Page 6 - magazin-április
P. 6
4 „Most a feszített munkának esemény után sosem lesz képes az adott gaz-
időszerű kérdések van itt az ideje” dasági társaság azonnal megfelelően reagálni
a történtekre. Az is kérdés, hogy rendelkezike
kellő erőforrással ahhoz, hogy részt vegyen a
védekezésben, az újjáépítésben. Egyegy ilyen
katasztrófa magának a cégnek, a benne dolgo-
Kossa György tûzoltó ezredes, országos iparbiztonsági fõfelügyelõ.
zóknak is traumát jelent, nagy kérdés tehát az
Negyvenkét éves, nõs, hobbija a horgászás és a motorozás. Gyakorlott,
is, hogy képeseke tovább üzemeltetni a vállal-
ámde mérhetetlenül elfoglalt vezetõ, akit interjúra elkapni körülbelül olyan
teljesítmény, mint Babettával Yamahát elõzni. Amikor több hónapos vára-
ezért az államnak egy ilyen helyzetben felelős-
sége van, nem mindegy, hogyan reagál, milyen
kozás után végül sikerül a mikrofon két végére keverednünk, már olyan sok kozást a rájuk nehezedő nyomás alatt. Éppen
a megbeszélni való, hogy azt is nehéz eldönteni, hol legyen az eleje. De lépéseket tesz. Nem biztos például, hogy min-
den ipari létesítményt le lehet állítani vészleál-
mert minden ellenkezõ híreszteléssel ellentétben senki sem iparbiztonsági lítással, vagy ha igen, lehetneke annak olyan
fõfelügyelõnek születik, a legkézenfekvõbb pillanatnál, a gyermek Kossa következményei, amelyek újabb kockázatot
György terveinél kezdjük. jelentenek. Nem indulnake be veszélyes tech-
nológiai folyamatok, nem lesze a leállásnak
– Mint minden gyerek az óvodában, én is na- Többször, több területen megmérettem, ebbe kihatása egyéb ellátási láncokra, például egy
gyon csodáltam az egyenruhát. Mindegyiket. a sorba tartozik 2010 is, amikor a vörösiszap erőmű kiesése áramellátási gondokat okozhat.
Nem szégyellem bevallani, hogy nemcsak a katasztrófakor a kormánybiztos felkért, hogy Egy ilyen esetben meg kell határozni, hogy kik
tűzoltókét, a rendőrökét és a katonákét, hanem lássam el a MAL Zrt. állami felügyeletének azok, akiket korlátozni szükséges, és kik azok,
bizony a kukásokét is. Utóbbiak esetében kü- vezetését. Feladatom volt az újabb károko- akiket nem.
lön vonzerőt jelentett, hogy szép nagy, villogó- zást megakadályozni, mellette felügyelet alatt A vörösiszapkatasztrófával kapcsolatban
val ellátott sárga autóval jártak, ami ráadásul tartani az összes olyan folyamatot, amely a azt sem szabad elfelejteni, hogy a károsultak a
egy kisfiú számára kellően érdekes mértékben lakosságra vagy a környezetre nézve kockáza- történtek után körülbelül nyolc hónappal új ház-
még zörgött és csörgött is…De komolyra for- tot jelenthetett. Ez egy nagy gazdasági társa- ba tudtak költözni, élhetővé vált a környezet, és
dítva a szót, tetszett az egyenruha, és az a ságnál nem is egyszerű, ráadásul úgy kellett jövőképet is sikerült számukra teremteni. Kü-
magabiztosság, amit viselőjének kölcsönzött. megoldani, hogy közben figyelembe vettük lön fontosnak tartom kiemelni, hogy a MAL Zrt.
• Mikorra datálódik a katasztrófavéde- más jogágak szabályozóit is, köztük a gazda- még mindig működik, mert azt vallottam, hogy
nem lehet második Ózdot csinálni a környék-
sági társaságokról szóló törvényt, a polgári
lemmel való viszonya? törvénykönyvet, az állami felügyeletet lehetővé ből, hiszen ha nincs munkahely, nincs jövőkép,
– Pályafutásom során korábban már fog- tévő honvédelmi törvényt, és természetesen akkor az újjáépítésnek sincs sok értelme.
lalkoztam kritikus infrastruktúrákkal, illetve a büntető törvénykönyvet is. A feladat igen Amikor 2011. június 30án véget ért az álla-
veszélyelhárítási feladatokkal. Legutóbb egy komoly kihívást jelentett a katasztrófavéde- mi felügyelet, akkor kaptam felkérést a főigaz-
évtizede kerültem szoros kapcsolatba a ka- lemben dolgozók számára, így számomra is. gatótól, hogy vegyek részt a jogszabályok elő-
tasztrófavédelemmel, 20002001ben a felső A közös munka során jobban megismertem készítésében, és hozzunk létre egy olyan erős
tiszai, illetve a szolnoki árvíz kapcsán. Akkor a a kollégákat, és úgy vélem, példaértékű tel- iparbiztonsági hatóságot, amelyik képes arra,
Magyar Posta postaforgalmi főigazgatója vol- jesítményt nyújtottak valamennyien. Ezzel a hogy megakadályozza a vörösiszapkataszt-
tam, és mi rendeltünk a FelsőTisza vidékére teljesítménnyel egyébként nem kis nemzetkö- rófához hasonló tragédiák bekövetkezését,
ötszáz teherautót a lakosság kimenekítéséhez. zi érdeklődést is kiváltottunk. Számos külföldi illetve olyan szabályozókeretet hívjunk életre,
Akkor kommunikációs problémák miatt a vé- szervezet jött tanulmányozni, hogy hogyan amellyel jogkövető magatartásra lehet kény-
dekezésben résztvevő erők nem tudtak elég tudta az országos katasztrófavédelem megol- szeríteni az üzemeltetőket.
gyorsan és hatékonyan intézkedni, ráadásul
dani a lakosság gyors menekítését, védelmét,
„ valamint a következmények felszámolását. az egységes iparbiztonsági szervezet létre-
•
a GSMszolgáltatók bázisállomásai víz alá
Milyen meglévő alapokra építkezhetett
terveket, hogy azok elsôsorban „
hozásánál?
– Összességében három nagyon komoly
Úgy kell elkészíteni a rendezési
terület van, amit az államnak felügyelnie kell, a
nyok és a kritikus infrastruktúra. A veszélyes-
áruszállítmányok ellenőrzése az utóbbi időkig
a lakosság védelmét biztosítsák. veszélyes üzemek, a veszélyesáruszállítmá-
a közúti fuvarozást érintette. Mindeközben vízi
úton évente 68 millió tonna veszélyes árut szál-
lítanak, például a Dunán. Ha az ország fő folyó-
kerültek, így nemcsak a lakosság, hanem a Az Egyesült Államoktól kezdve az Európai ján történik valami, annak igen súlyos következ-
készenléti szervek sem tudták használni eze- Unión át több irányból érdeklődtek az állami ményei lehetnek, egyebek mellett a vízbázisok
ket a rendszereket. Ekkor született a döntés, felügyelet alá vétel iránt. Emlékezetes, hogy kerülhetnek veszélybe. Nyilvánvaló, hogy ezt
hogy egységes rádiórendszer kell a készenléti amikor az egyik nagy olajcég vezetékét a Mexi- a tevékenységet is felügyelet alatt kell tartani.
szerveknek, és az akkori kormány határozata kóiöbölben érte baleset, az Egyesült Államok Ugyanez a helyzet a vasúti szállításnál, évente
alapján azt a Magyar Posta valósította volna vezetése nem avatkozott közbe, így nagyjából 20 millió tonna veszélyes anyag megy át ilyen
meg. Ez a TETRA szabványnak megfelelő egy éven keresztül érte környezetszennyezés módon az országon. Ráadásul minden vasút-
földi, trönkölt digitális rádiórendszer, amely ma az öblöt. Nem olyan régen egy nemzetközi fó- vonal érint lakott területet, nem vitatható tehát,
már minden készenléti szervnél megtalálható. rumon arról beszéltem, hogy egyegy ilyen kár- hogy elemi érdek az ellenőrzés, a felügyelet,