Page 18 - október
P. 18

16     Alapvető rendelkezések,

        IDŐSZERŰ KÉRDÉSEK  a katasztrófák elleni védekezés



            irányítása
            A katasztrófavédelmi törvény alapvető rendel-
            kezései a korábbi szabályozáshoz képest vál-
            tozatlanok, továbbra is kimondja, hogy a ka-
            tasztrófavédelem nemzeti ügy, a védekezés
            egységes irányítása pedig állami feladat. To-
            vábbra is mindenkinek joga megismerni a kör-
            nyezetében lévő katasztrófaveszélyt, elsajátí-
            tani az irányadó védekezési szabályokat, joga,
            ugyanakkor kötelessége is közreműködni a
            katasztrófavédelemben. A jogszabály lefekteti,
            hogy a katasztrófavédelemben résztvevők biz-
            tosítják az állampolgárok tájékoztatásához
            szükséges információkat az életet, testi épsé-
            get, az anyagi javakat és a környezetet veszé-
            lyeztető hatásokról. Az értelmező rendelkezé-
            sek között megjelenik a közbiztonsági referens,
            a küszöbérték alatti üzem, valamint a súlyos   részére felterjessze az illetékességi területén   veszélyes tevékenység is kizárólag ilyen enge-
            káresemény elhárítási terv fogalma.  lévő települések polgármestereinek a települé-  dély birtokában végezhető. A Magyar Kereske-
                                              sek katasztrófavédelmi besorolására vonatkozó   delmi Engedélyezési Hivatal szakhatósági
               12. Közbiztonsági referens: a polgármester   javaslatait. A törvény a polgármesterek felada-  hozzájárulása már nem szükséges. A jogsza-
            katasztrófák elleni védekezésre való felkészü-  tául elsősorban továbbra is a helyi felkészülés   bályban az alsó, valamint a felső küszöbértékű
            lési, védekezési, helyreállítási szakmai felada-  és védekezés szervezését és irányítását szab-  üzemek mellett megjelennek a küszöbérték
            taiban, továbbá rendvédelmi és honvédelmi   ja. „E feladatok végrehajtására – a hivatásos   alatti üzemekre vonatkozó előírások is. Eszerint
            feladataiban közreműködő, köztisztviselői jog-  katasztrófavédelmi szerv területi szerve egyet-  a küszöbérték alatti üzemek üzemeltetőinek a
            viszonyban álló, e feladat ellátására a polgár-  értésével – közfoglalkoztatási támogatást igé-  veszélyes anyagokkal kapcsolatos tevékenysé-
            mester által kijelölt, e törvény végrehajtási   nyelhet az erre a célra létrehozott költségvetési   get a hivatásos katasztrófavédelmi szerv köz-
            rendeletében meghatározott végzettséggel   előirányzat terhére, a külön jogszabályban   ponti szervének be kell jelenteniük. A bejelentés
            rendelkező személy.               meghatározottak szerint.” A jogszabály kimond-  alapján a hatóság az üzemeltetőt sú lyos kár ese-
               14. Küszöbérték alatti üzem: egy adott üze-  ja azt is, hogy a polgármester (bizonyos kivéte-  mény-elhárítási terv készítésére kötelezheti,
            meltető irányítása alatt álló azon terület, ahol e   lektől eltekintve) a felkészülés során katasztró-  majd a terv alapján dönt a katasztrófavédelmi
            törvény végrehajtására kiadott jogszabály sze-  favédelmi ügyekben gyakorolja az elsőfokú   engedély kiadásáról.
            rinti alsó küszöbérték negyedét meghaladó, de   polgári védelmi hatósági jogkört, illetve kijelöli   A hatóság különböző szankciókkal élhet
            az alsó küszöbértéket el nem érő mennyiség-  a közbiztonsági referenst.  szükség esetén, már nemcsak felfüggesztheti,
            ben veszélyes anyag van jelen, valamint a külön                     vagy megtilthatja a tevékenység folytatását,
            jogszabályban meghatározott, kiemelten keze-  A közbiztonsági referensek közreműködnek   hanem katasztrófavédelmi bírságot is kiszab-
            lendő létesítmények.              a polgármester védelmi feladataiban, a terve-  hat. Erre akkor jogosult, ha az üzem katasztró-
               22. Súlyos káresemény elhárítási terv: kü-  zés, szervezés, végrehajtás során állnak a te-  favédelmi engedély nélkül végez olyan tevé-
            szöbérték alatti üzem üzemeltetői okmánya,   lepülés vezetője mellett. Olyan, az önkormány-  kenységet, amelyhez engedélyre lenne szük-
            amely tartalmazza az üzem veszélyeztető ha-  zat állományából kijelölt személyekről van szó,   ség, a gazdálkodó nem teljesíti a hatóság
            tásainak elemzését, valamint a veszélyes anya-  akiket beosztottak a települési pv parancsnok-  döntéseiben foglaltakat, nem tartja be a veszé-
            gokkal kapcsolatos súlyos balesetek megelő-  ságba, a megalakított pv szervezetek vezeté-  lyes tevékenységgel kapcsolatos súlyos bal-
            zését, elhárítását és hatásainak csökkentését   sébe. Közbiztonsági referens olyan személy   esettel, vagy üzemzavarral összefüggésben
            szolgáló intézkedések végrehajtásának rendjét,   lehet, aki legalább középfokú végzettséggel   megelőző, elhárító és helyreállító intézkedések-
            feltételeit.                      rendelkezik, sikeresen elvégezte a referensi   re vonatkozó kötelezettségeket. A bírság –
                                              tanfolyamot, arról bizonyítványa van, és az ön-  amely adó módjára behajtandó köztartozás –
               A törvény értelmében a kormány feladatai   kormányzattal, a település valamely intézmé-  összege 300 ezertől 3 millió forintig terjedhet,
            között új elemként megtalálható egyebek mel-  nyével vagy háttérintézményével köztisztviselői   és egy eljárásban ugyanazon kötelezettség
            lett, hogy meghatározza a nemzeti kockázat-  jogviszonyban áll. A tervek szerint minden   ismételt megszegése vagy más kötelezettség-
            elemzési, -értékelési és feltérképezési követel-  egyes településen lesz védelmi referens: min-  szegés esetén ismételten is kiszabható. A ka-
            ményeket. A katasztrófák elleni védekezésért   den 1000 fő alatt legalább három, és minden   tasztrófavédelmi bírságból befolyó pénz a
            felelős miniszter háromévente jelentést készít   további 10000 lakos után plusz egy ember.  központi költségvetés központosított bevételei
            az országgyűlésnek és a kormánynak a főbb                           közé kerül.
            természeti csapásokra és az ember okozta   Veszélyes anyagokkal foglalkozó   A január elsején hatályba lépő törvény alap-
            katasztrófákra kiterjedő kockázatelemzésekről,                      ján katasztrófavédelmi hozzájárulást kötelesek
            a katasztrófák elleni védekezésre történő felké-  üzemek, veszélyes anyagok szállítása  fi zetni azon természetes vagy jogi személyek
            szülés helyzetéről, illetve a védekezésről, emel-  A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos   vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szer-
            lett a katasztrófák elleni védekezés területén   balesetek elleni védekezésről szóló fejezet ki-  vezetek, akik/amelyek veszélyes anyagokkal
            felelős a kritikus infrastruktúrák védelméért,   mondja, hogy veszélyes anyagokkal foglalkozó   foglalkozó üzemet, veszélyes anyagokkal fog-
            emellett jóváhagyja a központi ve szély el há rí tá-  üzemre, veszélyes anyagokkal foglalkozó léte-  lalkozó létesítményt vagy küszöbérték alatti
            si tervet. A megyei, fővárosi védelmi bizottság   sítményre építési engedély csak a hivatásos   üzemet működtetnek, vagy alapszabály, alapí-
            elnökének feladatai közé tartozik, hogy a ka-  katasztrófavédelmi szerv központi szerve ka-  tó okirat, illetve szerződés alapján döntő befo-
            tasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter   tasztrófavédelmi engedélye alapján adható,   lyást gyakorolnak a veszélyes anyagokkal
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23