Page 21 - magazin-november
P. 21
19
KATASZTRÓFAVÉDELEM 2010. november
Újpest hadra fogható
A metró Budapest egyik legkedveltebb köz- ni. A szakaszolás oka egyszerû: egy szektor torok és a hatalmas szellõzõgépek zaja min-
lekedési eszköze, naponta több mint egy mil- szennyezõdése, rongálódása, esetleg meg- denhol hallható. Ráadásul a szellõzõgépek
lióan használják a felszíni forgalomtól függet- semmisülése esetén a szomszédos szekto- túlnyomást keltenek a fülben. Erre azért van
len, gyors jármûveket. A kettes és hármas rok probléma nélkül üzemelhetnek tovább, szükség, mert a belsõ nyomás akadályozza
jelû metrón utazók közül azonban kevesen így minimalizálhatóak a veszteségek. meg, hogy az esetleges szerkezeti porozitá-
tudják, hogy föld alatti útjuk során a fõváros A metró védõképessége a mélyvezetésû si hibák miatt kintrõl szennyezett levegõ ke-
legnagyobb befogadóképességû óvóhelyén vonalaknál III. osztályú, kéreg alatti vonalak rüljön a védett térbe. Az elnyelõszûrõk se-
járnak. Míg a közlekedési szakember tömeg- esetében IV. osztályú óvóhelynek felel meg. gítségével megtisztított levegõ ugyanakkor
közlekedési eszközként tekint rá, a katonai Óvóhelyi üzemmódban a meglévõ berende- kiszárítja az ember száját. A hangosbeszé-
stratéga védett, a keleti és nyugati ország- zések, készletek, szûrõ- és üzemanyag-tarta- lõn folyamatosan közlik a bentlévõkkel a
részt összekötõ vasúti szállítmányozási lehe- lékok akár 72 órán keresztül, folyamatosan közérdekû információkat, a követendõ ma-
tõségként kezeli, addig a polgári védelem mûködtethetõk. gatartási szabályokat.
életvédelmi létesítményként tartja számon. A kettõs rendeltetés elvének értelmében Bár ez csak gyakorlat volt, a körülmé-
A világ nagyvárosaiban mindenhol tapasz- a metróvonalakat és állomásokat úgy építet- nyek miatt mindenki kicsit "háborús" hangu-
talható az a törekvés, hogy a meg- ték ki, hogy azok nyújtsanak védelmet egy latba került. Hatalmas acél kapuk zárták el
növekedett felszíni közlekedést a térszín alá robbanásból származó, a felszínen és a talaj- hermetikusan a külsõ tértõl a létesítmény
vigyék úgy, hogy az így kialakított létesít- ban gördülõ lökõhullám frontnyomása ellen, belsõ részeit. A szektorpróba egyik leglátvá-
mény a gyors és biztonságos közlekedés biztosítsák a vegyi és biológiai anyagok, to- nyosabb eleme az volt, amikor az elzáró ka-
mellett veszélyhelyzetben a város lakossá- vábbá a külsõ környezetben keletkezõ tüzek puk bezáródtak és tompa puffanással jelez-
gának a védelmét is szolgálja. A metró óvó- füstgáza és hõterhelése elleni védelmet; il- ték, hogy immár megszûnt a kapcsolat a kül-
hellyé történõ kialakítása Magyarországon letve határoló szerkezeteikkel a meghatáro- világgal. Ennek a gigantikus tömegnek ilyen
kormányhatározat, valamint honvédelmi bi- zott szintre csökkentsék az esetlegesen ke- finom és megbízható mûködése önmagában
zottsági döntés alapján történt meg. A ket- letkezõ sugárzást. is lenyûgözõ mérnöki teljesítmény.
tõs rendeltetésû építés mellett szólt az a Az életvédelmi funkció megfelelõségét, Értékeltünk, ellenõriztünk, nyomásgör-
tény is, hogy a beruházási költség mintegy a szektor mûszaki állapotát, a beosztott sze- béket elemeztünk és máris hajnali 2 óra lett.
3-5 százalékos növekedése árán a fõváros mélyzet felkészültségét az október 7-én, Kinyíltak a kapuk. Vége volt a gyakorlatnak.
legnagyobb befogadóképességû életvédelmi Újpest-Városközpontnál, este 23-tól tartott A BKV karbantartó szakembereinek elkö-
létesítményét lehetett megvalósítani. próbával vizsgálták. Elõször a közlekedési telezettségét és tudását dicséri a mindenhol
A 26 kilométernyi metróvonal nagy ré- vállalat részérõl teljes körû ismertetést kap- látott mûszaki és esztétikai állapot. Nem lát-
sze, közel 20 km rendelkezik az óvóhelyi vé- tunk a szektor beépített felszerelései és be- szik a beépített szerkezeteken, hogy közel 30
delemhez szükséges létesítményekkel. A K- rendezései funkciójáról, azok mûködésérõl. éve vannak használatban, megfelelõen mû-
Ny-i vonalon három, míg az É-D-in kilenc vé- A mûszaki információk után megkezdtük a ködnek, állapotuk kifogástalan.
delmi szakaszt alakítottak ki. A kivitelezés fõbb szerkezet mûködésének helyszíni ellen- Jól vizsgázott a személyzet, jól vizsgá-
során alapvetõ követelmény volt, hogy a õrzését. zott a technika. A szektor az elõzetes értéke-
megépített vonalakon egymástól független, A földalatti lét nem nevezhetõ különle- lések alapján hadra fogható.
önálló védelemre képes szektorokat hozza- gesebben kényelmesnek. A betelepülõ la- Szkotniczky Gergely pv. ftõrm
nak létre. Vagyis ezek egymástól elkülönülve kosság az alagutakban, a síneken vagy FPVI MOH csop. mb. csop. vez.
képesek az alapvetõ életfeltételeket, a szük- esetleg az állomáson tartózkodó metróko-
séges vizet, szûrt levegõt, energiát biztosíta- csikban kaphat helyet. A hatalmas aggregá-