Page 11 - magazin-május
P. 11
9
Bemutatkozott
altábornagy, országos katasztrófavédelmi fõ- Bemutatkozott
csolatának kérdéseirõl dr. Tatár Attila tûzoltó
igazgató (képünkön) beszélt. Elõször bemu-
a Körös Mentõcsoport
tatta a problémakör jogszabályi hátterét, kü- a Körös Mentõcsoport
lön figyelmet fordítva az EU megoldásaira és
a magyar sajátosságokra. Hangsúlyozta,
hogy témájának súlypontja az EDR és a 112- Békés megye képviselõ-testülete a 2009. zeti forma), Mentési Komponens (területi
es rendszer illeszkedése egymáshoz. Felvá- július 3-ai ülésén – az elnök elõterjesztésé- polgári védelmi szervezeti forma), Egészség- KATASZTRÓFAVÉDELEM 2010. május
zolta, hogyan mûködik a riasztás a magyar re – támogatta a Körös Mentõcsoport felál- ügyi Komponens (területi polgári védelmi
katasztrófavédelemben. Részletesen szólt az lítását. A határozat értelmében a mentõ- szervezeti forma), Logisztikai Komponens
OKF Központi Ügyelet tevékenységérõl, ki- csoport létrehozásában és mûködtetésé- (megyei katasztrófavédelmi igazgatóság). A
emelte, hogy az EU felé ez a szerv a „minõsí- ben az operatív szervezési ügyeket és fel- mentõcsoportba bevont szervezetek és azok
tett kapcsolati pont”. Külön tárgyalta a 112- adatokat a Békés Megyei Katasztrófavédel- tagjai nyilatkozataikkal kinyilvánították a
es hívószám alkalmazásával kapcsolatos mi Igazgatóság látja el. Az elmúlt években mentõcsoportban való részvételi, illetve se-
problémákat, amelyek egyes esetekben lép- nem rendelkeztünk a megyében olyan egy- gítségnyújtási, együttmûködési hajlandósá-
csõzéshez, az információáramlásban elága- séges szervezettel, amely integrálja az itt gaikat (személyre, képességekre, erõkre és
zásokhoz, torzításokhoz vezethetnek. Ismer- mûködõ, speciális ismeretekkel és eszkö- eszközökre vonatkozóan).
tette az OKF Központi Ügyeleti Információs zökkel rendelkezõ önkéntes mentõszerveze- A Békés Megyei Katasztrófavédelmi
Rendszer (a KÜIR) mûködését, valamint a teket. Az egyes csoportokkal a korábbi Igazgatóság elkészítette a mentõcsoport
Katasztrófavédelmi Térinformatikai Rendszer években is együttmûködtünk akár éles mint területi polgári védelmi szervezet
(KATIR) alkalmazását. Jelezte, hogy a helyzetekben, akár gyakorlatok alkalmával. megalakítási tervét, elkészült a mentõcso-
Seveso-II irányelv megvalósításának útján Ugyanakkor az egységek komplex felada- port mûködési szabályzata, melynek fejeze-
fontos lépés a MoLaRi betûszóval ismertté tok végrehajtására nem voltak képesek, és tei külön, részletesen szabályozzák a polgá-
vált lakossági riasztási és tájékoztatási rend- egymástól elszigetelten mûködtek. Ezért a ri védelmi szakalegység felkészítési temati-
szer kialakítása és beintegrálása. következõ célt fogalmaztuk meg: a hatály- káját, az irányítás és alkalmazás rendjét,
A konferencia minden felszólalója elis- ban lévõ jogszabályok alapján, olyan speci- valamint a mûködéshez szükséges logiszti-
merõleg szólt arról, hogy az EDR-rel és szol- ális rendeltetésû önkéntes mentõcsoport kai feladatokat, azok felelõsségi köreit.
gáltatásainak alkalmazásával a készenléti létrehozása, felszerelése, mûködtetése, al- Mindezek eredményeképpen az egyénekre
szervezeteknek (rendõrség, mentõk, tûzol- kalmazási feltételeinek megteremtése, vonatkozó, polgári védelembe beosztó ha-
tók, stb.) lehetõségük nyílik arra, hogy olyan amely megfelelõ vezetés és logisztikai biz- tározatok kézbesítésével a Körös Mentõ-
mûveletirányítási rendszereket dolgozzanak tosítás mellett alkalmas különbözõ mentési csoport megalakítása az elmúlt év végén
ki maguknak, amelyekkel célzottabb, ponto- tevékenységek összehangolt végrehajtásá- lezárult, a szervezet jogilag létrejött. Így a
sabb információkkal láthatják el szolgálat- ra. A cél tehát egy olyan mentési képessé- mentõcsoport, tekintettel a megalakítás-
ban lévõ kollégáikat. Az EDR legfontosabb gekkel bíró csoport megalakítása, amely az ban részt vevõ szervek és szervezetek meg-
elõnye a mûveletirányításban, hogy megte- EU Polgári Védelmi Mechanizmusának lévõ képességeire, a mûködési szabályzat
remti az esélyt az egységes 112-es rendszer megfelelõen hosszabb távon is képes hoz- szerint meghatározott vezetési és logiszti-
használatára. A digitális rádióhálózat jármû- zájárulni a régióban bekövetkezõ katasztró- kai kompetenciákon kívül a kutatási, a
követõ rendszerével, csoportkommunikáci- fahelyzetek és tömeges balesetek haté- mentési és az egészségügyi komponensei
ós szolgáltatásaival és megfelelõ irányítási kony kezeléséhez. révén az alábbi képességekkel rendelkezik:
tervvel valamennyi készenléti szerv képes a Szervezeti formáját tekintve a Körös mûszaki mentõ felderítõ, tûzoltó, kutyás ku-
közös kommunikációra, az együttmûködés- Mentõcsoport területi polgári védelmi szer- tató-mentõ, légi felderítõ, víz alatti és fel-
re, a katasztrófa-elhárítás egy felületen való vezet, a tagok önként vállalták azt a polgári színi kutató-mentõ, alpin mentõ, egészség-
követésére. védelmi kötelezettséget, amely hatósági ha- ügyi ellátó (elsõsegélynyújtó és mentálhigi-
Barsi Tomaj tározat formájában biztosítja az erõk és esz- éniás). A mentõcsoport felszerelése és
közök folyamatos rendelkezésre állását, és technikai eszközei elsõsorban a tagszerve-
riasztás esetén a feladat végrehajtásának zetek saját tulajdonában és használatában
kötelezettségét. Ez a forma biztosítja továb- lévõ eszközökbõl állnak. Mindezek kiegé-
bá a bevont erõk és eszközök jogvédelmét. szülnek a Békés Megyei Katasztrófavédel-
Riasztási ideje egyes képességeinek azon- mi Igazgatóság szakfelszereléseivel és jár-
nali, más részeinek 1-5 óra. Alkalmazására a mûveivel. Az egyes komponensek vezetõi
megyei közgyûlés elnökének döntése alap- feladatait a megyei igazgatóság szakembe-
ján kerül sor: saját kezdeményezésre, vagy rei látják el.
másik megye felkérésére, valamint kataszt- A mentõcsoport megalakításába igaz-
rófa sújtotta szomszédos ország területén gatóságunk az alábbi szervezeteket vonta
önállóan vagy nemzetközi segélycsapatok be: Tengerszem Búvár Kkt., Magyar Vö-
keretében is. röskereszt Békés Megyei Szervezete,
A Körös Mentõcsoport az ENSZ Orosházi Munkakutyások Egyesülete,
INSARAG Irányelvek szerinti komponensek- Köröstarcsai Önkéntes Tûzoltó Egyesület,
bõl áll: Vezetési Komponens (megyei ka- Ökologikus Kft., Dél-Kelet-Magyarországi
tasztrófavédelmi igazgatóság), Kutatási Különleges Mentõszervezet, krízisinter-
Komponens (területi polgári védelmi szerve- venciós team tagjai, Békésszentandrási