Page 12 - magazin-június
P. 12
10
GYAKORLATOK sát szolgálta. A szalaggal körülzárt „szennyezett megsérült tartálykocsi elhagyta a sínpályát, azt sátorból állt. A sátorban és mellette is öt-öt
Mivel a feltételezés szerint a balesetben
„sérült” feküdt. Mint hallhattuk, itt kell osztályoz-
terület” túlsó szélén egy mentesítő sátrat állítottak
még vissza kellett emelni a sínekre. Ezúttal
ni, hogy kit milyen mértékben „mérgezett meg
fel a tűzoltók, és ott is vízsugárral mosták le a
szennyezett területről kikerült vegyvédelmi öltö-
nem speciális daruval vagy darukkal végezték
az akrilnitril, kit kell a lehető legsürgősebben
a műveletet, hanem hidraulikus sínre helyező
– esetleg helikopterrel – elszállítani a helyszín-
zékeket. Időközben megérkezett a helyszínre a
MÁV Vasúti Vegyi Elhárító Szolgálata, amelynek
sérülteket”.
őrség elkezdte a baleseti helyszínelést.
két munkatársa speciális szerszámokkal lesze-
A gyakorlat utolsó helyszíne a pályaudvar
A gyakorlat után a beavatkozó szervezetek
relte a sérült tartályról a szivárgó lefejtő csonkot, berendezéssel. Ezzel párhuzamosan a rend- ről, és melyik kórházba ajánlatos küldeni a
és elzárta, szaknyelven mondva „elvakolta a szomszédságában lévő sportpálya volt, itt állí- vezetőinek rövid jelentését követően Fülep Zol-
szivárgó csővéget”. A VFCS közben jelezte, hogy tották fel a rendezők a sebesültgyűjtő helyet. tán tű. alezredes, a BM OKF Tűzoltósági Fő-
csökkent a szennyezés koncentrációja a levegő- Ezt az tette szükségessé, hogy a feltételezés osztályának vezetője értékelte a látottakat, mely
ben, és alacsonyabb szintű, könnyű vegyvédelmi szerint tömeges baleset történt. Ez a gyűjtőhely szerint a gyakorlat kitűzött céljait teljesítették.
öltözetben is lehet dolgozni a kárhelyszínen. négy mentőautóból és egy speciális felfújható (Turányi)
Nemzetközi erdőtűzoltási hatóság biztosított, így mindkettő előnyei a be-
vetés-irányítás szolgálatába állíthatók.
Az erdész jelzése alapján a riasztásra indu-
gyakorlat Somogyban ló tűzoltójárműveket a tűzoltás-vezető a monitor
mellől – a járművek mozgását és helyzetét látva
– az erdei léniákon a tervezett felállítási helyre
DRAVIS2 projekt keretén belül rendezte A gyakorlaton éles helyzetben bizonyított az irányította. Döntését segítette a kis forgószár-
meg május 12-én a Somogy Megyei a döntéstámogató és bevetés-irányító rendszer, nyas helikopter, amely videofelvételen mutatta
A Katasztrófavédelmi Igazgatóság a Bar- amelynek segítségével a tűzoltást irányító törzs az égő területet. A felderítést végzők mozgása
csi Hivatásos Tűzoltóság és a Sefag Zrt. szak- egy monitoron keresztül folyamatosan nyomon szintén látható volt a monitoron, így automatiku-
embereinek közreműködésével a magyar-horvát követheti a kárhelyre riasztott járműveket és az san be tudták határolni az égő területet. Az
erdőtűzoltási gyakorlatot a Darány és Középrigóc EDR rádióval ellátott együttműködő szerveket. online kapcsolat segítségével a tűzoltás veze-
között lévő barcsi ősborókás melletti erdőterü- Ennek létrehozásához három rendszer ösz- tője térben azonnal látta intézkedései hatását,
leten. szehangolására volt szükség: az igazgatóság s az időjárási körülmények vagy egyéb tényezők
A gyakorlaton résztvevő magyar és horvát által erdészeti adatbázisok integrálásával kidol- hatására gyorsan meg tudta határozni az új
tűzoltók azt gyakorolták, hogyan tudnak együtt- gozott erdőtérképre, amely 60 ezer erdőtag védelmi vonalakat és a folyamatosan érkező
működni a közös határ menti megyék területén (tulajdonos, fafaj, területnagyság, utak, nyiladé- járművek felállítási helyét.
keletkezett nagy kiterjedésű erdőtűz oltásánál. kok, vízforrások, erdészeti objektumok) pontos A rendszer további előnye, hogy tűzoltás
A feltételezés szerint tűz keletkezett egy ve- feldolgozását jelentette, az EDR-re, amelyben után a teljes dokumentációhoz szükséges ada-
gyes faállományú erdőben és egy fenyvesben, a rádiók beépített GPS-sel vannak ellátva, a tok lementhetők, ezzel a tűzoltás utólagos érté-
ahol a lombkorona is égett. Az erős észak- ProMobil járműkövető rendszerre, amely az kelése, tűzvizsgálatok, tanulmányok elkészítése
nyugati szél miatt a tűz továbbterjedt a vasút- EDR nyújtotta szolgáltatáson keresztül képes a teljesebbé válik. Az is nagy előny, hogy az er-
vonal és a 6-os számú főút mentén. A tűzeset- tűzoltójárművekbe épített mobil rádiók, illetve désszel, mivel ugyanabból a térképből dolgozik,
hez 14 tűzoltógépjárművel (12 magyar, 2 hor- egyes kézi rádiók pontos helyének valósidejű egy „nyelvet” beszélünk.
vát) közel negyven tűzoltó érkezett. A felderí- térképi megjelenítésére. A szoftver egy hordoz- E tűzoltásvezetés-irányító rendszer alkalma-
tésben a járműves és gyalogos egységeken ható számítógépen fut, amely akár a kárhelyen zásával a vezetési döntéshozatal hatásfoka
kívül egy forgószárnyas felderítő helikopter is is használható. A fejlesztés eredményeként a nagyságrendekkel növelhető.
részt vett. ProMobil térképe és az erdőtérkép közötti átjár- Szöveg és fotó: Kőhalmi Szilvia – SMKI