Page 20 - katved-szeptember
P. 20
18
MAGAZIN Készen áll a csapatpróbákra az új
magyar tûzoltóautó
Ha minden a tervek szerint halad, 2015 második negyedévében szolgálatba állhatnak az új, magyar gyártású tûzoltó
gépjármûfecskendôk, amelyek a Rába járóképes alvázának és a BM HEROS Zrt. saját fejlesztésû felépítményének
köszönhetôen jelentôs hazai hozzáadott értéket képviselnek. A HEROS Aquadux-X 4000 típusú szerkocsi elsô prototípusa
már megkapta a szükséges engedélyeket, így már csak a forgalomba helyezés van hátra a csapatpróbák megkezdéséig.
be minket a korábban gyártott és a speciális igényeknek
kulisszatit- maximálisan eleget tevő tűzoltógépjármű-fel-
kokba. Kide- építmények eddig kizárólag külföldön gyártott
rült a többi tehergépjármű-alvázakra kerültek rá, ennek
között, hogy hátterében pedig egy igazán prózai ok állt: nem
mit jelente- volt olyan hazai gyártó, amely a tűzoltógépjármű
nek a jármű járóképes alvázának gyártásában a szükséges
típusnevében képességekkel rendelkezett volna, így beszál-
szereplő szá- lítóként sem jöhetett szóba egyetlen cég sem.
mok, milyen
sp e c i ál i s
igényeknek
kellett eleget
tenni a fej-
lesztés során,
valamint az
is, hogy miért
z új magyar szerkocsi prototípusára ese- számít hatalmas előrelépésnek az új jármű.
ménydús hónapok várnak az elkövet- Akik fi gyelemmel kísérik a magyar fejlesz-
kező
A időszakban, ugyanis a szükséges tésű tűzoltógépjárművek történetét, jól tudhat-
engedélyek birtokában már csak a forgalomba ják, hogy a hazai gyártás komoly múltra tekint
helyezés van hátra a csapatpróbák megkez- vissza. Az első ilyen jellegű járművet 1920-ban
déséig. Mindezek előtt ellátogattunk a BM készítették Győrben, egy másfél tonna teher-
HEROS Zrt. Budapesten található, Ezüstfa bírású Rába P teherkocsi alvázára, amelyből
utcai felépítménygyártó és szerviz üzemébe, később összesen ötven darabot gyártottak. Az
ahol Pethő István Ferenc tűzoltó alezredes, ezt követő években is folytatódott a magyaror-
a BM HEROS Zrt. vezérigazgatója avatott szági szerkocsigyártás, egyebek mellett a Fiat
Műveknél, az Ikarusnál, a hatvanas évek végé-
től kezdve pedig Rába teherautókból is készül-
tek háromtengelyes és összkerékmeghajtású
szerkocsik. A hazai szergyártás korai szaka-
sza azonban 1993-ban, a duplakabinos oszt-
rák Steyr teherautó csepeli szerkocsivá alakí-
tásával véget is ért. Az áttörés 2012 februárjában jött el, ek-
Mivel a tűzoltójármű-gyártás a modern jár- kor kötött ugyanis fejlesztési megállapodást a
műipar egyik legspeciálisabb területe, a piacot Rába Jármű Kft. és a BM HEROS Zrt: ebben
olyan nagy múltú cégek uralják, amelyek az a felek elkötelezték magukat a HEROS-RÁBA
egész világot ellátják ilyen jellegű járművekkel. 4000-es tűzoltó gépjárműfecskendő elkészíté-
Emiatt a magyarországi tűzoltó-parancsnoksá- se mellett. A projekt létrejöttében fontos szere-
gokon szolgálatot teljesítő, mintegy négyszáz pet játszott a Volvo-csoporthoz tartozó Renault
darabból álló járműállomány is többféle típus- Truck Defense is, hiszen a francia vállalattal
ból tevődik össze, ami az alkatrészellátás, a tavaly megkötött együttműködési megállapo-
javításhoz szükséges speciális szaktudás és dásnak köszönhetően a korábbi években már
a költségek terén is bonyolultabb helyzetet jól bevált Renault Midlum alvázat választották
teremt, mintha egy egységesebb járműpark a Rába járóképes alváz alapjául.
létezne. A jármű és a felépítmény fejlesztése – szá-
A BM HEROS Zrt. által évekkel ezelőtt el- mos egyeztetés mellett – két szálon folyt. Az
indított folyamat kiemelten nagy előrelépésnek alváz tervei a Rába mérnökeinek asztalán kör-
számít, hiszen az új, magyar gépjárműfecs- vonalazódtak, a termék a Rába csarnokában
kendő felélesztését célozta meg. A több mint készült el, a felépítmény tervezése és gyártása
tízéves múltra visszatekintő társaság által viszont a BM HEROS-nál történt. A két folya-