Page 17 - magazin-május
P. 17
15
polgári védelmi feladatait a helyi önkor- A fõvárosi (megyei) védelmi bizottsági nek az ismeretanyagba. Számukra az illeté-
mányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény- elnököknek a minisztérium, illetve az OKF kes megyei katasztrófavédelmi igazgatóság
ben biztosított államigazgatási jogkörében szintjén kerül sor tájékoztató konferencia vezetõje által kezdeményezett és a regioná-
látja el. Bekövetkezett katasztrófa, kataszt- megtartására. A helyi védelmi bizottságok lis államigazgatási hivatal vezetõje által jó-
rófahelyzet esetén, a védekezés során irá- vezetõinek a területi katasztrófavédelmi váhagyott témában, az államigazgatási kol-
nyítja a helyi katasztrófavédelmi tevékeny- szervek szervezésében, a többi polgármes- légiumok, jegyzõi klubok keretén belül kerül-
séget, kormányzati döntés esetén szervezi ter vonatkozásában kirendeltségi szinten tör- nek a tájékoztató elõadások megtartásra.
és irányítja a keletkezett károk felmérését, ténik a foglalkozások megszervezése és le- A felkészítés segítése céljából Ajánlás KATASZTRÓFAVÉDELEM 2010. május
irányítja a helyi erõk által végzett helyreállí- bonyolítása. Ez a rendszer természetesen a készült, amely folyamatosan az aktuális jog-
tási tevékenységet, a humanitárius segélyek közigazgatási rendszer változását is követni szabályi változásokra épülve egészül ki, és
elosztását. Fentiekbõl következik, hogy a te- fogja, amelyben a regionális, valamint a kis- változik.
lepülések polgármestereitõl igen szerteága- térségi együttmûködésre épülõ felkészítések Erre a területre vonatkozóan új célt tûz-
zó polgári védelmi, katasztrófavédelmi álta- szerepe nagyobb hangsúlyt kap. tünk ki: a jól mûködõ felkészítési rendszert
lános és szakmai ismereteket, irányítási, ve- Az önkormányzati választási ciklust fi- kiegészíteni egy, az OKF, a minisztérium és a
zetési ismereteket, döntési kompetenciákat, gyelembe véve a választások lebonyolítását Kormányzati Személyügyi Szolgáltató és
logisztikai rálátást, megfelelõ tervezési, szer- követõen kerül sor elõször minden szintû, Közigazgatási Képzési Központ (KSZK) által a
vezési, kommunikációs gyakorlatot kívánnak beosztású polgármester felkészítésére. Ezt védelmi bizottsági elnökök és a polgármes-
meg az elõttük álló ezirányú feladatok. A követõen kétévente, egynapos összevont terek részére kidolgozandó katasztrófavé-
tárgykörben hatályos jogszabályok közül elõadások lesznek. A közbeesõ években a delmi irányítási, vezetési programmal. (A
egyik sem mondja ki adekvát módon, hogy a területi katasztrófavédelmi szervek munka- KSZK a Magyar Közigazgatási Intézet jog-
települések vezetõinek katasztrófavédelmi utódja, 2007-ben már kezdeményeztük a
képzést, felkészítést kellene biztosítani. Ezt a szervezetnél az említett program elindítá-
hiányt hivatott pótolni a polgári védelmi fel- sát.) A KSZK alapfeladata a köztisztviselõi,
készítés követelményeirõl szóló 13/1998. közalkalmazotti állomány képzése, tovább-
(III. 6.) BM rendelet módosításáról szóló képzése és a vezetõképzés. A szervezet ez
8/2005. (III. 8.) BM rendelet, amelyben a la- által kapcsolati tõkéjével hozzájárulhat a
kosságfelkészítési követelmények differen- program sikerességéhez. A program a jog-
ciáltan kerültek meghatározásra. szabályi kötelezettségen túl segítséget
Az OKF kidolgozta az erre vonatkozó, az nyújtana a VÉB elnökök és a polgármeste-
önkormányzati választási idõszakot is figye- rek felkészítéséhez.
lembe vevõ rendszert, valamint a tematikát, 2009-ben elkészült a Módszertani útmu-
amely figyelembe veszi a polgármesterek tató a közigazgatási vezetõk, polgármeste-
beosztását, gyakorlati idejét is. Eszerint a rek, jegyzõk részére c. oktatási segédanyag,
megyei (fõvárosi) védelmi bizottsági elnö- ami a lakossag.katved.hu weboldalról is el-
köknek, a helyi védelmi bizottsági elnökök- érhetõ. Erre építhetõ a kétnapos Katasztró-
nek, a kirendeltségekhez tartozó polgármes- favédelmi irányítási vezetési program a he-
tereknek, továbbá a gyakorlatuk szerint az lyi védelmi bizottságok elnökei, jegyzõk,
elõször megválasztott, illetve az újraválasz- polgármesterek, és az államigazgatási fel-
tott pozíció alapján történik a felkészítés. A adatot ellátó szervek vezetõi részére c. fel-
tematika az egymásra épültség, a hatáskör készítés, ahol katasztrófavédelmi (tûz- és
és gyakorlati idõ figyelembevételével került mûhelyeket szerveznek, ahol a résztvevõk polgári védelmi) általános és szakmai isme-
összeállításra. A dolog természetébõl adó- szimulált veszélyhelyzeteket dolgoznak fel, reteket, irányítási, vezetési tudnivalókat,
dóan szélesebb, általánosabb ismereteket gyakorlati feladatokat oldanak meg. döntési kompetenciákat, logisztikai rálátást,
követel meg például egy elõször megválasz- A katasztrófavédelmi felkészítés további megfelelõ tervezési, szervezési, kommuni-
tott és veszélyeztetettségi szempontból so- fontos célcsoportjait a területi államigazga- kációs ismereteket sajátítanának el a részt-
rolt település polgármesterének átadandó is- tási feladatot ellátó szervek vezetõi, vala- vevõk.
meretanyag, mint egy nem sorolt település mint a helyi jegyzõk csoportjai jelentik. Te- A programot minõsíttetni kell a KSZK-val
újraválasztott védelmi bizottsági elnökének kintettel arra, hogy ezen szervek ágazati fel- annak érdekében, hogy ajánlható legyen az
tartandó felkészítés. Elõbbiek – a többi kö- adataik ellátása mellett közremûködnek a önkormányzatok számára, azonban a képzés
zött – felkészítést kapnak a jogszabályi ala- katasztrófavédelmi feladatok ellátásában, oktatóinak a 199/1998. (XII. 4.) Kormányren-
pokból, az irányítási, vezetési ismeretekbõl, számukra szintén indokolt a tapasztalatok, delet 11. §-ának (3) bekezdése alapján a
a polgári védelmi kötelezettség alapján létre- vonatkozó ismeretek megszerzése. E szemé- köztisztviselõk – központi költségvetésbõl –
hozott szervezetekbõl, a katasztrófák szabá- lyek beosztásuknál fogva közigazgatási, ál- támogatott továbbképzésében, vezetõkép-
lyaiból, a települések polgári védelmi sorolá- lamigazgatási szakemberek, náluk a jogsza- zésben oktatóként közremûködõk névjegy-
si szabályaiból, a helyreállítás-újjáépítés fel- bályi változásokon túlmenõen inkább a helyi zékében szerepelniük kell. Reményeink sze-
adataiból stb. Utóbbiak vonatkozásában az sajátosságokra adaptálható módszertani út- rint a program minõsíttetése és megindítása
irányítási, vezetési ismeretek, kommunikáci- mutatók, aktualitások, irányelvek, a bekö- 2010-ben megtörténik.
ós gyakorlatok, a beosztáshoz rendelt fele- vetkezett veszélyhelyzetek kezelésének fel- Dr. Hoffmann Imre tû. võrgy.,
lõsségi fórumrendszer adja az eddigi ka- adatai, a veszélyhelyzet kihirdetésének kö- fõigazgató-helyettes (OKF)
tasztrófahelyzetek tapasztalatainak átadá- rülményei és tartalma, valamint az önkor-
sán túlmenõen az oktatási anyag gerincét. mányzatok lakosságvédelmi feladatai kerül-