettó árbevétel 0,1 százaléka. A fi zeten- érdekek sérelmével járhat. Szükség esetén az múlva újabb beszámolót kell tartani. Amennyi-
dő összeg egynegyedét az üzemeltető veszé- ország meghatározott területére való be-, illetve ben azt is elutasítják, az önkormányzatok a
lyes tevékenysége által jelentett kockázat csök- az onnan való kilépés, az otttartózkodás korlá- hivatásos katasztrófavédelmi szervhez fordul-
kentését szolgáló műszaki intézkedésekre lehet tozható, vagy engedélyhez köthető, hasonló hatnak, amelynek vezetője köteles a dolgot
költeni. A hivatásos katasztrófavédelmi szerv korlátozások vezethetők be a területre való be-, megvizsgálni, különös tekintettel a tűzoltópa-
központi szervének bevételét képező kataszt- azon át-, illetve onnan kiutazásnál. rancsnok felelősségére, alkalmasságára. A
rófavédelmi hozzájárulásból származó bevétel jogszabály rendezi az önkormányzati, a léte-
műszaki-technikai eszközök, felszerelések Polgári védelem sítményi, valamint a 2008. XXXIII. törvény
beszerzésére, fejlesztésére, felújítására és ob- A törvény a polgári védelmi szervezetek műkö- hatályvesztése miatt az önkéntes tűzoltó egye-
jektumok létesítésére, védekezési kiadásokra, déséről, a gazdasági és anyagi szolgáltatásról sületek jogállását is.
közbiztonsági referensek képzésére, valamint szóló fejezete kimondja, hogy a polgári védelmi
polgári védelmi szervezetek képzésére, felsze- kötelezettség személyes kötelezettség az em- A tűz elleni védekezésről, a műszaki men-
relésére, illetve önkéntes mentőszervezetek beri élet és a létfenntartáshoz szükséges anya- tésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi
támogatására használható fel. gi javak védelme érdekében. Magába foglalja XXXI. törvény értelmező rendelkezései kie-
A katasztrófavédelmi törvény változást ho- az adatszolgáltatási, bejelentési, megjelenési gészülnek az alábbi pontokkal:
zott a légi, a vízi, valamint a vasúti közlekedés- kötelezettséget, valamint a polgári védelmi szol-
ről szóló törvényekben. A módosítások rögzítik, gálatot. Polgári védelmi kötelezettség alá esik „n) hivatásos tűzoltóság: tűzoltási és mű-
hogy a veszélyes árukat az említett szállítási – a felsorolt esetek kivételével – minden 18 szaki mentési, tűzmegelőzési feladatok elvég-
módozatok esetében a hivatásos katasztrófa- évnél idősebb, de a mindenkori öregségi nyug- zésére létrehozott, önálló működési területtel
védelmi szerv is ellenőrizheti, szabálytalansá- díjkorhatárt el nem érő személy. A jogszabály rendelkező hivatásos tűzoltóság;
gok megállapítása esetében intézkedhet, illetve alapján a polgári védelmi szervezetben való o) tűzoltóőrs (tűzőrség): a hivatásos tűzoltó-
bírságot szabhat ki. A bírság vízi és vasúti szál- részvétel köteles és önkéntes formáját külön- ság elsődleges tűzoltási és műszaki mentési,
lítás esetében 50 ezer és egymillió forint közöt- böztetjük meg. Kötelesnek nevezzük a közpon- tűzmegelőzési feladatok elvégzésére létreho-
ti lehet. ti, területi, települési és munkahelyi polgári vé- zott szervezeti egysége;
delmi szervezeteket. p) önkormányzati tűzoltóság: tűzoltási és
Katasztrófaveszély, veszélyhelyzet műszaki mentési feladatok elvégzésére létre-
A katasztrófaveszélyről és a veszélyhelyzetről Tűzvédelem hozott, önálló működési területtel nem rendel-
szóló részben a fogalmak tisztázása mellett a Az új jogszabály jelentős változást okoz a tűz- kező önkéntes tűzoltóság;
jogszabály szól a kormány veszélyhelyzetben védelmi törvényben, mindjárt az elején a tűz- q) létesítményi tűzoltóság: tűzoltási és mű-
bevezethető rendkívüli intézkedéseiről, az ilyen oltást és a műszaki mentést állami feladatként szaki mentési feladatok elvégzésére, gazdálko-
helyzetekre vonatkozó sajátos irányítási szabá- jelenti be, majd deklarálja, hogy a hivatásos dó szervezet által létrehozott, önálló működési
lyokról, illetve a kormányrendelettel bevezethe- tűzoltóságok, az önkormányzati és a létesít- területtel nem rendelkező tűzoltóság;
tő rendkívüli szabályokról. Ezek között szerepel, ményi tűzoltóságok feladataik ellátása során r) önkéntes tűzoltó egyesület: a székhelye
hogy megelőzési célzattal a Magyar Állam fel- kötelesek egymással együttműködni. A hiva- szerinti településen tűzoltási műszaki menté-
ügyelete alá lehet vonni a gazdálkodó szervezet tásos tűzoltóságról a törvény kimondja, hogy si feladatokban közreműködő társadalmi szer-
működését, ha fennáll a veszélyhelyzet súlyos- az a hivatásos katasztrófavédelmi szerv helyi vezet.”
bodásának közvetlen veszélye. Ilyenkor az ál- szerve, amelyet a katasztrófák elleni védeke-
lam nevében az államháztartásért felelős mi- zésért felelős miniszter alapíthat a hivatásos A katasztrófavédelmi törvény kimondja, hogy
2012. január elsejével a hivatásos önkormány-
zati tűzoltóságok állami tűzoltóságokká alakul-
nak át, és a jogelőd hivatásos önkormányzati
tűzoltóságok parancsnokai az új parancsnokok
kinevezéséig ellátják a hivatásos tűzoltóságok
és tűzőrségek parancsnoki feladatait. Jövő év
elejétől a hivatásos önkormányzati tűzoltóság
működtetését és fenntartását szolgáló, a hiva-
tásos önkormányzati tűzoltóságok használatá-
ban lévő, és a tűzoltósági feladatok elvégzésé-
hez szükséges önkormányzati vagyon térítés-
mentesen az állam tulajdonába kerül.
A katasztrófavédelmi törvényhez kapcso-
lódva a fegyveres szervek hivatásos állományú
tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi
XLIII. törvény egyik módosítása kimondja, hogy
a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi
szervének élén január elsejétől nem főigazgató,
hanem országos parancsnok áll.
Összeállította: Galántai Judit