Page 12 - magazin-június
P. 12

10

        GYAKORLATOK  sát szolgálta. A szalaggal körülzárt „szennyezett   megsérült tartálykocsi elhagyta a sínpályát, azt   sátorból állt. A sátorban és mellette is öt-öt
                                                 Mivel a feltételezés szerint a balesetben
                                                                                „sérült” feküdt. Mint hallhattuk, itt kell osztályoz-
            terület” túlsó szélén egy mentesítő sátrat állítottak
                                              még vissza kellett emelni a sínekre. Ezúttal
                                                                                ni, hogy kit milyen mértékben „mérgezett meg
            fel a tűzoltók, és ott is vízsugárral mosták le a
            szennyezett területről kikerült vegyvédelmi öltö-
                                              nem speciális daruval vagy darukkal végezték
                                                                                az akrilnitril, kit kell a lehető legsürgősebben
                                              a műveletet, hanem hidraulikus sínre helyező
                                                                                – esetleg helikopterrel – elszállítani a helyszín-
            zékeket. Időközben megérkezett a helyszínre a
            MÁV Vasúti Vegyi Elhárító Szolgálata, amelynek
                                                                                sérülteket”.
                                              őrség elkezdte a baleseti helyszínelést.
            két munkatársa speciális szerszámokkal lesze-
                                                 A gyakorlat utolsó helyszíne a pályaudvar
                                                                                   A gyakorlat után a beavatkozó szervezetek
            relte a sérült tartályról a szivárgó lefejtő csonkot,   berendezéssel. Ezzel párhuzamosan a rend-  ről, és melyik kórházba ajánlatos küldeni a
            és elzárta, szaknyelven mondva „elvakolta a   szomszédságában lévő sportpálya volt, itt állí-  vezetőinek rövid jelentését követően Fülep Zol-
            szivárgó csővéget”. A VFCS közben jelezte, hogy   tották fel a rendezők a sebesültgyűjtő helyet.   tán tű. alezredes, a BM OKF Tűzoltósági Fő-
            csökkent a szennyezés koncentrációja a levegő-  Ezt az tette szükségessé, hogy a feltételezés   osztályának vezetője értékelte a látottakat, mely
            ben, és alacsonyabb szintű, könnyű vegyvédelmi   szerint tömeges baleset történt. Ez a gyűjtőhely   szerint a gyakorlat kitűzött céljait teljesítették.
            öltözetben is lehet dolgozni a kárhelyszínen.  négy mentőautóból és egy speciális felfújható   (Turányi)
            Nemzetközi erdőtűzoltási                                            hatóság biztosított, így mindkettő előnyei a be-
                                                                                vetés-irányítás szolgálatába állíthatók.
                                                                                   Az erdész jelzése alapján a riasztásra indu-
            gyakorlat Somogyban                                                 ló tűzoltójárműveket a tűzoltás-vezető a monitor
                                                                                mellől – a járművek mozgását és helyzetét látva
                                                                                – az erdei léniákon a tervezett felállítási helyre
                 DRAVIS2 projekt keretén belül rendezte   A gyakorlaton éles helyzetben bizonyított az   irányította. Döntését segítette a kis forgószár-
                 meg május 12-én a Somogy Megyei   a döntéstámogató és bevetés-irányító rendszer,   nyas helikopter, amely videofelvételen mutatta
            A Katasztrófavédelmi Igazgatóság a Bar-  amelynek segítségével a tűzoltást irányító törzs   az égő területet. A felderítést végzők mozgása
            csi Hivatásos Tűzoltóság és a Sefag Zrt. szak-  egy monitoron keresztül folyamatosan nyomon   szintén látható volt a monitoron, így automatiku-
            embereinek közreműködésével a magyar-horvát   követheti a kárhelyre riasztott járműveket és az   san be tudták határolni az égő területet. Az
            erdőtűzoltási gyakorlatot a Darány és Középrigóc   EDR rádióval ellátott együttműködő szerveket.  online kapcsolat segítségével a tűzoltás veze-
            között lévő barcsi ősborókás melletti erdőterü-  Ennek létrehozásához három rendszer ösz-  tője térben azonnal látta intézkedései hatását,
            leten.                            szehangolására volt szükség: az igazgatóság   s az időjárási körülmények vagy egyéb tényezők
               A gyakorlaton résztvevő magyar és horvát   által erdészeti adatbázisok integrálásával kidol-  hatására gyorsan meg tudta határozni az új
            tűzoltók azt gyakorolták, hogyan tudnak együtt-  gozott erdőtérképre, amely 60 ezer erdőtag   védelmi vonalakat és a folyamatosan érkező
            működni a közös határ menti megyék területén   (tulajdonos, fafaj, területnagyság, utak, nyiladé-  járművek felállítási helyét.

































            keletkezett nagy kiterjedésű erdőtűz oltásánál.   kok, vízforrások, erdészeti objektumok) pontos   A rendszer további előnye, hogy tűzoltás
            A feltételezés szerint tűz keletkezett egy ve-  feldolgozását jelentette, az EDR-re, amelyben   után a teljes dokumentációhoz szükséges ada-
            gyes faállományú erdőben és egy fenyvesben,   a rádiók beépített GPS-sel vannak ellátva, a   tok lementhetők, ezzel a tűzoltás utólagos érté-
            ahol a lombkorona is égett. Az erős észak-  ProMobil járműkövető rendszerre, amely az   kelése, tűzvizsgálatok, tanulmányok elkészítése
            nyugati szél miatt a tűz továbbterjedt a vasút-  EDR nyújtotta szolgáltatáson keresztül képes a   teljesebbé válik. Az is nagy előny, hogy az er-
            vonal és a 6-os számú főút mentén. A tűzeset-  tűzoltójárművekbe épített mobil rádiók, illetve   désszel, mivel ugyanabból a térképből dolgozik,
            hez 14 tűzoltógépjárművel (12 magyar, 2 hor-  egyes kézi rádiók pontos helyének valósidejű   egy „nyelvet” beszélünk.
            vát) közel negyven tűzoltó érkezett. A felderí-  térképi megjelenítésére. A szoftver egy hordoz-  E tűzoltásvezetés-irányító rendszer alkalma-
            tésben a járműves és gyalogos egységeken   ható számítógépen fut, amely akár a kárhelyen   zásával a vezetési döntéshozatal hatásfoka
            kívül egy forgószárnyas felderítő helikopter is   is használható. A fejlesztés eredményeként a   nagyságrendekkel növelhető.
            részt vett.                       ProMobil térképe és az erdőtérkép közötti átjár-  Szöveg és fotó: Kőhalmi Szilvia – SMKI
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17