Page 31 - magazin-julius-augusztus
P. 31

29

         szél miatt átterjedt a száraz bozótos-  Mit tegyünk,
         ra és két utca házaira is. E tűzeset
         után  a  korábbiaknál  is  sürgetőbben
         fogalmazódott meg az új laktanyával   ha jön a tûzoltóautó?
         kapcsolatos igény. Egy polgármeste-
         ri irat alapján Bokrossy Jenő terveit   közúti közlekedés szabályairól szóló rendelet, vagyis a KRESZ egyértelműen előírja, hogy a megkülönböz-
         fogadták  el,  más  iratokban  pedig   tető jelzést használó járműveknek minden esetben haladéktalanul elsőbbséget kell biztosítani, szabaddá
         meghatározták  az  új  szertár  helyét   Akell tenni előttük az utat. A gyakorlatban azonban rengeteg fi gyelmetlen közlekedővel lehet találkozni, ezért
         is a Szeglethy utcában: „…a tűzoltó-  időről időre fontos tájékozódni a lényeges szabályokról. Annál is inkább, hiszen a híradásokban gyakran hall-
         szertárt a városháza alsó kapuja he-  hatunk olyan, tűzoltó-, mentő- és rendőrjárműveket ért szerencsétlen balesetekről, amelyek azért következtek
         lyén, a régi és új kávéslakások közt   be, mert a közlekedésben részt vevők közül valaki elmulasztotta az elsőbbséget megadni. A KRESZ ugyanis   KaTaSZTróFaVÉDELEM    2014. július-augusztus
         építi  meg,  a  legénységi  és  őrszo-  egyértelműen előírja, hogy a megkülönböztető jelzéseket, vagyis a villogó kék fényjelzést és szirénát haszná-
         bák,  valamint  a  parancsnoki  lakás   ló gépjárművek számára minden járművel, minden helyzetben elsőbbséget kell adni, e járművek akadálytalan
         és az őrszoba alatt 4lóra való istálló   továbbhaladását félrehúzódással vagy ha ez lehetséges, megállással kell lehetővé tenni. A megkülönböztető
         czéljaira a régi kávéslakás és fogda   jelzést használó gépjárművek sofőrjei azonban sajnos nagyon gyakran ennek ellenkezőjét tapasztalják.
         helyiségeket alakítja át…”.     Fontos szabály, hogy az ilyen fényjelzést használó, álló járművet megközelíteni, vagy mellette elhaladni csak
            A  második  világháború  során  a   fokozott óvatossággal szabad. A forgalomban haladó, megkülönböztető jelzést használó járművet megelőzni
         veszprémi tűzoltók Ausztriába mene-  tilos, sőt, kötelező megtartani a veszélyhelyzetet kizáró követési távolságot. Gyér forgalom esetén a külső sávba
         kültek, két fecskendőjüket a csendőr-  kell lehúzódni, míg nagy forgalom esetén a belső sáv bal szélére és a külső sáv jobb szélére kell húzódni, így
         ség  elkobozta.  A  háború  végeztével   biztosítva a szabad utat középen az ott áthaladó tűzoltó-, mentő- és rendőrautónak. Szintén nagyon fontos, hogy
         egy épületet béreltek szertárnak, mert   amennyiben ilyen helyzetbe kerülünk, soha ne lépjünk hirtelen a fékre, hiszen azzal a szirénázó járművet is
         a Szeglethy utcai laktanya teljesen le-  hirtelen fékezésre kényszerítjük. E helyett nézzünk szét és mérjük fel, hogy merre tudunk lehúzódni, indexeljünk,
         égett, azonban az új ingatlan nem volt   így is jelezve, hogy észleltük a megkülönböztető jelzést használó járművet, majd fokozatos fékezéssel húzódjunk
         alkalmas  a  szerek  tárolására.  Vesz-  le. A visszapillantó tükrök ilyenkor nagy segítséget nyújtanak, megelőzhetjük ugyanis azt is, hogy hátulról belénk
         prém  városának  képviselő-testülete   hajtson egy-egy fi gyelmetlen sofőr. Fontos tudni azt is, hogy a tűzoltógépjárművek nagy súlyukból adódóan las-
         1946  júniusában  elfogadta  Veszely   sabban blokkolnak, majd lassabban is gyorsítanak újra fel, mint a személygépjárművek, így ezért se alkalmazzuk
         Géza új laktanya építésére vonatko-  a hirtelen fékezés vagy megállás módszerét. Útkereszteződésben először szintén nagyon alaposan nézzünk
         zó terveit, azonban később a túl nagy   szét, csak ezt követően fékezzünk. Autópálya, autóút leállósávján a megkülönböztető jelzést használó jármű
         költségek miatt azt elvetették.  közlekedhet, így annak minden esetben szabad utat kell biztosítani, arra a jogszabályban kifejtett járművökön
            A  tűzoltószertárnak  bérelt  épület   kívül más jármű nem hajthat rá, s ugyanez igaz a buszsávra is. Útkereszteződésben a másik jármű érkezési
         szűkössége  és  alkalmatlansága  mi-  irányától függetlenül elsőbbséget kell adni a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjár-
         att  vissza-visszatérő  téma  volt  az  új   művek részére.
         laktanya, amelyet aztán végül 1952-  A szabályok nemcsak az autósokra, hanem a gyalogosokra is vonatkoznak. A rendeletben rögzített tény, hogy
         1953-ban húztak fel a Dózsa György   a gyalogosnak a járdán, ahol pedig járda nincs, ott a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton kell köz-
         út  31.  szám  alatt,  a  hajdani  városi   lekednie. Csak abban az esetben használhatják az úttestet, amennyiben ezek
         kőbánya területén. A földszinten ala-  egyike sem áll rendelkezésre. A kijelölt gyalogosátkelőhelyen
         kították  ki  az  ügyeleti  helyiséget  és   áthaladó  járókelőnek  a  járművekkel  szemben  legtöbb
         a  különböző  raktárakat.  Eleinte  öt   esetben  elsőbbsége  van,  azonban  van  egy  nagyon
         szerállással  számoltak,  azonban  a   fontos kivétel, amiről sokan szintén sokszor megfe-
         80-as években újabb öt állással kibő-  ledkeznek: a megkülönböztető jelzéseket használó
         vítették. A tűzoltóság épületének első   járművekkel szemben a gyalogos nem élvez elsőbb-
         emeletén  a  városi  parancsnokság   séget! Ilyenkor köteles megállni az út szélén, vagy
         irodái, egy tanterem, egy konyha, egy   amennyiben már áthaladás közben tart, úgy felgyor-
         étterem és egy közösségi terem volt,   sítani tempóját és a lehető leghamarabb áthaladni.
         a második emeletre pedig a megyei   A legfontosabb azonban a folyamatos fi gyelem!
         irodákat  telepítették.  A  tűzoltóság   Sajnos  sok,  a  közlekedésben  részt  vevő  embernek
         északi  oldalán  egy  tömlőszárító  tor-  jobban kellene fi gyelnie. Sokan ugyanis nem tulajdoní-
         nyot alakítottak ki.          tanak jelentőséget annak, ha szirénát hallanak a távolból,
            Az  50-es  évektől  kezdve  mind  a   és csak akkor veszik azt észre, hogy mögöttük megkülön-
         technikai  eszközökben,  mind  a  tűz-  böztető jelzést használó jármű halad, amikor az már fékezni
         oltók  felkészültségében  gyökeres   kényszerül. A helyes eljárás az, ha már akkor, amikor a távolból halljuk
         változások  következtek  be:  egyre   a sziréna hangját, megpróbáljuk kideríteni, hogy honnan érkezik és vélhetőleg merre tart a tűzoltó-
         több  és  modernebb  tűzoltótechnikát   autó. Ha mindezt időben észleljük, úgy jóval könnyebb utat engedni, és a baleseteket is megelőzzük.
         alkalmaztak,  valamint  generációvál-  Természetesen a szabályozás alól még maga a tűzoltóautó sofőrje sem kivétel, hiszen a megkülönböztető
         tás is bekövetkezett abban az időben   jelzést adó berendezéseket csakis abban az esetben szabad működtetni, ha az a feladat sürgős ellátása, a
         – egyre több fiatalabb tűzoltó szolgált   személy-, élet- és vagyonbiztonság érdekében szükséges, és a forgalmi viszonyok is indokolttá teszik. A tűz-
         a veszprémi tűzoltóságon.     oltójármű kizárólag a közlekedés többi résztvevőjének veszélyeztetése nélkül haladhat, piros lámpánál is csak
           A kétszintes épület tetőtérrel is bővült   akkor mehet át, ha a sofőr meggyőződött arról, hogy a többi jármű megállt és akadálytalanul tovább lehet haladni.
         a kétezres évek elején, a műemlék épület   Számára is megálljt parancsol a vasúti átjáró vagy a rendőr tilos jelzése, autópályán és autóúton pedig csak a
         ezzel nyerte el jelenlegi formáját.  forgalom megállítását követően van joga forgalommal szemben haladni.

          Kép és szöveg: Csépányi- Barczi Petra                                                 Angyal Eszter tű. zászlós,
                            tű. hadnagy                                            Nógrád megyei katasztrófavédelmi szóvivő
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36