Page 11 - magazin-április
P. 11
9
► feladatokat, javaslatokat, kezdeményezé- Küszöbérték alatti
seket és célokat egy keretmandátumban ha- 2012. április
tározták meg. Ez alapján előre meghatározott
ütemterv szerint zajlottak a Környezetvédelmi üzemek
Munkacsoport (WPE) ülései. Az elfogadott
keretmandátumban meghatározott célkitűzés- A súlyos balesetek elleni védekezéssel és a veszé- SKETet az üzemeltetőnek legalább hároméven-
nek megfelelően a magyar elnökség jelentős lyes üzemek hatósági felügyeletével kap csolatos te felül kell vizsgálnia.
előrehaladást ért el a dosszié vitelében a WPE hazai jogi szabályozás január elsejétől kiegészült A SKETben bemutatottakat az üzemeltető (a
tárgyalások során. A környezetvédelmi munka- a küszöbérték alatti üzemek üzemeltetőire belső védelmi tervnél már megszokottak szerint)
csoport megbeszélésein kiderült, hogy széles vonat kozó eljárásokkal és kötelezettségekkel. évente gyakoroltatja, a területi szerv a gyakorlato-
körű egyetértés van a tagállamok és a Bizottság A megváltozott jogszabályok több új fogalmat kon legalább háromévente részt vesz és értékeli KATASZTRÓFAVÉDELEM
között a tárgy, az üzemeltető általános kötele- vezetnek be, a többi között a küszöbérték alatti is azt. A gyakorlat ellenőrzésével összhangban
zettségei, a dominóhatás, a biztonsági jelentés, üzem, a kiemelten kezelendő létesítmény és a a hatóság legalább háromévente időszakos
a védelmi tervek, a településrendezési terve- súlyoskáreseményelhárításiterv fogalmát. ellenőrzést is tart.
zés, súlyos balesetet követően a tagállamok Az új jogi szabályozás kötelezettségeket ró A SKET elkészítésével megbízott gazdálkodó
által szolgáltatandó információk, a hatáskörrel azokra az üzemeltetőkre, akiknek a telephe- szervezet köteles legalább egy felsőfokú műszaki
rendelkező hatóság kérdéskörei tekintetében. lyein egyidejűleg az alsó küszöbérték negyedét végzettséggel, felsőfokú katasztrófavédelmi,
A magyar előrehaladási jelentést tanácsi doku- meghaladó, de az alsó küszöbértéket el nem polgári védelmi vagy tűzvédelmi szakmai képe-
mentumban rögzítették, amelyet a Környezetvé- érő mennyiségű veszélyes anyag található. A sítéssel és az előzőek szerinti szakterületen leg
delmi tanács 2011 júniusi ülése vita nélkül vett kötelezettség vonatkozik a kiemelten kezelendő alább ötéves szakmai gyakorlattal rendelkező
tudomásul. létesítmények üzemeltetőire is. Ezek azok a szakembert foglalkoztatni, továbbá a veszélyes
A lengyel soros elnökség a magyar elnökség telephelyek, amelyek területén legalább 1000 anyagokkal kapcsolatos súlyos baleset által való
által készített irányelvtervezet tárgyalásának kg mennyiségben van jelen klór vagy ammónia, veszélyeztetés, és a lehetséges súlyos baleset
folytatásával kezdte meg elnökségi periódusát, emellett azok a létesítmények, amelyek veszélyes következményeinek értékeléséhez az általánosan
azzal a céllal, hogy az első olvasati megállapo- hulladékok égetéssel történő ártalmatlanításával elismert nemzetközi gyakorlatban alkalmazott és a
dás megszülessen. A lengyel soros elnökség foglalkoznak, illetve a veszélyes anyagok, veszé- hatóság által elfogadott szoftvert rendszeresíteni.
2011. december 5én előrehaladási jelentést lyes hulladékok üzemen kívüli csővezetéken Rendelet írja elő azt is, hogy a veszélyes anyagok-
bocsátott ki, amelyet két nappal később a történő szállításának létesítményei (beleértve a kal kapcsolatos súlyos balesetről, üzemzavarról
COREPER tudomásul vett. A lengyel soros szállítóvezetékeket, szivattyú, kompresszor és milyen feltételek fennállásakor, és milyen tartalmú
elnökség előrehaladási jelentése tartalmazza elosztóállomásokat; kivéve a lakossági gázellátás jelentést kell küldenie a hatóságnak a küszöbérték
mindazokat a témákat, amelyekben a lengyel elosztóvezetékeit és azok létesítményeit, valamint alatti üzemnek. A veszélyes anyagokkal kapcso-
elnökség kompromisszumot tudott elérni. 2011. a szénhidrogénbányászat gyűjtővezetékeit 400 latos súlyos balesetek elleni védekezés hatósági
december 19én Brüsszelben tartották meg a mm névleges átmérő alatt). eljárásaiban egyes eljárásokért igazgatási szol-
környezetvédelmi miniszterek tanácsának ülé- gáltatási díjat kell fizetni. Ez üzemazonosítás ese
sét, itt fogadták el a lengyel elnökség Seveso III. Üzemeltetõi kötelezettségek tében telephelyenként százezer forint, veszélyes
Irányelvre vonatkozó előrehaladási jelentését. Az új katasztrófavédelmi törvény értelmében tevékenység engedélyezése esetében 135335
A dán soros elnökség a lengyel elnökség veszélyes tevékenység továbbra is kizárólag a ezer forint is lehet.
által elért eredményekre alapozva folytatta to- hatóság katasztrófavédelmi engedélyének birto
vább a Seveso dosszié tárgyalásának vitelét. kában végezhető, a tevékenységet március 31ig Katasztrófavédelmi bírság
Törekvésük az Európai Parlamenttel való első köteles a küszöbérték alatti üzem üzemel tetője Újdonságként említhetjük a katasztrófavédelmi
olvasatos megállapodás elérése, amely jelen a hivatásos katasztrófavédelmi szerv telep hely bírság kiszabására vonatkozó rendelkezéseket
állás szerint lehetségesnek látszik. szerint illetékes területi szervének bejelenteni. is. A katasztrófavédelmi bírság legkisebb összege
Tagállami nézetkülönbségek a következő A bejelentés vizsgálata során a területi szerv háromszázezer, legmagasabb összege hárommil-
területeken mutatkoznak: minden esetben helyszíni szemlét tart, illetve, lió forint, a hatóság több különböző szabálytalan-
A tagállamok képviselői negatívan fogadták a ha az üzemeltetőtől nem kapott meg minden ság megállapítása esetén legfeljebb ötmillió forint
Seveso III. Irányelv új veszélyes anyagok beépí- szükséges információt, kiegészítő tájékoztatást katasztrófavédelmi bírságot szabhat ki. A bírság
tésére vonatkozó rendelkezéseit (pl. metil akrilát); kérhet. A vizsgálatok alapján, ha az üzemben összegét a hatóság a törvényi keretek között a
vizsgálati fenntartást jelentett be a tagállamok tárolt veszélyes anyagok mennyisége és faj- jogsértésnek az emberi életre és egészségre, az
többsége az Aarhusi Egyezményhez kapcso- tája, vagy az üzem által okozott veszélyeztetés anyagi javakra és a környezetre való veszélyes-
lódó cikkekre vonatkozóan, főként a nyilvános- azt indokolja, a hatóság az üzemeltetőt súlyos ségével arányos mértékben, a jogsértés súlyához
ságra kerülő egyes adatok bizalmas jellegére káreseményelhárításiterv (SKET) készítésére és ismétlődéséhez igazodva határozza meg. A
hivatkozva; ellenezte a többség az ellenőrzések- kötelezi (következményelem zéssel kibővített bírság egy eljárásban ugyanazon kötelezettség
re vonatkozó rendelkezések szigorítását, főleg védelmi terv). A SKET tar tal mazza az üzem ismételt megszegése vagy más kötelezettségsze-
bizonyos ellenőrzési adatok megadását illetően; veszélyeztető hatásainak elemzését, valamint a gés esetén ismételten is kiszabható.
a döntések elhúzódásától tartva ódzkodnak az veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos bale-
igazságszolgáltatáshoz való hozzáférés és jog setek megelőzését, elhárítását és hatásainak Társhatóságokkal
tervezetbe történő beépítésétől. csökkentését szolgáló intézkedések végrehaj- való együttmû ködés
A tárgyalások eredményeként 2015. június tásának rendjét, feltételeit. A SKETben bemu- A hatóság főbb feladat és hatásköreinek ellá-
1én a Seveso II. Irányelvet felváltó új, Seveso tatottak alapján dönt a hatóság a katasztrófa- tásához szükségessé vált a társhatóságokkal
III. Irányelv lép hatályba. védelmi engedély megadásáról, illetve adott történő együttműködés fejlesztése a súlyos
esetben az üzem veszélyes tevékenységének ipari balesetek elleni védekezés területén.
Dr. Görög Katalin tű. őrnagy korlátozásáról, felfüggesztéséről. Az elfogadott Országos szin ten az iparbiztonsági hatósági