Page 14 - magazin-április
P. 14
12 A katasztrófavédelmi hozzájárulásról
időszerű kérdések A katasztrófavédelemrôl és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló, ez év január 1-jével hatályba lé-
pett szabályozás nyomán jelentôs változások kezdôdtek a szervezet életében, a törvény számos új elemet is tartalmaz.
Életre hívta például a katasztrófavédelmi hozzájárulást mint pénzügyi jogintézményt. A hozzájárulás a hivatásos ka-
tasztrófavédelmi szerv központi szervének bevételeit növeli. Az új forrás bevezetésével a jogalkotó a megelôzési, il-
letve katasztrófa-elhárítási feladatok ellátását kívánja finanszírozni.
A törvény értelmében katasztrófavédelmi hoz-
részére történő kiskereskedelmi forgalmazás-
gésbe nem hozható egyéb szolgáltatás bevé-
zájárulást két, egymástól egyértelműen elhatá- ha a tárolás kizárólag közvetlenül a lakosság bevétel; veszélyes tevékenységgel összefüg-
rolható jogcímen kell fizetni. A kötelezettek egyik hoz, illetve lakossági szolgáltatás nyújtásához tele (pl. ingatlan bérbeadás, fuvarozás).
részét azok a vállalkozások képezik, amelyek kapcsolódik; az üzemeltetőnek és a gazdálko- A gazdálkodó szervezetek esetében a hoz-
veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemet vagy dó szervezetnek, ha az előző évben az éves zájárulás fizetésének kötelezettsége szintén nem
küszöbérték alatti üzemet üzemeltetnek, ide nettó árbevétele nem haladta meg az 50 millió függ a vállalkozás tevékenységi körétől, azonban
értve a kiemelten kezelendő létesítményeket is forintot; nukleáris létesítménynek és radioak- a katasztrófavédelmi hozzájárulás számításának
(üzemeltetők) A kötelezettek másik része azok- tívhulladéktárolónak. módszere elkülönül aszerint, hogy a veszélyes
ból a vállalkozásokból áll, amelyek a fentiek A törvény és végrehajtási rendelete tevé- áruval a vállalkozás milyen tevékenységet folytat.
közé nem sorolhatók, azonban a veszélyes áruk kenységi körtől függetlenül egységes számítási A törvény megkülönbözteti a veszélyes áru táro-
közúti szállítására vonatkozó külön jogszabály módszer alapján és azonos mértékben szabja lását – ideértve a bértárolást is –, gyártását és
(ADR) szerinti veszélyes áruk tárolását, gyár- meg a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemel- feldolgozását.
tását és feldolgozását végzik (gazdálkodó szer- tetők katasztrófavédelmi hozzájárulásfizetési Amennyiben a gazdálkodó szervezet több
vezetek). A veszélyes anyagokkal foglalkozó kötelezettségét. Egységes szabályok vonat- tevékenységet is végez, akkor a fizetendő ka-
üzemeltetők száma az elsődleges felmérések koznak az olajiparra, gáziparra, műtrágya és tasztrófavédelmi hozzájárulást valamennyi te-
alapján nagyjából 7800ra tehető, míg az ADR növényvédőszeriparra, továbbá a gyógyszer- vékenységre meg kell határozni, fizetni azonban
hatálya alá tartozó veszélyes árukkal tevékeny- iparra is. A katasztrófavédelmi hozzájárulás csak azon tevékenység után kell, amelyik alapján
séget végző gazdálkodó szervezetek száma összege a veszélyes tevékenységgel össze- a legnagyobb a katasztrófavédelmi hozzájárulás
körülbelül 3500ra becsülhető. A katasztrófavé- függésben keletkezett – a jövedéki adó és az összege.
delmi hozzájárulás a magánszemélyeket nem energiaadó összegével csökkentett – éves nettó A hozzájárulás adók módjára behajtandó
érinti. árbevétel 0,1 százaléka. köztartozásnak minősül, továbbá a hivatásos
Az érintettek jelentős száma mellett a tör- A hozzájárulás alapját képező árbevétel katasztrófavédelmi szerv jogosult a fizetési
vény több – egyébként a kötelezettek közé csökkenthető az indirekt módszer alkalmazá- kötelezettség ellenőrzése érdekében az adó-
tartozó – csoport számára ad felmentést a sával, vagyis a teljes árbevételből le lehet von- hatóságtól adatokat kérni. A katasztrófavédel-
katasztrófavédelmi hozzájárulás megfizetése ni azokat, amelyek nyilvánvalóan nincsenek mi hozzájárulás negyede visszaigényelhető
alól. Nem kell katasztrófavédelmi hozzájárulást összefüggésben a veszélyes tevékenységgel, és felhasználható az üzemeltető veszélyes
fizetnie az állami és önkormányzati szervnek; a de ezeket megfelelő módon igazolni kell. Ilyen tevékenysége által jelentett kockázat szintjé-
közfinanszírozásban részesülő egészségügyi lehet például: pénzügyi tevékenységből szár- nek csökkentését szolgáló műszaki intézke-
szolgáltatónak; a gazdálkodó szervezetnek, mazó bevétel; képzésből, oktatásból származó désekre.