Page 21 - katved-szeptember
P. 21
mat egymással párhuzamosan haladt, amely- vással, illetve képes
nek gyümölcseként idén márciusban már be habsugarak és víz-
is mutatták a HEROS Aquadux-X 4000 típusú ágyú működtetésére
gépjárműfecskendő első prototípusát, amelyet is. A hazai fejlesztés
azóta számos helyen láthatott a szakmai és az kapcsán további em-
erre fogékony civil közönség. lítésre méltó részlet,
Az új, magyar gyártású tűzoltó gépjár- hogy a hátsó üléssor
műfecskendő felépítménye azért kapta az támláját itthon alakítják
Aquadux-X 4000 nevet, mert négyezer literes át, oda egy univerzális
víztartállyal szerelték fel (tíz százalékát a hab- légzőkészüléktartót
képző anyag tartálya teszi ki), az „X” pedig a szerelnek fel, ami az
társaság tízéves évfordulóján legelőször be- itthon használt légző-
mutatkozott, saját fejlesztésű, Coral rendsze- készülékek befogásá-
rű felépítményre utal. A futómű alkatrészei, a ra alkalmas.
rugók és a fékberendezés a Rábától érkeznek, A HEROS Aqua-
ami talán a legfontosabb előrelépés a korábbi dux-X 4000 paramé-
évekhez képest. terei között kiemelt fi -
A motor a Renault DXi7 típusú, 7,2 liter gyelmet érdemelnek a
hengerűrtartalmú turbódízel erőforrása, méretadatok is, hiszen
amelyhez hatfokozatú manuális váltó kap- 7,6 méteres hosszú-
ságával, 2,5 méteres
szélességével és 3,4
métert közelítő ma-
gasságával igazán
tekintélyt parancsoló
jármű. Ahogyan a kül-
ső fordulóköre is, ez
ugyanis meghaladja
a 18 métert, amivel
még így is a precízebben manőverezhető szer- István szavaiból ítélve a prototípus tesztelésé-
kocsik közé tartozik, részben a fejlett össz- nek az egyik legfontosabb fázisa következik,
kerékhajtásnak köszönhetően. Utóbbi sokat hiszen innentől kezdve olyanok kezébe kerül a
számít a nehezebb terepviszonyok leküzdé- jármű, akik kevesebb, mint egy év múlva már
sekor, bár a BM HEROS Zrt. vezérigazga- éles helyzetekben fogják használni azt. Éppen
tója szerint az utóbbi években készült hát- ezért rendkívül fontosak a visszajelzések és a
csolódik. A töltőlevegő-hűtővel ellátott soros
hathengeres blokk teljesítménye 290 lóerő és
1071 Newtonméter, amelyek közül utóbbi már
1200-as percenkénti főtengelyfordulattól ren-
delkezésre áll. A jármű saját tömege 6,5, míg
a megengedett összesített gördülőtömege 16
tonna. A sebességhatároló 85+5 kilométer/órá-
ra van beállítva, ezt a megkülönböztető jelzés
bekapcsolása inaktiválja, így a végsebesség
akár a 110 kilométer/órát is elérheti.
A járművet egy normál nyomású, hátsó be- sókerék-meghajtású gépjárműfecskendők is tűzoltástechnikai tapasztalatok, hiszen ezek
építésű, a turbódízel erőforrásról működtetett, képesek elboldogulni a terepen. alapján még lehetőség van a szerkocsi fi nom-
2000 liter/perc vízszállítású és egy 250 liter/ Hogy a sofőrök érzik-e majd a különbséget, hangolására és a szükséges módosítások vég-
perc vízszállítású, nagynyomású szivattyúval az hamarosan kiderül, ugyanis a márciusi be- rehajtására. Ha minden a tervek szerint halad,
szerelik fel. A konstrukció alkalmas oldalanként mutató óta a HEROS Aquadux-X 4000 prototí- a HEROS Aquadux-X 4000 a jövő év második
két alapvezeték, valamint alapvezetékenként pusa megszerezte a szükséges engedélyeket, negyedévében már sorozatgyártásba kerülhet.
két sugár működtetésére a víztartályról, csat- így a forgalomba helyezés után szeptemberben
lakoztatott vízhálózatról vagy szabad vízfelszí- már sor kerülhet a csapatpróbákra is. Pethő Radovits Dávid