Page 17 - magazin-május
P. 17

15


       polgári védelmi feladatait a helyi önkor-  A fõvárosi (megyei) védelmi bizottsági  nek az ismeretanyagba. Számukra az illeté-
       mányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény-  elnököknek a minisztérium, illetve az OKF  kes megyei katasztrófavédelmi igazgatóság
       ben biztosított államigazgatási jogkörében  szintjén kerül sor tájékoztató konferencia  vezetõje által kezdeményezett és a regioná-
       látja el. Bekövetkezett katasztrófa, kataszt-  megtartására. A helyi védelmi bizottságok  lis államigazgatási hivatal vezetõje által jó-
       rófahelyzet esetén, a védekezés során irá-  vezetõinek a területi katasztrófavédelmi  váhagyott témában, az államigazgatási kol-
       nyítja a helyi katasztrófavédelmi tevékeny-  szervek szervezésében, a többi polgármes-  légiumok, jegyzõi klubok keretén belül kerül-
       séget, kormányzati döntés esetén szervezi  ter vonatkozásában kirendeltségi szinten tör-  nek a tájékoztató elõadások megtartásra.
       és irányítja a keletkezett károk felmérését,  ténik a foglalkozások megszervezése és le-  A felkészítés segítése céljából Ajánlás KATASZTRÓFAVÉDELEM 2010. május
       irányítja a helyi erõk által végzett helyreállí-  bonyolítása. Ez a rendszer természetesen a  készült, amely folyamatosan az aktuális jog-
       tási tevékenységet, a humanitárius segélyek  közigazgatási rendszer változását is követni  szabályi változásokra épülve egészül ki, és
       elosztását. Fentiekbõl következik, hogy a te-  fogja, amelyben a regionális, valamint a kis-  változik.
       lepülések polgármestereitõl igen szerteága-  térségi együttmûködésre épülõ felkészítések  Erre a területre vonatkozóan új célt tûz-
       zó polgári védelmi, katasztrófavédelmi álta-  szerepe nagyobb hangsúlyt kap.    tünk ki: a jól mûködõ felkészítési rendszert
       lános és szakmai ismereteket, irányítási, ve-  Az önkormányzati választási ciklust fi-  kiegészíteni egy, az OKF, a minisztérium és a
       zetési ismereteket, döntési kompetenciákat,  gyelembe véve a választások lebonyolítását  Kormányzati Személyügyi Szolgáltató és
       logisztikai rálátást, megfelelõ tervezési, szer-  követõen kerül sor elõször minden szintû,  Közigazgatási Képzési Központ (KSZK) által a
       vezési, kommunikációs gyakorlatot kívánnak  beosztású polgármester felkészítésére. Ezt  védelmi bizottsági elnökök és a polgármes-
       meg az elõttük álló ezirányú feladatok. A  követõen kétévente, egynapos összevont  terek részére kidolgozandó katasztrófavé-
       tárgykörben hatályos jogszabályok közül  elõadások lesznek. A közbeesõ években a  delmi irányítási, vezetési programmal. (A
       egyik sem mondja ki adekvát módon, hogy a  területi katasztrófavédelmi szervek munka-  KSZK a Magyar Közigazgatási Intézet jog-
       települések vezetõinek katasztrófavédelmi                              utódja, 2007-ben már kezdeményeztük a
       képzést, felkészítést kellene biztosítani. Ezt a                       szervezetnél az említett program elindítá-
       hiányt hivatott pótolni a polgári védelmi fel-                         sát.) A KSZK alapfeladata a köztisztviselõi,
       készítés követelményeirõl szóló 13/1998.                               közalkalmazotti állomány képzése, tovább-
       (III. 6.) BM rendelet módosításáról szóló                              képzése és a vezetõképzés. A szervezet ez
       8/2005. (III. 8.) BM rendelet, amelyben a la-                          által kapcsolati tõkéjével hozzájárulhat a
       kosságfelkészítési követelmények differen-                             program sikerességéhez. A program a jog-
       ciáltan kerültek meghatározásra.                                       szabályi kötelezettségen túl segítséget
          Az OKF kidolgozta az erre vonatkozó, az                             nyújtana a VÉB elnökök és a polgármeste-
       önkormányzati választási idõszakot is figye-                           rek felkészítéséhez.
       lembe vevõ rendszert, valamint a tematikát,                               2009-ben elkészült a Módszertani útmu-
       amely figyelembe veszi a polgármesterek                                tató a közigazgatási vezetõk, polgármeste-
       beosztását, gyakorlati idejét is. Eszerint a                           rek, jegyzõk részére c. oktatási segédanyag,
       megyei (fõvárosi) védelmi bizottsági elnö-                             ami a lakossag.katved.hu weboldalról is el-
       köknek, a helyi védelmi bizottsági elnökök-                            érhetõ. Erre építhetõ a kétnapos Katasztró-
       nek, a kirendeltségekhez tartozó polgármes-                            favédelmi irányítási vezetési program a he-
       tereknek, továbbá a gyakorlatuk szerint az                             lyi védelmi bizottságok elnökei, jegyzõk,
       elõször megválasztott, illetve az újraválasz-                          polgármesterek, és az államigazgatási fel-
       tott pozíció alapján történik a felkészítés. A                         adatot ellátó szervek vezetõi részére c. fel-
       tematika az egymásra épültség, a hatáskör                              készítés, ahol katasztrófavédelmi (tûz- és
       és gyakorlati idõ figyelembevételével került  mûhelyeket szerveznek, ahol a résztvevõk  polgári védelmi) általános és szakmai isme-
       összeállításra. A dolog természetébõl adó-  szimulált veszélyhelyzeteket dolgoznak fel,  reteket, irányítási, vezetési tudnivalókat,
       dóan szélesebb, általánosabb ismereteket  gyakorlati feladatokat oldanak meg.  döntési kompetenciákat, logisztikai rálátást,
       követel meg például egy elõször megválasz-  A katasztrófavédelmi felkészítés további  megfelelõ tervezési, szervezési, kommuni-
       tott és veszélyeztetettségi szempontból so-  fontos célcsoportjait a területi államigazga-  kációs ismereteket sajátítanának el a részt-
       rolt település polgármesterének átadandó is-  tási feladatot ellátó szervek vezetõi, vala-  vevõk.
       meretanyag, mint egy nem sorolt település  mint a helyi jegyzõk csoportjai jelentik. Te-  A programot minõsíttetni kell a KSZK-val
       újraválasztott védelmi bizottsági elnökének  kintettel arra, hogy ezen szervek ágazati fel-  annak érdekében, hogy ajánlható legyen az
       tartandó felkészítés. Elõbbiek – a többi kö-  adataik ellátása mellett közremûködnek a  önkormányzatok számára, azonban a képzés
       zött – felkészítést kapnak a jogszabályi ala-  katasztrófavédelmi feladatok ellátásában,  oktatóinak a 199/1998. (XII. 4.) Kormányren-
       pokból, az irányítási, vezetési ismeretekbõl,  számukra szintén indokolt a tapasztalatok,  delet 11. §-ának (3) bekezdése alapján a
       a polgári védelmi kötelezettség alapján létre-  vonatkozó ismeretek megszerzése. E szemé-  köztisztviselõk – központi költségvetésbõl –
       hozott szervezetekbõl, a katasztrófák szabá-  lyek beosztásuknál fogva közigazgatási, ál-  támogatott továbbképzésében, vezetõkép-
       lyaiból, a települések polgári védelmi sorolá-  lamigazgatási szakemberek, náluk a jogsza-  zésben oktatóként közremûködõk névjegy-
       si szabályaiból, a helyreállítás-újjáépítés fel-  bályi változásokon túlmenõen inkább a helyi  zékében szerepelniük kell. Reményeink sze-
       adataiból stb. Utóbbiak vonatkozásában az  sajátosságokra adaptálható módszertani út-  rint a program minõsíttetése és megindítása
       irányítási, vezetési ismeretek, kommunikáci-  mutatók, aktualitások, irányelvek, a bekö-  2010-ben megtörténik.
       ós gyakorlatok, a beosztáshoz rendelt fele-  vetkezett veszélyhelyzetek kezelésének fel-  Dr. Hoffmann Imre tû. võrgy.,
       lõsségi fórumrendszer adja az eddigi ka-  adatai, a veszélyhelyzet kihirdetésének kö-  fõigazgató-helyettes (OKF)
       tasztrófahelyzetek tapasztalatainak átadá-  rülményei és tartalma, valamint az önkor-
       sán túlmenõen az oktatási anyag gerincét.  mányzatok lakosságvédelmi feladatai kerül-
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22