Page 31 - magazin-julius-augusztus
P. 31
29
szél miatt átterjedt a száraz bozótos- Mit tegyünk,
ra és két utca házaira is. E tűzeset
után a korábbiaknál is sürgetőbben
fogalmazódott meg az új laktanyával ha jön a tûzoltóautó?
kapcsolatos igény. Egy polgármeste-
ri irat alapján Bokrossy Jenő terveit közúti közlekedés szabályairól szóló rendelet, vagyis a KRESZ egyértelműen előírja, hogy a megkülönböz-
fogadták el, más iratokban pedig tető jelzést használó járműveknek minden esetben haladéktalanul elsőbbséget kell biztosítani, szabaddá
meghatározták az új szertár helyét Akell tenni előttük az utat. A gyakorlatban azonban rengeteg fi gyelmetlen közlekedővel lehet találkozni, ezért
is a Szeglethy utcában: „…a tűzoltó- időről időre fontos tájékozódni a lényeges szabályokról. Annál is inkább, hiszen a híradásokban gyakran hall-
szertárt a városháza alsó kapuja he- hatunk olyan, tűzoltó-, mentő- és rendőrjárműveket ért szerencsétlen balesetekről, amelyek azért következtek
lyén, a régi és új kávéslakások közt be, mert a közlekedésben részt vevők közül valaki elmulasztotta az elsőbbséget megadni. A KRESZ ugyanis KaTaSZTróFaVÉDELEM 2014. július-augusztus
építi meg, a legénységi és őrszo- egyértelműen előírja, hogy a megkülönböztető jelzéseket, vagyis a villogó kék fényjelzést és szirénát haszná-
bák, valamint a parancsnoki lakás ló gépjárművek számára minden járművel, minden helyzetben elsőbbséget kell adni, e járművek akadálytalan
és az őrszoba alatt 4lóra való istálló továbbhaladását félrehúzódással vagy ha ez lehetséges, megállással kell lehetővé tenni. A megkülönböztető
czéljaira a régi kávéslakás és fogda jelzést használó gépjárművek sofőrjei azonban sajnos nagyon gyakran ennek ellenkezőjét tapasztalják.
helyiségeket alakítja át…”. Fontos szabály, hogy az ilyen fényjelzést használó, álló járművet megközelíteni, vagy mellette elhaladni csak
A második világháború során a fokozott óvatossággal szabad. A forgalomban haladó, megkülönböztető jelzést használó járművet megelőzni
veszprémi tűzoltók Ausztriába mene- tilos, sőt, kötelező megtartani a veszélyhelyzetet kizáró követési távolságot. Gyér forgalom esetén a külső sávba
kültek, két fecskendőjüket a csendőr- kell lehúzódni, míg nagy forgalom esetén a belső sáv bal szélére és a külső sáv jobb szélére kell húzódni, így
ség elkobozta. A háború végeztével biztosítva a szabad utat középen az ott áthaladó tűzoltó-, mentő- és rendőrautónak. Szintén nagyon fontos, hogy
egy épületet béreltek szertárnak, mert amennyiben ilyen helyzetbe kerülünk, soha ne lépjünk hirtelen a fékre, hiszen azzal a szirénázó járművet is
a Szeglethy utcai laktanya teljesen le- hirtelen fékezésre kényszerítjük. E helyett nézzünk szét és mérjük fel, hogy merre tudunk lehúzódni, indexeljünk,
égett, azonban az új ingatlan nem volt így is jelezve, hogy észleltük a megkülönböztető jelzést használó járművet, majd fokozatos fékezéssel húzódjunk
alkalmas a szerek tárolására. Vesz- le. A visszapillantó tükrök ilyenkor nagy segítséget nyújtanak, megelőzhetjük ugyanis azt is, hogy hátulról belénk
prém városának képviselő-testülete hajtson egy-egy fi gyelmetlen sofőr. Fontos tudni azt is, hogy a tűzoltógépjárművek nagy súlyukból adódóan las-
1946 júniusában elfogadta Veszely sabban blokkolnak, majd lassabban is gyorsítanak újra fel, mint a személygépjárművek, így ezért se alkalmazzuk
Géza új laktanya építésére vonatko- a hirtelen fékezés vagy megállás módszerét. Útkereszteződésben először szintén nagyon alaposan nézzünk
zó terveit, azonban később a túl nagy szét, csak ezt követően fékezzünk. Autópálya, autóút leállósávján a megkülönböztető jelzést használó jármű
költségek miatt azt elvetették. közlekedhet, így annak minden esetben szabad utat kell biztosítani, arra a jogszabályban kifejtett járművökön
A tűzoltószertárnak bérelt épület kívül más jármű nem hajthat rá, s ugyanez igaz a buszsávra is. Útkereszteződésben a másik jármű érkezési
szűkössége és alkalmatlansága mi- irányától függetlenül elsőbbséget kell adni a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjár-
att vissza-visszatérő téma volt az új művek részére.
laktanya, amelyet aztán végül 1952- A szabályok nemcsak az autósokra, hanem a gyalogosokra is vonatkoznak. A rendeletben rögzített tény, hogy
1953-ban húztak fel a Dózsa György a gyalogosnak a járdán, ahol pedig járda nincs, ott a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton kell köz-
út 31. szám alatt, a hajdani városi lekednie. Csak abban az esetben használhatják az úttestet, amennyiben ezek
kőbánya területén. A földszinten ala- egyike sem áll rendelkezésre. A kijelölt gyalogosátkelőhelyen
kították ki az ügyeleti helyiséget és áthaladó járókelőnek a járművekkel szemben legtöbb
a különböző raktárakat. Eleinte öt esetben elsőbbsége van, azonban van egy nagyon
szerállással számoltak, azonban a fontos kivétel, amiről sokan szintén sokszor megfe-
80-as években újabb öt állással kibő- ledkeznek: a megkülönböztető jelzéseket használó
vítették. A tűzoltóság épületének első járművekkel szemben a gyalogos nem élvez elsőbb-
emeletén a városi parancsnokság séget! Ilyenkor köteles megállni az út szélén, vagy
irodái, egy tanterem, egy konyha, egy amennyiben már áthaladás közben tart, úgy felgyor-
étterem és egy közösségi terem volt, sítani tempóját és a lehető leghamarabb áthaladni.
a második emeletre pedig a megyei A legfontosabb azonban a folyamatos fi gyelem!
irodákat telepítették. A tűzoltóság Sajnos sok, a közlekedésben részt vevő embernek
északi oldalán egy tömlőszárító tor- jobban kellene fi gyelnie. Sokan ugyanis nem tulajdoní-
nyot alakítottak ki. tanak jelentőséget annak, ha szirénát hallanak a távolból,
Az 50-es évektől kezdve mind a és csak akkor veszik azt észre, hogy mögöttük megkülön-
technikai eszközökben, mind a tűz- böztető jelzést használó jármű halad, amikor az már fékezni
oltók felkészültségében gyökeres kényszerül. A helyes eljárás az, ha már akkor, amikor a távolból halljuk
változások következtek be: egyre a sziréna hangját, megpróbáljuk kideríteni, hogy honnan érkezik és vélhetőleg merre tart a tűzoltó-
több és modernebb tűzoltótechnikát autó. Ha mindezt időben észleljük, úgy jóval könnyebb utat engedni, és a baleseteket is megelőzzük.
alkalmaztak, valamint generációvál- Természetesen a szabályozás alól még maga a tűzoltóautó sofőrje sem kivétel, hiszen a megkülönböztető
tás is bekövetkezett abban az időben jelzést adó berendezéseket csakis abban az esetben szabad működtetni, ha az a feladat sürgős ellátása, a
– egyre több fiatalabb tűzoltó szolgált személy-, élet- és vagyonbiztonság érdekében szükséges, és a forgalmi viszonyok is indokolttá teszik. A tűz-
a veszprémi tűzoltóságon. oltójármű kizárólag a közlekedés többi résztvevőjének veszélyeztetése nélkül haladhat, piros lámpánál is csak
A kétszintes épület tetőtérrel is bővült akkor mehet át, ha a sofőr meggyőződött arról, hogy a többi jármű megállt és akadálytalanul tovább lehet haladni.
a kétezres évek elején, a műemlék épület Számára is megálljt parancsol a vasúti átjáró vagy a rendőr tilos jelzése, autópályán és autóúton pedig csak a
ezzel nyerte el jelenlegi formáját. forgalom megállítását követően van joga forgalommal szemben haladni.
Kép és szöveg: Csépányi- Barczi Petra Angyal Eszter tű. zászlós,
tű. hadnagy Nógrád megyei katasztrófavédelmi szóvivő