Page 20 - katved-szeptember
P. 20

18

      MAGAZIN  Készen áll a csapatpróbákra az új

          magyar tûzoltóautó




           Ha minden a tervek szerint halad, 2015 második negyedévében szolgálatba állhatnak az új, magyar gyártású tûzoltó
           gépjármûfecskendôk, amelyek a Rába járóképes alvázának és a BM HEROS Zrt. saját fejlesztésû felépítményének
           köszönhetôen jelentôs hazai hozzáadott értéket képviselnek. A HEROS Aquadux-X 4000 típusú szerkocsi elsô prototípusa
           már megkapta a szükséges engedélyeket, így már csak a forgalomba helyezés van hátra a csapatpróbák megkezdéséig.


                                                                    be  minket  a   korábban gyártott és a speciális igényeknek
                                                                    kulisszatit-  maximálisan  eleget  tevő  tűzoltógépjármű-fel-
                                                                    kokba.  Kide-  építmények  eddig  kizárólag  külföldön  gyártott
                                                                    rült a többi   tehergépjármű-alvázakra  kerültek  rá,  ennek
                                                                    között, hogy   hátterében pedig egy igazán prózai ok állt: nem
                                                                    mit  jelente-  volt olyan hazai gyártó, amely a tűzoltógépjármű
                                                                    nek  a  jármű   járóképes alvázának gyártásában a szükséges
                                                                    típusnevében   képességekkel rendelkezett volna, így beszál-
                                                                    szereplő szá-  lítóként sem jöhetett szóba egyetlen cég sem.
                                                                    mok, milyen
                                                                    sp e c i ál i s
                                                                    igényeknek
                                                                    kellett eleget
                                                                    tenni a fej-
                                                                    lesztés során,
                                                                    valamint  az
                                                                    is, hogy miért
               z új magyar szerkocsi prototípusára ese-  számít hatalmas előrelépésnek az új jármű.
               ménydús  hónapok  várnak  az  elkövet-  Akik fi gyelemmel kísérik a magyar fejlesz-
               kező
           A  időszakban, ugyanis a szükséges   tésű tűzoltógépjárművek történetét, jól tudhat-
           engedélyek birtokában már csak a forgalomba   ják, hogy a hazai gyártás komoly múltra tekint
           helyezés van hátra a csapatpróbák megkez-  vissza. Az első ilyen jellegű járművet 1920-ban
           déséig.  Mindezek  előtt  ellátogattunk  a  BM   készítették Győrben, egy másfél tonna teher-
           HEROS  Zrt.  Budapesten  található,  Ezüstfa   bírású Rába P teherkocsi alvázára, amelyből
           utcai felépítménygyártó és szerviz üzemébe,   később összesen ötven darabot gyártottak. Az
           ahol  Pethő  István  Ferenc  tűzoltó  alezredes,   ezt követő években is folytatódott a magyaror-
           a  BM  HEROS  Zrt.  vezérigazgatója  avatott   szági szerkocsigyártás, egyebek mellett a Fiat
                                             Műveknél, az Ikarusnál, a hatvanas évek végé-
                                             től kezdve pedig Rába teherautókból is készül-
                                             tek  háromtengelyes  és  összkerékmeghajtású
                                             szerkocsik. A hazai szergyártás korai szaka-
                                             sza azonban 1993-ban, a duplakabinos oszt-
                                             rák Steyr teherautó csepeli szerkocsivá alakí-
                                             tásával véget is ért.                 Az  áttörés  2012  februárjában  jött  el,  ek-
                                                Mivel a tűzoltójármű-gyártás a modern jár-  kor kötött ugyanis fejlesztési megállapodást a
                                             műipar egyik legspeciálisabb területe, a piacot   Rába Jármű Kft. és a BM HEROS Zrt: ebben
                                             olyan  nagy  múltú  cégek  uralják,  amelyek  az   a felek elkötelezték magukat a HEROS-RÁBA
                                             egész világot ellátják ilyen jellegű járművekkel.   4000-es tűzoltó gépjárműfecskendő elkészíté-
                                             Emiatt a magyarországi tűzoltó-parancsnoksá-  se mellett. A projekt létrejöttében fontos szere-
                                             gokon szolgálatot teljesítő, mintegy négyszáz   pet játszott a Volvo-csoporthoz tartozó Renault
                                             darabból álló járműállomány is többféle típus-  Truck  Defense is, hiszen a francia vállalattal
                                             ból  tevődik  össze,  ami  az  alkatrészellátás,  a   tavaly  megkötött  együttműködési  megállapo-
                                             javításhoz  szükséges  speciális  szaktudás  és   dásnak köszönhetően a korábbi években már
                                             a költségek terén  is bonyolultabb helyzetet   jól bevált Renault Midlum alvázat választották
                                             teremt,  mintha  egy  egységesebb  járműpark   a Rába járóképes alváz alapjául.
                                             létezne.                              A jármű és a felépítmény fejlesztése – szá-
                                                A BM HEROS Zrt. által évekkel ezelőtt el-  mos egyeztetés mellett – két szálon folyt. Az
                                             indított folyamat kiemelten nagy előrelépésnek   alváz tervei a Rába mérnökeinek asztalán kör-
                                             számít,  hiszen  az  új,  magyar  gépjárműfecs-  vonalazódtak, a termék a Rába csarnokában
                                             kendő felélesztését célozta meg. A több mint   készült el, a felépítmény tervezése és gyártása
                                             tízéves  múltra  visszatekintő  társaság  által   viszont a BM HEROS-nál történt. A két folya-
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25