Page 25 - katved-július-auguszttus
P. 25
23
Az igazgatóságok életébõl Baranya
Túl van az elsô éles bevetésén a baranyai
A csoportok a meghatározott kérdésekre össze-
Bács-Kiskun tett, átfogó megoldásokat dolgoztak ki. mobil labor
Vezetési törzsgyakorlat Kiskunhalason Gyapjas János tű. őrnagy, a Bács-Kiskun Veszélyes árut szállító jármű szenvedett balesetet
Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság igaz- a 67. számú főúton Szigetvártól mintegy öt kilo-
A megyei igazgatóság, valamint a három kataszt- gatóhelyettese, a gyakorlat vezetője megfeleltre méterre július 8-án. A jármű a baleset következ-
rófavédelemi kirendeltség vezetői állománya vett értékelte a vezetési törzsgyakorlatot. tében az oldalára borult. A teherautón műanyag
részt azon a vezetési törzsgyakorlaton, amelyet Navigációs gyakorlat IBC-tartályokban szállították a különböző típusú
a Bács-Kiskun Megyei Katasztrófavédelmi Igaz- veszélyes anyagokat. A tartályokban 37 százalé- KATASZTRÓFAVÉDELEM 2013. július-augusztus
gatóság tartott a kiskunhalasi hivatásos tűzoltó- A Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatósága és a kos kénsav, 8-10 százalékos nátrium-hipoklorit és
parancsnokságon július 16-án. A vezetési törzs- Bács-Kiskun Megyei Katasztrófavédelmi Igaz- vas-klorid volt. Emellett kilenc darab, 45 kilogram-
gyakorlat tartalma és integrált feladatai mind a gatóság szervezésében terepvezetési- és na- mos klórgázpalackot, és egy 30 literes hidrogén-
három szakterületet érintették. vigációs gyakorlat zajlott július huszonötödikén peroxidot tartalmazó tartályt is szállított a jármű.
Marozsi András tű. alezredes, megyei tűzol- Kiskunhalas környékén, kiemelten erdőtűzve- A helyszínre három szigetvári tűzoltóegységet,
tósági főfelügyelő fényképek segítségével mu- szélyes területeken. A jelenlévők három-négy a katasztrófavédelmi műveleti szolgálatot, a pécsi
tatta be a gyakorlat feltételezésének részleteit. fős csapatokat alakítottak, majd minden cso- darut, egy szállítókonténert és a katasztrófavédel-
A gyakorlaton szimulált eset helyszíne az M5-ös port kapott erdőtérképet és egy GPS készülé- mi mobil labort riasztották. Az egységek áramta-
autópálya volt, ahol a szélsőséges időjárás oko- ket. Ludnai Tünde, a Kiskunsági Nemzeti Park lanították a balesetet szenvedett járművet. A mobil
zott komoly gondot a közlekedőknek és adott Igazgatóság természetvédelmi őrszolgálat labor mérései alapján nem került veszélyes anyag
összetett feladatot a tűzoltóknak. A feltételezés osztályvezetője és Gyapjas János tű. őrnagy, a környezetbe. A baleset során a rakomány nem
szerint az orkánerejű szél és a havazás miatt a Bács-Kiskun Megyei Katasztrófavédelmi sérült meg, személyi sérülés nem történt.
több kilométer hosszan szinte lehetetlenné vált Igazgatóság igazgatóhelyettese ismertették a A katasztrófavédelem a helyszínen vizsgálta,
a közlekedés az autópályán. A gépjárművezetők feladatot. Négy helyszínt kellett GPS-koordiná- hogy a jármű a jelenleg hatályos szabályok szerint
ezt a körülményt rosszul mérték fel és emiatt ták alapján megtalálni Kiskunhalas környékén. szállította-e a veszélyes árut. Az ellenőrzés során
több közlekedési baleset történt a járhatatlanná A gyakorlat célja az erdőtérképek és navigá- mindent rendben találtak a szakemberek. A mű-
vált útszakaszon. A legnagyobb veszélyt egy ciós rendszerek biztos és naprakész ismerete szaki mentés ideje alatt teljes útzár volt érvényben
mérgező, folyékony rovarölőszert szállító teher- és használata, valamint a nehéz terepkörülmé- a 67. számú főút érintett szakaszán. Az új mobil la-
bor jól vizsgázott első bevetése során, hatékonyan
támogatta a kárhelyparancsnok döntéseit.
Meteorológiai riasztás és repülôgép-
szerencsétlenség
Vezetési törzsgyakorlatot tartottak július 17-én a
Baranya Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatósá-
gon, ahol a résztvevőknek több feladatot is meg
kellett oldaniuk.
A feltételezések szerint az Országos Meteo-
rológiai Szolgálat piros riasztást adott ki Baranya
megye területére az erős szél és a sok csapadék
miatt. Az erős szél idején tömegesen érkeztek se-
gélykérések a 105-ös telefonszámra, elsősorban
a Szigetvári járáshoz tartozó településeken oko-
zott gondot a vihar. A megyei főügyeletre tíz perc
alatt csaknem ötven segélyhívás érkezett. Főként
kidőlt fákhoz, megrongálódott tetőszerkezetekhez
és áradó vízfolyásokhoz riasztották a tűzoltókat. A
vihar több elektromos felsővezetéket is leszakított,
amelynek következtében Szigetvár Szent István
lakótelepi része és a Szigetvári Kórház áramel-
látás nélkül maradt. A hirtelen jött vihar miatt egy
menetrend szerint közlekedő repülőgép kényszer-
leszállás közben Szalánta környékén lezuhant, a
rajta lévő negyven utas mind megsérült.
autó balesete jelentette. A kiömlő vegyszer egy- nyek közötti közlekedés, tájékozódás elsajátí- A gyakorlatban résztvevő állománynak meg-
szerre jelentett kockázatot a közlekedőkre, a be- tása volt. A feladat teljesítése után a nemzeti oldást kellett találnia a hirtelen jött vihar miatt be-
avatkozókra, valamint a közeli kisváros lakosaira. park egyik tanösvényén Aradi Eszter, a Kiskun- következett áramszünetre, meg kellett szerveznie
A megyei igazgatóhelyettes a résztvevőket több sági Nemzeti Park Igazgatóság botanikai re- a viharkárokból eredő káresetek felszámolását.
munkacsoportra osztotta. ferense tartott előadást egy fokozottan védett Ezzel párhuzamosan pedig meg kellett terveznie
A gyakorlat célja a kárhelyszíni felelősségi növényről, a tartós szegfűről. a repülőgép-szerencsétlenség sérültjeinek men-
körzetek tisztázása, a feladatok hatékony meg- tését és a tűz oltását.
oldásának megtalálása és kidolgozása, valamint Kovács Andrea tű. hadnagy A gyakorlatban a műveletirányítási ügyeleten
a törzsvezetési irányítási mód begyakorlása volt. megyei katasztrófavédelmi szóvivő és a főügyeleten dolgozó állomány, a kataszt-