Page 20 - október
P. 20
18
IDŐSZERŰ KÉRDÉSEK Oszágos Tűzvédelmi Szabályzat, egyben tástalan működésig. Az új követelmények szabá- makörébe tartozó előírások értelmezése váltotta
Országos Tűzvédelmi Szabályzat – 2011
Talán a tűz- és hibaátjelzés, távfelügyelet té-
któber 6-án hatályba lépett a 28/2011.
(IX. 6.) BM rendelettel kihirdetett új Or-
lyozzák az eszközök működési hőmérsékletének
ki a legtöbb vitát és okozta a legszélsőségesebb
tartományát, töltési előírásait, a szerkezeti ele-
joggyakorlatot a tűzjelző és oltóberendezések
hatályát vesztette a 2008 februárjában megjelent
mek és a feliratozás követelményeit, illetve ezek
régi. Cikksorozatunk a két jogszabály közötti leg-
tekintetében. Az új szabályozás a korábbinál vi-
vizsgálati módszereit.
fontosabb eltéréseket igyekszik bemutatni. Az
Országos Tűzvédelmi Szabályzat felülvizsgálata
tási tevékenységet és a tűzoltóságot riasztó
során fő szempontként jelent meg, hogy a mű- lágosabban különíti el a távfelügyeleti szolgálta-
ügyeletre történő tűzátjelzést. A távfelügyelet ál-
szaki követelményeket a jogi szabályozásban talában a felek között önkéntesen kötött szerző-
fenn kell tartani annak érdekében, hogy az álta- dés alapján valósul meg, amelyért az igénybe
lános tűzbiztonság szintje ne sérüljön. Célkitűzés vevő a szolgáltatónak kölcsönösen kialkudott
volt, hogy a tűzvédelmi érdekek érvényesítése díjat fi zet. A tűzoltóságot riasztó ügyeletre történő
mellett az új jogszabály tegye használhatóbbá, tűzátjelzés nem szerződés, hanem jogszabály
rugalmasabbá a műszaki követelményrendszert, előírása alapján történik a meghatározott feltéte-
nagyobb teret engedve ezzel a tervezői szabad- lek fennállása esetében, és mivel tűzjelzésről van
ságnak a biztonság megtartása mellett. szó, annak fogadása díjmentes. Természetesen
a tűzátjelzés kiépítésének költsége és fenntartá-
ELSŐ RÉSZ: sa a tűzátjelzésre kötelezett feladata.
Tűzoltó technikai eszközök, felszerelések A tűzjelző berendezésekre vonatkozó szaka-
szok tekintetében néhány könnyítést fedezhetünk
I. – VIII. Fejezet fel az előírások között. Az érzékelők, kézi jelzés-
A „régi” OTSZ I. részét alkotó fejezeteket vizsgál- adók vezetékeit az épület jellegétől függetlenül
va szembetűnő, hogy megfogyatkoztak azok. Az csak ott kell tűzálló kábelből, illetve védetten ki-
új szabályzat kihagyja azon fejezeteket, amelyek alakítani, ahol a visszatérő hurok mindkét iránya
tárgyaira létező MSZ EN vagy MSZ szabvány egyetlen véletlen esemény (tűz) hatására káro-
érvényes. Ám bizonyos esetekben az MSZ EN sodhat. Nem kell a továbbiakban a tűzvédelmi
szabvány tartalmaz nemzeti hatáskörbe utalt, MÁSODIK RÉSZ: hatóság hozzájárulása ahhoz, hogy a vezérlések
előírás nélküli jellemzőket, amelyek a használat, Beépített tűzvédelmi berendezések vezetékei – a hangjelző, valamint a tűz- és hiba-
a kompatibilitás szempontjából nem hagyhatók átjelző berendezés vezérlésének kivételével – a
fi gyelmen kívül, ezért indokolt az ilyen termékek IX. – XI. Fejezet tűznek nem ellenálló, vagy védelem nélküli kábe-
esetében olyan utalások megtartása, amelyek a A beépített tűzjelző és tűzoltó berendezések lé- lekből készüljenek, ha a vezérelt eszköz késlelte-
nemzeti szintű elvárások követelményeit megfo- tesítési kötelezettségeit továbbra is táblázatos tés nélkül indul és a vezetékek füstérzékelővel
galmazzák, és betartathatóvá teszik. Ilyen a régi formában tekinthetjük meg, új helyen, a jogsza- védett tereken haladnak át.
XIII. (Föld feletti tűzcsapok) és XIV. (Föld alatti bály mellékletei között. Új megközelítés, hogy az Megszűnt a három szintnél magasabb épüle-
tűzcsapok és tűzcsapszekrény) fejezet, amelyek OTSZ a beépített tűzvédelmi berendezés létesí- tek esetében a számítógépes grafi kus felület,
az építési direktívához harmonizált EN szabvány- tési kötelezettségét a számítógépközpontok tűz- vagy térképes tabló alkalmazásának kötelezett-
ként látszólag szabályozott terméknek tűnnek. védelme esetében az eddigi 150 négyzetméteres sége, a továbbiakban az csak a 800 négyzetmé-
Azonban a tűzcsapok követelményeit rögzítő alapterület helyett az informatikai rendszer funk- ternél nagyobb vagy ezernél több érzékelőt tar-
jelzett EN szabványok számos ponton nemzeti ciójához rendeli. Ezek után tehát a kritikus infra- talmazó épületek esetében szükséges.
hatáskörbe utalnak olyan alapvető tulajdonságo- struktúra működéséhez szükséges informatikai,
kat, amelyek a használat, a kompatibilitás szem- irányítási rendszerek számítógépközpontjának HARMADIK RÉSZ:
pontjából mégis döntő fontosságúak, vagy a elhelyezésére szolgáló helyiségek esetében kö- Villamos és villámvédelmi berendezések
nemzeti szokásjog alapján szükséges kezelni telező lesz a védelem kiépítése.
azokat. Teljesen új elemként jelenik meg a táblázat- XII. – XV. Fejezet
A régi OTSZ egyes fejezeteinek törlése mel- ban, hogy az olajat, zsiradékot felhasználó, feldol- A kisfeszültségű erősáramú villamos berendezé-
lett viszont megjelennek egy új terület, a „nem gozó nagykonyhai készülékek esetében oltóbe- sek időszakos tűzvédelmi felülvizsgálatára vonat-
szabványosított, tűzoltásra alkalmas eszközök” rendezéseket kell létesíteni. Amennyiben a kife- kozó fejezet deklarálja a felülvizsgálat fogalmát,
műszaki követelményei. Az első ránézésre bo- jezetten nagy teljesítményűnek, és éppen ezért hatályát, szükséges gyakoriságát, az annak el-
nyolult megfogalmazás jellemzően a tűzoltó jelentős veszélyforrásnak tekinthető, egy csoport- végzéséhez szükséges képesítési követelménye-
sprayket fedi le, de a követelmények kialakításá- ba tartozó, vagy a közös elszívóval rendelkező ket, de nem tartalmazza magának a vizsgálatnak
nál szempont volt, hogy más jellegű, nem szabá- készülékek összteljesítménye meghaladja az 50 a műszaki leírását. A jogszabály a vonatkozó
lyozott, kis méretű eszközökre (pl. BONPET) is kW-ot, beépített oltóberendezést kell kialakítani. műszaki követelmény szerinti vizsgálatot kéri, így
vonatkoztatni lehessen. Szükségessé tette a A tűzjelző vagy tűzoltó berendezések terve- feleslegessé téve annak jogszabályban történő
korábban minden további nélkül gyártott tűzoltó zése speciális szaktudást és képesítést igénylő rögzítését. Ez mindenképpen könnyebbséget
eszközök műszaki követelményeit megfogalmaz- feladat, tehát a tervek elbírálójának is speciális jelent a szakemberek számára, mivel a szabvá-
ni a BM OKF által az első félévben végzett téma- ismeretekre van szüksége. Így jogos elvárás a nyosítási elvek nagyobb szabadságot adnak,
vizsgálat, amelynek során a nem megfelelő ter- jogalkotó részéről, hogy létesítési engedélyeket részletesebb kidolgozást engednek és akár szak-
mékek miatt közel 5,5 millió forint összegű piac- csak olyan ügyintéző bíráljon el a tűzvédelmi ha- mai megoldási lehetőséget is kínálhatnak a fel-
felügyeleti bírságot szabtak ki, megtiltották a to- tóság részéről, aki részt vett a tűzjelző/tűzoltó használóknak a műszaki megvalósításhoz.
vábbi forgalomba hozatalt és elrendelték a termé- berendezés tervezésére jogosító tűzvédelmi Fontos változás, hogy az elektromos felül-
kek visszahívását. A feltárt hibák széles skálán szakvizsgára felkészítő képzésen. Ez nem jelen- vizsgálatok időintervalluma három, illetve hat
mozogtak a megtévesztő feliratozástól az embe- ti a tűzvédelmi szakvizsga megszerzésének kö- évre korlátozódik. Az eddig kilenc évenkénti fe-
ri egészségre veszélyes tölteten keresztül a ha- telezettségét. lülvizsgálat megváltoztatását az indokolta, hogy