Page 13 - magazin-február
P. 13

11


          tóságok kevés ilyen jellegű és méretű kárese- A katasztrófavédelem
          tanfolyamokon is kamatoztatjuk. Mivel a tűzol-
          ménnyel találkoznak, az irányítók és a beavat-
          révén szerzett beavatkozási, mentési tapasz- válaszai a XXI. század
          kozók „rendkívül fontosnak” ítélték a gyakorlat
          talatokat. Megemlítették például, hogy a körül-
          ban a közlekedés rendkívül nehézkes, a sérül- globális kihívásaira
          belül 60 fokos szögben megborult autóbusz-
          tekhez eljutni sokszor csak tornamutatványok                                                             KATASZTRÓFAVÉDELEM 2012. február
          révén sikerült. A sok üvegfelület nem használ-  Az egyetemi meteorológiai oktatás-kutatás és a katasztrófavédelem
          ható járófelületnek, mert könnyen beszakad,
          további sérülésveszélyt jelent. A gyári kapasz- kapcsolódási pontjai
          kodók – amelyek szinte „adják magukat” –
          gyakran nem bírják ki a tűzoltó súlyát és kisza-  A katasztrófakockázati tényezők között kiemelt szerepe van az időjárási szél-
          kadnak a lecsavarozott végek, a tűzoltó pedig   sőségeknek, illetve a hosszú távú stratégiai tervezésben a klimatológiai infor-
          zuhanni kezd, akár a sérültekre is ráeshet.
          Célszerű lehet pl. dugólétra tagokból járófelü-  mációnak. A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia készítése során – az elmúlt
          letet kialakítani. Tapasztaltuk, hogy az ilyen,  néhány évben – már megtörtént a kapcsolatfelvétel a meteorológus egyetemi
          vagy hasonló szögben felborult járművekben  oktatók-kutatók és a katasztrófavédelem szakemberei között. A cikkben átte-
          a mentést végzők egyensúly- és térérzékelése   kintjük az együttműködés további oktatási és kutatási lehetőségeit.
          megzavarodhat, a vízszintes és függőleges
          helyzethez próbál igazodni az agyuk, nem
          tudja eldönteni, melyik belső oldal (padló vagy  Együttműködési lehetőségek   lehetőséget ad, de nincs megfelelő információ-
          oldalkarosszéria) a vízszintes, előfordulhat a   a katasztrófavédelemi   áramlás és oktatási kínálat a természettudo-
          kismértékű szédülés, illetve az, hogy egy-egy   és a meteorológiai képzésben  mányi alapképzésben. A PhD képzésben is
          pillanatra rosszul mérik fel a valós helyzetüket.                   vannak lehetőségek, pl. közös kutatási témák
          A rendszeresített műszaki mentőszerek és   Magyarországon az ELTE Természettudomá-  (Földtudományi, és Környezettudományi Dok-
          gépjárműfecskendők málhái – még nagy gép-  nyi Karán a Meteorológiai Tanszék szervezé-  tori Iskolák, illetve a Katonai Műszaki Doktori
          járműlétszám esetén sem – tudják kiszolgálni   sében folyik négyféléves (120 kredit) meteo-  Iskola együttműködésében).
          az ilyen méretű eseményeket. Több faanyagra,   rológus mesterképzés éghajlatkutató és idő-
          ékre, gyorstámaszra, erőstámaszra, emelő-  járás előrejelző szakirányon (http://geosci.  Időjárási előrejelzési modellek
          párnákra, hevederre lehet szüksége a beavat-  elte.hu/msc.htm). A szakmai törzsanyag tar-
          kozóknak. Szükségessé vált a különböző típu-  talmazza a meteorológia magas szintű műve-  A számítástechnika fejlődésének köszönhető-
          sú, gyártmányú buszok felépítésének eddiginél   léséhez szükséges fi zikai, matematikai és   en már egy modern asztali számítógép is al-
          részletesebb ismerete.            informatikai ismeretanyagot, valamint a dina-  kalmas meteorológiai előrejelzési modellek
                                            mikus meteorológia, szinoptikus meteoroló-  futtatására. Ezek az előrejelzési produktumok,
          Folyamatosan beszéljünk a sérülthöz  gia, légkörfi zika, levegőkémia, klimatológia és   saját adatbázisok számos oktatási és gyakor-
                                            a korszerű mérési módszerek elsajátításához   lati alkalmazást tesznek lehetővé például a
          A mentőszolgálattal való közös káreseti munka   szükséges tárgyakat. Ide földtudományi, kör-  kritikus időjárási helyzetek elemzését, hatás-
          során kiemelten fontos a megfelelő kommuni-  nyezettudományi és fi zika BSc alapképzések-  tanulmányok készítését, meteorológiai infor-
          káció, a döntések közös meghozatala. Az irá-  ből lehet jelentkezni. Mindhárom alapképzés-  mációk generálását terjedési modellek, dön-
          nyítók és a beavatkozók közötti összhang is   ben van meteorológus szakirány.  tés-előkészítő rendszerek, stb. részére. Mód
          elengedhetetlen. Mindkét félnek tudnia kell,   A meteorológiai oktatásban nagyobb súly-  van az időjárási modellek különböző alkalma-
          milyen munkafolyamatok követik egymást, a   lyal, akár önálló speciális kollégiumként is   zásokkal történő összekapcsolására, például
          kimentések milyen sorrendben kell, hogy történ-  jelen lehet a katasztrófavédelem természet-  regionális szennnyezőanyag-terjedés számí-
          jenek. A tűzoltóknak ismerniük kell a sérültek   tudományi vonatkozásait bemutató ismeret-  tására, erdőtűzterjedést számoló, illetve tűz-
          osztályozásának rendjét, folyamatát, hogy a   anyag. Számos meteorológiai tárgynak van   veszélyességi indexeket szolgáltató modulok
          nehezen elérhető helyeken a bajbajutottakról   katasztrófavédelmi vonatkozása, ilyen példá-  csatolására.
          megfelelő információt tudjanak adni a mentőor-  ul a klimatológia, a levegő-környezetvédelem,   A széles körben alkalmazott WRF-modell
          vosoknak. A sérültekkel való kommunikáció is   a közlekedési- és katonameteorológia, továb-  (Weather Research and Forecasting), (http://
          fejlesztést igényel. A bajbajutottak sokaságával   bá a médiameteorológia.  www.wrf-model.org/index.php) szabad hozzá-
          a közvetlen kontaktus csak bizonyos idő eltelté-  Széles alapokra épül a hazai katasztrófa-  férésű időjárás előrejelzési rendszer, amely
          vel jön létre, fontos, hogy folyamatosan beszél-  védelmi MSc képzés is. Az újonnan alakult   alkalmas veszélyes időjárási helyzetek analízi-
          jünk hozzájuk, információval, segítő szavakkal   Nemzeti Közszolgálati Egyetem további fejlesz-  sére is (1. ábra). Az ehhez szükséges tapasz-
          nyugtassuk őket.                  tések, együttműködések partnere lehet.  talat a napi rendszerességgel végzett modell-
            A gyakorlat sikeres lebonyolításához nagy   A katasztrófavédelmi oktatásban az időjá-  futtatásokból rendelkezésre áll az ELTE Mete-
          segítséget adtak az OMSZ, a BKV vonalműszak   rási, éghajlati, illetve a terjedési modellek alkal-  orológiai Tanszéken. Az Országos Meteoroló-
          dolgozói, illetve a sérültstatisztaként közremű-  mazási lehetőségei, a modelleredmények in-  giai Szolgálatnál (OMSZ) operatívan alkalma-
          ködő mentőápoló hallgatók, a GEK tűzoltógép-  terpretálása és döntési rendszerekben való   zott ALADIN előrejelzési modell akadémiai
          jármű-vezetői. Nekik is köszönhető, hogy az   felhasználása kaphat nagyobb súlyt. E célt   változata szintén felhasználható oktatási fel-
          egész tanfolyam és annak gyakorlati része minél   hatékonyan szolgálhatják a két szakterület   adatokra.
          több emberi élet szakszerű megmentéséhez   együttműködésével kialakítható oktatási mo-  A meteorológiai modelleredmények ka-
          járul hozzá.                      dulok. A két szakterület közötti együttműködést   tasztrófavédelmi oktatásban való alkalmazása
                        Kirov Attila tű. százados,  segítheti a természettudományi alapdiplomával   a közeli jövő feladata, ami a két szakterület
                              a KOK Tűzoltási  rendelkezők bekapcsolása a katasztrófavédel-  együttműködésében valósulhat meg. Választ
               és Mentési Szakcsoportjának vezetője  mi mérnök MSc képzésbe. Erre a szak ma is   kaphatunk arra a kérdésre is, hogy miként lehet
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18