Page 10 - magazin-április
P. 10
8 A fentiekből egyértelműen látszik, hogy a A kritikus infrastruktúra esetén beszélni adat, amelyhez koordinált, jó kommunikációs
időszerű kérdések kritikus infrastruktúra fogalma nehezen defi- kell interdependenciáról, vagyis az egymástól rendszerrel rendelkező, szakképzett struktúra
való függőségről. Kiemelt terület az informati-
niálható, mivel több aspektusból vizsgálható,
kialakítására van szükség. Mind a vonatkozó
kai biztonság, tekintettel az informatizált mun-
jogszabályoknak, mind az eszközrendszernek
eltérő értelmezéssel felruházható biztonsági
hátteret kell biztosítania a normálidőszakra és
kafolyamatokra. Fontos kérdés az üzemelte-
összetevőként funkcionál az államok védelmi
mechanizmusában. Általánosságban kijelent-
tés, a dominóelv, valamint a leggyengébb
válsághelyzetre egyaránt. Az eredményesség
hető, hogy kritikus infrastruktúrának azokat a
kulcsfeltétele, hogy az érintett védelmi igaz-
láncszem és a részegész elv. Ez utóbbi az
összekapcsolódó hálózatok stabilitása miatt
gatási szervek szigorú keretek között ugyan,
létesítményeket és szolgáltatásokat tekintjük,
amelyek sérülése, esetleges megsemmisülése
adataikat, a hozzáférés biztosítása során
súlyos következményekkel jár mind az emberek
től függ.
életére, mind a környezetre. A kritikus infrastruk- fontos, amely a leggyengébb elem erősségé- de megosszák egymással hiteles és titkos
Napjaink tudományos fejlődési trendje
szem előtt tartva a titokvédelem követelmé-
túra elemein tehát az egy országon belül lévő, rávilágít arra, hogy a védelmi igazgatási fel- nyeit és az informatikai védelmet.
a lakosság szellemi és tárgyi életfeltételeit meg- adatok meghatározása során nem csak a A kritikus infrastruktúrák védelmének jelen-
teremtő, a gazdaság működését elősegítő vagy szándékos, ártó jellegű tevékenységek okoz- tőségét mutatja, hogy a 2012ben elfogadott
lehetővé tévő azon szervezetek, létesítmények, ta veszélyeztetettségre, hanem a technológiai Nemzeti Biztonsági Stratégia is rögzíti, hogy
létesítményrendszerek, hálózatok összességét veszélyekből, konstrukciós hibákból, balese- hazánk kiemelten kezeli az ország minden-
vagy ezek részeit értjük, amelyek megsem- tekből, helytelen emberi beavatkozásból és a napi életkörülményeinek fenntartásához, a
misülése, szolgáltatásuk vagy elérhetőségük természeti eredetű eseményekből származó gazdaság és az államszervezet működéséhez
korlátozottá válása egy adott felhasználói kör helyzetekre is fel kell készülni. A létfontossá- szükséges kritikus infrastruktúrák hatékony vé-
létére, lét és működési feltételeire negatív ha- gú infrastruktúrákkal kapcsolatos védelmi te- delmét.
tást gyakorol. vékenység több elemből álló össznemzeti fel- Dr. Bognár Balázs tű. őrnagy
A Seveso III. Irányelv tárgyalási helyzete
veszélyes anyagokkal kapcsolatos rendelet), valamint a közösség által 2005. február változtatásai a Seveso II. Irányelv CLP rendelet-
sú lyos balesetek veszélyeinek el 17én jóváhagyott, a környezeti ügyekben az infor- hez való közelítésére, a nyilvánosság nagyobb
A lenőrzéséről szóló Seveso II. Irányelv mációhoz való hozzáféréshez, a nyilvánosságnak részvételére és egyes rendelkezések pontosítá-
hatásaként, a bevezetés óta eltelt időszakban a döntéshozatalban történő részvételéről és az sára és naprakésszé tételére irányul, beleértve az
nagyjából 20 százalékkal csökkent a súlyos bal- igazságszolgáltatáshoz való jogának biztosításá- adminisztratív terhek egyszerűsítését is.
esetek száma, ami arra utal, hogy az irányelvben ról szóló ENSZ Európai Gazdasági Bizottságai Az Európai Unió Tanácsa 2011. első félévi ma-
foglalt célkitűzések eredményesen valósulnak Aarhusi Egyezménye előírásaira tekintettel. A gyar elnökségének operatív programja környezet-
meg. Ennek ellenére indokolttá vált az irányelv Seveso II. Irányelv felülvizsgálata során szerzett védelmi területet érintő témakörén belül kezdődött
felülvizsgálata, különösen az anyagok és keveré- információk eredményeként a Bizottság 2010. meg a Seveso II. Irányelv módosítására irányuló
kek osztályozásáról, címkézéséről és csoma- december 21én kiadta a Seveso II. Irányelv dosszié tárgyalása. A 2011es magyar EUel-
golásáról szóló rendeletben foglaltakra (CLP módosítására vonatkozó tervezetét. Ennek főbb nökség napirendjén felmerülő kérdéseket, ►