Page 9 - magazin-június
P. 9
7
6,5-es földrengés Tolnában ablakából kiugró embert” imitáló homokzsáko-
kat dobtak egy óriási felfújható gumipárnára.
A gyakorlatsorozat következő helyszíne
rős földrengés okozta károkat, illetve a le, majd a „magatehetetlen” gépkocsivezetőt Csámpa település volt, ahol gépjárműre szerelt
katasztrófa során megsérült emberek hordágyra tették, és egy magasabb partsza- hangosbeszélőn folyamatosan tájékoztatták a
Emenekítését szimulálta az IRIS Európai kaszra, biztonságos helyre vitték. Itt már a lakosságot arról, hogy RBV (atom-biológiai-
Uniós projekt részeként május 24-25-én meg- mentőszolgálat munkatársai vették kezelésbe vegyi) szennyezés miatt kitelepítésre van szük-
tartott nemzetközi katasztrófavédelmi gyakor- a „sérültet”. Eközben egy búvár az elmerült ség, egyúttal ennek mikéntjét is ismertették a KATASZTRÓFAVÉDELEM 2011. június
lat, amelynek helyszíneit Tolna megye adta. kocsi után kutatott. Miután megtalálták, először településen élőkkel. A katasztrófavédelem és
a rendőrség gázálarcot és vegyvédelmi felsze-
relést viselő munkatársai négyes-ötös csopor-
tokban kísérték ki a falu szélére a lakosokat,
ebben az esetben az őket helyettesítő diáko-
kat. A fi úk fején gázálarcos menekülőkámzsa,
míg a lányokon légzésvédő maszk volt. A te-
lepülésről kiérkezettek dózismérésen estek át,
és nyilvántartásba vették őket. Mindez éles-
ben, vagyis igazi veszélyhelyzetben is így
történne. A kimenekítő autóbusz mosása,
mentesítése Paks ipari negyedében, egy autó-
mosóban zajlott.
Ezt követően zajlott a személyi mentesítés,
amelynek során Paks Hivatásos Önkormány-
zati Tűzoltósága udvarán egy korszerű mente-
sítési tábort állítottak fel a gyakorlat szervezői.
Ennek központi létesítménye egy 56 négyzet-
méteres, a sérültek ellátására alkalmas men-
A feltételezés szerint Tolna megyét erős felfújható légpárnával próbálták azt a felszínre tesítő sátor volt. Ennél is nagyobb „menekült-
földrengés rázta meg, amely jelentős károkat hozni, ám ez nem járt sikerrel, így más megol- tábort” alakítottak ki a gyakorlatsorozat szer-
okozott több település infrastruktúrájában, ipa- dást kerestek: a parton várakozó kamionmen- vezői Pincehely sportpályáján, itt nyolc kisebb-
ri és önkormányzati, polgári, kommunikációs tő csörlővel vonszolta ki a roncsot a partra. nagyobb – a települési pv-parancsnokság,
létesítményekben, lakóingatlanokban. A ka- A látványos mentést követően katasztrófa- kárhely-parancsnokság (OSOCC sátor), a
tasztrófában sokan megsérültek. A gyakorlat védelmi célokra használt felfújható sátrakat és befogadó, regisztrációs, ellátó, egészségügyi,
során a szakemberek tesztelték a veszély más, mentési műveleteket szolgáló eszközöket a Pest Megyei Kutató Mentő Szolgálat – sátor
várta a katasztrófa után itt gyülekező lako
gy
nagyságának becslési folyamatát, a különböző gyártó cég tartott bemutatót a Szent László híd ártó cég tartott bemutatót a Szent László híd várta a katasztrófa után itt gyülekező lako-
paraméterek meghatározására kifejlesztett alatt. Ennek részeként a híd korlátjáról „égő ház l al al al al tatatatatttttt. EEEEEnnnnnnnnnn kekekekek rrrrréésésésészezezezezekékékékéké tntntntnt aaaaa hhhhhídídídídíd kkkkkorororororlálálálálátjtjtjtjtjjjjáárárárárólólólólól „„éégégégégggggőőőőő háháháháházzzzz sokat, sérülteket. Szirénázó mentőautók, o sokakakkakaakakakat,t,t,t,tt, ssssérérérérülülülü tetetekekekekeeettt.t.tt. SSSSSSSSSSziziziziziziziz réréréré
so so so so so s so
számítógépes programrendszert, amelyet az
IRIS elnevezésű európai uniós projekt kereté-
ben dolgoztak ki a szoftverfejlesztők. Éppen
ezért a gyakorlat egyik célja annak tesztelése
volt, hogy milyen mértékben tudja a katasztró-
favédelmi menedzsment hasznosítani a szoft-
verek által szolgáltatott információkat a dönté-
sek előkészítésében. Az IRIS projektben 19
ország 41 partnerszervezete vesz részt, a tol-
nai gyakorlatsorozatra 12 országból érkeztek
szakemberek. Az IRIS magyarországi tudomá-
nyos projektvezetője Dr. Papp Antal, a BM OKF
Igazgatási Főosztályának vezetője. A nagy
nemzetközi érdeklődés egyik oka az volt, hogy
most először került sor a kidolgozott szoftverek
gyakorlati alkalmazásának próbájára a konkrét
kárfelszámolásban, mentésben.
A kétnapos rendezvénysorozatot felvezető
sajtótájékoztatón Mácsai Antal pv. ezredes, a
Tolna Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
vezetője és Helmut Wenzel, az IRIS projekt
vezetője magyarázta el annak céljait, tartalmi
elemeit és a tolnai gyakorlatsorozat részleteit.
Az első helyszín a Dunán átívelő Szent László
híd és környéke volt. A feltételezés szerint a
hídról a Dunába zuhant egy személygépkocsi,
annak vezetője megsérült, de még el tudta
hagyni a süllyedő járművet, most a parton fek-
szik magatehetetlenül. Először a speciális
mentők a híd korlátjáról köteleket eresztettek