Page 16 - magazin-május
P. 16

14    A lakosság katasztrófavédelmi felkészítése

        IDÕSZERÛ KÉRDÉSEK  A katasztrófavédelmi szervezet életébõl el-  zés, a megvalósítás és az értékelés folyama-  kapcsolatokat és személyes jelenlétet fel-
           A lakosság katasztrófavédelmi felkészítése




                                               tába. Röviden szólva koordinálni kell a felké-
                                                                                   használva lehet intenzív és hatékony, az
           telt 10 év a lakosságfelkészítés területét vál-
                                                                                   egyedi jellegzetességeknek megfelelõ kép-
                                               szítést – ezen a szakmai szemüvegen át néz-
           tozó ritmusban, de folyamatosan alakította
           át. A kezdeti évek fõ feladata az elõdszerve-
                                                                                   zéseket szervezni, tájékoztatókat tartani. Az
                                               ve –, beleértve ebbe a tájékoztatást is. Peda-
           zetek eredményeire alapozó folytonosság
                                                                                   nek mindenkinél meg kell, illetve meg kelle-
           fenntartása, a régi-új szervezet megismerte-
                                               felkészítendõk is felelõsséggel tartoznak sa-
           tése a nyilvánossággal, a bizalom megerõsí-  gógiai értelemben, bipoláris kapcsolatként a  ehhez szükséges szakmai alapképzettség-
                                               ját felkészültségükben.
                                                                                   ne lennie.
           tése volt. 2002 és 2005 között az egyes                                   Ha szûkítjük azoknak a körét, akiket el kí-
           részterületek kidolgozása és a képzési anya-                            vánunk érni, a közösségi vezetõkhöz érünk.
           gok fejlesztése, kiadása mellett folyamato-                             Az õ felkészítésükben van szerepe a megyei
           san zajlott a különféle szakterületi rendezvé-                          szervezeteinknek. A közigazgatási rendszer
           nyek, versenyek, bemutatók, tapasztalat-                                jellegzetességeit alapul véve lehet kialakíta-
           cserék szervezése, a felnõtt és fiatal korosz-                          ni a felkészítések kereteit, feltételeit, sajátos
           tály felkészítése.                                                      tematikáját, gyakorlati megvalósítását.
              Mindenek elõtt meg kell határozni azt,                                 Ebben a logikai sorban tekintve az orszá-
           mit is értünk lakosságfelkészítésen. Ponto-                             gos szintû feladatot a tényleges koordináció
           sabban a katasztrófavédelem feladataként                                jelenti. Az elektronikus adatbázisok, honla-
           megjelenõ lakosságfelkészítésen. Szakmai                                pok, linkek rendszere megfelelõ hátteret biz-
           berkekben sincs egyértelmû meghatározás,                                tosíthat a legjobb gyakorlatok, a hazai és
           hiszen mást jelent ez a kifejezés a veszély-                            nemzetközi eredmények bemutatásához.
           helyzet-kezelés területén, mást a Seveso                                Egyben dinamikusan változó és változtatha-
           Irányelvben foglaltakban. Nem ugyanaz, ha                               tó, valóban korszerû tartalommal bíró, szol-
           békeidõszakról van szó, mint ha katasztrófa-                            gáltatásként mûködtethetõ háttéranyag-
           helyzetben, vagy háborús idõszak kapcsán                                rendszer építhetõ ki. A fentiekre alapozva a
           kerül elõ. Más, ha felnõttek, illetve gyerme-                           felhalmozódott tapasztalatok figyelembevé-
           kek felkészítésében gondolkodunk. Más, ha                               telével az OKF a „Készülj fel!” komplex lakos-
           a média szerepe is elõkerül, és megint más,                             ságfelkészítési programban meghatározta a
           ha a témakutató, vagy egy, a felkészítésben  A feladat-meghatározás két külön – bár  szervezet által kitûzött aktuális célokat, az
           ténylegesen résztvevõ „egyszerû”, civil ál-  összefüggõ – területen kell, hogy megjelen-  azokhoz rendelt feladatokat, a felelõsöket, a
           lampolgár fogalmazza meg. Azonban az el-  jen. Egyrészt elsõsorban az európai uniós,  közremûködõket, szem elõtt tartva az anyagi
           múlt évek elemzéseit, értékeléseit figyelem-  de a NATO, illetve más nemzetközi szerveze-  lehetõségeket is.
           be véve leszögezhetõ, hogy a lakosságfelké-  tekben való tagságunkból adódó lehetõsé-  Az OKF kiemelt stratégiai irányai közt
           szítés az oktatás és a tájékoztatás, a moni-  geket, másrészt a nemzeti biztonsági célokat  szerepelt az eltelt három évben a lakosság
           toring rendszerek és a riasztás összefüggõ  kell figyelembe venni. Kezdetben a képzési,  biztonságkultúrájának fejlesztése, különös
           rendszere, amely egymásra épült módszerek  tájékoztatási fõ feladatok egy egységes elv-  tekintettel a közigazgatás és a közoktatás
           és rendelkezésre álló eszközök biztosításával  és célrendszerre fûzõdtek, központi ajánlá-  szereplõire. Kiemelt cél és feladat a célcso-
           valósul meg.                        sokkal, magasabb szintû irányítással. Ez alá  portok katasztrófavédelmi felkészítési és tá-
              A katasztrófavédelmi szervezeteink által  épült ki a különbözõ szintû szervezeti egysé-  jékoztatási rendszerének kialakítása, az
           tervezett és szervezett lakosságfelkészítés a  gek feladatrendszere, bõvült tovább a civil  elektronikus, interaktív és integrált mûköd-
           Magyar Köztársaság minden lakosának fel-  területek felé, majd elért a lakossághoz – a  tetés feltételeinek kidolgozása, mindezek fej-
           készítése a mindennapi veszélyhelyzetek  legtágabb értelemben véve.     lesztése.
           megelõzésére, az esetlegesen bekövetkezõ  Az utóbbi években a hatékonyságot és  1. A közigazgatási és önkormányzati vezetõk
           katasztrófahelyzetek lehetséges elkerülésé-  a gyakorlatiasságot, a hasznosságot is ki-  felkészítésének rendszere
           re, a veszélyhelyzetben való célszerû viselke-  tûztük célul: szélesítsük ki az ismertségün-  Az elmúlt évek során bekövetkezett ter-
           désre, a kárfelszámolásban való részvétel le-  ket, szilárdítsuk meg a bizalmat, nyerjük  mészeti katasztrófák, veszélyhelyzetek so-
           hetõségeire. Ha sorra vesszük a lehetséges  meg a célnak az érintetteket, tegyük moti-  rán bebizonyosodott, hogy a védekezés, a
           veszélyhelyzeteket, könnyen belátható, hogy  válttá õket. Ehhez a kisközösségek életének  helyreállítás idõszakában fontos, hogy az ál-
           az ezekre való felkészülés nem lehet csak a  napi ismerete, a mindennapjaikban való  lampolgárok tisztában legyenek az õket po-
           katasztrófavédelmi szervezetek feladata. Ha  részvétel, a lehetõségeik, gondjaik, örömeik  tenciálisan fenyegetõ veszélyforrásokkal, a
           meghatározzuk, kiket és hol akarunk elérni,  ismerete kell. Helyi szervezeteinknek mód-  védekezés során követendõ magatartásfor-
           miféle témákban és hányféle módszerrel,  jukban áll felmérni az aktuális és reális vi-  mákkal, a kárfelszámolás körülményével, le-
           megint azt találjuk, hogy ez egyetlen szerve-  szonyokat, a konkrét igényeket, fõleg pedig  hetõségeivel. Az eddigi tapasztalatok alap-
           zet önálló feladata nem tud lenni. Tehát a ka-  a lehetõségeket. Ha valahol, akkor helyi  ján a lakosság életének, testi épségének és
           tasztrófavédelemnek – beleértve az egész te-  szinten van kézzelfogható tartalma az opera-  vagyonának megvédésében fontos szerep,
           rületet: az összes szereplõt és témát – elõ  tivitásnak. Karnyújtásnyira a társszervektõl,  és ezzel együtt jelentõs feladat- és hatáskö-
           kell segíteni az együttmûködést, átfogni, át-  élõ kapcsolatban a civil és egyéb segítõ  rök hárulnak a települések polgármestereire,
           látni és átláttatni a rendszer komplexitását.  szervezetekkel, közösségekkel, a valóságos  a védelmi bizottságok elnökeire.
           Valamennyi érintettet be kell vonni a terve-  helyzetet és igényeket ismerve, a közösségi  A polgármester a katasztrófavédelmi,
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21