Page 26 - magazin-február
P. 26

Magazin







           Káli Sándor tű. alezredes, Komlós Tamás tű. őrnagy
           AUTÓPÁLYA – TAKTIKA





                  Az M1-es autópálya az egyik legrégebbi gyorsforgalmi útvonalunk,
                  1964-ben kezdték el építeni és több mint harminc év kellett, hogy

                  Hegyeshalom mellett elérje az A4-es autópályát és egyben az osztrák
                  határt. A gyorsforgalmi út a rendszerváltás után az addiginál is jelentő-
                  sebbé vált, napjainkban Magyarország legfontosabb nyugati irányú
                  kapcsolata, jelentős nemzetközi forgalommal. Átlagos forgalma a

                  Budapesthez közeli szakaszon százezer, Győrnél harmincezer jármű
                  naponta.



                                                                torlódást. Ez az állapot a káresetet követően
                                                                akár 15 percen belül kialakulhat. A baleseti hely-
                                                                színek megközelítésére többféle teória létezik.
                                                                   Az egyik taktikai elképzelés szerint a miha-
                                                                marabbi felderítés érdekében a vonuló tűzoltó-
                                                                egységeket megfelelő körülmények között a bal-
                                                                esettel érintett pályaszakaszra, a forgalommal
                                                                szemben fel lehet küldeni. Amennyiben a felté-
                                                                telek megfelelőek, úgy a kiérkező tűzoltók a
                                                                lehető legrövidebb útvonalon közelíthetik meg a
                                                                káresemény helyszínét.  Az elképzelés szerint,
                                                                amennyiben a baleset következtében teljes útzár
                                                                alakul ki, úgy a pályaszakaszon szembejövő for-
           Ez a hatalmas igénybevétel, valamint az autópá-      galomra nem kell számítani, ezért az egység(ek)
           lya életkora napjainkra oda vezetett, hogy egy       zavartalanul vonulhatnak az üres pályatesten.
           baleset esetén rövid időn belül feltorlódik a gép-   Amennyiben nincs teljes útzár, úgy az elsőnek
           járműforgalom.  Az elmúlt években egyre több         kiérkező rendőri egységek zárhatják a pályát a
           tűzoltói beavatkozás volt a sztrádán, és a ten-      baleset vonalában, így biztosítva a zavartalan
           dencia várhatóan tovább folytatódik, ráadásul        vonulást. A gyakorlatban a fent leírt elképzelés
           évről-évre érzékelhetően emelkedik az áldoza-        szerinti körülmények nagyon ritkán, tulajdon-
           tok száma is.                                        képpen soha nem alakulnak ki, hiszen viszony-
              A pillanatok alatt kialakuló torlódások meg-      lag ritka, hogy a rendőrök hamarabb érnek a
           előzése szempontjából talán a legfontosabb           helyszínre, illetve nem biztosítható az sem, hogy
           tényező, hogy a tűzoltóegységek minél rövidebb       a lehajtók közötti szakaszon lévő pihenőkből
           időn belül a helyszínre jussanak és a káresemé-      nem indulnak el gépjárművek, veszélyeztetve
           nyeket a lehető leggyorsabban felszámolják.  A       ezzel a vonuló egységeket.
           rendőrség szakemberei szerint ha a kocsisor             Egy másik elképzelés szerint a tűzoltóegysé-
           hossza eléri a három kilométert,  utána szinte       geket két irányból indítanák az eseményhez. A
           lehetetlen leüríteni a sztrádát, megszüntetni a      balesettel érintett pályatesten érkező tűzoltóegy-



     24                                                         KATASZTRÓFAVÉDELEM
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31