Page 16 - magazin-május
P. 16
14 A lakosság katasztrófavédelmi felkészítése
IDÕSZERÛ KÉRDÉSEK A katasztrófavédelmi szervezet életébõl el- zés, a megvalósítás és az értékelés folyama- kapcsolatokat és személyes jelenlétet fel-
A lakosság katasztrófavédelmi felkészítése
tába. Röviden szólva koordinálni kell a felké-
használva lehet intenzív és hatékony, az
telt 10 év a lakosságfelkészítés területét vál-
egyedi jellegzetességeknek megfelelõ kép-
szítést – ezen a szakmai szemüvegen át néz-
tozó ritmusban, de folyamatosan alakította
át. A kezdeti évek fõ feladata az elõdszerve-
zéseket szervezni, tájékoztatókat tartani. Az
ve –, beleértve ebbe a tájékoztatást is. Peda-
zetek eredményeire alapozó folytonosság
nek mindenkinél meg kell, illetve meg kelle-
fenntartása, a régi-új szervezet megismerte-
felkészítendõk is felelõsséggel tartoznak sa-
tése a nyilvánossággal, a bizalom megerõsí- gógiai értelemben, bipoláris kapcsolatként a ehhez szükséges szakmai alapképzettség-
ját felkészültségükben.
ne lennie.
tése volt. 2002 és 2005 között az egyes Ha szûkítjük azoknak a körét, akiket el kí-
részterületek kidolgozása és a képzési anya- vánunk érni, a közösségi vezetõkhöz érünk.
gok fejlesztése, kiadása mellett folyamato- Az õ felkészítésükben van szerepe a megyei
san zajlott a különféle szakterületi rendezvé- szervezeteinknek. A közigazgatási rendszer
nyek, versenyek, bemutatók, tapasztalat- jellegzetességeit alapul véve lehet kialakíta-
cserék szervezése, a felnõtt és fiatal korosz- ni a felkészítések kereteit, feltételeit, sajátos
tály felkészítése. tematikáját, gyakorlati megvalósítását.
Mindenek elõtt meg kell határozni azt, Ebben a logikai sorban tekintve az orszá-
mit is értünk lakosságfelkészítésen. Ponto- gos szintû feladatot a tényleges koordináció
sabban a katasztrófavédelem feladataként jelenti. Az elektronikus adatbázisok, honla-
megjelenõ lakosságfelkészítésen. Szakmai pok, linkek rendszere megfelelõ hátteret biz-
berkekben sincs egyértelmû meghatározás, tosíthat a legjobb gyakorlatok, a hazai és
hiszen mást jelent ez a kifejezés a veszély- nemzetközi eredmények bemutatásához.
helyzet-kezelés területén, mást a Seveso Egyben dinamikusan változó és változtatha-
Irányelvben foglaltakban. Nem ugyanaz, ha tó, valóban korszerû tartalommal bíró, szol-
békeidõszakról van szó, mint ha katasztrófa- gáltatásként mûködtethetõ háttéranyag-
helyzetben, vagy háborús idõszak kapcsán rendszer építhetõ ki. A fentiekre alapozva a
kerül elõ. Más, ha felnõttek, illetve gyerme- felhalmozódott tapasztalatok figyelembevé-
kek felkészítésében gondolkodunk. Más, ha telével az OKF a „Készülj fel!” komplex lakos-
a média szerepe is elõkerül, és megint más, ságfelkészítési programban meghatározta a
ha a témakutató, vagy egy, a felkészítésben A feladat-meghatározás két külön – bár szervezet által kitûzött aktuális célokat, az
ténylegesen résztvevõ „egyszerû”, civil ál- összefüggõ – területen kell, hogy megjelen- azokhoz rendelt feladatokat, a felelõsöket, a
lampolgár fogalmazza meg. Azonban az el- jen. Egyrészt elsõsorban az európai uniós, közremûködõket, szem elõtt tartva az anyagi
múlt évek elemzéseit, értékeléseit figyelem- de a NATO, illetve más nemzetközi szerveze- lehetõségeket is.
be véve leszögezhetõ, hogy a lakosságfelké- tekben való tagságunkból adódó lehetõsé- Az OKF kiemelt stratégiai irányai közt
szítés az oktatás és a tájékoztatás, a moni- geket, másrészt a nemzeti biztonsági célokat szerepelt az eltelt három évben a lakosság
toring rendszerek és a riasztás összefüggõ kell figyelembe venni. Kezdetben a képzési, biztonságkultúrájának fejlesztése, különös
rendszere, amely egymásra épült módszerek tájékoztatási fõ feladatok egy egységes elv- tekintettel a közigazgatás és a közoktatás
és rendelkezésre álló eszközök biztosításával és célrendszerre fûzõdtek, központi ajánlá- szereplõire. Kiemelt cél és feladat a célcso-
valósul meg. sokkal, magasabb szintû irányítással. Ez alá portok katasztrófavédelmi felkészítési és tá-
A katasztrófavédelmi szervezeteink által épült ki a különbözõ szintû szervezeti egysé- jékoztatási rendszerének kialakítása, az
tervezett és szervezett lakosságfelkészítés a gek feladatrendszere, bõvült tovább a civil elektronikus, interaktív és integrált mûköd-
Magyar Köztársaság minden lakosának fel- területek felé, majd elért a lakossághoz – a tetés feltételeinek kidolgozása, mindezek fej-
készítése a mindennapi veszélyhelyzetek legtágabb értelemben véve. lesztése.
megelõzésére, az esetlegesen bekövetkezõ Az utóbbi években a hatékonyságot és 1. A közigazgatási és önkormányzati vezetõk
katasztrófahelyzetek lehetséges elkerülésé- a gyakorlatiasságot, a hasznosságot is ki- felkészítésének rendszere
re, a veszélyhelyzetben való célszerû viselke- tûztük célul: szélesítsük ki az ismertségün- Az elmúlt évek során bekövetkezett ter-
désre, a kárfelszámolásban való részvétel le- ket, szilárdítsuk meg a bizalmat, nyerjük mészeti katasztrófák, veszélyhelyzetek so-
hetõségeire. Ha sorra vesszük a lehetséges meg a célnak az érintetteket, tegyük moti- rán bebizonyosodott, hogy a védekezés, a
veszélyhelyzeteket, könnyen belátható, hogy válttá õket. Ehhez a kisközösségek életének helyreállítás idõszakában fontos, hogy az ál-
az ezekre való felkészülés nem lehet csak a napi ismerete, a mindennapjaikban való lampolgárok tisztában legyenek az õket po-
katasztrófavédelmi szervezetek feladata. Ha részvétel, a lehetõségeik, gondjaik, örömeik tenciálisan fenyegetõ veszélyforrásokkal, a
meghatározzuk, kiket és hol akarunk elérni, ismerete kell. Helyi szervezeteinknek mód- védekezés során követendõ magatartásfor-
miféle témákban és hányféle módszerrel, jukban áll felmérni az aktuális és reális vi- mákkal, a kárfelszámolás körülményével, le-
megint azt találjuk, hogy ez egyetlen szerve- szonyokat, a konkrét igényeket, fõleg pedig hetõségeivel. Az eddigi tapasztalatok alap-
zet önálló feladata nem tud lenni. Tehát a ka- a lehetõségeket. Ha valahol, akkor helyi ján a lakosság életének, testi épségének és
tasztrófavédelemnek – beleértve az egész te- szinten van kézzelfogható tartalma az opera- vagyonának megvédésében fontos szerep,
rületet: az összes szereplõt és témát – elõ tivitásnak. Karnyújtásnyira a társszervektõl, és ezzel együtt jelentõs feladat- és hatáskö-
kell segíteni az együttmûködést, átfogni, át- élõ kapcsolatban a civil és egyéb segítõ rök hárulnak a települések polgármestereire,
látni és átláttatni a rendszer komplexitását. szervezetekkel, közösségekkel, a valóságos a védelmi bizottságok elnökeire.
Valamennyi érintettet be kell vonni a terve- helyzetet és igényeket ismerve, a közösségi A polgármester a katasztrófavédelmi,