Page 19 - magazin-julius-augusztus
P. 19

17


        Huszonnégy óra tûzközelben



        Lassan már egy éve annak, hogy elõször átléptem a katasztrófavédelem központi épületének kapuját, és ez idõ alatt
        újságíróként szinte minden napomat a tûzoltók körül töltöttem. Az elmúlt hónapok során, miközben a hõsök munkáját
        közvetítettem, a kezdeti kíváncsiságot csodálat, a munkamorált pedig hivatástudat váltotta fel. Elérkezett hát az ideje,
        hogy farkasszemet nézzek a valódi tûzoltó hivatással: beöltöztem és huszonnégy órára a budapesti katasztrófavédelmi

        mûveleti szolgálathoz költöztem. Ahol egy teljesen új világ várt rám…                                        KaTaSZTróFaVÉDELEM    2014. július-augusztus


               Maradandó  élmény  volt  hajnali
        fél  ötkor  felkelni  és  két  megpakolt  zsákot
        keresztülcipelni az ébredező városon, hogy
        hat  órára  a  Dologház  utcai  tűzoltóságra
        érjek.  Innen,  a  VIII.  kerületi  laktanyából
        vonul a budapesti káresetekhez a fővárosi
        katasztrófavédelmi  műveleti  szolgálat
        (KMSZ), így erre a különleges napra nekem
        is  ez  lett  az  otthonom.  A  szolgálatváltás
        minden  reggel  fél  hétkor  van,  így  mire
        lepakoltam  a  holmimat  és  mindenkivel
        váltottam  pár  szót,  már  kezdődött  is  a
        napunk. Mozgalmas huszonnégy óra vette
        kezdetét.
              Ahogyan a vonuló tűzoltóegységek
        és  a  műveletirányítók  esetében,  úgy  a
        KMSZ  esetében  is  három  csoport  váltja
        egymást  24/48-ban,  csoportonként  négy
        fővel. Aznap én voltam az „A” csoport ötödik
        tagja, a „jegyem” így az autó hátsó sorának
        közepére  „szólt”,  ahonnan  zavartalan
        nagytotálban  élvezhettem  a  kék  lámpás
        száguldást  a  belvárosi  forgalomban.  A
        műveleti szolgálat vonuló járműve egy piros színű Mercedes Vito, rajta   ahol riasztás híján adminisztrációs munkába kezdtek a „kollégák”. Eközben
        hatalmas,  citromsárga  csíkokkal  és  mással  összetéveszthetetlen  fehér   én igen jó ismeretséget kötöttem a nyolcadik kerületi kettes fecskendőre
        betűkkel. Első utunk már kora reggel Budafokra vitt, ahol a XXII. kerületi   beosztott egyik tűzoltóval, aki a nap folyamán bemutatta nekem az innen
        őrs reggeli váltását ellenőriztük háromnegyed nyolckor.  vonuló  járműveket  és  felszereléseiket.  Közelről  láthattam  a  feszítővágó
              A budafoki váltásellenőrzés után fél kilenc körül értünk vissza a   berendezést, a pedálvágót, a különböző méretű és nevű tömlőket, és azt is
        VIII. kerületbe. A laktanyában megejtett közös reggeli alatt megtudtam,   láthattam, hogyan zajlik a gyakorlatban egy ajtórács felfeszítése.
        hogy az épületen belül bármerre szabadon elnézhetek, hiszen ha riasztást     „Figyelem, riasztás! Figyelem, riasztás! Tűzesethez. KMSZ!” –
        kapunk, akkor az mindegyik helyiségben és mindegyik folyosón tisztán   háromnegyed egykor, amikor épp a pedálvágót nézegettem csuklóig olajos
        hallatszik, a riasztásra figyelmeztető lámpa pedig világít.  kézzel,  hangzott  fel  a  magasban  a  reggel  óta  várt  mondat.  Eldobtam  a
               A  reggeli  után  újabb  ellenőrzésre  indultunk,  ezúttal  az  újpesti   pedálvágót és rohantam az autónkhoz, ahol korábban már „csőre töltöttem” a
        tűzoltóságra. A kétszintes épület alsó szintjén, a felfelé nyíló garázsajtók   tűzoltó nadrágot és a csizmát. Belebújtam, nadrág fel, kabát fel, és már ugrás
        mögött  sorban  álltak  az  indulásra  kész  járművek,  felettük,  a  második   is be a hátsó üléssorra. A riasztástól számítva százhúsz másodpercünk van
        szinten találhatók a pihenőhelyiségek. A fenti folyosóról minden jármű közé   rá, hogy útnak induljunk az autóval a laktanyából, akár nappal van, akár
        egy körülbelül hét méter hosszú rúd fut lefelé, amin, mivel a filmvásznat   éjszaka, akár eszik az ember, akár fürdik. Mindegy. Nekünk aznap átlagban
        leszámítva most láttam ilyet először, muszáj volt nekem is lecsúsznom.   hetvenöt másodperc alatt sikerült elhagynunk a garázst.
        Miután kellően megégette szűz tenyeremet a vascső, a többiek kijelentették,       Tizennyolc  percen  át  száguldottunk,  kék  lámpával,  szirénázva,
        hogy a tűzoltók közti íratlan szabály szerint a rúdon csak azok csúszhatnak   keresztül a forgalomban, villamossínen, körforgalomban, egészen a XVIII.
        le, akik fel is tudnak rajta mászni, így kénytelen voltam égő tenyérrel, felfelé   kerület  szélére.  A  riasztási  lapon  kettes  fokozat  szerepelt:  a  külvárosi
        is bizonyítani. Aztán persze kiderült, hogy csak teszt volt az egész...  családi házak között a nagy melegben begyulladt a gaz, a lángok pedig
                Utunk  ezután  a  XIII.  kerületbe  vezetett,  újabb  ellenőrzésre.  Itt,  a   a házak felé tartottak. Ez volt az első nagyobb tűz, amit élőben láttam és
        Zsinór utcai laktanyában már tizenkét-tizenhárom méter hosszúak a rudak,   átéltem. Útközben felvettem a kesztyűket és a sisakot is, de még így is
        miközben átérhetetlenül vastagok, így meg sem próbáltam felmászni rajtuk.   majd’ kimarta a szemem a tömény füst. Pislogtam, vakartam, köhögtem,
        Igaz, lecsúszni sem. Ellenben bent állt a XIII. kerületi létraszer, ami egy nyolc   de mentem előre és követtem a többieket. Kérdésemre, hogy ezt hogy
        keréken guruló, majdnem negyven tonnás monstrum, amelynek a sofőrülése   lehet bírni, a háttérparancsnok csak annyit mondott: „bírni kell és kész.”
        egy magasságban kezdődik az ember fejével. Néhány percre elméláztam,   Neki is vörösen könnyezett a szeme.
        hogy milyen földöntúli élmény lehet egy ilyen géppel menni a forgalomban,     Kint voltunk több mint egy órát. A tüzet négy fecskendő húsznál
        kék lámpával, hangosan szirénázva, amikor mindegyik jármű utat ad neki...  is több tűzoltója, négy oldalról támadva oltotta el. Miután elaludt a tűz,
        11:00   Fél tizenkettő körül érkeztünk vissza a VIII. kerületi laktanyába,   a  szolgálat  parancsnoka  engem  kért  meg,  hogy  számoljam  össze  a
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24