Page 26 - magazin-február
P. 26
Magazin
Káli Sándor tű. alezredes, Komlós Tamás tű. őrnagy
AUTÓPÁLYA – TAKTIKA
Az M1-es autópálya az egyik legrégebbi gyorsforgalmi útvonalunk,
1964-ben kezdték el építeni és több mint harminc év kellett, hogy
Hegyeshalom mellett elérje az A4-es autópályát és egyben az osztrák
határt. A gyorsforgalmi út a rendszerváltás után az addiginál is jelentő-
sebbé vált, napjainkban Magyarország legfontosabb nyugati irányú
kapcsolata, jelentős nemzetközi forgalommal. Átlagos forgalma a
Budapesthez közeli szakaszon százezer, Győrnél harmincezer jármű
naponta.
torlódást. Ez az állapot a káresetet követően
akár 15 percen belül kialakulhat. A baleseti hely-
színek megközelítésére többféle teória létezik.
Az egyik taktikai elképzelés szerint a miha-
marabbi felderítés érdekében a vonuló tűzoltó-
egységeket megfelelő körülmények között a bal-
esettel érintett pályaszakaszra, a forgalommal
szemben fel lehet küldeni. Amennyiben a felté-
telek megfelelőek, úgy a kiérkező tűzoltók a
lehető legrövidebb útvonalon közelíthetik meg a
káresemény helyszínét. Az elképzelés szerint,
amennyiben a baleset következtében teljes útzár
alakul ki, úgy a pályaszakaszon szembejövő for-
Ez a hatalmas igénybevétel, valamint az autópá- galomra nem kell számítani, ezért az egység(ek)
lya életkora napjainkra oda vezetett, hogy egy zavartalanul vonulhatnak az üres pályatesten.
baleset esetén rövid időn belül feltorlódik a gép- Amennyiben nincs teljes útzár, úgy az elsőnek
járműforgalom. Az elmúlt években egyre több kiérkező rendőri egységek zárhatják a pályát a
tűzoltói beavatkozás volt a sztrádán, és a ten- baleset vonalában, így biztosítva a zavartalan
dencia várhatóan tovább folytatódik, ráadásul vonulást. A gyakorlatban a fent leírt elképzelés
évről-évre érzékelhetően emelkedik az áldoza- szerinti körülmények nagyon ritkán, tulajdon-
tok száma is. képpen soha nem alakulnak ki, hiszen viszony-
A pillanatok alatt kialakuló torlódások meg- lag ritka, hogy a rendőrök hamarabb érnek a
előzése szempontjából talán a legfontosabb helyszínre, illetve nem biztosítható az sem, hogy
tényező, hogy a tűzoltóegységek minél rövidebb a lehajtók közötti szakaszon lévő pihenőkből
időn belül a helyszínre jussanak és a káresemé- nem indulnak el gépjárművek, veszélyeztetve
nyeket a lehető leggyorsabban felszámolják. A ezzel a vonuló egységeket.
rendőrség szakemberei szerint ha a kocsisor Egy másik elképzelés szerint a tűzoltóegysé-
hossza eléri a három kilométert, utána szinte geket két irányból indítanák az eseményhez. A
lehetetlen leüríteni a sztrádát, megszüntetni a balesettel érintett pályatesten érkező tűzoltóegy-
24 KATASZTRÓFAVÉDELEM