Page 13 - magazin-április
P. 13
11
ség van, mutatja, hogy míg 2006ban nyolc
ilyen balesetről érkezett jelentés az országos 2012. április
katasztrófavédelemhez, addig 2011ben már
27 ilyen esetet vizsgáltak az igazgatóságok.
Fontos a balesetek alapos kivizsgálása és
dokumentálása, majd az érintett vállalkozások
figyelmének felhívása a hiányosságokra. A to-
vábbi balesetek megelőzése, a lakosság biz-
tonsága érdekében jogszabály módosítását is
kezdeményezik A veszélyesáruszállítás során
bekövetkezett balesetek kivizsgálását áprilistól KATASZTRÓFAVÉDELEM
az ilyen típusú balesetekhez kötelezően kivo-
nuló a katasztrófavédelmi mobil laborok (KML)
végzik.
2. számú táblázat: 2012-ben végrehajtott veszélyes áru közúti, vasúti és vízi szállításának Társhatóságok, együttműködések,
ellenőrzések
akciók
az ebben érintett telephelyeket. 2007től kezdve a vizsgáltak meg, ezek közül 2175 veszélyes árut A Veszélyes Szállítmányok Főosztály szoros
katasztrófavédelmet önálló ellenőrzési és szankci- szállított. Ezen túl 2011. március 7. és május 31. együttműködést tart fenn mind a társszervekkel,
onálási tevékenységet végző hatóságként nevesíti között az illegális PB palacktöltők és e palac- mind a szakmai szervezetekkel a mindennapi
a vonatkozó jogszabály, ettől kezdve az ADRes kokat forgalmazók felderítése és felszámolása ellenőrzésekben és hatósági ügyekben, illetve
szállítások ellenőrzésével és a szállítások során érdekében soron kívüli ADR ellenőrzéssorozat az alkalmanként jelentkező egyeztetési feladatok
elkövetett szabálytalanságok bírságolásával kap- is zajlott. A tavalyi évben megvizsgált ADRes során is. A főosztály az idei év első negyedévében
csolatos eljárások lefolytatását a BM OKF és járművek közül 175nél tártak fel valamilyen számos, a társhatóságok által szervezett, veszé-
igazgatóságai önállóan, teljes hatáskörrel végzik. hiányosságot vagy szabálytalanságot, ezeknél lyesáruszállítás ellenőrzését célzó akciósorozat
A legnagyobb fordulatot a 2012. január elsején ha- az igazgatóságok megtették a szükséges intéz- végrehajtásában, koordinálásában vett részt.
tályba lépett új katasztrófavédelmi törvény jelenti, kedéseket: a megindított 253 eljárás közül 233 Az ellenőrzéssorozatok résztvevői a társ-
hiszen megteremtette annak a jogszabályi hátte- zárult bírság kiszabásával, összesen közel 98 hatóságok részéről a Nemzeti Adó és Vám-
rét, hogy a katasztrófavédelem önálló hatósági millió forint értékben, amiből nem egészen 60 hivatal, az Országos Rendőrfőkapitányság
jogkörben végezhesse a veszélyes áruk vasúti millió forint folyt be. A korábbi években kiszabott és a Budapesti Rendőrfőkapitányság Dunai
és vízi szállításának ellenőrzését, szükség esetén bírságokból még valamivel több mint 16 millió Vízirendészeti Rendőrkapitánysága és illetékes
bírságot szabhat ki, illetve egyéb intézkedéseket jött be. szervei voltak.
hozhat a veszélyhelyzetek elkerülése érdekében. Az országos iparbiztonsági főfelügyelőség
Veszélyesáru-szállítás során várhatóan ebben az évben több országos ha-
Veszélyesáru-szállítás ellenőr zé se bekövetkezett balesetek táskörű akciósorozatot szervez meg, lehetőség
Az ellenőrzéseket Magyarország területén a te- A katasztrófavédelmi szerveknek feladata az szerint a társhatóságok bevonásával. Ezek során
rületi és a helyi szervek illetékességi területükön ilyen balesetek okainak, következményeinek igyekeznek felderíteni az illegális nemzetközi és
hajtják végre. Közúti szállításnál a közúti forga- vizsgálata, valamint a megelőzésük lehetséges belföldi veszélyes szállítmányokat, feltárni a rejtett
lomban, vasúti fuvarozás esetén, a vasúti pályán, módjait kutatni. Azt, hogy erre mekkora szük- vagy szabálytalan veszélyesáruszállításokat.
üzemváltó, határállomáson, vasúti üzemi létesít-
ményen, vízi szállításnál pedig nemzeti és nem-
zetközi vízi utakon, kikötőkben, veszteglő helyen,
illetve az egyes szállítási ágakhoz kötődő telephe-
lyen számíthatnak ellenőrzésre az érintettek. Áp-
rilis 1jétől a megyei iparbiztonsági főfelügyelősé-
gek, a katasztrófavédelmi mobil laborok, valamint
a kirendeltségek iparbiztonsági felügyelői végzik
a veszélyes áruk közúti, vasúti, vízi szállításának
az adott területi szerv feladatkörébe tartozó el-
lenőrzését szállítás közben (amennyiben az adott
szállítási alágazat esetében az kivitelezhető),
valamint telephelyen. A felülvizsgálati eljárásokat
másodfokon a BM OKF Országos Iparbiztonsági
Főfelügyelősége folytatja le, valamint ellátja a kap-
csolódó peres és a nem peres ügyek képviseletét.
2012. március közepéig végrehajtott ellenőrzé-
sek számát a 2. számú táblázat tartalmazza.
ADR-ellenőrzések tavaly
2011ben közúton 996, míg telephelyen 594
ellenőrzést bonyolítottak az igazgatóságok. Az
ADRellenőrök összesen 13 ezer 964 járművet