Page 21 - magazin-november
P. 21

19

                                                                                                                   KATASZTRÓFAVÉDELEM 2010. november



























       Újpest hadra fogható



       A metró Budapest egyik legkedveltebb köz-  ni. A szakaszolás oka egyszerû: egy szektor  torok és a hatalmas szellõzõgépek zaja min-
       lekedési eszköze, naponta több mint egy mil-  szennyezõdése,  rongálódása,  esetleg  meg-  denhol  hallható.  Ráadásul  a  szellõzõgépek
       lióan használják a felszíni forgalomtól függet-  semmisülése esetén a szomszédos szekto-  túlnyomást keltenek a fülben. Erre azért van
       len, gyors jármûveket. A kettes és hármas  rok  probléma  nélkül  üzemelhetnek  tovább,  szükség, mert a belsõ nyomás akadályozza
       jelû  metrón  utazók  közül  azonban  kevesen  így minimalizálhatóak a veszteségek.  meg, hogy az esetleges szerkezeti porozitá-
       tudják, hogy föld alatti útjuk során a fõváros  A metró védõképessége a mélyvezetésû  si hibák miatt kintrõl szennyezett levegõ ke-
       legnagyobb  befogadóképességû  óvóhelyén  vonalaknál III. osztályú, kéreg alatti vonalak  rüljön a védett térbe. Az elnyelõszûrõk se-
       járnak. Míg a közlekedési szakember tömeg-  esetében IV. osztályú óvóhelynek felel meg.  gítségével megtisztított levegõ ugyanakkor
       közlekedési  eszközként  tekint  rá,  a  katonai  Óvóhelyi üzemmódban a meglévõ berende-  kiszárítja az ember száját. A hangosbeszé-
       stratéga védett, a keleti és nyugati ország-  zések, készletek, szûrõ- és üzemanyag-tarta-  lõn  folyamatosan  közlik  a  bentlévõkkel  a
       részt összekötõ vasúti szállítmányozási lehe-  lékok akár 72 órán keresztül, folyamatosan  közérdekû információkat, a követendõ ma-
       tõségként  kezeli,  addig  a  polgári  védelem  mûködtethetõk.         gatartási szabályokat.
       életvédelmi  létesítményként  tartja  számon.  A kettõs rendeltetés elvének értelmében  Bár  ez  csak  gyakorlat  volt,  a  körülmé-
       A  világ  nagyvárosaiban  mindenhol  tapasz-  a metróvonalakat és állomásokat úgy építet-  nyek miatt mindenki kicsit "háborús" hangu-
       talható  az  a  törekvés,  hogy  a  meg-  ték ki, hogy azok nyújtsanak védelmet egy  latba került. Hatalmas acél kapuk zárták el
       növekedett felszíni közlekedést a térszín alá  robbanásból származó, a felszínen és a talaj-  hermetikusan  a  külsõ  tértõl  a  létesítmény
       vigyék  úgy,  hogy  az  így  kialakított  létesít-  ban gördülõ lökõhullám frontnyomása ellen,  belsõ részeit. A szektorpróba egyik leglátvá-
       mény  a  gyors  és  biztonságos  közlekedés  biztosítsák a vegyi és biológiai anyagok, to-  nyosabb eleme az volt, amikor az elzáró ka-
       mellett  veszélyhelyzetben  a  város  lakossá-  vábbá a külsõ környezetben keletkezõ tüzek  puk bezáródtak és tompa puffanással jelez-
       gának a védelmét is szolgálja. A metró óvó-  füstgáza és hõterhelése elleni védelmet; il-  ték, hogy immár megszûnt a kapcsolat a kül-
       hellyé  történõ  kialakítása  Magyarországon  letve határoló szerkezeteikkel a meghatáro-  világgal. Ennek a gigantikus tömegnek ilyen
       kormányhatározat, valamint honvédelmi bi-  zott szintre csökkentsék az esetlegesen ke-  finom és megbízható mûködése önmagában
       zottsági döntés alapján történt meg. A ket-  letkezõ sugárzást.        is lenyûgözõ mérnöki teljesítmény.
       tõs  rendeltetésû  építés  mellett  szólt  az  a  Az életvédelmi funkció megfelelõségét,  Értékeltünk,  ellenõriztünk,  nyomásgör-
       tény is, hogy a beruházási költség mintegy  a szektor mûszaki állapotát, a beosztott sze-  béket elemeztünk és máris hajnali 2 óra lett.
       3-5  százalékos  növekedése  árán  a  fõváros  mélyzet  felkészültségét  az  október  7-én,  Kinyíltak a kapuk. Vége volt a gyakorlatnak.
       legnagyobb befogadóképességû életvédelmi  Újpest-Városközpontnál,  este  23-tól  tartott  A BKV karbantartó szakembereinek elkö-
       létesítményét lehetett megvalósítani.  próbával  vizsgálták.  Elõször  a  közlekedési  telezettségét és tudását dicséri a mindenhol
          A 26 kilométernyi metróvonal nagy ré-  vállalat részérõl teljes körû ismertetést kap-  látott mûszaki és esztétikai állapot. Nem lát-
       sze, közel 20 km rendelkezik az óvóhelyi vé-  tunk a szektor beépített felszerelései és be-  szik a beépített szerkezeteken, hogy közel 30
       delemhez szükséges létesítményekkel. A K-  rendezései  funkciójáról,  azok  mûködésérõl.  éve vannak használatban, megfelelõen mû-
       Ny-i vonalon három, míg az É-D-in kilenc vé-  A  mûszaki  információk  után  megkezdtük  a  ködnek, állapotuk kifogástalan.
       delmi  szakaszt  alakítottak  ki.  A  kivitelezés  fõbb szerkezet mûködésének helyszíni ellen-  Jól  vizsgázott  a  személyzet,  jól  vizsgá-
       során  alapvetõ  követelmény  volt,  hogy  a  õrzését.                 zott a technika. A szektor az elõzetes értéke-
       megépített vonalakon egymástól független,  A földalatti lét nem nevezhetõ különle-  lések alapján hadra fogható.
       önálló  védelemre  képes  szektorokat  hozza-  gesebben  kényelmesnek.  A  betelepülõ  la-  Szkotniczky Gergely pv. ftõrm
       nak létre. Vagyis ezek egymástól elkülönülve  kosság  az  alagutakban,  a  síneken  vagy  FPVI MOH csop. mb. csop. vez.
       képesek az alapvetõ életfeltételeket, a szük-  esetleg  az  állomáson  tartózkodó  metróko-
       séges vizet, szûrt levegõt, energiát biztosíta-  csikban kaphat helyet. A hatalmas aggregá-
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26