Page 17 - október
P. 17

15


          Új törvény alapján működik januártól



          a katasztrófavédelem


          Az országgyűlés kétharmados többséggel szeptember 19-én elfogadta a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes
          törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvényt. Az új jogszabállyal hatályát veszti többi között az 1996 óta szol- KATASZTRÓFAVÉDELEM 2011. október
          gáló polgári védelmi törvény, a több mint egy évtizedes 1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
          szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről, valamint az alig három éve az ön-
          kéntes tűzoltó egyesületekről alkotott törvény. A frissen elfogadott szabályozás nyomán további huszonkilenc törvény módosul,
          leginkább a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény. Írásunkban a teljes-
          ség igénye nélkül a régi és az új szabályozás közötti legfontosabb különbségeket, újdonságokat gyűjtöttük egybe.
              z országgyűlés a lakosság biztonsá-  polgári védelmi szervezetek működését, a   szóló szabályokat tartalmazza, a nyolcadik
              gának és biztonságérzetének növelé-  gazdasági és anyagi szolgáltatásokat rende-  fejezet záró rendelkezései között pedig meg-
         Ase céljából, a természeti és civilizáci-  zi, a hetedik a felkészülés és a védekezés   találhatóak egyebek mellett a kapcsolódó
          ós katasztrófák elleni védekezés hatékony-  költségeinek megtérítéséről és fedezetéről   jogszabályokban végrehajtott módosítások.
          ságának fokozása, a katasztrófavédelmi
          szervezetrendszer erősítése, a katasztrófa-
          védelmi intézkedések eredményességének
          növelése érdekében az alaptörvény végre-
          hajtására, a XXXI. cikk (5) és (6) bekezdés,
          az 53. és 54. cikk alapján alkotta meg a tör-
          vényt.
            Az új jogszabály nyolc fejezetet tartalmaz,
          az első az alapvető rendelkezéseké, a máso-
          dik a katasztrófák elleni védekezés irányítá-
          sáról szól, a harmadik a katasztrófák elleni
          védekezésért felelős miniszter irányítása alá
          tartozó, a katasztrófavédelem végrehajtását
          végző szerveket és azok feladatait írja le, a
          negyedik (ahogy volt az az 1999. évi LXXIV.
          törvényben is) a veszélyes anyagokkal kap-
          csolatos súlyos balesetek elleni védekezésről
          szól, az ötödik a katasztrófaveszély és a ve-
          szélyhelyzet témakörét taglalja, a hatodik a

                Részlet Magyarország        honvédelmi és katasztrófavédelmi feladatok   (3) A kormány (2) bekezdés szerinti rende-
                   Alaptörvényéből          ellátása érdekében – sarkalatos törvényben   lete tizenöt napig marad hatályban, kivéve, ha
                                            meghatározottak szerint – polgári védelmi   a kormány – az Országgyűlés felhatalmazása
                                            kötelezettség írható elő.         alapján – a rendelet hatályát meghosszabbítja.
                     XXXI. cikk
                                              (6) Honvédelmi és katasztrófavédelmi fel-  (4) A kormány rendelete a veszélyhelyzet
            (1) Minden magyar állampolgár köteles a   adatok ellátása érdekében – sarkalatos tör-  megszűnésével hatályát veszti.
          haza védelmére.                   vényben meghatározottak szerint – mindenki
            (2) Magyarország önkéntes honvédelmi   gazdasági és anyagi szolgáltatás teljesítésére   A különleges jogrendre vonatkozó
          tartalékos rendszert tart fenn.   kötelezhető.                               közös szabályok
            (3) Rendkívüli állapot idején vagy ha arról
          megelőző védelmi helyzetben az Országgyű-  A KÜLÖNLEGES JOGREND       54. cikk
          lés határoz, a magyarországi lakóhellyel ren-  A veszélyhelyzet       (1) Különleges jogrendben az alapvető jogok
          delkező, nagykorú, magyar állampolgárságú                           gyakorlása – a II. és a III. cikkben, valamint a
          férfi ak katonai szolgálatot teljesítenek. Ha a   53. cikk           XXVIII. cikk (2)–(6) bekezdésében megállapított
          hadkötelezett lelkiismereti meggyőződésével   (1) A kormány az élet- és vagyonbiztonsá-  alapvető jogok kivételével – felfüggeszthető
          a fegyveres szolgálat teljesítése összeegyez-  got veszélyeztető elemi csapás vagy ipari   vagy az I. cikk (3) bekezdése szerinti mértéken
          tethetetlen, fegyver nélküli szolgálatot teljesít.   szerencsétlenség esetén, valamint ezek követ-  túl korlátozható.
          A katonai szolgálat teljesítésének formáit és   kezményeinek az elhárítása érdekében ve-  (2) Különleges jogrendben az alaptörvény
          részletes szabályait sarkalatos törvény hatá-  szélyhelyzetet hirdet ki, és sarkalatos törvény-  alkalmazása nem függeszthető fel, az Alkot-
          rozza meg.                        ben meghatározott rendkívüli intézkedéseket   mánybíróság működése nem korlátozható.
            (4) Magyarországi lakóhellyel rendelkező,   vezethet be.            (3) A különleges jogrendet a különleges
          nagykorú magyar állampolgárok számára   (2) A kormány a veszélyhelyzetben rende-  jogrend bevezetésére jogosult szerv megszün-
          rendkívüli állapot idejére – sarkalatos törvény-  letet alkothat, amellyel – sarkalatos törvényben   teti, ha kihirdetésének feltételei már nem állnak
          ben meghatározottak szerint – honvédelmi   meghatározottak szerint – egyes törvények   fenn.
          munkakötelezettség írható elő.    alkalmazását felfüggesztheti, törvényi rendel-  (4) A különleges jogrendben alkalmazandó
            (5) Magyarországi lakóhellyel rendelkező,   kezésektől eltérhet, valamint egyéb rendkívüli   részletes szabályokat sarkalatos törvény hatá-
          nagykorú magyar állampolgárok számára   intézkedéseket hozhat.      rozza meg.
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22