Page 18 - magazin-március
P. 18
16
KRÓNIKA Kigyulladt a metró a Batthyány téren
Ellenőrző gyakorlatot szervezett március
bejuttatása érdekében pedig a mozgólép-
elsejéről másodikára virradó éjjel a kataszt- megakadályozása, a friss levegő hatásosabb
rófavédelem a BKV részvételével a buda- csők fölött sugárventillátorokat helyeztek el.
pesti metró kelet-nyugati, 2-es vonalának A menekülést segítendő valamennyi állomás
Batthyány tér és Széll Kálmán tér közötti peronpadlójába irányfény-lámpatesteket he-
alagútszakaszában. lyeztek el. Az állomások területén az éghető
A metró földalatti szakaszaiban kelet- burkolatokat nem éghető anyagokkal váltot-
kező bármilyen káresemény – elsősorban ták ki. A tűzoltói beavatkozások biztosítása
a zárt tér, és az ott kialakuló füst miatt érdekében az alagutakban 50 méterenként
– komoly veszélyt jelent az utasokra, egy- megfelelő teljesítményű fali tűzcsapokat sze-
ben nagy kihívás az ilyenkor beavatkozó reltek fel.
állomány számára. A metróvonalak – spe- A mostani ellenőrző gyakorlat folyamán
ciális szerkezetük okán – nemcsak a most a katasztrófavédelem jelenlévő szakembe-
demonstrált beavatkozás, hanem a megelő- rei azt is vizsgálták, hogy a beavatkozók és
zés szintjén is kiemelt figyelmet érdemel- a BKV dolgozói miként tudják használni az
nek és kapnak. 2004-ben kezdődött a 8,9 előbb felsorolt védelmi berendezéseket, mi-
km hosszú, tizenegy állomásból és kilenc lyen közöttük az együttműködés. Mindemel-
mélyállomásból álló 2-es vonal rekonstruk- lett a füstmentesítést, az utasok és a metró
ciója, amelynek során különböző tűzvédel- üzemi területén tartózkodó BKV-dolgozók
mi biztonsági berendezéseket építettek ki. mentését, menekítését is gyakorolták a tűzol-
Az állomások üzemi területét azóta „intelli- tók. A cél a közösségi közlekedés biztonságá-
gens” tűzjelző berendezés védi. Vízköddel nak növelése, egy esetleges veszélyhelyzet
oltó berendezés van a peron alatti kábel- kezelésének szakszerűbbé és hatékonyabbá
tér, a mozgólépcső alatti tér és az állomás tétele, a közreműködő szervezetek együtt-
diszpécserhelyiségének területén, mindkét működésének tökéletesítése volt. A gyakorlat többen lettek azon mentendő utasok, akik már
sínpár között, valamint a metrószerelvény nem érintette a metróközlekedést, hiszen az csak külső segítséggel juthattak ki az alagút-
padlólemeze alatt keletkező tűz oltására. üzemzárás után zajlott. szakaszból. Az üzemi területen két BKV-dol-
Az üzemi tereket tűzgátló szerkezetekkel A feltételezett szituáció szerint a buda- gozó rekedt bent. A felvázolt szituáció csak
választották el az utasterektől. A biztonsági pesti metró kelet-nyugati, 2-es vonalának a legkedvezőtlenebb esetben fordulhatna elő,
berendezések tápellátására szolgáló kábel- Batthyány tér és Széll Kálmán tér közötti hiszen alapszabály, hogy a metrószerelvény
rendszerek ma már tűzállóak. A fő szellőző alagútszakaszában haladó metrószerelvény vezetőjének mindent meg kell tennie azért,
berendezéseket, ventillátorokat úgy alakí- motorkocsijában tűz ütött ki, a szerelvény hogy a szerelvényt eljuttassa a legközeleb-
tották ki, hogy azok hő- és füstelvezetésre megállt, a helyzetet elektromos zárlat is ne- bi állomásra, ahol az utasok elhagyhatják a
alkalmasak legyenek. A füst terjedésének hezítette. Egyre nagyobb volt a füst, s mind kocsikat. A most imitált veszélyhelyzetben
a metró vezetője ezt nem tudta megtenni, a
szerelvény az alagútszakaszban rekedt.
A gyakorlat vezetője, Dr. Kanyó Ferenc
tű. alezredes, a Fővárosi Katasztrófavédelmi
Igazgatóság Tűzoltási és Mentési Főosztá-
lyának vezetője rövid munkabiztonsági eliga-
zítást tartott a gyakorlatban szereplő mintegy
száz embernek, akik ezt követően elfoglalták
helyüket a később „veszélyhelyzetbe” kerülő
szerelvény kocsijaiban.
Amikor aztán – egészen pontosan 0 óra 45
perckor – a füstgenerátorok elkezdték ontani a
füstöt, a metró dolgozói riasztották az azután
négyes kiemelt fokozatban kiérkező tűzoltó-
kat, a társszerveket, közben pedig megtették
a saját veszélyhelyzeti terveikben szereplő
intézkedéseket. Feszültségmentesítették a
pályát, a járművezető rögzítette a szerelvényt,
üzemen kívül helyezte a vezérkocsit. Az uta-
sok azt érzékelték, hogy a kocsiban kialudt a
világítás és csak az alagút oldalfalába szerelt
lámpák fényében látszott a terjedő füst, ami-
ből a kocsikba is jutott. A tűz illúzióját fényfü-