Page 12 - katved-december
P. 12
10
10 „A feladat rendkívül sokrétû,
A HÓNAP BEAVATKOZÁSAI A HÓNAP BEAVATKOZÁSAI de a szakterület országosan létrejött”
A téma szerteágazó mivolta miatt az iparbiz-
Az iparbiztonsági szakterület létrehozásáról, a várható feladatokról kö-
tonsági szakterületnek specialistákra, különleges
rülbelül másfél évvel ezelôtt beszélgettünk Kossa György tû. dandártábor-
szaktudással rendelkező munkatársakra van
nokkal, országos iparbiztonsági fôfelügyelôvel. Azóta az iparbiztonságban
szüksége, olyanokra, akik megfelelő módon be
dolgozó kollégák nemcsak a helyüket találták meg, hanem megtanultak
élni a hatóság adta jogosítványokkal, számtalan alkalommal bizonyították
esetleg bekövetkező dominóhatás elkerülése, plá-
a szervezet létjogosultságát, szükségességét. A következô írás az elôzô in-
ne megállítása érdekében, és így a hatóság mind-
addig koordinálni tudja a gazdálkodó szervezet és
terjú óta eltelt idôszak történéseit igyekszik nagyvonalakban bemutatni. tudnak avatkozni egy-egy konkrét esetben az
az állami szervek működését, míg helyre nem áll a
normál helyzet. Ez fontos és a magyar jogrendben
z iparbiztonsági munka – veszélyes üze- azonosít: energia, közlekedés, agrárgazdaság, új momentum. A kollégák a hatósági munkájuk
mek és veszélyesáru-szállítás felügyelete, egészségügy, pénzügy, ipar, infokommunikációs során vizsgálják a kockázatokat is, ehhez meg-
Avalamint a kritikusinfrastruktúra-elemek technológiák, víz, jogrend-kormányzat, közbiz- felelő szoftverek, modellező alkalmazások állnak
beazonosítása és felügyelet alatt tartása – meg- tonság-védelem. Minden szektor esetében ké- rendelkezésre. A különleges tudású kollégák
kezdése számos jogszabály változásához veze- szülnie kell kormányrendeletnek, az energetikáé egyébként megvannak, mondta az országos főfe-
tett, a katasztrófavédelmi törvény megalkotása meg is született, januárban hatályba is lép és lügyelő, a vegyészmérnöktől kezdve az informa-
több mint kétszázhetven jogszabály módosítását megkezdődik a létfontosságú rendszerelemek tikuson át a villamos-, valamint környezetvédelmi
hozta magával, ezek közül meghaladta a két- beazonosítása, kijelölése. Ezzel kapcsolatban mérnökig sokféle szaktudású munkatárs dolgozik
százat azok száma, amelyek kimondottan az komoly feladatok kerültek a katasztrófavédelem- a szakterületen. Mivel azonban az ipar gyorsan
iparbiztonság miatt változtak. Egyes közlekedési hez, hiszen egyrészt szakhatóságként működik változik, gyorsan változnak a technológiák is, a
hatóságok mindig csak kvázi követésben vannak,
ezért folyamatosan tanulni kell, nemcsak iskola-
padban, hanem az érintett üzemekben is.
A hatósági eljárások száma beszédes, tette
hozzá a tábornok, tavaly áprilistól számolva az
iparbiztonságnak hetvenhétezer hatósági ügye
volt, körülbelül ezerötszáz büntetőeljárást kellett
indítaniuk, indíttatniuk, és a büntetési tételek is je-
lentősek voltak: 2012 második félévében 170-180
millió forintra rúgtak összesen. Idén az első félév-
ben a hatóság megközelítőleg kétszázmillió forint-
nyi bírságot szabott ki, év végéig ez az összeg el-
érheti a négyszázmilliót. A másodfokról bíróságra
került ügyek mindegyikében a hatóságnak adtak
igazat, ami azt jelenti, hogy az állomány jól felké-
szült, határozataik megalapozottak.
Fotó: Kasza Anett tű. fhdgy. - Baranya MKI tábornok, hogy az iparbiztonsági hatóság felállt,
Összességében elmondható, jelentette ki a
felkészült a feladataira. Jelenleg a műszaki-tech-
nikai háttereket alakítják ki, technikai fejlesztések
zajlanak, létrejött az Iparbiztonsági Információs
Központ, ahol valamennyi tevékenység nyomon
követhető. Hadrendbe álltak a katasztrófavédelmi
jogszabályok, de a létfontosságú rendszerek és a szervezet, másrészről ellenőrző hatóság is, mobil laborok, amelyek vegyi, biológiai, nukleáris
létesítmények azonosításáról, kijelöléséről és vé- harmadrészt nyilvántartó hatósági feladatai is és radiológiai felderítést tudnak végezni, amivel
delméről szóló törvény létrejötte is részben ennek vannak, negyedrészt pedig supervisor hatósági nemcsak a lakosságot, hanem a beavatkozó állo-
köszönhető. A katasztrófavédelem iparbiztonsági funkciókat is ellát. Mindezeken túl az iparbizton- mányt is védik. Arra nagy szükség volt, tette hozzá
szakterülete volt ugyanis a kezdeményező, mert sági szakterület hálózatbiztonsági feladatokat a főfelügyelő, hogy a veszélyhelyzeti felderítés jár-
bár hiányzott a leánykori nevén kritikus infrastruk- végez a kijelölt rendszereknél, hiszen manapság műveit, felszereléseit lecseréljék, hiszen rengeteg
túravédelmére hivatott szabályozás, az elmúlt nem mindegy, mennyire támadhatóak, mennyire veszélyes áru mozog: évente közúton 25-30, vas-
két évtizedben mindenki csak beszélt arról, hogy sérülékenyek az ilyen rendszerek, és elengedhe- úton 30, vízi úton 6-8, és légi úton is 8 millió tonna
szükség lenne egy ilyen jogszabályra – kezdte tetlen, hogy megfelelő védelem alatt is legyenek. veszélyes anyagot szállítanak. Csak Magyaror-
a szakterület helyzetének értékelését Kossa Ez egy egészen más szemléletet igénylő tevé- szágon évente egymillió kamion szállít veszélyes
György. A létfontosságú rendszerek és létesít- kenység, és a korábbinál lényegesen szélesebb anyagot. Az jól látható, hogy korábban még nem
mények védelmével foglalkozó új törvényt végül hatáskörrel bíró hatósági létet jelent. Elmondható volt ilyen hatósági munka, nem voltak gyakori el-
2012 novemberében fogadta el az országgyűlés, tehát, hogy az iparbiztonság az eredeti jogalkotói lenőrzések, a fuvarozók nem voltak rákényszerítve
a kapcsolódó kormányrendelet pedig idén már- szándéknak megfelelően létrejött és megkezdte arra, hogy az ADR, a RID, az ADN, illetve az ICAO
ciusban lépett hatályba. A törvény tíz szektort erőteljes működését. előírásait betartsák. Így fordulhat elő, hogy közúton