Page 11 - OKF Online Magazin
P. 11
9
9
benzint és 200 liter gázolajat használtunk el. Az S, hogy milyen tapasztalat vonható le a gyakor- kataSkzattraÓSFzatVrÉÓDFealVeÉmDe2l0e12m. jú2n0i1u5.s június
egyéb fogyóanyagok (motorolaj, szerszámgép-kel- latból? Nemzetközi környezetben dolgozni min-
lékanyagok, stb.) felhasználása eseti jellegű, mindig dig kihívás, és egyben nagy megtiszteltetés is. Az
az igénybevételtől függ. angol mint nemzetközi munkanyelv használata
kihívás volt, de az első néhány óra után automati-
Nyilván minden küldetés, gyakorlat során van- kussá vált. A szakma krémjének számító külföldi
nak veszteségek, elromlik, tönkremegy egy-egy be- szakemberekkel való közös munka pedig hatalmas
rendezés. Hazaérkezés után ezért elsődleges feladat élmény, egy évre elegendő tapasztalat gyűlik össze
a karbantartás, a rendrakás, a hibafelmérés, ezután ilyenkor…”
a felszerelések alaphelyzetbe történő visszaállítása
(szervizelés, kis- és nagyjavítások, készletek vissza- Szerkesztette: Galántai Judit
pótlása), ez általában három-négy hetet vesz igénybe.
Összedôlt épületek és segélykiáltások
a romok között
A z EU MODEX 2015 gyakorlaton magasabban bajba került férfihoz a pince felől ju-
Fejér megyéből Bauer Ákos tűzol- tottak el, a szükséges alátámasztások kiépítését kö-
tó zászlós vett részt, aki szerpa- vetően először betonfúróval és vésőeszközökkel a
rancsnokként a dunaújvárosi hivatá- vasbeton födémet, majd motoros láncfűrésszel a fa-
sos tűzoltó-parancsnokságon teljesít födémet törték át. A sérülthöz többórás munka után
szolgálatot. Az Alfa alegység tagja- jutottak fel, ekkor szembesültek a helyzettel, hogy a
ként repülővel utazott Dániába, ahol férfi túlsúlya miatt a járatokat ki kell szélesíteni. Vé-
a leszállás után rögtön következett az gül alpintechnikával, kötélen eresztették le a férfit a
első feladat – eljutni a földrengés és a pincébe, majd vitték ki a romok közül.
szökőár által sújtott területre. Végül
megtalálták azt a buszt, amely a gya- A dániai gyakorlat Fejér megyei résztvevője két
korlat helyszínéhez szállította őket. A éve csatlakozott a HUNOR-hoz, éles bevetésen még
megpróbáltatások itt még nem értek nem volt, ugyanakkor Langvangban – ahogy fogal-
véget, hiszen külön kihívást jelentett mazott – minden olyan valósághű volt. A mentőcsa-
átkelni a „határon”, ahol az őrök sem patokat romba dőlt város látványa, kétségbeesett
bizonyultak túl segítőkésznek, és a HUNOR felsze- sikoltozások és kiabálások fogadták. A helyi lako-
reléseit is kipakoltatták a teherautókból. Ráadásul a sokat alakító emberek kéregetésükkel próbálták
busz is megállt és nem folytatta az utat. Így a ma- hátráltatni a mentést. Így a fizikai feladatok mellett
gyarok egy része a határon várta a technikai eszkö- komoly pszichés felkészülést és kihívást is jelentett
zökkel teli csomagok átvizsgálását, míg a többiek – a a gyakorlat.
továbbutazás módjának feltérképezése után – a belga
csapattal folytatták útjukat Langvang felé. Szabó-Bisztricz Anett tű. főhadnagy
Bauer Ákos technikai kezelőként a bontási és kieme-
lési munkákban vett részt, az egyik kutató mellé beoszt-
va segítette a mentést. Bevetésük az érkezés másnapján,
hajnalban kezdődött, tizenkét órás váltásban kutatták és
mentették az embereket a romba dőlt vasbeton szerkeze-
tű épületek törmelékei közül, miközben folyamatos se-
gélykiáltásokat hallottak. Nehezítette a mentést, hogy a
sérültek nem beszélték az európai országok nyelvét, így
külön kihívás és feladat volt a kapcsolatteremtés a bajba
jutott emberekkel, akik a romok közül legtöbbször kopo-
gással és kiabálással jelezték, hol vannak.
A zászlós egy közel tízórás, összetett mentési fel-
adatban is részt vett. Egy leomlott gyárépület eme-
letén rekedt sérültet kellett kihozniuk. A két szinttel