Page 31 - katved-január
P. 31

29

        védelmi szervezetek mozgósításának  sza-
        bályaival ismerkedhettek meg az érintettek.
        Részletes tájékoztatást kaptak a lakhelyükön
        beazonosított veszélyeztető hatásokról, vala-
        mint a szervezet előtt álló további feladatokról.
        A rendszer létjogosultságát mi sem bizonyítja
        jobban, mint a dunai árvízi védekezés során
        mutatott példaértékű összefogás.
                                                                                                                    KATASZTRÓFAVÉDELEM    2014. január
                        Madai Petra tű. hadnagy
                              megyei szóvivő
                                             Fotó: Heves MKI, Eger HTP


                          Heves
            Nagyszabású gyakorlat Egerben

        Együttműködési  gyakorlatot  tartott  decem-  Halálos kimenetelû
        ber negyedikén Egerben a Heves Megyei     szén-monoxid-mérgezés       igazgatóságok igazgatóhelyettesei, főfelügye-
        Katasztrófavédelmi Igazgatóság a katasztró-                           lői,  a  katasztrófavédelmi  műveleti  szolgálat,
        favédelem, a rendőrség és a mentők részvé-  Zuhanyzás közben lett rosszul egy tizenhárom   a tatabányai katasztrófavédelmi kirendeltség
        telével. A gyakorlat célja a műszaki mentés-  éves kislány Egerben december tizenötödikén   vezetője, a Magyar Közút Nonprofi t Zrt., Komá-
        ben részt vevő társ- és rendvédelmi szervek   délután. A mentők azonnal kimentették a sérültet a   rom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság,
        együttműködésének  és  felkészültségének   fürdőszobából, a tűzoltók pedig méréseket végez-  a Bicskei és a Komáromi Autópálya Mérnök-
        hatékonyabbá tétele volt, kiemelt fi gyelemmel   tek, első alkalommal azonban a műszerek nem   séggel együtt egyeztető értekezletet tartott. A
        a lakosság védelmére. A gyakorlat feltétele-  mutatták ki a szén-monoxid jelenlétét. Az épületet   Bicskei Autópálya Mérnökségen megrendezett
        zésének  alapja  egy  korábbi,  Csongrád  me-  átszellőztették, hiszen feltételezték, hogy a veszé-  találkozó központi témája az autópálya, a fő- és
        gyei tömegbaleset volt, amikor egy veszélyes   lyes gáz a levegőben van. A kéményseprő-ipari   mellékutak síkosságmentesítése, valamint egy
        anyagot szállító kamion a határ közelében   közszolgáltató szakemberei végül életveszélyes-  lehetséges káreset, vagy elakadt kamion kap-
        várakozó autók közül többet is letarolt.   nek minősítették a gázkészüléket, mert a párael-  csán a mentés, illetve a forgalom irányításának
           A feltételezés alapján Egerben, a Kistályai   szívó és a gázvízmelegítő együttes üzemelésekor   gyors és hatékony kezelése volt. A résztvevők
        úton egy veszélyes árut szállító kamion ösz-  már nagy mennyiségben érzékelték a szén-mon-  kiemelték a precíz és pontos információáramlás,
        szeütközött egy gyermekeket szállító kis-  oxidot a levegőben. A lakásban hárman laktak,   valamint a szoros kapcsolattartás fontosságát.
        busszal. (A gyakorlaton olyan gyerekek   két embert szomszédoknál kellett elhelyezni. A   Szót ejtettek arról, mennyire fontos, hogy az au-
        alakították a sérülteket, akik a katasztrófavé-  kislányt a mentőszolgálat súlyos szén-monoxid-  tópálya mindkét oldalán egyszerre kezdődjön a
        delemhez jelentkeztek közösségi szolgálatra,   mérgezéssel szállította kórházban, azonban életét   mentesítés, ezáltal könnyebb a terelés is.
        a most terepen töltött órák beleszámítanak a   a szakszerű kezelés sem tudta megmenteni.   Az igazgatóság – együttműködve a társzer-
        közösségi szolgálatukba.) A hirtelen fékezés                          vekkel  –  működési  és  illetékességi  területét
        miatt a kamionba hátulról egy személyautó          Antal Erika tű. főhadnagy  nézve az autópálya mindkét oldalára készített
        belerohant, az abban utazók a helyszínen                              egy térképet, amelyre kilométerszelvények,
        életüket vesztették (az áldozatokat két fabábu                        alul-felüljárók,  működési-illetékességi  terüle-
        imitálta). A balesetben a kamion és a kisbusz         Komárom-Esztergom  tek, emelkedők, lejtők, hóátfúvási lehetőségek
        vezetője  könnyebben  megsérült,  a  kisbusz-  Kockázati helyszínek bejárása az M1-es   és a megye határok kerültek fel.
        ban utazó tanulók beszorultak a roncsba. Az    autópályán               Az  egyeztetés  után  a  résztvevők  megte-
        egri  hivatásos  tűzoltókon  kívül  a  gyakorlat                      kintették a bicskei és komáromi diszpécser-
        helyszínére vonult a katasztrófavédelmi mobil   December  huszadikán  a  Komárom-Eszter-  központot, ahol a mérnökség vezetője röviden
        labor is, mivel veszélyes anyag jelenlétében   gom, a Fejér és a Győr-Moson-Sopron megyei   összefoglalta, hogy az adatbázisokból milyen
        kellett beavatkozni.
           A tűzoltók kiérkezéséig a rendőrök lezár-
        ták az útszakaszt, a mentők pedig kimentet-
        ték a mikrobuszból a mozdítható sérülteket.
        A  tűzoltók  a  legmagasabb  védelmi  szintű
        védőruhát öltötték magukra, majd a beszorult
        gyermekeket  a  mentőszolgálattal  közösen
        kimentették  a  járműből.  Ezután  a  veszélyes
        anyagok  azonosítását  kellett  elvégezni.  Ki-
        derült, hogy gyantaoldattal, etil-acetáttal és
        izoforon-diizocianáttal  van  dolguk  a  tűzol-
        tóknak. A jármű és a rakomány átvizsgálása
        után kiderült, hogy az anyag nem szivárgott
        és nem is került ki a környezetbe, így lakos-
        ságvédelmi intézkedésekre nem volt szükség.
           A gyakorlatot a tűzoltósági és az iparbiz-
        tonsági főfelügyelő megfelelőre értékelte.
 Fotó: Debrecen KVK
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36