Page 18 - magazin-március
P. 18

16

      KRÓNIKA  Kigyulladt a metró a Batthyány téren



            Ellenőrző  gyakorlatot  szervezett  március
                                              bejuttatása  érdekében  pedig  a  mozgólép-
            elsejéről másodikára virradó éjjel a kataszt-  megakadályozása, a friss levegő hatásosabb
            rófavédelem  a  BKV  részvételével  a  buda-  csők fölött sugárventillátorokat helyeztek el.
            pesti  metró  kelet-nyugati,  2-es  vonalának   A menekülést segítendő valamennyi állomás
            Batthyány  tér  és  Széll  Kálmán  tér  közötti   peronpadlójába  irányfény-lámpatesteket  he-
            alagútszakaszában.                lyeztek el. Az állomások területén az éghető
               A  metró  földalatti  szakaszaiban  kelet-  burkolatokat  nem  éghető  anyagokkal  váltot-
            kező  bármilyen  káresemény  –  elsősorban   ták  ki.  A  tűzoltói  beavatkozások  biztosítása
            a  zárt  tér,  és  az  ott  kialakuló  füst  miatt   érdekében  az  alagutakban  50  méterenként
            – komoly veszélyt jelent az utasokra, egy-  megfelelő teljesítményű fali tűzcsapokat sze-
            ben  nagy  kihívás  az  ilyenkor  beavatkozó   reltek fel.
            állomány számára. A metróvonalak – spe-  A  mostani  ellenőrző  gyakorlat  folyamán
            ciális szerkezetük okán – nemcsak a most   a  katasztrófavédelem  jelenlévő  szakembe-
            demonstrált beavatkozás, hanem a megelő-  rei azt is vizsgálták, hogy a beavatkozók és
            zés  szintjén  is  kiemelt  figyelmet  érdemel-  a  BKV  dolgozói  miként  tudják  használni  az
            nek és kapnak. 2004-ben kezdődött a 8,9   előbb felsorolt védelmi berendezéseket, mi-
            km  hosszú,  tizenegy  állomásból  és  kilenc   lyen közöttük az együttműködés. Mindemel-
            mélyállomásból álló 2-es vonal rekonstruk-  lett a füstmentesítést, az utasok és a metró
            ciója, amelynek során különböző tűzvédel-  üzemi  területén  tartózkodó  BKV-dolgozók
            mi  biztonsági  berendezéseket  építettek  ki.   mentését, menekítését is gyakorolták a tűzol-
            Az állomások üzemi területét azóta „intelli-  tók. A cél a közösségi közlekedés biztonságá-
            gens” tűzjelző berendezés védi. Vízköddel   nak növelése, egy esetleges veszélyhelyzet
            oltó  berendezés  van  a  peron  alatti  kábel-  kezelésének szakszerűbbé és hatékonyabbá
            tér, a mozgólépcső alatti tér és az állomás   tétele,  a  közreműködő  szervezetek  együtt-
            diszpécserhelyiségének  területén,  mindkét   működésének tökéletesítése volt. A gyakorlat   többen lettek azon mentendő utasok, akik már
            sínpár  között,  valamint  a  metrószerelvény   nem érintette a metróközlekedést, hiszen az   csak külső segítséggel juthattak ki az alagút-
            padlólemeze  alatt  keletkező  tűz  oltására.   üzemzárás után zajlott.  szakaszból. Az üzemi területen két BKV-dol-
            Az  üzemi  tereket  tűzgátló  szerkezetekkel   A  feltételezett  szituáció  szerint  a  buda-  gozó rekedt bent. A felvázolt szituáció csak
            választották el az utasterektől. A biztonsági   pesti  metró  kelet-nyugati,  2-es  vonalának   a legkedvezőtlenebb esetben fordulhatna elő,
            berendezések tápellátására szolgáló kábel-  Batthyány  tér  és  Széll  Kálmán  tér  közötti   hiszen alapszabály, hogy a metrószerelvény
            rendszerek ma már tűzállóak. A fő szellőző   alagútszakaszában  haladó  metrószerelvény   vezetőjének  mindent  meg  kell  tennie  azért,
            berendezéseket,  ventillátorokat  úgy  alakí-  motorkocsijában  tűz  ütött  ki,  a  szerelvény   hogy  a  szerelvényt  eljuttassa  a  legközeleb-
            tották ki, hogy azok hő- és füstelvezetésre   megállt, a helyzetet elektromos zárlat is ne-  bi állomásra, ahol az utasok elhagyhatják a
            alkalmasak  legyenek.  A  füst  terjedésének   hezítette. Egyre nagyobb volt a füst, s mind   kocsikat.  A  most  imitált  veszélyhelyzetben
                                                                                a metró vezetője ezt nem tudta megtenni, a
                                                                                szerelvény az alagútszakaszban rekedt.
                                                                                   A  gyakorlat  vezetője,  Dr.  Kanyó  Ferenc
                                                                                tű. alezredes, a Fővárosi Katasztrófavédelmi
                                                                                Igazgatóság  Tűzoltási  és  Mentési  Főosztá-
                                                                                lyának vezetője rövid munkabiztonsági eliga-
                                                                                zítást tartott a gyakorlatban szereplő mintegy
                                                                                száz embernek, akik ezt követően elfoglalták
                                                                                helyüket a később „veszélyhelyzetbe” kerülő
                                                                                szerelvény kocsijaiban.
                                                                                   Amikor aztán – egészen pontosan 0 óra 45
                                                                                perckor – a füstgenerátorok elkezdték ontani a
                                                                                füstöt, a metró dolgozói riasztották az azután
                                                                                négyes kiemelt fokozatban kiérkező tűzoltó-
                                                                                kat, a társszerveket, közben pedig megtették
                                                                                a  saját  veszélyhelyzeti  terveikben  szereplő
                                                                                intézkedéseket.  Feszültségmentesítették  a
                                                                                pályát, a járművezető rögzítette a szerelvényt,
                                                                                üzemen kívül helyezte a vezérkocsit. Az uta-
                                                                                sok azt érzékelték, hogy a kocsiban kialudt a
                                                                                világítás és csak az alagút oldalfalába szerelt
                                                                                lámpák fényében látszott a terjedő füst, ami-
                                                                                ből a kocsikba is jutott. A tűz illúzióját fényfü-
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23