Page 9 - katved-október
P. 9

7 7
        Megfeneklett egy önjáró


        tankerhajó Dunaföldvárnál


             sors  néha  megismétli  önmagát.  Egy   felszámolásában a kalocsai katasztrófavédel­  tankerhajót  csaknem  ötven  évvel  ezelőtt
             évvel ezelőtt, október elején ugyanis a   mi kirendeltség solti katasztrófavédelmi őrse, a   gyártották,  szimpla  falú  hajótesttel.  A  zá­
        A Jázmin nevű, gázolajat szállító, szerb   Dunaföldvári Önkéntes Tűzoltó Egyesület egy­  tonyra egyre inkább felülő hajóban kialakuló
        felségjelű hajó feneklett meg a Dunán. Idén   sége, továbbá a Fővárosi Katasztrófavédelmi   szerkezeti feszültség miatt fennállt a veszé­
        október 7-én  kísértetiesen hasonló eset tör­  Igazgatóság  Szent  Flórián  tűzoltóhajója  és  a   lye annak, hogy a hajótest megreped, léket   KATASZTRÓFAVÉDELEM    2013. október
        tént a tavalyi balesettől 150 méternyire.   Tolna  megyei  katasztrófavédelmi  mobil  labor   kap  és  a  gázolaj  a  Dunába  kerül,  jelentős
        A  Patrik  nevű,  négyfős  legénységű,  szerb   vett részt.           környezetkárosodást,  környezeti  katasztró­
        felségjelű  önjáró  tankerhajó  kapitánya  nem   A  szakemberek  közösen  kerestek  meg­  fát  okozva.  Ennek  megelőzése  érdekében
        sokkal  déli  12  óra  után  jelezte  a  hajózási   oldást  a  kialakult  helyzet  biztonságos  keze­  a  százhalombattai  FER  létesítményi  tűzol­
                                                                              tóság olajfelitató anyagot biztosított a hely­
                                                                              színen,  amelyet  az  érintett  vízi  járművek
                                                                              környezetében  a  tűzoltóhajó  helyezett  el  a
                                                                              Dunaföldvári  Önkéntes  Tűzoltó  Egyesület
                                                                              tag      jainak segítségével.
                                                                                A szállítmány egy részét a szerb hajó ál­
                                                                              tal  magával  hozott  és  a  közeli  lekötőhelyen
                                                                              lehorgonyzott  üres,  tisztítatlan  bárkába  fej­
                                                                              tették át, amelyet egy, a kikötőben álló ukrán
                                                                              tolóhajó  segítségével  vontattak  a  helyszínre.
                                                                              A tankerhajó rakományából mintegy 500 ezer
                                                                              liter  gázolajat  fejtettek  át  másnap  hajnalra  a
                                                                              Nemzeti Adó- és Vámhivatal szakembereinek
                                                                              felügyelete mellett. Az átfejtés következtében a
                                                                              tankerhajót már be lehetett vontatni a kikötőbe,
                                                                              és megkezdődhetett a tankerből és a bárkából
                                                                              a gázolaj üzemi körülmények közötti lefejtése
                                                                              a  part  mentén  telepített  tartályokba.  A  teljes
                                                                              rakomány lefejtése a déli órákra fejeződött be,
                                                                              majd a hajózási hatóság megvizsgálta a tan­
        diszpécserszolgálatnak,  hogy  a  Duna  1562.   lésére,  amelynek  eredményeként  a  kárfel­  kerhajó manőverezési képességét.
        folyamkilométerénél, a dunaföldvári kikötőbe   számolást  irányító  országos  iparbiztonsági   A  baleset  körülményeinek  rögzítésére,  a
        való  behajózás  után,  a  pontonra  állás  köz­  főfelügyelő a gázolaj egy részének átfejtése   veszélyesáru-szállítási  baleset  kivizsgálása
        ben  a  hajó  a  folyómederben  lévő  zátonyon   mellett  döntött.  A  Duna  vízszintje  azonban   érdekében a Tolna megyei katasztrófavédelmi
        fennakadt a parttól mintegy tizenöt méterre.   folyamatosan apadt, ami nagyban nehezítet­  mobil labor káreseti helyszíni szemlét tartott,
        A személyzet drótkötél segítségével rögzítet­  te a kárfelszámolást. A hajó körüli vízmély­  az  ADN  szabályai  betartásának  ellenőrzése
        te a hajót a kikötő pontonjához. Az esetről a   ség ellenőrzéséhez szükséges 15 perc alatt   érdekében  pedig  a  paksi  katasztrófavédelmi
        hajó ügynöke értesítette a hatóságokat. A vízi   a vízszint öt centimétert csökkent, emiatt a   kirendeltség szakemberei soron kívüli hatósági
        jármű szerencsére nem kapott léket, és sze­  hajótest  egyre  inkább  a  zátony  fogságába   ellenőrzést folytattak le, amelynek során nem
        mélyi sérülés sem történt, azonban a baleset   került.  További  problémát  jelentett,  hogy  a   találtak szabálytalanságot.
        idején az 1 millió 565 ezer liter szállítókapa­
        citású tanker 1 millió 400 ezer liter gázolajat
        szállított.
           A  káreset  felszámolása,  annak  irányítása
        komoly erőket és rendkívül összehangolt mun­
        kát  igényelt. A Tolna Megyei Katasztrófavé­
        delmi Igazgatóság vezetőjén és szakemberein
        kívül Kossa György tű. dandártábornok, a BM
        Országos  Katasztrófavédelmi  Főigazgatóság
        országos iparbiztonsági főfelügyelője, valamint
        Kozma Sándor tű. alezredes, a veszélyes szál­
        lítmányok  főosztály  vezetője  is  az  esemény
        helyszínére ment. A felszámolás műszaki meg­
        oldásának  kidolgozásába  bevonták  a  BRFK
        Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság és a
        Nemzeti Közlekedési Hatóság Hajózási Főosz­
        tályának vezetőit, de a környezetvédelmi ható­                                                                   Fotó:  MTI-Újvári Sándor
        ság és a vízügyi igazgatóság helyi szakembe­
        rei is megjelentek a baleset helyszínén. A kár
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14