Page 11 - magazin-június
P. 11

9


          a föld                            Vegyikatasztrófa-elhárítási



          követően – a katasztrófavédelem által kialakí- gyakorlat Pusztaszabolcson
          állapota miatt az elhelyezésre – regisztrációt
          tott sátor- illetve konténertáborokban kerül sor.
            A második közlés a város szélén található   átványos, komplex vegyika-
          hűtőház ipari létesítményében jelzett üzemza-  tasztrófa-elhárítási gyakorlatot                          KATASZTRÓFAVÉDELEM 2011. június
          vart, a környékén élő lakosok szúrós szagot  Ltartottak május 11-én a pusz-
          éreztek, többeknél nehézlégzés, szemváladék-  taszabolcsi vasúti pályaudvaron.
          képződés jelentkezett. A Riasztási és Segítség-  A BM OKF és MÁV között létrejött
          nyújtási Terv alapján a szerencsi, kazincbarci-  együttműködési megállapodás sok
          kai, mezőkövesdi, tiszaújvárosi tűzoltókat, a   minden más mellett – a tűzoltási,
          Regionális Műszaki Mentő Bázis vegyi konté-  műszaki mentési, katasztrófa-el-
          nerét, valamint a veszélyhelyzeti felderítő cso-  hárítási munkák hatékonyabb vég-
          portot riasztották. A VFCS állománya a gáz-  rehajtása érdekében – a megyei
          koncentráció alapján meghatározta a veszély-   katasztrófavédelmi szervek és a
          és biztonsági zóna határait, a meteorológiai   MÁV rendszeres közös gyakorlatait
          adatok értékelése és a kiszabadult veszélyes   irányozza elő. Pusztaszabolcs Kö-
          anyag mennyisége alapján megállapította,   zép-Dunántúl egyik meghatározó
          hogy a szennyezés a város lakott területei felé   vasúti csomópontja. A Budapest–
          terjed, és javasolta további lakosságvédelmi   Pécs vasúti fővonalból itt ágazik
          intézkedések bevezetését. Eközben a tűzoltók   ki a Dunaújváros-Mezőfalva-Paks
          felkutatták a baleset során megsérült szemé-  vonal, a Székesfehérvárra veze-
          lyeket, mentésüket azonnal megkezdték és a   tő mellékvonal. Pusztaszabolcs
          sérülteket átadták az időközben megérkező   ugyanakkor fontos teherforgalmi
          mentőszolgálatnak. Az ammónia-vezeték sé-  átrakodó- és rendezőállomás is.
          rülésének pontos helye alapján meghatározták   Pusztaszabolcsnál talán keresve
          a beavatkozás során alkalmazandó taktikai   sem lehetett volna jobb helyett
          lépéseket, szerelési feladatokat. A szivárgást   találni a katasztrófa-elhárítók és
          mandzsetta használatával szüntették meg, a   társszerveik közös, komplex vegyikatasztrófa-  kellett kimenekíteni. De nemcsak őket, hanem a
          kiszabadult cseppfolyós ammóniát habképző   elhárítási gyakorlatának.  pályaudvarhoz közeli utcák lakóit is veszélyeztet-
          anyaggal fedték be a párolgás csökkentése   Az egész napos rendezvény bevezetéséül   te a szabadba kikerülő mérgező anyag. A szom-
          érdekében, a kialakult gázfelhő irányítására   szolgáló törzsvezetési gyakorlatot annak vezető-  szédos utcákban lakosságvédelmi intézkedések
          vízfüggönyt alkalmaztak. A csatornaszemek   je, Bárdos Zoltán pv. alezredes, a Fejér Megyei   bevezetésére – a lakosság elzárkózásának el-
          lezárására, a csatornázási művek, vízművek,   Katasztrófavédelmi Igazgatóság vezetője nyitot-  rendelése – is szükség volt.
          gáz- és áramszolgáltatók értesítésére és igény-  ta meg. Ezt követően a résztvevő szervezetek   A helyszínre először a rendőrség gépkocsija,
          bevételére megtették a szükséges intézkedé-  képviselői elmondták, mi a teendőjük az előre   majd egy mentőkocsi érkezett. A tűzoltók közül
          seket.                            ismertetett feltételezésű veszélyhelyzet során.  a Pusztaszabolcsi Önkéntes Tűzoltó Egyesület
            A harmadik közlés szerint a lillafüredi Há-  A gyakorlati feladatok végrehajtása – vagyis   tagjai érkeztek a legkorábban, majd nem sokkal
          mori-tó zsilipje megrongálódott, a Szinva-patak   a tényleges gyakorlat – a pusztaszabolcsi MÁV   később a dunaújvárosi hivatásos tűzoltók. Ami-
          vízszintje rohamosan emelkedik. A legkritiku-  pályaudvaron és a közeli települési közterülete-  lyen gyorsan csak lehetett, vegyvédelmi ruhába
          sabb ponton – amely a 2010. évi árvizek alkal-  ken zajlott. A feltételezés szerint a kora délelőtti   öltöztek, és Orosz Csaba tű. őrnagy, a Dunaúj-
          mával is problémákat okozott a diósgyőri vá-  órákban a pusztaszabolcsi MÁV pályaudvar első   városi HÖT Műszaki Mentési Osztályának veze-
          rosrészben – a miskolci polgári védelmi szer-  vágányán teherszerelvény-rendezés közben egy   tője, parancsnokhelyettes – esetünkben a men-
          vezetek a depóniák magasítását, megtámasz-  cseppfolyós akrilnitrilt szállító tartálykocsi lefejtő   tésvezető – irányításával felderítést végeztek. Az
          tását végezték homokzsákok segítségével,   csonkja megsérült. Ez azért történhetett meg,   egyik beöltözött tűzoltó speciális kézmozdulatok-
          korszerű homokzsák-töltő berendezés alkal-  mert a vasúti közrakodó területén egy gépjármű-  kal jelezte társainak, hogy sok veszélyes anyag
          mazásával.                        vezető műszaki meghibásodás miatt elvesztette   szivárog a sérült tartályból, és két sérült van. Ez
            A gyakorlatot a BM Országos Katasztrófa-  uralmát tehergépjárműve felett, amely fékezés   a két sérült: a „vétkes” gépkocsi vezetője és uta-
          védelmi Főigazgatóság részéről  Dr. Mógor   nélkül a vasúti szerelvénybe rohant. Az ütközés   sa. Közben újabb mentőkocsik kíséretében érke-
          Judit pv. őrnagy, a Lakosságvédelmi Főosztály   következtében a tartálykocsi elhagyta a sínpályát,   zett meg a veszélyhelyzeti felderítő csoport és
          vezetője értékelte, elismerően szólt a feltétele-  a gépkocsivezető és kísérője sérüléseket szen-  meteorológiai állomást állított fel. Később hason-
          zett helyzet komplexitásáról, modellértékűnek   vedett, mindketten magatehetetlenek. A lefejtő   ló állomást állított fel a sérült vasúti tartály köze-
          nevezte az igazgatóság által végrehajtott fel-  csonk sérülése miatt folyamatosan, ellenőrizet-  lében a Vasúti Vegyi Elhárító Szolgálat beavat-
          készítések és az azokat lezáró komplex gya-  lenül jelentős mennyiségű veszélyes anyag került   kozó egysége is. Közben újabb és újabb sziré-
          korlat rendszerét. Lipták Attila mk. pv. ezredes,   a szabadba. A történtekről a szolgálatban lévő   názó egységek érkeztek a helyszínre. A dunaúj-
          a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Katasztrófa-  váltókezelő tájékoztatta a pályaudvar forgalmi   városi lánglovagok a gázálarccal ellátott sérülte-
          védelmi Igazgatóság vezetője kiválóra értékel-  szolgálattevőjét, aki a belső utasításokban fog-  ket kihozták a szennyezett területről és átadták
          te az igazgatóság, a tűzoltóságok és a kárel-  laltak szerint megkezdte az ilyen esetekre előírt   a mentőszolgálatnak. A szennyezett terület kijá-
          hárításban közreműködő szervezetek állomá-  feladatai végrehajtását. A helyzetet csak bonyo-  ratánál vízpermettel mentesítettek mindenkit és
          nyának a gyakorlat előkészítése és lebonyolí-  lította, hogy a vegyi baleset helyszínének közvet-  mindent, aki és ami „érintkezhetett a veszélyes,
          tása érdekében végzett tevékenységét, vala-  len közelében a vasúti pályán pályamunkások   mérgező vegyi anyaggal”.
          mint a Miskolci Helyi Védelmi Bizottság felké-  karbantartási feladatokat végeztek, így közvetle-  Ezzel egyidőben vegyvédelmi öltözetes tűz-
          szültségét és eredményes munkáját.  nül érintetté váltak az eseményekben. A Stadler   oltók szórt vízsugarat imitáltak, ami a kiáram-
                    Rinyu Zsuzsanna pv. hadnagy  vasúti járműjavító üzem területéről hat dolgozót   ló vegyszer hígítását, részbeni hatástalanítá-
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16