Page 12 - magazin-február
P. 12

10                                                                         a busz kerekei és a busz alváza alá szorulnak.

        IDŐSZERŰ KÉRDÉSEK  Tömeges balesetek                                    A másik feltételezett helyzet az, amikor egy te-


                                                                                herautó felfut a járdára, biciklist és több járókelőt
            felszámolásának oktatása
                                                                                gázol el. A biciklis kerékpárjával együtt a teher-
                                                                                jármű kereke alá szorul, egy ember a tengelyre
                                                                                csavarodik, többen a jármű alá kerülnek, ráadá-
                                                                                sul a teherjármű sofőrje is eszméletlen. Az ilyen
            A Katasztrófavédelmi Oktatási Központ tevékenységének, ezen belül a tűzoltók
            felkészítésének fontos része a műszaki mentések szakmai, módszertani alapjainak
                                                                                annak gyakorlására, hogy miként lehet a sérül-
            oktatása. A KOK Tűzoltási és Mentési Szakcsoportja immár négy éve foglalkozik – az
                                                                                tekről a járművet szakszerűen leemelni, helye-
            Országos Mentőszolgálattal közösen megtartott szakmai továbbképzésein – a sze-  és ehhez hasonló szituációk lehetőséget adnak
                                                                                sen kiszabadítani a sérülteket, rögzíteni a fülkét,
            mélyautó-balesetek felszámolásával kapcsolatos kérdésekkel. Több mint másfél éve   de a helyes alábakolást is gyakorolják a tanfo-
            a nagy tömegű személy- és teherszállító járművek közúti baleseteinek, műszaki   lyam résztvevői. Nem egyszerű szituációk ezek,
            mentésének bonyolult, összetett szakmai problémáit is behatóan vizsgáljuk, arra   mégis könnyűnek mondhatók a következő napra
                                                                                beállított, teljesen életszerű, bonyolult kárese-
            felkészítjük a tűzoltókat. Különös aktualitást ad e kérdésnek, hogy Magyarországon   ményekhez képest.
            2011-ben drasztikusan megnövekedett a tömeges közúti balesetek száma.
                                                                                A „nagy gyakorlat”

            Rendkívül összetett feladatok     szemszögéből. Szó esik a többi között a kárhely-  A szakmai tanfolyam keretein belül az elmúlt év
                                              szín és a sérült járművek szakszerű biztosításá-  végén nagyszabású gyakorlatot tartottunk a
            A tömeges balesetek súlyosságára és sokféle-  ról, a mentési tér kialakításáról, a sérült jármű-  KOK hatvan-nagygombosi gyakorló bázisán, és
            ségére tekintettel szükségessé vált, hogy a   vekben való mozgásról, a mentés meghatározó   hasonló jellegű gyakorlat lesz 2012-ben is. A
            nagytömegű személy- és tehergépjárművekkel   lépéseiről, a sérülttel való kommunikáció nehéz-  gyakorlat – miként az egész tanfolyam is – a
            – buszokkal és teherautókkal stb. – kapcsolatos   ségeiről, a bajbajutott emberek egészségügyi   súlyos közúti balesetek biztonságos és szaksze-
                                                                                rű felszámolását, a társzervekkel való együtt-
                                                                                működés hatékonyságának fejlesztését célozta
                                                                                meg. A gyakorlat napján egy előre berendezett,
                                                                                feltételezett kárhelyszínen egymással ütköző
                                                                                busz és tartálykocsi, illetve több károsodott sze-
                                                                                mélygépkocsi és nagyszámú „sérült” várta a
                                                                                beavatkozókat. A bonyolult káresemény felszá-
                                                                                molását az OMSZ közreműködésével a tanfo-
                                                                                lyamon résztvevő tűzoltóknak kellett megolda-
                                                                                niuk. A feltételezés szerint három személyautó-
                                                                                ra ráborult a 25 utast szállító csuklós Ikarusz
                                                                                280-as autóbusz, amely alvázának ütközött egy
                                                                                tartályautó. A tűzoltók három gépjárműfecsken-
                                                                                dővel, egy nehéz műszaki mentő szerrel, egy
                                                                                pályamentő szerrel, az OMSZ három
                                                                                esetkocsival, egy tömeges baleseti egységgel,
                                                                                a Máltai Szeretetszolgálat három mentőkocsijá-
                                                                                val vonult a feltételezett balesethez. Az életsze-
                                                                                rű sérülésekkel „felszerelt sebesültek” az olda-
                                                                                lára borult buszban egymásra esve, az ülések
                                                                                közé szorulva várták kimentésüket. Páran a
                                                                                busz alá szorult személyautókban, a sérült tar-
                                                                                tálykocsi vezetőfülkéjében rekedtek. A beavat-
                                                                                kozók a kárhelyszín felderítését, a felborult busz
                                                                                és a többi jármű rögzítését, biztonságossá téte-
                                                                                lét, majd a sérültek osztályozását követően
                                                                                dugólétrákkal, hordágyakkal, mentőkötelekkel,
                                                                                KED mellényekkel végezték a mentést, amelyet
                                                                                alaposan megnehezített a különböző módon
                                                                                „sérült” és beszorult személyek, a roncsok hely-
                                                                                zete. A hosszan elhúzódó életmentést követően
            mentés tudományával is részletesen foglalkoz-  ellátásáról. A feladatok megoldása terén felhal-  a tűzoltórajok a tartálykocsit elhúzták, az autó-
            zunk, kutassuk azt, és továbbképzéseinken az   mozott tapasztalatok, az alapvető tudnivalók, az   buszt kerékre állították, a forgalmi akadályt
            összegyűlt tudást, ismeretanyagot átadjuk a   ezzel kapcsolatos szakirodalom ismertetésén túl   megszüntették.
            mentési területen dolgozó kollégáknak. A tűzol-  nagyon nagy jelentősége van a gyakorlati felké-
            tók feladatai közúti közlekedési baleseteknél   szítésnek. Ezért a tanfolyam harmadik napján a  Tanulságok, tapasztalatok
            elnevezésű szakmai tanfolyam – amelyre az idén   hallgatók a laktanyaudvarra tervezett, beállított
            is sor kerül – igen összetett. Az első két napon   és feltételezett szituációk során gyakorolják,   A gyakorlat tapasztalatait közös értékelés ke-
            elméletben térünk ki a téma sajátosságaira, a   miként lehet a problémás eseteket megoldani.   retein belül ismertették a gyakorlatot irányító
            problémákra a beosztott és irányító tűzoltók, a   Ilyen helyzet például az, amikor egy autóbusz a   tűzoltó tanárok és a mentőszolgálatok szak-
            mentőtisztek, valamint a mentés-pszichológia   buszmegállóban álló utasokat sodor el, többen   emberei. E tanulságokat a hasonló jellegű
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17