Page 33 - katved-január
P. 33

31

        ség  illetékességi területén két járási önkéntes   ni és hátulról az autóba csapódott. Itt a műszaki
        mentőszervezet jött létre és tartott a másik há-  mentés után a veszélyes anyagot szállító teher-
        rommal azonos napon rendszerbeállító gyakorla-  gépkocsi ADR-ellenőrzését is végrehajtották.
        tot. A Koppány Mentőcsoport a Tamási járáshoz,   A második kárhelyszín szintén 86-os főút határ
        a  Kapos  Mentőcsoport  a  Dombóvári  járáshoz   menti szakasza volt, itt is több jármű ütközött, mert
        tartozik. A paksi katasztrófavédelmi kirendeltség   bár az arra járó autósok észlelték a másik balese-
        illetékességi területén a Pax Mentőcsoport kezd-  tet, lassítani is kezdtek, egyikük azonban megcsú-
        te meg a munkát. A mentőcsoportok mindegyike   szott és az úton keresztbe fordult, majd ütközött
        a gyakorlat befejezésekor ünnepélyes esküt tett.  egy vele azonos irányba haladó másik autóval. A           KATASZTRÓFAVÉDELEM    2014. január
                                           karambol következtében egy ember a gépkocsiba
                                   Boros Brigitta tű. főhadnagy   szorult. A műszaki mentés után kiemelték a sérül-
                                           tet, ezt a szlovén mentőegységek hajtották végre.
                                             A kialakult helyzet kezelésére a nemzetközi
                                Vas        együttműködés keretében szlovén mentőerők is
          Magyar – Szlovén mentési gyakorlat  jöttek segíteni, munkájuk koordinálására helyszíni
                                           vezetési törzs felállítását rendelte el az országos
        December tizennyolcadikán a Magyar-Szlovén   katasztrófavédelmi  főigazgató.  Az  együttműkö-
        Katasztrófavédelmi  Állandó  Vegyes  Bizottság   dés érdekében szlovén delegáltat küldött a szlo-
        2013-ra szóló munkatervének, továbbá a „Ment-  vén katasztrófavédelem is. A külföldi állományt a
        sünk Együtt” SI – HU együttműködési program   rendőrség vezette fel a határtól. Így az első fel-  Régió Közbiztonságáért díjat. A Balaton Fejlesz-
        keretén belül a szlovén és a magyar katasztró-  adat tehát a gyakorlat során a vezetési törzs felál-  tési  Tanács  a  díjat  2003-ban  alapította,  azóta
        favédelmi szervek közös védelmi és mentési   lítása és üzemeltetése volt. A feladatot a Vas Me-  minden évben ezzel ismerik el az idegenforgal-
        gyakorlatot  tartottak.  A  fő  cél  az  volt,  hogy  a   gyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság állománya   mi szezonban kiemelkedő teljesítményt nyújtó,
        magyar  és  szlovén  erők  komplex  mentési  és   és a szlovén megerősítő egység hajtotta végre.  közbiztonsági területen dolgozókat. Az immár
        lakosságvédelmi feladatokat hajtsanak végre,   Az érintett buszon a feltételezés szerint diákok   hagyományos díjat évente egy alkalommal, az
        együttműködve a téli időjárás során bekövetke-  utaztak, akik az iskolai szünetben a térség üze-  idegenforgalmi  szezon  zárását  követően  ítéli
        zett balesetek felszámolásában résztvevő társ-   meiben végeztek diákmunkát, de a baleset miatt   oda a Balaton Fejlesztési Tanács Közbiztonsági
        és közreműködő szervezetekkel.     nem tudtak eljutni az iskolájukba. A sérült diákokat   Testület Díj Bizottsága.
           A Vas Megyei Katasztrófavédelmi Igazgató-  az Országos Mentőszolgálat egységei kórházba   Az idén Gyalog László tűzoltó százados,
        ság és helyi szervei mellett a gyakorlaton részt   szállították, azonban a sértetlen tanulókat valahol   tűzoltóparancsnok is a díjazottak között sze-
        vett a szlovén mentőerők csapata, a Körmendi   ideiglenesen el kellett helyezni, mert továbbutazá-  repel.  Az  elmúlt  évek  során  Keszthely  és
        Rendőrkapitányság,  a  LE-KO  Rescue  Műszaki   suk nem volt megoldott. A vezetési törzs feladata   környéke  tűzbiztonságát  szervezte,  vezet-
        Mentők, a Magyar Közút Nonprofi t Zrt. Körmendi   volt tehát, hogy ideiglenes melegedőhely kialakí-  te. A kiemelt tüzeknél a helyszínen a tűzol-
        Üzemmérnöksége, az Országos Mentőszolgálat   tásáról és annak üzemeletetéséről gondoskodjék.  tás  irányításában,  valamint  a  munka  fi zikai
        Körmendi  Mentőállomása,                           A  gyakorlat értékelése   részében történt szerepvállalásával méltó
        a Magyar Vörös-                                         szerint a részve-  példát mutatott a beosztotti állománynak,
        k e r e s z t                                               vők  maxi-  az  önkéntes  erőknek.  Vonulós  tűzoltóként  a
                                                                              Kis-Balaton nádasaiban keletkezett tüzeknél
                                                                              megszámlálhatatlan  alkalommal  ment  elől,
                                                                              majd szolgálatparancsnokként, később tűzol-
                                                                              tóparancsnokként jelölte ki a beavatkozó állo-
                                                                              mány felállítási helyeit, szervezte a szomszéd
                                                                              megyében  az  önkéntes  erők  munkálatait.
                                                                              Kishajóvezetőként  az  állomány  vízi  kiképzé-
                                                                              sét végezte, több vitorlásversenyen mentett
                                                                              már hajókat, de részt vett jégről mentésekben
                                                                              is, illetve segítette a Kis-Balatonon lezuhant
                                                                              hőlégballon  keresését.  Többször  koordinál-
                                                                              ta  Balatonban  eltűnt  személyek  keresését,
        K ö r-                                                        málisan   a vízi kutatásban személyesen is részt vett.
        mendi tago-                                               együttműköd-  A százados közel húsz éve vállal tevőleges
        zata, a Körmendi Pol-                                ve, gyorsan és  haté-  szerepet  a  Balaton  régió  közbiztonságában
        gárőr Egyesület, a Körmendi Járási         konyan hajtották végre az elgondolt   civilként és hivatásosként egyaránt.
        Hivatal és Körmend város Önkormányzata.  komplex védelmi és mentési gyakorlatot.  Gyalog László 2000. augusztus tizenhato-
        Az első kárhelyszín feltételezése szerint az or-                      dika  óta  dolgozik  a  keszthelyi  tűzoltóságon,
        szág nyugati részén kialakult havazást erős ónos   Kép és szöveg: Kiss Norbert tűzoltó hadnagy  akkor  még  beosztott  tűzoltóként  vonult.  Vé-
        esőzés váltotta fel, a korábban a hótól megtisztí-                    gigjárta  a  ranglétrát,  2007-től  szolgálatpa-
        tott útfelületek is teljesen járhatatlanná váltak. A                  rancsnok-helyettes,  majd  2009.  augusztus
        86-os főúton Szlovénia és Magyarország határ              Zala        elsejétől  szolgálatparancsnokként  dolgozott.
        menti szakaszán tömeges közlekedési baleset   Díjat kapott a keszthelyi   Több mint egy évtizedes szakmai tapaszta-
        következett be: a csúszós úton egy autó a vele   tûzoltóparancsnok    lata és kiváló munkája elismeréseként 2012.
        szemben  közlekedő  tartályos  tehergépkocsinak                       április  elsejétől  kinevezték  tűzoltóparancs-
        ütközött és becsúszott annak első tengelye alá.   December tizenharmadikán vehette át Gyalog   noknak.
        A személygépkocsi mögött egy utasokat szállító   László  tű.  százados,  a  keszthelyi  hivatásos
        busz közlekedett, amely már nem tudott megáll-  tűzoltó-parancsnokság parancsnoka a Balaton   Farkas Diána tű. hadnagy
   28   29   30   31   32   33   34   35   36