Page 10 - OKF Online Magazin
P. 10
8
nemzetközi gyakorlatok a harmincnyolc fős kontingens a megadott időre megér- tudomásul vették, hogy a hiba valószínűleg az ő
kezzen Koppenhágába, ahonnan az itthonról leszerve- rendszerükben volt, és járműveink büntetés nélkül
zett busz viszi őket tovább Randersig. haladhattak tovább.
A második érdekes feladat a két mentőkutya légi
úton történő kijuttatása volt. Abból indultunk ki,
hogy itt nem lehet probléma, hiszen a legtöbb légi-
társaságnál a mentőkutyákat a segítő (vakvezető)
kutyákkal azonos módon kezelik, vagyis díjmente-
sen utazhatnak gazdájukkal az utastérben. Az elő-
készületek során derült ki, hogy ez csak éles beve-
téseknél, valós katasztrófahelyzetekben van így, ha
gyakorlatra megyünk, a kutyákat „csomagként” kell
feladnunk, betartva a Nemzetközi Légi Szállítási Szövet- A csapat háromnapi önellátásra készült, ennek
ség (IATA) élőállatok fuvarozására vonatkozó szabály- megfelelően vitt magával élelmiszert, ivóvizet, fo-
zatát. Ráadásul az ebek utazódoboza meglehetősen gyóanyagokat, ilyen időtartamra gondoskodtunk
nagy volt, ekkora méretű speciális csomag szállításá- üzemanyagról. Egy ilyen kiutazás nem az a kimon-
ra pedig nem minden repülőgép alkalmas, pláne nem dott gasztrotúra, az élelmezés arra terjed ki, hogy
az adott időpontban. Így fordulhatott elő, hogy a két a csapattagok megkapják a kemény fizikai igénybe-
mentőkutya és vezetőik átszállással, egy másik légitár- vételnél szükséges minimum ivóvíz- és energia-be-
sasággal jutottak el Koppenhágába, majd ők is busszal vitelt. Ez a gyakorlatban napi 750 g kenyeret, 2x400
„Neverland határához”. g készételkonzervet, 2 májkrémet, 1 energiaszeletet
és 4 liter ivóvizet jelent. Emellett a táborban folya-
Egy másik kihívás a felszerelések „kvázi” légi szállí- matosan volt meleg védőital (kávé, tea). A műveleti
tása volt, ami azok mérete, mennyisége és tulajdonságai bázis üzemeltetéséhez és a kárhelyszínen a beren-
(veszélyes áruk) miatt még akkor is komoly feladatot dezések működtetéséhez naponta körülbelül 150 liter
jelentett, akár az előkészítésükről, akár a megfelelő do-
kumentálásról beszélünk, ha a valóságban teherautók
vitték a csomagokat Dániáig. Az oszlopmenet zökke-
nőmentes volt végig, azonban az összesen nettó ötven
óra menetidő alatt a tízfős különítménynek volt alkal-
ma a szó szoros értelemben összerázódni. Az egyetlen
izzasztó szituáció rögtön a magyar-szlovák határ átlé-
pése után következett, a szlovák autópálya-rendőrség
ugyanis valamilyen adminisztrációs hiba folytán még
nem szerzett tudomást a magyarok érkezéséről, és
nem tudtuk azonnal igazolni útdíj-mentességün-
ket. Egy félórányi telefonálgatás után szerencsére