Page 17 - október
P. 17
15
Új törvény alapján működik januártól
a katasztrófavédelem
Az országgyűlés kétharmados többséggel szeptember 19-én elfogadta a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes
törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvényt. Az új jogszabállyal hatályát veszti többi között az 1996 óta szol- KATASZTRÓFAVÉDELEM 2011. október
gáló polgári védelmi törvény, a több mint egy évtizedes 1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről, valamint az alig három éve az ön-
kéntes tűzoltó egyesületekről alkotott törvény. A frissen elfogadott szabályozás nyomán további huszonkilenc törvény módosul,
leginkább a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény. Írásunkban a teljes-
ség igénye nélkül a régi és az új szabályozás közötti legfontosabb különbségeket, újdonságokat gyűjtöttük egybe.
z országgyűlés a lakosság biztonsá- polgári védelmi szervezetek működését, a szóló szabályokat tartalmazza, a nyolcadik
gának és biztonságérzetének növelé- gazdasági és anyagi szolgáltatásokat rende- fejezet záró rendelkezései között pedig meg-
Ase céljából, a természeti és civilizáci- zi, a hetedik a felkészülés és a védekezés találhatóak egyebek mellett a kapcsolódó
ós katasztrófák elleni védekezés hatékony- költségeinek megtérítéséről és fedezetéről jogszabályokban végrehajtott módosítások.
ságának fokozása, a katasztrófavédelmi
szervezetrendszer erősítése, a katasztrófa-
védelmi intézkedések eredményességének
növelése érdekében az alaptörvény végre-
hajtására, a XXXI. cikk (5) és (6) bekezdés,
az 53. és 54. cikk alapján alkotta meg a tör-
vényt.
Az új jogszabály nyolc fejezetet tartalmaz,
az első az alapvető rendelkezéseké, a máso-
dik a katasztrófák elleni védekezés irányítá-
sáról szól, a harmadik a katasztrófák elleni
védekezésért felelős miniszter irányítása alá
tartozó, a katasztrófavédelem végrehajtását
végző szerveket és azok feladatait írja le, a
negyedik (ahogy volt az az 1999. évi LXXIV.
törvényben is) a veszélyes anyagokkal kap-
csolatos súlyos balesetek elleni védekezésről
szól, az ötödik a katasztrófaveszély és a ve-
szélyhelyzet témakörét taglalja, a hatodik a
Részlet Magyarország honvédelmi és katasztrófavédelmi feladatok (3) A kormány (2) bekezdés szerinti rende-
Alaptörvényéből ellátása érdekében – sarkalatos törvényben lete tizenöt napig marad hatályban, kivéve, ha
meghatározottak szerint – polgári védelmi a kormány – az Országgyűlés felhatalmazása
kötelezettség írható elő. alapján – a rendelet hatályát meghosszabbítja.
XXXI. cikk
(6) Honvédelmi és katasztrófavédelmi fel- (4) A kormány rendelete a veszélyhelyzet
(1) Minden magyar állampolgár köteles a adatok ellátása érdekében – sarkalatos tör- megszűnésével hatályát veszti.
haza védelmére. vényben meghatározottak szerint – mindenki
(2) Magyarország önkéntes honvédelmi gazdasági és anyagi szolgáltatás teljesítésére A különleges jogrendre vonatkozó
tartalékos rendszert tart fenn. kötelezhető. közös szabályok
(3) Rendkívüli állapot idején vagy ha arról
megelőző védelmi helyzetben az Országgyű- A KÜLÖNLEGES JOGREND 54. cikk
lés határoz, a magyarországi lakóhellyel ren- A veszélyhelyzet (1) Különleges jogrendben az alapvető jogok
delkező, nagykorú, magyar állampolgárságú gyakorlása – a II. és a III. cikkben, valamint a
férfi ak katonai szolgálatot teljesítenek. Ha a 53. cikk XXVIII. cikk (2)–(6) bekezdésében megállapított
hadkötelezett lelkiismereti meggyőződésével (1) A kormány az élet- és vagyonbiztonsá- alapvető jogok kivételével – felfüggeszthető
a fegyveres szolgálat teljesítése összeegyez- got veszélyeztető elemi csapás vagy ipari vagy az I. cikk (3) bekezdése szerinti mértéken
tethetetlen, fegyver nélküli szolgálatot teljesít. szerencsétlenség esetén, valamint ezek követ- túl korlátozható.
A katonai szolgálat teljesítésének formáit és kezményeinek az elhárítása érdekében ve- (2) Különleges jogrendben az alaptörvény
részletes szabályait sarkalatos törvény hatá- szélyhelyzetet hirdet ki, és sarkalatos törvény- alkalmazása nem függeszthető fel, az Alkot-
rozza meg. ben meghatározott rendkívüli intézkedéseket mánybíróság működése nem korlátozható.
(4) Magyarországi lakóhellyel rendelkező, vezethet be. (3) A különleges jogrendet a különleges
nagykorú magyar állampolgárok számára (2) A kormány a veszélyhelyzetben rende- jogrend bevezetésére jogosult szerv megszün-
rendkívüli állapot idejére – sarkalatos törvény- letet alkothat, amellyel – sarkalatos törvényben teti, ha kihirdetésének feltételei már nem állnak
ben meghatározottak szerint – honvédelmi meghatározottak szerint – egyes törvények fenn.
munkakötelezettség írható elő. alkalmazását felfüggesztheti, törvényi rendel- (4) A különleges jogrendben alkalmazandó
(5) Magyarországi lakóhellyel rendelkező, kezésektől eltérhet, valamint egyéb rendkívüli részletes szabályokat sarkalatos törvény hatá-
nagykorú magyar állampolgárok számára intézkedéseket hozhat. rozza meg.