Page 20 - október
P. 20

18

        IDŐSZERŰ KÉRDÉSEK  Oszágos Tűzvédelmi Szabályzat, egyben   tástalan működésig. Az új követelmények szabá-  makörébe tartozó előírások értelmezése váltotta
            Országos Tűzvédelmi Szabályzat – 2011



                                                                                   Talán a tűz- és hibaátjelzés, távfelügyelet té-
                 któber 6-án hatályba lépett a 28/2011.
                 (IX. 6.) BM rendelettel kihirdetett új Or-
                                              lyozzák az eszközök működési hőmérsékletének
                                                                                ki a legtöbb vitát és okozta a legszélsőségesebb
                                              tartományát, töltési előírásait, a szerkezeti ele-
                                                                                joggyakorlatot a tűzjelző és oltóberendezések
            hatályát vesztette a 2008 februárjában megjelent
                                              mek és a feliratozás követelményeit, illetve ezek
            régi. Cikksorozatunk a két jogszabály közötti leg-
                                                                                tekintetében. Az új szabályozás a korábbinál vi-
                                              vizsgálati módszereit.
            fontosabb eltéréseket igyekszik bemutatni. Az
            Országos Tűzvédelmi Szabályzat felülvizsgálata
                                                                                tási tevékenységet és a tűzoltóságot riasztó
            során fő szempontként jelent meg, hogy a mű-                        lágosabban különíti el a távfelügyeleti szolgálta-
                                                                                ügyeletre történő tűzátjelzést. A távfelügyelet ál-
            szaki követelményeket a jogi szabályozásban                         talában a felek között önkéntesen kötött szerző-
            fenn kell tartani annak érdekében, hogy az álta-                    dés alapján valósul meg, amelyért az igénybe
            lános tűzbiztonság szintje ne sérüljön. Célkitűzés                  vevő a szolgáltatónak kölcsönösen kialkudott
            volt, hogy a tűzvédelmi érdekek érvényesítése                       díjat fi zet. A tűzoltóságot riasztó ügyeletre történő
            mellett az új jogszabály tegye használhatóbbá,                      tűzátjelzés nem szerződés, hanem jogszabály
            rugalmasabbá a műszaki követelményrendszert,                        előírása alapján történik a meghatározott feltéte-
            nagyobb teret engedve ezzel a tervezői szabad-                      lek fennállása esetében, és mivel tűzjelzésről van
            ságnak a biztonság megtartása mellett.                              szó, annak fogadása díjmentes. Természetesen
                                                                                a tűzátjelzés kiépítésének költsége és fenntartá-
            ELSŐ RÉSZ:                                                          sa a tűzátjelzésre kötelezett feladata.
            Tűzoltó technikai eszközök, felszerelések                              A tűzjelző berendezésekre vonatkozó szaka-
                                                                                szok tekintetében néhány könnyítést fedezhetünk
            I. – VIII. Fejezet                                                  fel az előírások között. Az érzékelők, kézi jelzés-
            A „régi” OTSZ I. részét alkotó fejezeteket vizsgál-                 adók vezetékeit az épület jellegétől függetlenül
            va szembetűnő, hogy megfogyatkoztak azok. Az                        csak ott kell tűzálló kábelből, illetve védetten ki-
            új szabályzat kihagyja azon fejezeteket, amelyek                    alakítani, ahol a visszatérő hurok mindkét iránya
            tárgyaira létező MSZ EN vagy MSZ szabvány                           egyetlen véletlen esemény (tűz) hatására káro-
            érvényes. Ám bizonyos esetekben az MSZ EN                           sodhat. Nem kell a továbbiakban a tűzvédelmi
            szabvány tartalmaz nemzeti hatáskörbe utalt,  MÁSODIK RÉSZ:         hatóság hozzájárulása ahhoz, hogy a vezérlések
            előírás nélküli jellemzőket, amelyek a használat,   Beépített tűzvédelmi berendezések  vezetékei – a hangjelző, valamint a tűz- és hiba-
            a kompatibilitás szempontjából nem hagyhatók                        átjelző berendezés vezérlésének kivételével – a
            fi gyelmen kívül, ezért indokolt az ilyen termékek   IX. – XI. Fejezet  tűznek nem ellenálló, vagy védelem nélküli kábe-
            esetében olyan utalások megtartása, amelyek a   A beépített tűzjelző és tűzoltó berendezések lé-  lekből készüljenek, ha a vezérelt eszköz késlelte-
            nemzeti szintű elvárások követelményeit megfo-  tesítési kötelezettségeit továbbra is táblázatos   tés nélkül indul és a vezetékek füstérzékelővel
            galmazzák, és betartathatóvá teszik. Ilyen a régi   formában tekinthetjük meg, új helyen, a jogsza-  védett tereken haladnak át.
            XIII. (Föld feletti tűzcsapok) és XIV. (Föld alatti   bály mellékletei között. Új megközelítés, hogy az   Megszűnt a három szintnél magasabb épüle-
            tűzcsapok és tűzcsapszekrény) fejezet, amelyek   OTSZ a beépített tűzvédelmi berendezés létesí-  tek esetében a számítógépes grafi kus felület,
            az építési direktívához harmonizált EN szabvány-  tési kötelezettségét a számítógépközpontok tűz-  vagy térképes tabló alkalmazásának kötelezett-
            ként látszólag szabályozott terméknek tűnnek.   védelme esetében az eddigi 150 négyzetméteres   sége, a továbbiakban az csak a 800 négyzetmé-
            Azonban a tűzcsapok követelményeit rögzítő   alapterület helyett az informatikai rendszer funk-  ternél nagyobb vagy ezernél több érzékelőt tar-
            jelzett EN szabványok számos ponton nemzeti   ciójához rendeli. Ezek után tehát a kritikus infra-  talmazó épületek esetében szükséges.
            hatáskörbe utalnak olyan alapvető tulajdonságo-  struktúra működéséhez szükséges informatikai,
            kat, amelyek a használat, a kompatibilitás szem-  irányítási rendszerek számítógépközpontjának  HARMADIK RÉSZ:
            pontjából mégis döntő fontosságúak, vagy a   elhelyezésére szolgáló helyiségek esetében kö-  Villamos és villámvédelmi berendezések
            nemzeti szokásjog alapján szükséges kezelni   telező lesz a védelem kiépítése.
            azokat.                              Teljesen új elemként jelenik meg a táblázat-  XII. – XV. Fejezet
               A régi OTSZ egyes fejezeteinek törlése mel-  ban, hogy az olajat, zsiradékot felhasználó, feldol-  A kisfeszültségű erősáramú villamos berendezé-
            lett viszont megjelennek egy új terület, a „nem   gozó nagykonyhai készülékek esetében oltóbe-  sek időszakos tűzvédelmi felülvizsgálatára vonat-
            szabványosított, tűzoltásra alkalmas eszközök”   rendezéseket kell létesíteni. Amennyiben a kife-  kozó fejezet deklarálja a felülvizsgálat fogalmát,
            műszaki követelményei. Az első ránézésre bo-  jezetten nagy teljesítményűnek, és éppen ezért   hatályát, szükséges gyakoriságát, az annak el-
            nyolult megfogalmazás jellemzően a tűzoltó   jelentős veszélyforrásnak tekinthető, egy csoport-  végzéséhez szükséges képesítési követelménye-
            sprayket fedi le, de a követelmények kialakításá-  ba tartozó, vagy a közös elszívóval rendelkező   ket, de nem tartalmazza magának a vizsgálatnak
            nál szempont volt, hogy más jellegű, nem szabá-  készülékek összteljesítménye meghaladja az 50   a műszaki leírását. A jogszabály a vonatkozó
            lyozott, kis méretű eszközökre (pl. BONPET) is   kW-ot, beépített oltóberendezést kell kialakítani.  műszaki követelmény szerinti vizsgálatot kéri, így
            vonatkoztatni lehessen. Szükségessé tette a   A tűzjelző vagy tűzoltó berendezések terve-  feleslegessé téve annak jogszabályban történő
            korábban minden további nélkül gyártott tűzoltó   zése speciális szaktudást és képesítést igénylő   rögzítését. Ez mindenképpen könnyebbséget
            eszközök műszaki követelményeit megfogalmaz-  feladat, tehát a tervek elbírálójának is speciális   jelent a szakemberek számára, mivel a szabvá-
            ni a BM OKF által az első félévben végzett téma-  ismeretekre van szüksége. Így jogos elvárás a   nyosítási elvek nagyobb szabadságot adnak,
            vizsgálat, amelynek során a nem megfelelő ter-  jogalkotó részéről, hogy létesítési engedélyeket   részletesebb kidolgozást engednek és akár szak-
            mékek miatt közel 5,5 millió forint összegű piac-  csak olyan ügyintéző bíráljon el a tűzvédelmi ha-  mai megoldási lehetőséget is kínálhatnak a fel-
            felügyeleti bírságot szabtak ki, megtiltották a to-  tóság részéről, aki részt vett a tűzjelző/tűzoltó   használóknak a műszaki megvalósításhoz.
            vábbi forgalomba hozatalt és elrendelték a termé-  berendezés tervezésére jogosító tűzvédelmi   Fontos változás, hogy az elektromos felül-
            kek visszahívását. A feltárt hibák széles skálán   szakvizsgára felkészítő képzésen. Ez nem jelen-  vizsgálatok időintervalluma három, illetve hat
            mozogtak a megtévesztő feliratozástól az embe-  ti a tűzvédelmi szakvizsga megszerzésének kö-  évre korlátozódik. Az eddig kilenc évenkénti fe-
            ri egészségre veszélyes tölteten keresztül a ha-  telezettségét.    lülvizsgálat megváltoztatását az indokolta, hogy
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25