Page 13 - magazin-február
P. 13
11
tóságok kevés ilyen jellegű és méretű kárese- A katasztrófavédelem
tanfolyamokon is kamatoztatjuk. Mivel a tűzol-
ménnyel találkoznak, az irányítók és a beavat-
révén szerzett beavatkozási, mentési tapasz- válaszai a XXI. század
kozók „rendkívül fontosnak” ítélték a gyakorlat
talatokat. Megemlítették például, hogy a körül-
ban a közlekedés rendkívül nehézkes, a sérül- globális kihívásaira
belül 60 fokos szögben megborult autóbusz-
tekhez eljutni sokszor csak tornamutatványok KATASZTRÓFAVÉDELEM 2012. február
révén sikerült. A sok üvegfelület nem használ- Az egyetemi meteorológiai oktatás-kutatás és a katasztrófavédelem
ható járófelületnek, mert könnyen beszakad,
további sérülésveszélyt jelent. A gyári kapasz- kapcsolódási pontjai
kodók – amelyek szinte „adják magukat” –
gyakran nem bírják ki a tűzoltó súlyát és kisza- A katasztrófakockázati tényezők között kiemelt szerepe van az időjárási szél-
kadnak a lecsavarozott végek, a tűzoltó pedig sőségeknek, illetve a hosszú távú stratégiai tervezésben a klimatológiai infor-
zuhanni kezd, akár a sérültekre is ráeshet.
Célszerű lehet pl. dugólétra tagokból járófelü- mációnak. A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia készítése során – az elmúlt
letet kialakítani. Tapasztaltuk, hogy az ilyen, néhány évben – már megtörtént a kapcsolatfelvétel a meteorológus egyetemi
vagy hasonló szögben felborult járművekben oktatók-kutatók és a katasztrófavédelem szakemberei között. A cikkben átte-
a mentést végzők egyensúly- és térérzékelése kintjük az együttműködés további oktatási és kutatási lehetőségeit.
megzavarodhat, a vízszintes és függőleges
helyzethez próbál igazodni az agyuk, nem
tudja eldönteni, melyik belső oldal (padló vagy Együttműködési lehetőségek lehetőséget ad, de nincs megfelelő információ-
oldalkarosszéria) a vízszintes, előfordulhat a a katasztrófavédelemi áramlás és oktatási kínálat a természettudo-
kismértékű szédülés, illetve az, hogy egy-egy és a meteorológiai képzésben mányi alapképzésben. A PhD képzésben is
pillanatra rosszul mérik fel a valós helyzetüket. vannak lehetőségek, pl. közös kutatási témák
A rendszeresített műszaki mentőszerek és Magyarországon az ELTE Természettudomá- (Földtudományi, és Környezettudományi Dok-
gépjárműfecskendők málhái – még nagy gép- nyi Karán a Meteorológiai Tanszék szervezé- tori Iskolák, illetve a Katonai Műszaki Doktori
járműlétszám esetén sem – tudják kiszolgálni sében folyik négyféléves (120 kredit) meteo- Iskola együttműködésében).
az ilyen méretű eseményeket. Több faanyagra, rológus mesterképzés éghajlatkutató és idő-
ékre, gyorstámaszra, erőstámaszra, emelő- járás előrejelző szakirányon (http://geosci. Időjárási előrejelzési modellek
párnákra, hevederre lehet szüksége a beavat- elte.hu/msc.htm). A szakmai törzsanyag tar-
kozóknak. Szükségessé vált a különböző típu- talmazza a meteorológia magas szintű műve- A számítástechnika fejlődésének köszönhető-
sú, gyártmányú buszok felépítésének eddiginél léséhez szükséges fi zikai, matematikai és en már egy modern asztali számítógép is al-
részletesebb ismerete. informatikai ismeretanyagot, valamint a dina- kalmas meteorológiai előrejelzési modellek
mikus meteorológia, szinoptikus meteoroló- futtatására. Ezek az előrejelzési produktumok,
Folyamatosan beszéljünk a sérülthöz gia, légkörfi zika, levegőkémia, klimatológia és saját adatbázisok számos oktatási és gyakor-
a korszerű mérési módszerek elsajátításához lati alkalmazást tesznek lehetővé például a
A mentőszolgálattal való közös káreseti munka szükséges tárgyakat. Ide földtudományi, kör- kritikus időjárási helyzetek elemzését, hatás-
során kiemelten fontos a megfelelő kommuni- nyezettudományi és fi zika BSc alapképzések- tanulmányok készítését, meteorológiai infor-
káció, a döntések közös meghozatala. Az irá- ből lehet jelentkezni. Mindhárom alapképzés- mációk generálását terjedési modellek, dön-
nyítók és a beavatkozók közötti összhang is ben van meteorológus szakirány. tés-előkészítő rendszerek, stb. részére. Mód
elengedhetetlen. Mindkét félnek tudnia kell, A meteorológiai oktatásban nagyobb súly- van az időjárási modellek különböző alkalma-
milyen munkafolyamatok követik egymást, a lyal, akár önálló speciális kollégiumként is zásokkal történő összekapcsolására, például
kimentések milyen sorrendben kell, hogy történ- jelen lehet a katasztrófavédelem természet- regionális szennnyezőanyag-terjedés számí-
jenek. A tűzoltóknak ismerniük kell a sérültek tudományi vonatkozásait bemutató ismeret- tására, erdőtűzterjedést számoló, illetve tűz-
osztályozásának rendjét, folyamatát, hogy a anyag. Számos meteorológiai tárgynak van veszélyességi indexeket szolgáltató modulok
nehezen elérhető helyeken a bajbajutottakról katasztrófavédelmi vonatkozása, ilyen példá- csatolására.
megfelelő információt tudjanak adni a mentőor- ul a klimatológia, a levegő-környezetvédelem, A széles körben alkalmazott WRF-modell
vosoknak. A sérültekkel való kommunikáció is a közlekedési- és katonameteorológia, továb- (Weather Research and Forecasting), (http://
fejlesztést igényel. A bajbajutottak sokaságával bá a médiameteorológia. www.wrf-model.org/index.php) szabad hozzá-
a közvetlen kontaktus csak bizonyos idő eltelté- Széles alapokra épül a hazai katasztrófa- férésű időjárás előrejelzési rendszer, amely
vel jön létre, fontos, hogy folyamatosan beszél- védelmi MSc képzés is. Az újonnan alakult alkalmas veszélyes időjárási helyzetek analízi-
jünk hozzájuk, információval, segítő szavakkal Nemzeti Közszolgálati Egyetem további fejlesz- sére is (1. ábra). Az ehhez szükséges tapasz-
nyugtassuk őket. tések, együttműködések partnere lehet. talat a napi rendszerességgel végzett modell-
A gyakorlat sikeres lebonyolításához nagy A katasztrófavédelmi oktatásban az időjá- futtatásokból rendelkezésre áll az ELTE Mete-
segítséget adtak az OMSZ, a BKV vonalműszak rási, éghajlati, illetve a terjedési modellek alkal- orológiai Tanszéken. Az Országos Meteoroló-
dolgozói, illetve a sérültstatisztaként közremű- mazási lehetőségei, a modelleredmények in- giai Szolgálatnál (OMSZ) operatívan alkalma-
ködő mentőápoló hallgatók, a GEK tűzoltógép- terpretálása és döntési rendszerekben való zott ALADIN előrejelzési modell akadémiai
jármű-vezetői. Nekik is köszönhető, hogy az felhasználása kaphat nagyobb súlyt. E célt változata szintén felhasználható oktatási fel-
egész tanfolyam és annak gyakorlati része minél hatékonyan szolgálhatják a két szakterület adatokra.
több emberi élet szakszerű megmentéséhez együttműködésével kialakítható oktatási mo- A meteorológiai modelleredmények ka-
járul hozzá. dulok. A két szakterület közötti együttműködést tasztrófavédelmi oktatásban való alkalmazása
Kirov Attila tű. százados, segítheti a természettudományi alapdiplomával a közeli jövő feladata, ami a két szakterület
a KOK Tűzoltási rendelkezők bekapcsolása a katasztrófavédel- együttműködésében valósulhat meg. Választ
és Mentési Szakcsoportjának vezetője mi mérnök MSc képzésbe. Erre a szak ma is kaphatunk arra a kérdésre is, hogy miként lehet