Page 21 - katved-szeptember
P. 21

mat egymással párhuzamosan haladt, amely-  vással, illetve képes
        nek  gyümölcseként  idén  márciusban  már  be   habsugarak és  víz-
        is mutatták a HEROS Aquadux-X 4000 típusú   ágyú  működtetésére
        gépjárműfecskendő első prototípusát, amelyet   is.  A  hazai  fejlesztés
        azóta számos helyen láthatott a szakmai és az   kapcsán további em-
        erre fogékony civil közönség.      lítésre  méltó  részlet,
           Az  új,  magyar  gyártású  tűzoltó  gépjár-  hogy a hátsó üléssor
        műfecskendő  felépítménye  azért  kapta  az   támláját itthon alakítják
        Aquadux-X 4000 nevet, mert négyezer literes   át, oda egy univerzális
        víztartállyal szerelték fel (tíz százalékát a hab-  légzőkészüléktartót
        képző anyag tartálya teszi ki), az „X” pedig a   szerelnek fel, ami az
        társaság  tízéves  évfordulóján  legelőször  be-  itthon  használt  légző-
        mutatkozott, saját fejlesztésű, Coral rendsze-  készülékek befogásá-
        rű felépítményre utal. A futómű alkatrészei, a   ra alkalmas.
        rugók és a fékberendezés a Rábától érkeznek,   A HEROS Aqua-
        ami talán a legfontosabb előrelépés a korábbi   dux-X 4000 paramé-
        évekhez képest.                    terei között kiemelt fi -
           A  motor  a  Renault  DXi7  típusú,  7,2  liter   gyelmet érdemelnek a
        hengerűrtartalmú   turbódízel   erőforrása,   méretadatok is, hiszen
        amelyhez  hatfokozatú  manuális  váltó  kap-  7,6  méteres  hosszú-
                                           ságával,  2,5  méteres
                                           szélességével és 3,4
                                           métert  közelítő  ma-
                                           gasságával  igazán
                                           tekintélyt parancsoló
                                           jármű. Ahogyan a kül-
                                           ső fordulóköre is, ez
                                           ugyanis  meghaladja
                                           a 18 métert, amivel
                                           még így is a precízebben manőverezhető szer-  István szavaiból ítélve a prototípus tesztelésé-
                                           kocsik közé tartozik, részben a fejlett össz-  nek az egyik legfontosabb fázisa következik,
                                           kerékhajtásnak köszönhetően. Utóbbi sokat   hiszen innentől kezdve olyanok kezébe kerül a
                                           számít a nehezebb terepviszonyok leküzdé-  jármű, akik kevesebb, mint egy év múlva már
                                           sekor, bár a BM HEROS Zrt. vezérigazga-  éles helyzetekben fogják használni azt. Éppen
                                           tója szerint az utóbbi években készült hát-  ezért rendkívül fontosak a visszajelzések és a













        csolódik.  A  töltőlevegő-hűtővel  ellátott  soros
        hathengeres blokk teljesítménye 290 lóerő és
        1071 Newtonméter, amelyek közül utóbbi már
        1200-as  percenkénti  főtengelyfordulattól  ren-
        delkezésre áll. A jármű saját tömege 6,5, míg
        a megengedett összesített gördülőtömege 16
        tonna. A sebességhatároló 85+5 kilométer/órá-
        ra van beállítva, ezt a megkülönböztető jelzés
        bekapcsolása  inaktiválja,  így  a  végsebesség
        akár a 110 kilométer/órát is elérheti.
           A járművet egy normál nyomású, hátsó be-  sókerék-meghajtású gépjárműfecskendők is   tűzoltástechnikai  tapasztalatok,  hiszen  ezek
        építésű, a turbódízel erőforrásról működtetett,   képesek elboldogulni a terepen.  alapján még lehetőség van a szerkocsi fi nom-
        2000  liter/perc  vízszállítású  és  egy  250  liter/  Hogy a sofőrök érzik-e majd a különbséget,   hangolására és a szükséges módosítások vég-
        perc  vízszállítású,  nagynyomású  szivattyúval   az hamarosan kiderül, ugyanis a márciusi be-  rehajtására. Ha minden a tervek szerint halad,
        szerelik fel. A konstrukció alkalmas oldalanként   mutató óta a HEROS Aquadux-X 4000 prototí-  a HEROS Aquadux-X 4000 a jövő év második
        két alapvezeték, valamint alapvezetékenként   pusa megszerezte a szükséges engedélyeket,   negyedévében már sorozatgyártásba kerülhet.
        két sugár működtetésére a víztartályról, csat-  így a forgalomba helyezés után szeptemberben
        lakoztatott vízhálózatról vagy szabad vízfelszí-  már  sor  kerülhet  a  csapatpróbákra  is.  Pethő   Radovits Dávid
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26