Page 13 - katved-december
P. 13

11
                                                                                                                  11
        8-10  százalékban  találnak  szabálytalanságot  az
        ellenőrök, a rátának nem szabadna százalékos-
        nak, legfeljebb csak ezrelékesnek lennie. A vasúti
        fuvarozás esetében a kontrollok 3-4 százalékában
        bukkannak  szabálytalanságra  az  iparbiztonsági
        szakemberek, a vízi szállítás esetében ez az arány
        5-6 százalékos. Ezek a számok magasak, hang-
        súlyozta Kossa György, ezért a cél mindenképpen
        az, hogy a fuvarozók megszokják: Magyarorszá-
        gon szigorú felügyelet és ellenőrzés alatt van a                                                             KATASZTRÓFAVÉDELEM    2013. november KATASZTRÓFAVÉDELEM    2013. november
        veszélyesáru-szállítás. Nyilván csodák nincsenek,
        nem várható, hogy egyik napról a másikra javuljon
        a statisztika, de egy hatékony és erős hatóság el
        tudja érni ezt a célt. Ma már közúton sem egyszerű
        kikerülni az ellenőröket, mert például az elektro-
        nikus útdíj bevezetése után a katasztrófavédelem   ra is jelentős kihívást jelentett az eset. Az egy igen   nem tartottak-e be, netán technológiai, műszaki
        kezdeményezte, hogy a veszélyes árut szállító jár-  komoly helyzet volt, mondta Kossa György, a for-  probléma lépett-e fel. Az eljárások minden eset-
        műveket az iparbiztonsági hatóság is „láthassa”. És   galmat le kellett állítani, de a szituáció azt már nem   ben addig tartanak, amíg az okokat fel nem tárják,
        nyilván, aki nincs benne a rendszerben és mégis   engedte meg, hogy adott helyszínen átfejtsék az   hiszen nem lehet egy veszélyes üzemet úgy biz-
        megjelenik  veszélyesáru-fuvarozóként,  akkor  ott   anyagot, ráadásul nem is egy, hanem két vasúti   tonságosan működtetni, hogy nem találták meg a
        alapvetően  szabálytalan  valami,  ellenőrzés  alá   tartály szivárgott abból a vonatszerelvényből.   problémát, és azt az üzem nem orvosolta.
        kell vonni. A tábornok úgy gondolja, egyre-másra   Az idén nem kevés tennivalót jelentett a júniusi   Az országos iparbiztonsági főfelügyelő beszélt
        záródnak be a kiskapuk, ezt mutatják a számok is,   dunai árvíz az iparbiztonságban dolgozóknak is,   arról  is,  hogy  a  veszélyes  üzemekkel  kapcsolat-
        hiszen a sok feltárt szabálytalanság azt jelenti, a   annál is inkább, mert az operatív törzset a főigaz-  ban előbb-utóbb jogszabályi úton is kezelni kell az
        cégek nem tudják kikerülni az ellenőröket.   gatóságon javarészt Kossa György irányította. Így   urbanizációból fakadó problémákat. A települések
           A veszélyes üzemeknél az interjú készítéséig   rálátása  volt  a  teljes  árvízi  védekezésre,  annak   terjeszkedésével a lakóövezetek egyre inkább kör-
        több mint 430 ellenőrzés zajlott. Márpedig ez nagy   szervezésére és irányítására is. A nagyüzemek   beveszik az ilyen üzemeket is. Kossa György emlé-
        szám, ha fi gyelembe vesszük, hogy egy üzem el-  általában  vízfolyások  mellé  települnek,  éppen   keztetett arra, hogy a hatóság által kijelölt veszélyes-
        lenőrzése nem egy napig tart és nem egy ember   ezért az üzembiztonsági jelentésüknek tartalmaz-  ségi övezeteken belüli fejlesztések engedélyezése
        hajtja  végre.  A  veszélyes  áruk  közúti  szállítását   nia kell árvízre vonatkozó részeket is, az azokban   az önkormányzatok rendkívül nagy felelőssége, leg-
        ebben az évben eddig csaknem 29 ezerszer ellen-  foglaltakat gyakorolni is kell. Az árvízkor ezeket az   főképpen pedig feladata. Ezt pedig végre kell hajtani,
        őrizték, több mint 17 és félezer vasúti kocsit vontak   üzemeket be is kellett védeni. A nyári áradás több   ebben a kérdésben nincs helye engedékenységnek,
        kontroll alá, de az ellenőrzött vízi járművek száma   mint hatvan üzemet érintett, mindegyiket egyen-  a lakosság biztonsága nem szenvedhet csorbát.
        is  meghaladja  a  kétezret.  Átlagosan  kéthavonta   ként  ellenőrizni  is  kellett,  hogy  valóban  védet-  A jelenleg terítéken lévő feladatokról szólva a
        vannak országos akciók, emellett azonban helyi   tek-e az árvíz ellen. A komáromi Közép-Európai   tábornok beszélt az energetikai szektor létfontos-
        és régiós összehangolt ellenőrzésekre is számíta-  Gázlefejtő Állomást például ki kellett üríteni, mert   ságú  elemeinek  kijelöléséről,  illetve  a  hulladék-
        ni kell. A létfontosságú rendszerelemek területén,   biztosra vehető volt, hogy víz alá kerül. Ilyenkor   szállítással összefüggő teendőkről. Mint mondta,
        például  az energiaszektorban,  a közlekedésben,   biztonsági okokból lefejtik és elszállítják az ottani   utóbbiért  ágazati  szinten  a  Vidékfejlesztési  Mi-
        az infokommunikációban és a vízi szektorban is   tartályokban  található  gázt,  de  ettől  függetlenül   nisztérium a felelős, a katasztrófavédelemnek két
               „
        számos olyan esemény következett be, amelynél   magát az objektumot, az abban lévő drága be-  feladata van az ügyben. Az egyik, hogy amennyi-
                                                                              ben a szolgáltatás megszűnik és az önkormány-
                     A jelenlegi feladatok közül a tábornok                   zat nem tudott sikeres közbeszerzést lefolytatni,
                                                                              azért,  hogy  ne  legyen  egészségügyi  kockázat,
          kiemelte az energetikai szektor létfontosságú                       a  katasztrófavédelem  mint  hatóság,  kijelöléssel
                                              összefüggő teendőket.„          élhet.  Vagyis  kijelöli  azt  a  szolgáltatót,  amelyik
                       elemeit, illetve a hulladékszállítással
                                                                              kilenc  plusz  három  hónapig  a  hulladékszállítást
                                                                              ideiglenes ellátással elvégzi. A másik, hogy egyéb
                                                                              megoldás híján, közegészségügyi krízishelyzetet
                                                                              megelőzendő, szükségintézkedést hajtathat vég-
        az iparbiztonsági szakembereknek valamilyen in-  rendezéseket védeni kellett. Ezen kívül a Duna   re, ez az úgynevezett szükségellátás koordinálá-
        tézkedést meg kellett tenniük. Vagyis egyre inkább   mellett különböző technológiájú üzemek vannak,   sa. Ugyanakkor, hangsúlyozta a főfelügyelő, nem
        „láthatóvá válnak” azok az események, amelyek   a  bioetanolt  gyártótól  kezdve  az  olajfi nomítóig   a katasztrófavédelem feladata a hulladékszállítás
        már valamilyen intézkedést követelnek az iparbiz-  sokféle.  Az  iparbiztonsági  szakemberek  a  folyó   generális felügyelete. Emlékeztetett arra, hogy a
        tonsági hatóságtól.                mellett lévő valamennyi, a SEVESO II. Irányelv   hulladékgazdálkodási törvény változásakor egyes
           A közelmúltban például az abasári vízellátás-  hatálya alá tartozó üzemet ellenőrizték. Ugyanak-  szolgáltatók éltek azzal a lehetőséggel, hogy jog-
        ban bekövetkezett fennakadás adott feladatot, de   kor nemcsak az árvízre kell felkészülni, tette hozzá   szerűen felmondhatták az önkormányzattal kötött
        a jászladányi lépfenés eset is olyan, amivel nem   a tábornok, hanem például a nagy hidegre is, hi-  közszolgáltatási szerződést. Eddig a katasztrófa-
        találkozik minden nap a szakterület. A történetek   szen a nagy üzemekben általában csővezetékek   védelemnek csak néhány esetben kellett kijelölés-
        közül ki lehet emelni még a Komárom-Esztergom   bonyolult hálózata található, amelyek sérülhetnek   sel élnie, tömegesen még nem, de majd kiderül,
        megyei gázszivárgást, amikor vasúti kocsiból ve-  a nagy hidegben. Tulajdonképpen folyamatos el-  mi lesz jövőre. Az önkormányzatok felelős gondol-
        szélyes anyag szabadult ki és csak egy hajszálon   lenőrzésre, felügyelet alatt tartásra van szükség.   kodásúak, és remélhetőleg ez így van a szolgálta-
        múlt, hogy nem robbant fel a szállítmány. Itt meg   A szakemberek egyébként minden eseményt ki-  tóknál is, fogalmazott Kossa György.
        kellett  találni  a  megfelelő  műszaki  megoldást,   vizsgálnak, elemeznek, kutatják egyebek mellett
        mert még a vasútbiztonsági szakemberek számá-  azt, hogy emberi mulasztás történt-e, jogszabályt                Galántai Judit
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18