Page 31 - katved-január
P. 31
29
védelmi szervezetek mozgósításának sza-
bályaival ismerkedhettek meg az érintettek.
Részletes tájékoztatást kaptak a lakhelyükön
beazonosított veszélyeztető hatásokról, vala-
mint a szervezet előtt álló további feladatokról.
A rendszer létjogosultságát mi sem bizonyítja
jobban, mint a dunai árvízi védekezés során
mutatott példaértékű összefogás.
KATASZTRÓFAVÉDELEM 2014. január
Madai Petra tű. hadnagy
megyei szóvivő
Fotó: Heves MKI, Eger HTP
Heves
Nagyszabású gyakorlat Egerben
Együttműködési gyakorlatot tartott decem- Halálos kimenetelû
ber negyedikén Egerben a Heves Megyei szén-monoxid-mérgezés igazgatóságok igazgatóhelyettesei, főfelügye-
Katasztrófavédelmi Igazgatóság a katasztró- lői, a katasztrófavédelmi műveleti szolgálat,
favédelem, a rendőrség és a mentők részvé- Zuhanyzás közben lett rosszul egy tizenhárom a tatabányai katasztrófavédelmi kirendeltség
telével. A gyakorlat célja a műszaki mentés- éves kislány Egerben december tizenötödikén vezetője, a Magyar Közút Nonprofi t Zrt., Komá-
ben részt vevő társ- és rendvédelmi szervek délután. A mentők azonnal kimentették a sérültet a rom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság,
együttműködésének és felkészültségének fürdőszobából, a tűzoltók pedig méréseket végez- a Bicskei és a Komáromi Autópálya Mérnök-
hatékonyabbá tétele volt, kiemelt fi gyelemmel tek, első alkalommal azonban a műszerek nem séggel együtt egyeztető értekezletet tartott. A
a lakosság védelmére. A gyakorlat feltétele- mutatták ki a szén-monoxid jelenlétét. Az épületet Bicskei Autópálya Mérnökségen megrendezett
zésének alapja egy korábbi, Csongrád me- átszellőztették, hiszen feltételezték, hogy a veszé- találkozó központi témája az autópálya, a fő- és
gyei tömegbaleset volt, amikor egy veszélyes lyes gáz a levegőben van. A kéményseprő-ipari mellékutak síkosságmentesítése, valamint egy
anyagot szállító kamion a határ közelében közszolgáltató szakemberei végül életveszélyes- lehetséges káreset, vagy elakadt kamion kap-
várakozó autók közül többet is letarolt. nek minősítették a gázkészüléket, mert a párael- csán a mentés, illetve a forgalom irányításának
A feltételezés alapján Egerben, a Kistályai szívó és a gázvízmelegítő együttes üzemelésekor gyors és hatékony kezelése volt. A résztvevők
úton egy veszélyes árut szállító kamion ösz- már nagy mennyiségben érzékelték a szén-mon- kiemelték a precíz és pontos információáramlás,
szeütközött egy gyermekeket szállító kis- oxidot a levegőben. A lakásban hárman laktak, valamint a szoros kapcsolattartás fontosságát.
busszal. (A gyakorlaton olyan gyerekek két embert szomszédoknál kellett elhelyezni. A Szót ejtettek arról, mennyire fontos, hogy az au-
alakították a sérülteket, akik a katasztrófavé- kislányt a mentőszolgálat súlyos szén-monoxid- tópálya mindkét oldalán egyszerre kezdődjön a
delemhez jelentkeztek közösségi szolgálatra, mérgezéssel szállította kórházban, azonban életét mentesítés, ezáltal könnyebb a terelés is.
a most terepen töltött órák beleszámítanak a a szakszerű kezelés sem tudta megmenteni. Az igazgatóság – együttműködve a társzer-
közösségi szolgálatukba.) A hirtelen fékezés vekkel – működési és illetékességi területét
miatt a kamionba hátulról egy személyautó Antal Erika tű. főhadnagy nézve az autópálya mindkét oldalára készített
belerohant, az abban utazók a helyszínen egy térképet, amelyre kilométerszelvények,
életüket vesztették (az áldozatokat két fabábu alul-felüljárók, működési-illetékességi terüle-
imitálta). A balesetben a kamion és a kisbusz Komárom-Esztergom tek, emelkedők, lejtők, hóátfúvási lehetőségek
vezetője könnyebben megsérült, a kisbusz- Kockázati helyszínek bejárása az M1-es és a megye határok kerültek fel.
ban utazó tanulók beszorultak a roncsba. Az autópályán Az egyeztetés után a résztvevők megte-
egri hivatásos tűzoltókon kívül a gyakorlat kintették a bicskei és komáromi diszpécser-
helyszínére vonult a katasztrófavédelmi mobil December huszadikán a Komárom-Eszter- központot, ahol a mérnökség vezetője röviden
labor is, mivel veszélyes anyag jelenlétében gom, a Fejér és a Győr-Moson-Sopron megyei összefoglalta, hogy az adatbázisokból milyen
kellett beavatkozni.
A tűzoltók kiérkezéséig a rendőrök lezár-
ták az útszakaszt, a mentők pedig kimentet-
ték a mikrobuszból a mozdítható sérülteket.
A tűzoltók a legmagasabb védelmi szintű
védőruhát öltötték magukra, majd a beszorult
gyermekeket a mentőszolgálattal közösen
kimentették a járműből. Ezután a veszélyes
anyagok azonosítását kellett elvégezni. Ki-
derült, hogy gyantaoldattal, etil-acetáttal és
izoforon-diizocianáttal van dolguk a tűzol-
tóknak. A jármű és a rakomány átvizsgálása
után kiderült, hogy az anyag nem szivárgott
és nem is került ki a környezetbe, így lakos-
ságvédelmi intézkedésekre nem volt szükség.
A gyakorlatot a tűzoltósági és az iparbiz-
tonsági főfelügyelő megfelelőre értékelte.
Fotó: Debrecen KVK