Page 15 - OKF Online Magazin
P. 15
13
ekedjenek felesleges szó, sem egy felesleges nyerges vontató üzemanyagtartálya KATASZTRÓFAVÉDELEM 2015. szeptember
mozdulat, csak egymásra néztek, és is megrongálódott, amelyből nagy
szere és a katasztrófavé- tudták, mi a feladat. Elsőként a so- mennyiségű gázolaj folyt az útra. A
delmi műveleti főr mellett ülő nőt sikerült kiemelni tartályon keletkezett hasadást tömí-
szolgálatér- a kocsiból. Az autó vezetőülés fe- tő pasztával befedték, majd a kifolyt
kezett lőli részét a kamion szinte teljesen üzemanyagot mentesítő anyaggal
maga alá gyűrte. A műszerfalat egy felitatták, valamint földet lapátol-
másik mentőeszközzel, egy feszítő- tak a burkolatra annak érdekében,
hengerrel kellett eltolni a sérülttől, hogy a gázolaj ne folyjon tovább.
akit pléddel takartak le annak érde- A műszaki mentés részeként a Pá-
kében, hogy a szétfeszülő fém és az lya csörlőjével lehúzták a személy-
gépkocsit a kamionról. Mindkét
üvegszilánkok további sérülése- sérültet mentőhelikopter szállította
ket ne okozzanak. Végül az autó kórházba. A nyerges vontató veze-
tetejét Force-baltával bevágták, tője nem sérült meg a balesetben.
majd visszahajtották. A gépko-
csit vezető férfit így közel félórás, Kép és szöveg: Szabó-Bisztricz Anett
összehangolt munkával szabadí- tű. főhadnagy
tották ki a tűzoltók. A balesetben a
a helyszínre,
őket követte két
gépjárműfecskendő és a daru.
A tűzoltók két hidraulikus feszítővá-
gó berendezéssel, két oldalról kezd-
ték meg a sérültek kiszabadítását.
Levágták a hátsó ajtókat, az első és
a középső oszlopokat, miközben a
mentők ellátták a két sérültet. Kézből
kézbe adták a tűzoltók az egyenként
húsz kilogrammot is meghaladó
vágó- és feszítőollót. Nem volt egy
A legelső feladatunk az volt, hogy megbontottuk, hogy közelebb fér-
a járművet a csúszás, borulás ellen jünk hozzá.”
egy fix ponthoz rögzítsük, továbbá
egy porral oltót és egy vízsugarat is A beavatkozás ezen szakaszában
készenlétbe heyeztünk az esetleges ért ki Sas Dániel tűzoltó főhadnagy,
oltáshoz. Kötélpályát alakítottunk a katasztrófavédelmi műveleti szol-
ki a tűzoltóautó és a roncs között, gálat aznapi parancsnoka, aki így
ezen mozogtunk és ezen vittük le folytatta a történetet: „mire kiérkez-
a mélybe a felszereléseinket. Mi- tem, addigra az elsődleges intézke-
vel félig fejtetőn volt a jármű, az déseket a gyöngyösi tűzoltók már
akkumulátorokhoz nem lehetett megtették, a további összetett fel-
hozzáférni, így lehetetlen volt azt adatokat megosztottuk, a műszaki
feszültségmentesíteni. A fülkébe a mentést én irányítottam. A sofőr ki-
szélvédőn keresztül jutottunk be, szabadítását el is kezdtük, az egyik
ezután kezdtük el a sofőr menté- lábára rácsavarodott a kormány és
sét: eltávolítottuk az ajtót, az ülést, a műszerfal, ezeket lánchúzatóval
továbbá a karosszériaelemeket is sikerült leemelni a sérültről, így
egyik lábát szabaddá tettük, innen