Page 9 - magazin-október
P. 9
7
légi járműnek. A pilóta az ilyenkor szokásos Mert balesetek KATASZTRÓFAVÉDELEM 2016. október
protokoll szerint vészfékezésbe kezdett, így még
a földön tudta tartani a már majdnem elemelke- nem csak
dő gépet, és a forgalmi előtérre kormányozta azt.
a földön történnek…
„Mikor riasztottak bennünket, nagy bajra
gondoltunk. Az esethez a létesítményi tűzoltók Október hetedikén a bajbajutott légi járművek
mellett nyolc település – Debrecen, Hajdúnánás, megsegítéséről és a velük kapcsolatos speciális
Püspökladány, Berettyóújfalu, Nyíradony, beavatkozás során elvégzendő feladatokról tartott
Hajdúszoboszló, Hajdúböszörmény és Nyíregy- továbbképzést a Heves Megyei Katasztrófavédelmi
háza tűzoltói indultak el. Amikor a helyszínre Igazgatóság a tűzoltóparancsnokoknak, a tűzoltásve-
értünk, lángok már nem égtek, és a létesítményi zetőknek, a műveletirányító ügyeleteseknek, vala-
tűzoltók már el is kezdték az utasokat leszállíta- mint az egri és a füzesabonyi vonulós tűzoltóknak.
ni a gépről. Az esetet azonnal vissza is minősí- Arról, hogy milyen teendők adódnak egy légi baleset
esetén és mire kell figyelni a tűzoltóknak a beavatko-
Fotók: Barta Gyula, Hajdú KMSZ zás során, Mérai Péter tűzoltó alezredes, Heves
megyei tűzoltósági főfelügyelő beszélt.
tettük kettes kiemeltre, így rajtunk és a debrece-
ni egységeken kívül mindenki visszafordult.” – Az elméleti és gyakorlati részből álló képzésnek
emlékezett vissza a történtekre Barta Gyula tű. különös aktualitást ad az, hogy Magyarországon az
őrnagy, a katasztrófavédelmi műveleti szolgálat elmúlt időszakban több súlyos légi baleset is volt,
aznapi parancsnoka. hasonló bármikor megtörténhet Heves megyében is,
ahol több sportrepülőtér is van, valamint Gyöngyös
„Szerencsére a gépen nem gyulladt ki semmi. környékén is számos légi sportnak hódolhatnak az
Az erőteljes és hirtelen fékezés következtében odalátogatók. Nem ritka, hogy a megye tűzoltóit
azonban a futómű túlmelegedett és a repülő ilyen balesethez riasztják, gyakoriak a sárkányrepü-
egyik kereke ki is durrant, valószínűleg emiatt lős, siklóernyős és kisrepülőgépes esetek, éppen ezért
füstölt. Ezeknél a járműveknél azonban a legna- különös figyelmet kell szentelni a tűzoltók felkészíté-
gyobb veszélyforrás a kényszerleszállás és a sének. A tréning elméleti részében a repüléssel kap-
nagy mennyiségű üzemanyag jelenléte. A futó- csolatos főbb tudnivalókról esett szó, egyebek mellett
művet négy vízsugárral, több mint háromszáz a Heves megyei repterek elhelyezkedéséről, főbb
Celsius-fokról kellett visszahűtenünk úgy, hogy paramétereiről, az elmúlt évtized légi baleseteiről,
közben a hőkamerán és a repülőgép eszközein valamint azok kiváltó okairól. Fontos, hogy az állo-
keresztül is folyamatosan figyeltük a hőmérsék- mány megismerje a balesetek lehetséges kiváltó okait
letét. Könnyen tűz keletkezhetett volna, bele sem és a beavatkozás során rájuk leselkedő veszélyeket.
merek gondolni, mi történt volna, ha a kilenc Kiemelt figyelmet kaptak azok az előírások, amelyek
tonnánál is több üzemanyag lángra kap. Így a beavatkozásról, a felderítésről, az életmentésről és a
mind a százhatvankilenc utas, köztük négy cse- tűz oltásáról szólnak. Légi jármű baleseténél nem ele-
csemő és a gép hatfős személyzete is épségben el gendő a jól bevált és megszokott protokollt alkal-
tudta hagyni a járművet.” – idézte fel emlékeit az mazni, sok-sok dologra kell figyelnie a tűzoltásveze-
őrnagy. tőnek éppúgy, mint a beosztottaknak. Egy ilyen ese-
mény bekövetkeztekor tisztában kell lenni azzal,
Rácz Máté hogy a gép fajtájától függően sok lehet a sérült, így
mentési csoportok létrehozására lehet szükség, ők a
beavatkozás során csak az életmentéssel foglalkoz-
nak. Amennyiben tűz is keletkezik a gépen, úgy az
életmentés és az oltás párhuzamosan zajlik, miköz-
ben a járművet rögzíteni kell és figyelemmel kell
lenni arra is, hogy van-e tűz- vagy robbanásveszélyes
anyag a fedélzeten. Ha a jármű összeroncsolódott és
még emberek tartózkodnak benne, akkor előkerül a
feszítővágó is, fontos tudni, hogy a repülőgépeken a
megfelelő vágási pontokat külön jelzik. Légi jármű-
vel kapcsolatos havária-helyzetben nagy segítséget
nyújt a tűzoltóknak az Országos Légi Kutató-mentő