Page 7 - magazin-június
P. 7

5


            A katasztrófákra való felkészülés keretei-
          nek fejlesztési lehetőségeit tárgyalva a hoz-
          zászólók egyértelműen támogattak minden
          olyan törekvést, ami a képzés színvonalát
          emeli, és hasznosnak ítélték az egyes bekö-
          vetkezett eseményekből levonható tapaszta-
          latok cseréjét. Sőt, olyan, a tapasztalatokból
          kinyerhető adatbázis létrehozását is szívesen                                                            KATASZTRÓFAVÉDELEM 2011. június
          látnák, amely nemcsak arról szólna, mi derült
          ki adott történések kapcsán, hanem arról is,
          hogy ezeket a tapasztalatokat hogyan lehetett
          hasznosítani később máshol a gyakorlatban.
          (Ezzel kapcsolatban az EU Humanitárius Se-
          gítségnyújtási és Polgári Védelmi Főigazga-
          tósága (DG ECHO) veszélyhelyzeti reagálási
          osztályának vezetője, Hans Das arra hívta fel
          a fi gyelmet, hogy a Monitoring és Információs
          Központ – MIC – honlapján megtalálható a
          tapasztalatok leltárja, bár talán, mint fogalma-
          zott, erre gyakrabban kellene fi gyelmeztetni a
          tagországokat.) A tagállamok katasztrófavé-  Kétoldalú, magyar-lengyel főigazgatói találkozóra került sor május 25-én az euró-
          delmi vezetői szorgalmazták egy egységes   pai uniós katasztrófavédelmi főigazgatók 26. ülését követően. Dr. Bakondi György tű.
          európai uniós polgári védelmi terminológia   altábornagy, országos katasztrófavédelmi főigazgató és lengyel kollégája,  Wieslaw
          létrehozását, hogy minden országban ugyan-  Lesniakiewicz vezérőrnagy, főparancsnok elsősorban a magyar európai uniós elnök-
          azt értsék bizonyos fogalmak alatt. Ezen kívül   ség tapasztalatairól, a polgári védelmi mechanizmus működtetéséről cseréltek eszmét.
          szükségesnek látják a képzés terén szabvá-
          nyok kidolgozását, a felkészítésben minimum-
          követelmények bevezetését, nemcsak a tré-  beszélt, különös tekintettel a líbiai válságra és   te, hiszen a nukleáris kockázatra nem terjedt
          ningre, hanem a tananyagra vonatkozóan is.   a japán földrengésre. Előbbivel kapcsolatban   ki a csapattagok biztosítása, arra külön meg-
          Ugyancsak egyhangúan fontosnak találták a   a Líbiában rekedt uniós állampolgárok kime-  oldást kellett találni. A szigetország hangsú-
          lakosság képzését, az általános tájékozottság   nekítéséhez szükséges szállítási kapacitások   lyosan koordinált uniós segítséget kért, hogy
          növelését. Felmerült a többi között, hogy a   megszerzésének nehézségeiről számolt be,   ne kelljen külön-külön az egyes országokkal
          képzések legyenek sokszínűek, dinamikusak,   példaként említve egy hajót, amelynek felaján-  tartani a kapcsolatot, tehát itt nem a gyorsa-
          de például a svéd főigazgató óvott attól, hogy   lását az egyik tagország az utolsó pillanatban   ságnak, hanem az összehangoltságnak volt
          a magánszektor fi nanszírozza a tanfolyamo-  vonta vissza, és ezzel jelentős zűrzavart, fe-  elsőbbsége. Hans Das problémaként nevezte
          kat, elkerülendő a kereskedelmi érdekek ér-  szültséget okozott. A szakember ezért felhív-  meg azt a jelenséget, hogy miközben más
          vényesülését.                     ta a fi gyelmet arra, hogy a felajánló gondolja   országok által felajánlott kutató-mentő csapa-
            Következő napirendi pontként a PPRD   meg kétszer is, az adott eszköz rendelkezés-  tok küldését elutasították, egyes tagországok
          South és a PPRD East beszámolóit hallgat-  re áll-e, mert az utolsó pillanatban megváltoz-  kétoldalú megállapodások alapján mégiscsak
          hatták meg a tanácskozás résztvevői. A PPRD   tatni a döntést nem túl szerencsés dolog. Hans   küldtek Japánba ilyen csapatokat. Hangsú-
          (Prevention, Preparedness, Response to   Das kitért a harmadik országbeli állampolgá-  lyozta, hogy bár nem kívánják korlátozni a
          Natural and Man-made Disasters – Megelő-  rok kimenekítésének témájára is. Mint mond-  kétoldalú megállapodások alapján történő
          zés, Felkészülés, Reagálás a Természeti és   ta, itt felmerült a kérdés, miért is kellett ebbe   részvételt, a MIC aktiválása után tanácsos
          Ember Által Okozott Katasztrófákra) South és   az uniónak bevonni a mechanizmust. Rámu-  lenne az önálló lépések megtétele előtt kon-
          a PPRD East unió által támogatott programok,   tatott, ennek oka az volt, hogy ésszerűbb volt   zultálni, koordinálni. A japán szerepvállalás
          amelyek az európai szomszédságpolitika égi-  segítséget nyújtani a határon rekedtek tovább-  egy másik tanulságaként elmondta, a sziget-
          sze alatt segítik a polgári védelmi kapacitások   jutásához, mint helyben gondoskodni az elhe-  ország ragaszkodott ahhoz, hogy a felajánlá-
          megerősítésére irányuló nemzetközi együtt-  lyezésükről, ellátásukról. A hármas japán   sok, segélyek a végső felhasználókhoz jussa-
          működést az Európai Unió, valamint a keleti,   katasztrófával (földrengés-szökőár-nukleáris   nak el, tehát a helyi közlekedési, szállítási
          illetve a déli partnerországok között. A beszá-  katasztrófa) kapcsolatban hangsúlyozta, a   megoldásokat kellett alkalmazni, ami nem volt
          molókból a főigazgatók megtudhatták, milyen   folyamat során az EU egyszer sem erőltette   egyszerű.
          eredményeket tudnak felmutatni a programok.   a segítséget, hiszen tisztában volt azzal: a   Észtország küldötte beszámolt a május
          A déli szomszédokkal való együttműködés   szigetország minden szempontból fejlett, pol-  15-21. között megrendezett EU CREMEX
          messzebbre jutott, hiszen az régebbi, elké-  gári védelmi rendszere pedig az egyik legfej-  2011 gyakorlatról, mely illeszkedett az orszá-
          szült a regionális veszélyeztetettségi térkép,   lettebb a világon. Hans Das kissé meglepőnek   gában szokásos menetrendbe, hiszen a balti
          a polgári védelmi együttműködési kézikönyv,   tartotta a Japán által kért segítséget, hiszen   állam négyévente nagyszabású polgári védel-
          voltak gyakorlatok, missziók. A mindössze   elsősorban matracokra, takarókra, kis értékű   mi gyakorlatot rendez. Ezt alakították most
          négy hónapja elindított keleti program irányí-  árucikkekre, illetve palackozott vízre tartottak   teljes körű, nemzetközi gyakorlattá. A részle-
          tója a tervekről szólva beszélt a lakosság ál-  igényt. Ez utóbbi azonban végső soron érthe-  tek ismertetése során elmondta, azért válasz-
          talános tájékozottságának javításáról, a pre-  tő, hiszen a helybéliek féltek a „saját vizüktől”,   tották a vegyi, biológiai, radiológiai veszély-
          venció erősítéséről, mert szerinte most a fi -  ezért nem víztisztítót kértek, hanem palackos   helyzetet, mert bár az náluk közepes kocká-
          gyelem a katasztrófákra való reagálásra   vizet. Az Európai Unió összesen körülbelül   zatnak minősül, azért nem árt felkészülni rá.
          összpontosul.                     négyszáz tonna árut küldött Japánba. Az ed-  A találkozón Dr. Endrődi István ny. pv. ez-
            Hans Das, a DG ECHO osztályvezetője az   digi legnagyobb létszámú uniós csapat misz-  redes, a Magyar Polgári Védelmi Szövetség
          elmúlt időszak katasztrófáinál történt segít-  sziójának egyik tanulságaként a szakember a   országos elnöke tájékoztatta a főigazgatókat
          ségnyújtás során szerzett tapasztalatokról   biztosítás körül felmerült problémákat említet-  az áprilisban létrehozott Európai Civil Polgári
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12